ایران پرسمان

آخرين مطالب

رمزی که گره کربلای 5 را باز کرد! دانش و فناوری

رمزی که گره کربلای 5 را باز کرد!
  بزرگنمايي:

ایران پرسمان - شبستان / به مناسبت فرا رسیدن چهلمین سالگرد دفاع مقدس با «بهرام زمانی» از جانبازان و راویان دوران دفاع مقدس و مدرس علوم سیاسی گفتگویی ترتیب داده ایم که در ادامه مشروح آن تقدیم حضورتان می شود:معمولاً در روایتگری ها و بیان خاطرات دوران دقاع مقدس به حماسه و رشادت رزمندگان اشاره می شود، در کنار این جنبه، در بُعد معنوی و انس و عُلقه با خدا و اهل بیت(ع) به ویژه امام زمان(عج) چه جلوه های بی نظیری در جبهه ها رقم می خورد؟
یکی از مولفه ها و شاخصه های بسیار مهم و برجسته در دوران هشت ساله دفاع مقدس که شاید کمتر به آن پرداخته شده، معنویت است. قبل از پرداخت به این بُعد باید توجه داشت بین جنگ و دفاع تفاوت جدی وجود دارد، جنگ یعنی استفاده از ابزار و عِده و عُده و اعلام ساعت شروع و ... اما دفاع یعنی بروز صفات ارزنده و والای یک انسان در یک مقطع تاریخی اعم از ایثار، شجاعت، شهامت و اخلاص.
از این رو، دقیقاً پایه اصلی و مهمترین مولفه دوران دفاع مقدس، معنویت است و ریشه معنویت هم به امام شناسی رزمندگان باز می گردد که آن را از عاشورا الهام گرفته اند.
اگر ما برای هشت ساعت یعنی از طلوع تا غروب خورشید یک روز نزدیک به 1400 سال است که گریه می کنیم و «حسین(ع) حسین(ع)» می گوییم برای آن است که در نهضت عاشورا ارزشمندترین صفات یک انسان بروز و تجلی پیدا کرد.
برای همین است که بزرگان همه ادیان و مذاهب برای نجات خود و کشورشان ورق به ورق زندگی حضرت حسین بن علی(ع) را مطالعه می کنند.
علاقه دارم نسل نو بدانند دفاع مقدس ریشه مستمر و غیرمنقطع با عاشورای حسینی دارد، دفاع مقدس دورانی است که نسل جوان اولاً پای آرمان های اسلام و ثانیاً پای انقلاب و نائب امام زمان(عج) ایستاده اند.
می توانید مصادیقی از انس و الفت رزمندگان با امام زمان(عج) را بیان کنید.
شخصاً بیش از سه هزار پرونده و وصیتنامه شهدا را بررسی کرده ام در 75 درصد این سه هزار پرونده، سلام اول شان به امام زمان(عج) است.
شهید «سیداحمد اسلامی» (بسیار مجیب الدعوه است) که رضوان خدا بر او باد، مردی 38 ساله و دارای فرزند، وقتی نایب امام(عج) برای یاری امام زمان(عج) فرمان داد، برای یاری امام عصر(عج) لبیک گفت و در میدان نبرد حاضر شد، وی قبل از عملیات در منطقه بوکان به همه رزمندگان توصیه های معنوی می کرد و بر نماز اول وقت و دائم الوضو بودن و قرائت زیارت عاشورا در هر روز صبح تاکید داشت. آن شهید بزرگوار شالی سبز بر گردن داشت و خیلی سواد نوشتن بلد نبود از من خواست برایش وصیتنامه بنویسم، پایان وصیتنامه خطاب به همسرش گفت: همسرم اگر پیکر من برگشت حتما به جنازه من نگاه کن ...
ایشان شهید شد و پیکرش بازگشت و دفن شد از همسرش خواستم خاطره ای برای ما از شهید اسلامی بگوید، همسر شهید تعریف کرد که شهید قبل از اعزام به او گفته بود: بعد از شهادت اگر پیکرم بازگشت حتما جسدم را ببین اگر این شال سبزی که بر گردن من است همچنان بر گردنم بود بدان به ملاقات امام زمان(عج) نائل نشدم اما اگر این شال سبز به کمرم بسته شده بود بدان به دیدار امام(عج) رفتم!
همسر شهید اسلامی ادامه داد: وقتی پیکر مطهر همسرم بازگشت، اصرار کردم آن را ببینم، وقتی کفن را گشودند دیدم لباس رزم بر تنش است و با همان دفن می شود و شال سبز سیداحمد به کمرش بسته شده است ... یعنی شهید اسلامی به ملاقات امام زمان (عج) نایل شده بود.
همچنین، شهید «رضا گلستانه» در وصیتنامه اش نوشت: وقتی حسین زمان در میدان ایستاده و من حاضر نیستم یاریش کنم فرقی ندارد بر سجاده نماز باشم یا سفره می!
شهید «رسول برگل» متولد 1342 که در سال 1362 به شهادت رسید در وصیتنامه اش نوشته است: سلام اول من به پیشگاه حجت خدا و امام زمان(عج) که در لحظه لحظه سنگرهای نگهبانی ما حضور دارد، سلام من بر همان آقایی که شب ها در سنگر کمین با هم نجوا داریم ... سلام دوم من بر نائب او امام سید روح الله ...
در کدام اصول و مبانی مدیریت، علوم اجتماعی، روانشناسی و ... میدان می توان این سخنان را شنید، همه اینها نشان از فرهنگ امام شناسی دارد.
چه ویژگی هایی در رزمندگان وجود داشت که آنان را به چنین ارتباط و درک عمیقی از امام مهدی(عج) موفق می کرد؟
اگر بخواهیم به مهدویت و حضور امام زمان(عج) در دوران دفاع مقدس اشاره کنیم باید ویژگی های افراد موفق در این انس و ارتباط را بشناسیم؛ نخستین ویژگی تکلیف محوری است، انسان تکلیف‌محور، زمان شناس است و می داند چه زمان باید در میدان باشد و چه بگوید.
دومین ویژگی ظرفیت شناسی است اینکه هر کس به اندازه وسع در راه اعتلای اسلام و فرهنگ اسلامیت انقلاب برای تحقق تمدن نوین اسلامی تلاش کند؛ سوم دشمن شناسی است رزمندگان در جبهه ها شمر زمان را می شناختند.
البته این سه شناخت رخ نمی داد مگر در سایه شناخت امام زمان(عج)، که مسیر خاص خود را دارد. باید کسانی را که با حضرت حجت(عج) ارتباط دارند و گوشش‌شان به امام زمان(عج) است، بشناسیم وقتی چنین شد امام مهدی(ع) دست ما را هم می گیرد و با خود می برد.
این انس و برخورداری از این ویژگی ها چه تجلی ای در عملیات ها داشت؟
وقتی در عملیات های والفجر 8، کربلای 4 و 5 بیت المقدس 6 و 7، مرصاد و ... کار گره می خورد بچه ها شب صورت بر سجده گذاشت و با امام زمان(عج) سخن می گفتند طوری که گویی با هم همنشین هستند و از امام(عج) راهکار می خواهند.
یکی از مدافعان حرم می گفت در سوریه کار گره خورد، یک لحظه یاد کربلای 5 افتادم که همه بچه ها پشت خاکریز گروهان یکصدا گفتند «یا حجت ابن الحسن(عج)»، من نیز بچه ها را همدل و همصدا کردم که چنین بگویند و کار ما هم جور شد ...
در منظقه بازی دراز شهید «محسن وزوایی»، فرمانده گردان حبیب می گفت وقتی فرمانده بعث را اسیر کردیم دائم می گفت فرمانده تان را بگویید بیاید، فرمانده را نشانش دادیم، می گفت نه آن کسی را که با لباس سبز و شمشیر می جنگید و هر چه شلیک می کردیم به او نمی خورد، بگویید بیاید!!
آیا این فرهنگ ادامه دارد یا در دل جبهه ها جا مانده است؟
اینها تخیل و داستان سرایی نیست اینها را اهل دل دیدند، امام زمان(عج) حمایت کرد ... دقیقاً همان فرهنگ عاشورایی دفاع مقدس در راه مهار ویروس منحوس کرونا دیده می شود، کسانی دلداده میدان هستند که با امام زمان(عج) ارتباط نزدیک دارند و از ایشان مدد می گیرند.
امیدوارم نسل جوان ما برای تحقق بیانیه گام دوم انقلاب که امام حی و حاضر امام خامنه ای ترسیم کرده اند، در کنار نسل فرهیخته انقلاب به سبک زندگی شهدا باز گردیم و با تاسی به آن، پرچم این انقلاب را با تحقق تمدن نوین اسلامی به امام حی و حاضر تقدیم کنیم.

لینک کوتاه:
https://www.iranporseman.ir/Fa/News/191690/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

واکنش همتی به سخنان قالیباف؛ زندگی را برای مردم سخت و پیچیده نکنید

سرقت عجیب سهمیه بنزین؛ مواظب کارت سوخت خود باشید!

گردشگری/ آبشار دوقلوی زمرد حویق در دل کوه‌های تالش

فرار کردن اسب‌ها در مرکز لندن

طبیعت چشم‌نواز دشت لاله‌های واژگون

ناسا 2 ماموریت رصد زمین را پس از 18 سال متوقف کرد

داستانک/ سمعک با کارکرد متفاوت

هلاکت 2 تروریست با عملیات پهپادی نیروهای امنیتی در اطراف زاهدان

سردار اشتری: شهید حجازی دارای سبک فرماندهی بود

سردار فدوی: نقش شهید حجازی در توانمندسازی مقاومت موثر است

غریب‌ آبادی: آمریکا صلاحیت ورود به عرصه حقوق بشر را ندارد

العربیه: مصر به اسرائیل پیشنهاد ازسرگیری مذاکرات در مقابل تعلیق عملیات رفح را داد

هشدار چین به آمریکا: بین تقابل و همکاری یکی را انتخاب کنید

جبهه پایداری معامله‌گر است

اسراییل‌ ضربه راهبردی خورده است

دردسر تیک‌تاک

ائتلاف غرب علیه نفت روسی

اتفاق جدید در بازار مسکن؛ خریداران مسکن و مستاجران منتظر تغییر باشند

قیمت این خودرو 30 میلیون تومان ارزان شد

هوای تازه/ نه اژدهاست که کرم شب است اسرائیل

4گوشه دنیا/ کشف کلاه‌خودی از 2500 سال قبل

نماهنگ سرود «حریفت مُنُم»

ایران می تواند پرتاب انسان به فضا را رقم بزند؟

بزرگترین چاپگر 3بعدی جهان یک خانه را در 80 ساعت می‌سازد

دلبر و یار من تویی رونق کار من تویی

رئیسی: هرکجای کشور فسادی دیده شود مطلقا به فساد و مفسد رحم نخواهد شد

انتقاد فلاحت پیشه به ادعای کریمی قدوسی درباره بمب اتم

ایران: تحریم‌های یکجانبه علیه سوریه باید لغو شود

ریابکوف: کاهش روابط با آمریکا را بررسی می‌کنیم

آخرین وضعیت از گورهای دسته جمعی بیمارستان ناصر

نجات روسیه با اقتصاد موازی

اصفهان؛ میخی بر تابوت اسرائیل

نمایندگانی که از رئیسی دعوت کردند باید در برابر ناکارآمدی دولتش پاسخگو باشند

گل‌درشت‌گویی ماورایی سریال ده‌نمکی

شیائومی نیامده رکورد زد!

نرخ مصوب انواع میوه اعلام شد؛ قیمت گوجه سبز سر به فلک کشید!

راه جلب عنایت امام زمان (عج)

خالد نبی؛ زیارتگاهی شگفت‌انگیز در دل طبیعت

تصاویری از پنل‌های خورشیدی جدیدی که در هر مکانی امکان نصب آن وجود دارد

برای خریدن کتاب هایی درباره اهل بیت(ع) به چه چیزهایی باید توجه شود؟

تحریم‌ مشترک انگلیس، آمریکا و کانادا علیه ایران

تداوم حملات حزب‌الله لبنان به شمال فلسطین اشغالی

ادامه سرکوب دانشجویان حامی فلسطین در آمریکا

202 روز جنگ غزه به روایت آمار و ارقام

تصاویر جدید از سرکوب تظاهرات همبستگی با غزه در دانشگاه سوربن فرانسه

«اقتصاد» میدان شلغم‌فروشان شده است!

شاهکار ایرانی در سریلانکا

بی‌رمقی اونس جهانی برای سومین روز متوالی

مطالبه‌گری؛ مهمترین برنامه عملیاتی بنیاد شهید و امور ایثارگران در دولت سیزدهم

نحوه تنظیم آینه ها در خودروی فورد کراون