آیا بندر حیفا جانشین بندر بیروت میشود؟
جهان ما
بزرگنمايي:
ایران پرسمان - ایسنا / عادی سازی روابط میان کشورهای شورای همکاری خلیج فارس با رژیم صهیونیستی تأثیر خطرناکی بر بندر بیروت و حتی احتمالا کانال سوئز خواهد نهاد.
جدا از فاجعه انفجار سهگین بندر بیروت که باعث ویرانی کامل بندر و از کار افتادن آن شد، لبنان در برابر چالش بزرگ بازسازی بندر و چالش بزرگتر از دست دادن نقش راهبردی آن در منطقه است. عادی سازی روابط میان امارات و رژیم صهیونیستی که از جمله شامل قراردادی میان شرکت بنادر دبی و شرکت «دورتاور» اسرائیل برای خصوصی سازی بندر حیفا و توسعه آن میشود، موجب نگرانی شدید در لبنان شده است.
به نقل از میدل ایست نیوز، در پژوهشی که رئیس اتاق بینالمللی دریانوردی لبنان، «ایلی زحور» تدوین کرده، نشان داده شده که عادی سازی روابط میان کشورهای شورای همکاری خلیج فارس با اسرائیل تأثیر خطرناکی بر بندر بیروت و حتی احتمالا کانال سوئز خواهد نهاد.
بندر بیروت اصلیترین رقیب بندر حیفا بر دریای مدیترانه بود به خصوص پس از 2005 که ایستگاه انبارداری پیشرفتهای در آن راه اندازی شد و در مدتی کوتاه بندر بیروت را به یکی از اصلیترین رقبای منطقهای در عرصه ترانزیت دریایی در رقابت با بنادر سوریه و ترکیه و مصر و قبرس و یونان تبدیل کرد و رکوردهای مهمی را در انتقال سالانه کانتینر ثبت کرد. با این تحول، شمار کانتینرهای منتقل شده در بندر بیروت از 350 هزار کانتینر در سال به 1.350 هزار کانتینر در سال 2017 رسید.
بندر بیروت که سابقه تاریخی کهنی دارد، بعد از استقلال بیروت در سال 1943 وارد فاز تازهای از فعالیت شد. در 1967، بعد از بسته شدن کانال سوئز در حملات اسرائیل به مصر و اشغال بخش شرقی کانال و در نتیجه توقف کامل تردد کالا میان اروپا و قاره هند، بندر بیروت به یکی از اصلیترین کانونهای انتقال کالا میان عربستان و اردن و عراق و کویت تبدیل شد. به خصوص که بیروت به لحاظ زمینی نیز به چند پایتخت مهم عربی یعنی دمشق و بغداد و امان نزدیک بود.
در این مدت حوادث بسیاری بر بندر بیروت گذشته است اما امروز با امضای معاهده صلح میان اسرائیل و امارات، اسرائیل می کوشد که از جای خالی بیروت در عرصه ترانزیت دریایی و زمینی کالا در محدود دریای مدیترانه بیشترین استفاده را ببرد و کانال سوئز را هم به حاشیه برد.
پیش از این اسرائیل در سال 2015 قراردادی با یک شرکت چینی برای توسعه بندر حیفا بسته بود که قرار است در سال 2021 کار خود را به پایان رساند.
همزمان با امضای توافقنامه صلح میان امارات و اسرائیل، شرکت بنادر جهانی امارات (DPW) تفاهم نامهای با شرکت اسرائیلی Dover Tower برای همکاری در عرصه توسعه مناطق آزاد تجاری و زیرساخت های بنادر و تقویت مبادلات تجاری امضا کرد.
رژیم صهیونیستی پیشنهاد اتصال بندر حیفا به شبکه راه آهن عربی که از اردن و عربستان میگذرد و به بندر بیروت میرود را مطرح کرده و آن را کوتاهترین و ارزانترین و امنترین راه دانسته به خصوص که به گفته وزارت خارجه رژیم صهیونیستی «از خطرهای امنیتی ایران در باب المندب و تنگه هرمز مصون است».
گفتنی است که فاصله میان بندر حیفا و بندر دبی 2580 کیلومتر است و این فاصله تفاوتی با فاصله بندر بیروت تا دبی ندارد.
لینک کوتاه:
https://www.iranporseman.ir/Fa/News/192098/