ایران پرسمان

آخرين مطالب

آسیب‌های شدید و بلند مدت کرونا به کادر درمانی خردنامه

آسیب‌های شدید و بلند مدت کرونا به کادر درمانی
  بزرگنمايي:

ایران پرسمان - باشگاه خبرنگاران / محققان اعلام کردند کادر درمانی که در حال مراقبت از بیماران مبتلا به کووید 19 هستند به شدت در معرض آسیب قرار دارند.
شیوع ویروس کرونا در جهان یکی از مرگبارترین همه گیری‌های جهان طی یک قرن اخیر را رقم زده است. ویروس کرونا تاکنون بیش از 32 میلیون نفر را آلوده کرده و 975 هزار نفر را به کام مرگ کشانده است.
این حجم از مبتلایان در جهان فشار بسیار زیادی به کادر درمانی و سیستم بهداشتی کشور‌ها وارد کرده است به طوری که حتی در کشور‌های پیشرفته غربی نیز ظرفیت بیمارستان‌ها تکمیل و تخت کافی برای بستری افراد جدید وجود ندارد. واقعیت تلخ این ماجرا آنجاست که علاوه بر فشار به کادر درمانی، این قشر به دلیل آنکه در خط مقدم مبارزه با کووید 19 قرار دارند، شاهد نرخ بالای ابتلا و قربانیان بوده است. به تازگی تحقیقات دانشمندان در کشور‌های عربی ابعاد بیشتری از این ماجرا را آشکار کرد.
دانشمندان اماراتی اعلام کردند احتمالاً سال‌ها زمان نیاز است که آسیب‌های روانی وارد شده به کادر درمانی که وظیفه مراقبت از بیماران کرونایی با حال وخیم را داشته اند بهبود یابد.
مرکز سرویس بهداشتی ابوظبی (سها) که مسئول بیمارستان‌های امارات متحده عربی و مرکز اصلی تست کرونا در این کشور است با هشدار درباره آسیب‌های روانی به کادر درمانی، بیان کرد: از زمان شیوع همه گیری در امارات ما اقدام به بررسی و سنجش کادر درمانی کردیم. شواهد نشان داد کادر درمانی ما به شدت تحت تاثیر آسیب‌های روانی شیوع ویروس کرونا در کشور قرار گرفته است. از این میان، زنان مجرد جوان و مهاجر (غیراماراتی) که به عنوان کادر درمانی مشغول خدمت رسانی به بیماران کرونایی هستند بیشترین آسیب روانی را از این موضوع دیده اند.
این مطالعات که همچنان ادامه دارد، نشان داده است به طور کلی مردان و زنان میانسالی که دارای بیماری‌های زمینه‌ای یا سابقه بیماری بوده اند به احتمال بیشتری در طول درمان و مراقبت از بیماران کرونایی از استرس، تشویش و نگرانی رنج می‌برند. همچنین میزان مشکلات روانی در کادر درمانی ارتباط مستقیمی با وخامت حال بیماران کرونایی در بیمارستان دارد.
برخی از این مشکلات روانی مانند اضطراب و استرس در کادر درمانی خیلی سریع بروز پیدا می‌کند، اما برخی دیگر مانند افسردگی در بلند مدت این افراد را تحت تاثیر قرار می‌دهد.
محققان می‌گویند پزشکان و پرستارانی که از بیماران کرونایی در بخش مراقبت‌های ویژه (ICU) نگهداری می‌کنند، به شدت در معرض ضربه‌های روحی سهمگین قرار دارند. البته مشکلات روانی شیوع ویروس کرونا در جهان تنها کادر درمانی را درگیر خود نساخته است و تمامی مردم به شکل های مختلف تحت تاثیر آن قرار گرفته اند. 
تحقیقات دانشمندان در ایالت نیومکزیکو آمریکا نشان می‌دهد از زمان شیوع ویروس کرونا میزان درخواست برای مراقبت‌های روانی در کودکان و نوجوانان شاهد جهش بوده است. طبق آمار کودکان و نوجوانان 30 درصد بیشتر از زمان مشابه سال گذشته به دلیل مشکلات روانی به متخصصان رجوع کرده اند.
به طور معمول کسانی که مشکلات روانی حادی ندارند با مراجعه به روانشناس مشکلاتشان حل می‌شود و تنها زمانی که شرایط فرد وخیم باشد و مشکلاتش با مشاوره با روانشناس حل نشود، بیماران به روانپزشک معرفی می‌شوند.
کریستینا سوار، روانپزشک کودکان دانشگاه نیومکزیکو در این باره می‌گوید: به طور عمومی ما شاهد نوجوانان زیادی هستیم که با درجات مختلفی از افسردگی مواجه هستند. شاید بتوان برای توصیف این معضل از واژه "تضعیف روحیه" فرد استفاد کرد. انگیزه و انرژی این افراد کاهش یافته است و شرایط روانی خوبی ندارند.
او افزود: ما در تلاشیم استرس و نگرانی این گروه سنی را کاهش داده و آن‌ها را از جنبه روانی درمان کنیم. برخی از این افراد در خطر آسیب به خود (خود زنی) و دیگران هستند. آمار افزایش 30 درصدی برای دریافت خدمات بهداشت روانی تنها گویای بخشی از مشکلات است. ما هم اینک شاهد افزایش 30 تا 40 درصدی بستری شدن کودکان و نوجوانان برای درمان مشکلات روانی هستیم.
تحقیقات دانشمندان انگلیسی نیز نشان می‌دهد بیش از 20 درصد مردم علائم ابتلا به افسردگی را گزارش کرده اند. این سطح از شیوع افسردگی در جامعه دو برابر شرایط پیش از وقوع همه‌گیری است.
تحقیقات دانشمندان آلمانی ابعاد دیگری از این موضوع را نمایان می‌کند. یافته‌های این محققان نشان می‌دهد خانواده‌ها به دلیل تعطیلی مدارس و مراکز مراقبت از کودکان (مانند مهد کودک ها) بیشترین آسیب را از جنبه روانی دیده اند.
از زمان شیوع ویروس کرونا، سلامت روانی مادران به شدت تحت تاثیر این موضوع قرار گرفته است. تحقیقات در آلمان نشان داده است در همه گیری ویروس کرونا تفاوتی میان احتمال از دست دادن شغل در زنان شاغل با مردان شاغل وجود ندارد، اما زنان به دلیل اینکه دارای نقش بیشتری در خانواده هستند و وظیفه مراقبت از کودکان برعهده آنهاست، از بسته شدن مدارس و مراکز نگهداری کودکان بیشتر متاثر شده اند.
این امر باعث افزایش استرس و فشار روانی بر آن‌ها شده و در نهایت سلامت روانی مادران را به مخاطره انداخته است. یافته‌های محققان نشان می‌دهد شیوع ویروس کرونا در جامعه سلامت روانی زنان را بسیار بیشتر از مردان تحت تاثیر قرار داده است.
پیش‌تر دانشمندان آمریکایی نیز در تحقیقات خود اثبات کردند، شیوع ویروس کرونا در جامعه با مشکلات روانی و ابتلا به افسردگی رابطه مستقیمی دارد. محققان با بررسی بیش از 10 هزار نفر در سراسر آمریکا به این نتیجه رسیدند که شیوع ویروس کرونا باعث افزایش افسردگی، نگرانی، گرایش به خودکشی و آسیب روانی در افراد بالغ شده است. محققان می‌گویند ریشه و علت آسیب‌های گسترده روانی به ترس در افراد مربوط می‌شود.
کوین فیتز پاتریک، یکی از محققان این پروژه از دانشگاه آرکانزاس در این رابطه گفت: وجود ترس در افراد به دلیل شیوع ویروس کرونا قابل پیش بینی است. ما در این افراد شاهد ترس به همراه حس آسیب پذیری اجتماعی بودیم که در نتیجه آن آسیب‌های روانی در فرد بروز می‌کند. در مناطقی که شمار افراد مبتلا به ویروس کرونا و قربانیان این بیماری زیاد بود، میزان ترس در ساکنان آن مناطق بیشتر مشاهده شده است.
براساس شاخص سنجش افسردگی؛ یک سوم افرادی که در این تحقیقات بررسی شدند، دارای افسردگی بودند. این تحقیقات نشان داد افرادی که از لحاظ اجتماعی آسیب پذیرتر هستند مانند زنان، بیکاران و کسانی که امنیت غذایی پایینی دارند، بیشتر دچار علائم افسردگی شده اند. درباره موضوع خودکشی نیز محققان 15 درصد شرکت کنندگان را در لیست افراد بسیار پرخطر که گرایش به خودکشی دارند، دسته بندی کردند.

لینک کوتاه:
https://www.iranporseman.ir/Fa/News/193301/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

معاون رئیس جمهور: رشد اقتصادی در دولت سیزدهم به بیش از 6 درصد رسید

هیچ مانعی برای برنامه های فرهنگی در حوزه ترویج فرهنگ ایثار و شهادت وجود ندارد

دیدار رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران با خانواده شهید نادر مهدوی

عملیات نجات دلفین از کانال آبیاری

حق پرخاش نداری!

قرمز شدن آب دریا با بارش باران در جزیره هرمز

انتقاد عباس عبدی از گشت ارشاد

بیانیه ضد ایرانی آمریکا و متحدانش برای تقویت روحیه رژیم صهیونیستی

افزایش نگرانی‌ از نیازهای 250 هزار کودک اخراجی از پاکستان

تصویر دردناک از غزه، «عکس سال» جهان شد

زمزمه های ورود ایران چک های 500هزار تومانی به بازار

موضوع ایثار و شهادت موضوع بسیار مهم دولت سیزدهم است/بکارگیری ظرفیت های مردمی از برنامه های جدی بنیاد است

داستانک/ ماجرای مرد ساعت ساز

منارجنبان یکی از آثار تاریخی اصفهان

سقوط یک تریلی از روی پل در چین

با ما منشین اگر نه بدنام شوی

ایران: در صورت تهدید مراکز هسته‌ای، تغییر در سیاست‌های هسته‌ای محتمل است

روایت جدید معاریو از عملیات ایران: درصد رهگیری 84 درصد بود نه 99 درصد

چالش‌های پیش روی سوناک برای اجرای طرح ضد مهاجرتی رواندا

آبشار تارم، در شهرستان نی ریز استان فارس

راه آهن زیبای سیستان بلوچستان

گوناگون/ عجیب‌ترین اسکناس‌های دنیا را بشناسید

ورود هولناک سیلاب به داخل فروشگاه ها در دبی

بهار زیبای هورامان در استان کردستان

بگو ببینم رو نمازت غیرت داری؟

کیسه هوا موتورسوارها چگونه عمل می کند؟

آبشار اسکوگافوس؛ جاذبه اصلی روستای اسکوگار در ایسلند

حکمت/ حق را به باطل نفروشید

ربات «اطلس» بازگشت!

آسمان مال من است

روایت تاجگردون از برخورد متفاوت مردم بعد از رد اعتبارنامه‌اش

سردار حق‌طلب: تهدید مراکز هسته‌ای تجدید نظر در سیاست‌های هسته‌ای ایران را محتمل می‌کند

روایت مجری صدا وسیما بعد از دیدار با سردار حاجی زاده

گوگل کارمندان مخالف همکاری با رژیم اسرائیل را اخراج کرد

بیش از 7000 هزار نظامی صهیونیست به اختلالات روانی مبتلا شدند

آلمان سفیر روسیه را احضار کرد

برگزاری سومین نشست سازوکار تعامل افغانستان و چین در پکن

شمار شهدای غزه به مرز 34 هزار تن رسید

صادرات تخم مرغ به بیش از 18 هزارتن رسید

رئیس جمهور: بخشی از تنش آبی در استان سمنان حل شده است

یارانه فروردین دهک چهارم تا نهم واریز شد

آخرین وضعیت نهضت ملی مسکن در روستاها مشخص شد

شهدا، فرهنگ ایثار و شهادت را در جامعه زنده نگه داشته اند

تایم‌لپس دیدنی از درخشش شفق قطبی بر فراز آتشفشان درحال فوران

منطقه زیبای پامنار خوزستان

فوران آتشفشان فرودگاهی در اندونزی را تعطیل کرد

دژ محمدعلی خان بختیاری در روزهای بارانی

برگی از تاریخ/ شهیدی که پارتی‌بازی نکرد

شکوهِ آینه کاری در کاخ گلستان

قابی زیبا از طبیعتِ بهاری استان گلستان