ایران پرسمان

آخرين مطالب

تلاش رسانه‌های سعودی برای تضعیف محور مقاومت به بهانه انفجار بیروت سیاست روز

تلاش رسانه‌های سعودی برای تضعیف محور مقاومت به بهانه انفجار بیروت
  بزرگنمايي:

ایران پرسمان - هنوز 15 دقیقه از وقوع انفجار در بندر بیروت نگذشته بود که رسانه‌های سعودی در یک عملیات روانی هماهنگ سعی کردند حزب‌الله لبنان را مقصر این انفجار نشان دهند.

به گزارش جام نیوز به نقل از خبرگزاری تقریب، «وطن‌امروز» گزارشی از تلاش رسانه‌های سعودی برای تضعیف محور مقاومت به بهانه انفجار بندر بیروت منتشر کرده است که متن آن در ادامه می‌آید.
«انفجار بندر بیروت شبیه انفجار بمب اتم در هیروشیما و ناکازاکی ژاپن بود»؛ این جمله قاضی مروان عبود فوجی، استاندار بیروت بعد از بازدید از محل حادثه بود. انفجاری که ویدئوهای منتشر شده از آن، از وسعت و شدت مهیب و وحشتناک این حادثه خبر می‌داد.
به گزارش وطن امروز، بیش از 200 کشته، ده‌ها مفقود، هزاران زخمی و نزدیک به 300 هزار بی‌خانمان، آخرین آمار از حادثه‌دیدگان این انفجار مهیب است. این آمار در کنار خبر نابودی بخش اعظم سیلوهای گندم و آلودگی مابقی آنها به مواد سمی و شیمیایی و غیرقابل مصرف شدن این گندم‌ها، تصویری از وقوع یک فاجعه ملی در لبنان می‌دهد؛ فاجعه‌ای که به سرعت به رمز عملیات جنگی تمام عیار روانی و رسانه‌ای علیه حزب‌الله لبنان و محور مقاومت تبدیل شد.
هنوز 15 دقیقه از وقوع انفجار در بندر بیروت نگذشته بود که رسانه‌های سعودی در یک عملیات روانی هماهنگ سعی کردند حزب‌الله لبنان را مقصر این انفجار نشان دهند. بلافاصله کاربران سعودی با هشتگ «امونیا_حزب_الله_تحرق_بیروت» (آمونیاک حزب‌الله بیروت را به آتش کشید) بمباران رسانه‌ای حزب‌الله را با هدف انتقام‌گیری از محور مقاومت کلید زدند. 
هدف قرار دادن حزب‌الله لبنان به عنوان یکی از مهم‌ترین همپیمانان منطقه‌ای جمهوری اسلامی ایران، دستورکار این رسانه‌ها برای انتقام شکست‌های پی در پی آل‌سعود از محور مقاومت در عراق و سوریه بود.
رصد رفتار رسانه‌های محور غربی- عربی به وضوح این موضوع را آشکار می‌کند که این رسانه‌ها در تلاشند با مقصر جلوه دادن حزب‌الله لبنان در حادثه بیروت، توان نظامی حزب‌الله را نشانه بگیرند و آرزوی دیرینه خود در خلع سلاح حزب‌الله را به مطالبه افکار عمومی مردم لبنان تبدیل کنند. خلع سلاح یکی از مهم‌ترین همپیمانان جمهوری اسلامی ایران در منطقه، از اهداف استراتژیک آل‌سعود و رژیم صهیونیستی بوده که طی تمام این سال‌ها به پشتوانه حمایت کشورهای غربی برای دسترسی به آن از هیچ تلاشی فروگذار نکرده‌اند.
نباید فراموش کرد همین توان نظامی حزب‌الله لبنان بود که در کنار فرماندهی استراتژیک ایران، تمام سرمایه‌گذاری‌های عربستان سعودی برای به قدرت رساندن گروه‌های تکفیری در منطقه را با شکست مواجه کرد. اکنون طبیعی به نظر می‌رسد عربستان سعودی به دنبال انتقام از حزب‌الله لبنان به جبران شکست‌هایش در خاورمیانه باشد. 
جنگ روانی غربی- عربی علیه محور مقاومت
اولین روایتی که توسط رسانه‌های سعودی در همان دقایق اول پس از حادثه کلید خورد، این بود که انبار مهمات حزب‌الله لبنان منفجر شده است. کمی بعد که به‌صورت قطعی اعلام شد انفجار در انبار حاوی محموله نیترات آمونیوم اتفاق افتاده است، مانورها روی این روایت متمرکز شد که این مواد برای ساخت سلاح مورد استفاده قرار می‌گیرد و متعلق به حزب‌الله بوده است که در یک بندر تجاری انبار کرده تا از آن سلاح بسازد.
حتی در همین راستا فیلم سخنرانی سال 2019 سیدحسن نصرالله را به ‌صورت گسترده پخش کردند که خطاب به ساکنان و مقامات اسرائیل می‌گوید ما نیازی به بمب اتم علیه رژیم صهیونیستی نداریم؛ اصابت چند موشک مقاومت به منابع نیترات آمونیوم حیفا یعنی بمب اتم. نکته جالب ‌توجه اینکه فیلم را نخستین‌بار FDD یعنی بنیاد دفاع از دموکراسی منتشر کرده است که یک بنیاد کاملا اسرائیلی است که به ‌پشتوانه دولت ایالات متحده در آمریکا فعالیت می‌کند و بسیاری از چهره‌های مشهور ضدایرانی و ضدمقاومت در این بنیاد حضور دارند. 
الشرق‌الاوسط یکی از فعال‌ترین رسانه‌های جریان سعودی بود که در این مدت تمام مسؤولیت انفجار را به گردن حزب‌الله انداخته است. این رسانه که یکی از بازوهای اصلی جنگ روانی عربستان است، با اشاره به فعالیت‌هایی که حزب‌الله در حوزه تسلیحات دفاعی داشته است، همان ابتدا این انبار نیترات آمونیوم را متعلق به حزب‌الله معرفی کرد.
رسانه‌های دیگر سعودی هم مثل العربیه و الحدث در گزارش‌هایی که منتشر کردند، اعلام کردند اساسا فعالیت نظامی حزب‌الله یک خطر برای جان مردم لبنان است. هشتگی هم تحت عنوان «امونیا_حزب_الله_تحرق_بیروت» (آمونیاک حزب‌الله بیروت را به آتش کشید) به سرعت توسط کاربران عربستان در توئیتر داغ شد تا این خط رسانه‌ای را دنبال کند. شبکه سعودی العربیه نیز در گفت‌وگو با منابعی ناشناس متعلق به دستگاه اطلاعاتی آمریکا، اتهام دیگر شبکه‌های وابسته به عربستان سعودی را تکرار کرد و مدعی شد انبار منفجر‌شده در بندر بیروت متعلق به حزب‌الله لبنان بوده است. 
البته شبکه‌های سعودی در این کارزار روانی تنها نبودند، بلکه این عملیات جنگی را در هماهنگی کامل با همپیمانان غربی خود پیگیری می‌کردند. به عنوان نمونه شبکه آمریکایی فاکس‌نیوز در گزارشی به نقل از برخی منابع نوشت، بیشتر تحرکات و اقدامات اجرایی در بندر بیروت زیر نظر و کنترل «غیررسمی» حزب‌الله قرار داشته‌ و احتمالا از این بندر برای واردات اسلحه نیز استفاده شده است. 
بلومبرگ هم در گزارشی نوشت: محموله نیترات آمونیوم در 2013 که از گرجستان به موزامبیک می‌رفت توسط کسی که هنوز معلوم نیست کیست به بیروت منتقل شد. عمده بندرهای بیروت در کنترل حزب‌الله است و عمده لبنانی‌ها معتقدند نیترات آمونیوم در اختیار این شبه‌نظامیان بوده است. این انفجار درست پیش از دادگاه سازمان ملل برای صدور حکم علیه 4 عضو فراری حزب‌الله رخ داد. 
در چنین فضای غبارآلودی، سخنرانی سیدحسن نصرالله بسیاری از بافته‌های رسانه‌های غربی و عربی را رشته کرد. دبیرکل حزب‌الله لبنان هرگونه مسؤولیت این گروه در بندر بیروت را تکذیب و تاکید کرد عمده فعالیت حزب‌الله در لبنان، معطوف به دشمن صهیونیستی است نه مدیریت داخلی. 
نکته جالب توجه اینجاست که رسانه‌های غربی- عربی در حالی تلاش کردند حزب‌الله لبنان را مالک اصلی انبار نیترات آمونیوم در بندر بیروت نشان دهند که برخی اخبار گویای این است که انبار مذکور متعلق به عربستان سعودی است. 
صباح زنگنه، دیپلمات پیشین کشورمان و کارشناس مسائل غرب آسیا در گفت‌وگویی با خبرگزاری ایسنا با اشاره به این موضوع اظهار داشت: محموله مواد منفجره زمانی که «بندر بن‌سلطان» مسؤول سازمان امنیتی و اطلاعاتی عربستان بود، توسط شرکت‌های جعلی با نام‌های جعلی به لبنان فرستاده شد تا در عملیاتی علیه سوریه استفاده شود. مقامات فاسد لبنان این محموله را دریافت کردند و در آن مقطع به جای اینکه این محموله را به کشور مبدأ یا مقصد بفرستند آن را نگه داشتند تا در زمان مقتضی از آن استفاده کنند. 
وی با اشاره به نگاه سیاسی و فکری کسانی که بندر بیروت در اختیار آنهاست، گفت: در طول این چند سال بتدریج برخی از این محموله‌ها به سرقت رفت ولی بخش اعظمی از آن باقی ماند. در مقطعی نیز دادگستری لبنان برای تعیین تکلیف این محموله وارد عمل شد ولی نتوانست تصمیمی بگیرد. 
دیپلمات پیشین کشورمان ادامه داد: درباره این محموله یکسری حوادث در هم پیچیده درست می‌شود تا لحظه‌ای که گند فسادها در لبنان به مشام مردم می‌رسد و در همین چارچوب تصمیم گرفته می‌شود آثار ملموس این فسادها از بین برده شود که سناریویی در این زمینه طراحی می‌شود. 
به این ترتیب بنا بر نظر برخی کارشناسان باید به این موضوع اذعان کرد که جریان 14 مارس که یکی از اصلی‌ترین جریان‌های سیاسی لبنان و از همپیمانان رژیم آل‌سعود است، سعی دارد با حمایت رسانه‌های این رژیم و رسانه‌های همسوی غربی، افکار عمومی لبنان را از موضوع فساد آشکار شده این جریان به سمت فعالیت‌های نظامی حزب‌الله لبنان سوق دهد و به جایگاه اجتماعی مقاومت در بین مردم این کشور آسیب وارد کند؛ مساله‌ای که به عنوان یک هدف میانی، آل‌سعود و رژیم صهیونیستی را در رسیدن به هدف نهایی ضربه زدن به قدرت منطقه‌ای جمهوری اسلامی ایران یاری خواهد کرد. اگر چه کارشناسان تحقق این هدف را با توجه به معادلات منطقه، ناممکن و دست‌نیافتنی ارزیابی می‌کنند.

لینک کوتاه:
https://www.iranporseman.ir/Fa/News/173897/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

ایرانی‌ها، رتبه 2 خرید خانه در ترکیه

پاسخ به سوالات پر تکرار درباره بنزین

10 ادکلن خوشبو و اصل مردانه

رونق صادرات در جزیره جهانی قشم / تراز تجاری منطقه آزاد قشم به بیش از 313 میلیون دلار رسید

تصادف با یک خودروی اسپرت

4گوشه دنیا/ مرد جوانی که 57 ساله‌ است!

معبدی که 1200 سال قبل در دل کوه با ابزار و تکنولوژی تراشیده شده است!

ساختمانی عجیب و خاص که برخلاف اصول مهندسی ساخته شد!

چقدر این روحیه در ما جاری است؟

صداهای وحشتناک ثبت شده از اجرام واقعی کیهان

کنعانی: شایسته بود سران اروپا و گروه 7 قدردان ایران باشند

رشیدی کوچی: جنگ کلاسیکی شکل نمی گیرد

روایت رئیس صدا و سیما از دو بار تفقد و تحسین رهبر انقلاب

توصیه مهم رئیس جمهور به مدیران برای افزایش رضایت اجتماعی

مخبر: اگر رژیم صهیونیستی مرتکب خطایی شود، به شدت پاسخ می‌دهیم

تحریم‌های جدید آمریکا و انگلیس علیه ایران

معاون رئیس جمهور: رشد اقتصادی در دولت سیزدهم به بیش از 6 درصد رسید

هیچ مانعی برای برنامه های فرهنگی در حوزه ترویج فرهنگ ایثار و شهادت وجود ندارد

دیدار رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران با خانواده شهید نادر مهدوی

عملیات نجات دلفین از کانال آبیاری

حق پرخاش نداری!

قرمز شدن آب دریا با بارش باران در جزیره هرمز

انتقاد عباس عبدی از گشت ارشاد

بیانیه ضد ایرانی آمریکا و متحدانش برای تقویت روحیه رژیم صهیونیستی

افزایش نگرانی‌ از نیازهای 250 هزار کودک اخراجی از پاکستان

تصویر دردناک از غزه، «عکس سال» جهان شد

زمزمه های ورود ایران چک های 500هزار تومانی به بازار

موضوع ایثار و شهادت موضوع بسیار مهم دولت سیزدهم است/بکارگیری ظرفیت های مردمی از برنامه های جدی بنیاد است

داستانک/ ماجرای مرد ساعت ساز

منارجنبان یکی از آثار تاریخی اصفهان

سقوط یک تریلی از روی پل در چین

با ما منشین اگر نه بدنام شوی

ایران: در صورت تهدید مراکز هسته‌ای، تغییر در سیاست‌های هسته‌ای محتمل است

روایت جدید معاریو از عملیات ایران: درصد رهگیری 84 درصد بود نه 99 درصد

چالش‌های پیش روی سوناک برای اجرای طرح ضد مهاجرتی رواندا

آبشار تارم، در شهرستان نی ریز استان فارس

راه آهن زیبای سیستان بلوچستان

گوناگون/ عجیب‌ترین اسکناس‌های دنیا را بشناسید

ورود هولناک سیلاب به داخل فروشگاه ها در دبی

بهار زیبای هورامان در استان کردستان

بگو ببینم رو نمازت غیرت داری؟

کیسه هوا موتورسوارها چگونه عمل می کند؟

آبشار اسکوگافوس؛ جاذبه اصلی روستای اسکوگار در ایسلند

حکمت/ حق را به باطل نفروشید

ربات «اطلس» بازگشت!

آسمان مال من است

روایت تاجگردون از برخورد متفاوت مردم بعد از رد اعتبارنامه‌اش

سردار حق‌طلب: تهدید مراکز هسته‌ای تجدید نظر در سیاست‌های هسته‌ای ایران را محتمل می‌کند

روایت مجری صدا وسیما بعد از دیدار با سردار حاجی زاده

گوگل کارمندان مخالف همکاری با رژیم اسرائیل را اخراج کرد