کشف دلیل مرگبار بودن کرونا در برخی افراد انديشه

کشف دلیل مرگبار بودن کرونا در برخی افراد

ایران پرسمان - باشگاه خبرنگاران / با گذشت 9 ماه از همه گیری ویروس کرونا در جهان، این ویروس همچنان در حال گسترش و گرفتن جان هزاران نفر است.
محققان در تلاشند تا راهکاری برای کاهش شمار قربانیان کووید 19 پیدا کنند، یکی از این راهکارها، شناسایی افراد آسیب پذیر است. دانشمندان می‌گویند سالمندان و کسانی که دارای بیماری‌های زمینه‌ای هستند، بیشترین آسیب پذیری را در مقابل ویروس کرونا دارند. همچنین کودکان و نوجوانان توانایی بالایی در مقابله با کووید 19 داشته و به ندرت ویروس در این قشر باعث مرگ و میر می‌شود، برای مثال تحقیقات در آمریکا نشان داده است از 190 هزار قربانی کرونا در این کشور، تنها 121 نفر زیر 21 سال سن داشته اند. با این حال، کودکان یکی از ناقلان فعال کووید 19 هستند و نباید به شیوع ویروس در میان این قشر بی توجهی نشان داد.
با این وجود، دانشمندان به تازگی از ابعاد دیگری از مرگبار بودن ویروس کرونا در میان افراد پرده برداشتند. در ماه مارس پزشکان با دو برادر جوان که 29 و 31 سال سن داشتند مواجه شدند که به دلیل ابتلا به کرونای شدید در بیمارستان بستری شده بودند. هر دو برادر به دلیل وخامت حالشان و ناتوانی در تنفس در بخش مراقبت‌های ویژه (ICU) بستری شدند، اما متاسفانه یکی از برادران پس از مدتی جان خود را از دست داد.
دو هفته پیش و پس از آنکه دو برادر جوان دیگر به دلیل کرونا و وخامت حالشان در بیمارستانی در هلند بستری شدند، متخصصان ژنتیک برای تحقیق در این باره فراخوانده شدند. دانشمندان در این تحقیقات کشف کردند که بیمارانی که به کرونای شدید مبتلا شده اند فاقد ماده حیاتی به نام "اینترفرون" هستند که در سازماندهی سیستم ایمنی بدن در مقابله با عوامل ویروسی تولید می‌شود.
اینترفرون‌ها نوعی پروتئین هستند که سلول‌های میزبان آلوده به ویروس آزاد می‌کنند و موجب تحریک سیستم ایمنی و افزایش مقاومت بدن می‌شوند. اینترفرون‌ها به خصوص در برابر عفونت‌های ویروسی مقاومت می‌بخشند و در واکنش‌های ایمنی طبیعی بدن، حتی در غیاب ویروس‌ها (مثلا در HIV، سرطان یا هپاتیت) شرکت دارند.
حداقل ده نوع متفاوت از اینترفرون‌ها در پستانداران کشف شده که هفت نوع از آن‌ها در انسان شناسایی شده‌اند. اینترفرون‌های انسانی در سه تیپ طبقه‌بندی می‌شوند. تیپ یک برحسب اثر ضد ویروسی، ضد رشد و فعال‌سازی سلول کشنده طبیعی به اینترفرون‌های IFN-α و IFN-β، IFN-ω تقسیم بندی می‌شود. از تیپ دو IFN-γ و از تیپ سه IFNLR 1 قابل ذکرند. این پروتئین‌ها توسط لوکوسیت‌ها، لنفوسیت‌ها، فیبروبلاست‌ها و سایر سلول‌های سیستم ایمنی تولید می‌شوند.
اینترفرون‌ها موجب تحریک سیستم ایمنی و افزایش مقاومت بدن در برابر عوامل بیماری‌زا می‌شوند. برخی موجب فعال شدن سلول‌های ایمنی مانند سلول‌های کشنده طبیعی (Nk) و ماکروفاژ‌ها می‌شوند. یا با ارائه آنتی ژن عوامل بیماری‌زا به لنفوسیت‌های T موجب بهتر شناخته شدن آن‌ها و تشدید پاسخ ایمنی می‌شوند. همچنین مقاومت سلول‌های سالم به ویروس‌ها را افزایش می‌دهند. اینترفرون‌ها در ایجاد برخی از علایم بیماری‌های عفونی مانند احساس خستگی و تب نیز نقش دارند. اینترفرونی که در پاسخ به یک نوع ویروس تولید می‌شود سبب بروز مقاومت کوتاه مدت در برابر بسیاری از ویروس‌ها نیز می‌شود.
شواهد نشان می‌دهد بیمارانی که به کرونای شدید مبتلا شده و در بیمارستان بستری شده اند یک پاسخ ضعیف یا ناقص اینترفرون به کووید 19 نشان داده اند و همین امر باعث ناتوانی سیستم ایمنی در نابودی ویروس شده است. دانشمندان می‌گویند ناکافی بودن اینترفرون می‌تواند به یک ابتلای خطرناک از کووید 19 منجر شود.
به همین دلیل دانشمندان تاکید دارند داروی رمدسیویر و پلاسمای افراد بهبود یافته به دلیل دارای بودن فاکتور‌های ایمنی می‌تواند برای بیماران کرونایی مفید باشد. هم اینک تحقیقات زیادی درباره "اینترفرون درمانی" بر روی بیماران کرونایی در حال انجام است.
دلایل دیگر برای مرگبار شدن ویروس کرونا در افراد
به طور کلی دانشمندان این نکته را کشف کرده اند که برخی بیماری‌ها می‌توانند روی یکدیگر تاثیر داشته باشند و یکدیگر را تشدید کنند. برای مثال، دانشمندان پی برده اند بیماری لثه می‌تواند باعث مرگبار شدن کووید 19 در بیماران شود.
محققان ارتباط میان خطر مرگ بار ابتلا به ویروس کرونا و بیماری لثه را کشف کردند. بیماری لثه خود با بیماری قلبی و بیماری مزمن ریوی ارتباط مستقیمی دارد. خود این دو بیماری نیز به طور مستقیم می‌تواند خطر مرگ بیماران به کووید 19 را به شدت افزایش دهد.
محققان در ایالت کالیفرنیای آمریکا و نیز برزیل اعلام کردند: بیماری لثه باعث می‌شود سطح پروتئین ایمنی به نام «اینترلوکئین 6» در خون بالا رود. مشاهده شده است کسانی که سطح این پروتئین در خونشان بالا بوده است در صورت ابتلا به ویروس کرونا علائم بسیار شدیدی از خود نشان خواهند داد و برای زنده ماندن باید حتماً زیر دستگاه تنفس مصنوعی قرار بگیرند همچنین میزان مرگ و میر این افراد نسبت به بیماران دیگر مبتلا به کووید 19 بیشتر است.
این تحقیقات همچنین نشان داد اگر چه بیماری‌های مختلف می‌تواند سطح اینترلوکئین 6 خون را در افراد افزایش دهد، اما در صورت درمان بیماری لثه در افراد، سطح این پروتئین به میزان قابل توجهی در خون کاهش می‌یابد.
محققان می‌گویند افرادی که سطح اینترلوکئین 6 آن‌ها بیش از 80 پیکوگرم در هر میلی لیتر است، بسیار بیشتر از سایرین در صورت ابتلا به ویروس کرونا ممکن است جان خود را از دست بدهند یا با تشدید بیماری نیازمند دستگاه تنفس مصنوعی باشند.
شروین ملایم، یکی از جراحان دندانپزشکی لس آنجلس آمریکا در این باره می‌گوید: بر این باوریم بسیاری از کسانی که سطح بالایی از اینترلوکئین 6 را در خون دارند پیش از ابتلا به کووید 19 از بیماری لثه رنج می‌برده اند و همین امر بر شدت بیماری در آن‌ها خواهد افزود.
محققان تاکید دارند مردم حتما نسبت به بهداشت دهان و دندان خود حساس بوده و در صورت بیماری لثه به دندانپزشک رجوع کنند.

دعوت به گلریزان برای آزادی پنج زن زندانی در خوزستان

راه‌اندازی فروشگاه مجازی دست‌سازه‌های بانوان قزوین

ابتکار: بیان ارزش های گذشته باید به گونه ای باشد که با دختران امروز ارتباط برقرار کند

زیباترین مکان‌های شگفت انگیز در سراسر دنیا را بشناسید

وقتی روزت با بدشانسی طلوع کرده!

ابتکار فوق العاده در کشیدن طرح و نقاشی

حکمت/ دو گروه از انسان‌ها که به بهشت راه ندارند

پایان دنیا چطور رخ می‌دهد؟

رشد قارچ در بدن مورچه!

طراحی دوچرخه‌ای با سرعت باورنکردنی 140 کیلومتر بر ساعت!

میتونست تا آخرین لحظه نا امید و تسلیم محض باشه!

4گوشه دنیا/ انتقام جویی بی رحمانه از دو برادر

ویدئویی زیبا از یک غروب شگفت انگیز

لحظه هیجان‌انگیز تخریب یک نیروگاه برق با انفجار کنترل شده

4گوشه دنیا/ قتل به خاطر انداختن آب دهان در خیابان!

داستانک/ نیازمند دعای شیوانا

صوت/ آماده سازی برای ظهور

دکتر معروف چینی که با کرونا رنگش تیره شده بود!

خفاش‌هایی که هنگام بیماری فاصله گذاری اجتماعی را رعایت می کنند!

عاقبت عجله در رانندگی

فرار توله شیرهای دریایی از شکار نهنگ قاتل

کلاه ایمنی جان این موتور سوار رو نجات داد

کوتاهترین پرواز جهان، پروازی که 80 ثانیه طول می کشد!

نقاشی‌های حیرت‌انگیزی که با میخ و سیم خلق شدند

قهر و آشتی با خدا

خواسته‌های جالب مردم 6 تا 60 ساله از چراغ جادو

مراحل جالب تولید دستی آبنبات

صوت/ دعا برای فرج از زبان استاد توکلی

دختر بچه‌ای که در سطل زباله پیدا شد!

راه حل دکتر انوشه برای غلبه بر افکار منفی موجود در زندگی

لحظه بیرون آوردن راننده کامیونی که بین دو کامیون پرس شده بود

هیولای دریای خزر از گور برمی خیزد؛ حرکت دوباره اکرانوپلان بازمانده شوروی پس از 30 سال

صحبت های شنیدنی دکتر انوشه در مورد تفاوت صبر و انتظار

نجات معجزه آسای نوزاد حین وقوع سیل!

شب یلدا؛ از کهن ‌ترین جشن‌ های ایرانی

سه کلمه رهایی بخش در زندگی از کلام امیرالمومنین

14 حقیقت شگفت انگیز درباره بدن انسان

معرفت حیرت‌انگیز غلام نسبت به ارباب!

چگونه خوش قیافه و جذاب باشیم؟

صوت/ زمانی که این دنیا گلشن میشود

داستانک/ حل مسائل

رژ لب خطرناک جنگ سرد در یک حراجی

وسیله نقلیه عجیبی که مرد 57 ساله اختراع کرد!

مرگ ناگهانی کشتی‌گیر روی رینگ کشتی کج

سازمان تامین اجتماعی گام های بسیار بلندی برای بهبود محیط کسب و کار برداشته است

زمین برای ساخت درمانگاه تامین اجتماعی در اردل واگذار شد

شکل‌گیری زنجیره تولید کلید رفع بیکاری چهارمحال و بختیاری ‌است

عابدزاده در کنار یک استقلالی که بعدها به آمریکا رفت+عکس

بحران جدید برانکو برای پرسپولیس!

علی کریمی به القطر پیوست!