ایران پرسمان

آخرين مطالب

نابودی کرونا با استفاده از یُد صحت دارد؟ خردنامه

نابودی کرونا با استفاده از یُد صحت دارد؟
  بزرگنمايي:

ایران پرسمان - باشگاه خبرنگاران / محققان آمریکایی در تحقیقات خود به این نتیجه رسیدند که ید می‌تواند در از بین بردن ویروس کرونا موثر باشد اما این موضوع با شائبه‌هایی همراه بود.
در چند روز گذشته خبری با عنوان نابودی کرونا با استفاده از دهان شوی محلول ید دست به دست می چرخد. در متن خبر نقل شده که محققان آمریکایی دانشگاه کانتیکت ماساچوست آمریکا در تحقیقات خود به این نتیجه دست یافته اند که ماده ید می‌تواند در از بین بردن ویروس کرونا موثر باشد و اتانول اثری ندارد!
از سوی دیگر بیش از یک‌ماه قبل خبری درباره ارائه طرحی از سوی محمدعلی کریمی استاد شیمی و معاون پژوهش و فناوری دانشگاه پیام نور مبنی بر ارائه‌ طرحی برای درمان کرونا به معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و وزارت بهداشت و درمان منتشر شد.
حوزه تخصصی او شیمی و نتیجه تحقیقات این دانشمندان آمریکایی نیز بر پایه و اصول شیمیایی اثر ید بر این ویروس است، پس نظرش در مورد این موضوع همچنین نتیجه طرح گروه تحقیقاتی وی را جویا شدیم.
نظر شما درباره نابودی کرونا توسط محلول ید چیست؟
کریمی: اصل خبر و اثر نابودگری محلول ید مورد تایید است اما نکته قابل تامل در خبر بسیاری از اخبار نقل ناصحیح یا ناقص خبر مبنی بر موثر بودن ید و غیرموثر بودن اتانول! در نابودی این ویروس بود. در صورتی که در خبر اصلی به زبان انگلیسی تصریح شده که مدت زمان لازم برای نابودی توسط ید 15 ثانیه و اما توسط اتانول 30 ثانیه است.
اصولا نقش اتانول، ایزوپروپانول و سایر الکل‌ها و پلی فنل‌ها در از بین بردن بسیاری از ویروس‌ها و باکتری‌ها شناخته شده است و ما در حال حاضر انواع محلول‌ها و اسپری‌های آن‌ها را در بازار و دسترس داریم که برای ضدعفونی کردن سطوح اجسام و دست‌ها استفاده می‌شود. اتفاقا چنانچه هدف پیشگیری و از بین بردن ویروس در دهان و بینی باشد، ساده‌ترین کار استفاده از خاصیت ویژه تبخیرپذیری همین اتانول 70 درصدی است.
نحوه استفاده از اتانول برای نابودی کرونا
کریمی: کافیست یک پارچه نخی یا دستمال کاغذی را با اندکی از اسپری آغشته کنید و دستمال را نزدیک بینی و دهان بگیرید و تنفس کنید به راحتی بخار اتانول وارد دهان، بینی و حتی ریه می‌شود و می‌تواند ویروس را از بین ببرد بدون اینکه خطرات سمیت و آسیب‌های ترکیباتی نظیر ید را داشته باشد.

ایران پرسمان


با توجه به تخصص شما در مورد اثرات سوء مواد شیمیایی بر سلامتی و نحوه عملکرد آن‌ها روی ویروس ها، آیا استفاده از این محلول ید را برای پیشگیری از کرونا توصیه می‌کنید؟
کریمی: به نظر بنده یک نکته اساسی را باید عموم مردم و به ویژه محققان مد نظر داشته باشند و آن هم این است که رویکرد مقابله با ویروس‌ها اصولا بر دو محور اساسی استوار است.
محور اول مقابله انتخابی و دایمی یا به اصطلاح سلکتیو با ویروس (واکسینه کردن) بر اساس ساختار درون مولکولی و وضعیت ساختاری/ژنتیکی آن است که عمدتا با رویکرد تخریب آن به کمک نابودگر و غیرفعال کننده ویژه ویروس همراه می‌شود ؛ این مهم با استفاده از ساخت و طراحی مولکول‌ها و واکسن‌های خاص هر ویروس صورت می‌پذیرد.
محور دوم مقابله غیر انتخابی با ویروس‌ها و باکتری‌های بیماری زاست که در این روش، تمرکز عمدتا معطوف به بخش بیرونی ویروس می‌شود. در مورد ویروس COVID-19 نیز مشابه اکثر ویروس‌ها نظیر آنفلوآنزا، سارس و ... می‌توان از اکسید کننده‌هایی نظیر آب اکسیژنه، کلر، ید، ازون یا ترکیبات حاوی گروه‌هایی نظیر هیدروکسیل و کربوکسیل برای نابودی و انحلال پوشش لیپیدی و پروتئینی آن استفاده کرد.
در مورد روش غیرانتخابی تخریب پوشش ویروس باید توجه داشته باشیم که استفاده از مواد شیمیایی با این منظور عمدتا معطوف به نابودی آن در فضای فیزیکی و سطوح و به صورت محدود سطح پوست دست‌هاست.
استفاده از اکسیدکننده‌هایی نظیر مواردی که اشاره شد در صورت تماس با اندام‌های درونی و حتی بعضا بیرونی نظیر چشم‌ها می‌تواند خظرناک، آسیب زا، سمی و حتی کشنده باشد.

ایران پرسمان

در مورد محلول ید نیز چنین خطری وجود دارد؟
کریمی: بله قطعا در استفاده از محلول ید یا محلول‌های مشابه نظیر آب اکسیژنه نیز به دلیل خاصیت اکسیدکنندگی و آسیب‌های ناشی از آن‌ها فقط به صورت بسیار محدود و در حد دهان شویی با پذیرش عوارض ناشی از این خاصیت اکسیدکنندگی و تخریب کنندگی سطوح و مخاط دهان و بینی مصرف آن بلامانع است و استفاده از آن به صورت مداوم به هیچ عنوان توصیه نمی‌شود.
در ضمن این روش برای کودکان و افراد کهنسال و بسیاری از عوام که توانایی استفاده کنترل شده آن را ندارند و خطر بلع و آشامیدن و سمیت و مشکلات حاد گوارشی عارض و به هیچ عنوان توصیه نمی شود.
تاثیر استنشاق ازون در درمان کرونا
در مورد ازون نیز چنین خطری وجود دارد؟
کریمی: بله متاسفانه، چون ازون به صورت گازی است بسیاری از افراد بی اطلاع فقط به نقش ضدعفونی کنندگی و نابودگری ویروس توسط آن دل خوش هستند، فارغ از توجه به آسیب‌های حاد ناشی از تنفس این گاز با خاصیت اکسیدکنندگی قوی به ریه‌ها به ویژه در کودکان و سالمندان و بیماران ریوی آسیب می‌زند. استفاده از این گاز فقط در شرایط عدم حضور افراد و با هدف ضد عفونی کردن هوا و فضای فیزیکی و سطوح اجسام توصیه می‌شود.
تاثیر طب سنتی در درمان کرونا
در مورد روش‌هایی بر اساس طب سنتی و گیاهان دارویی به عنوان یک شیمیست نظری دارید؟
کریمی: واقعیت این است که هر گونه توصیه و تجویز اثر بخشی و نقش پیشگیری و نابودگری ویروس‌ها و باکتری‌ها در طب سنتی عمدتا به مواد و ترکیبات شیمیایی درون آن‌ها مربوط می شود. بسیاری از آن‌ها حاوی ترکیبات موثری نظیر پلی فنل‌ها هستند و نقش آن‌ها بیشتر به ویژگی و توانایی انحلال و تخریب پوشش ویروس‌ها مربوط می‌شود.

ایران پرسمان

 از این رو، از این گروه ترکیبات آن‌هایی که حاوی چنین گروه‌های عامل شیمیایی دارای توانایی انحلال این پوشش هستند، می‌توانند برای پیشگیری مورد توجه قرار گیرند. مثلا، گلاب یک ترکیب شناخته شده و خوشبویی است که از دیرباز در حرم‌های متبرکه، مساجد، مناسبت ها، ... استفاده می‌شده و بیشتر وجه خوشبویی آن مورد توجه بوده در صورتی که این ترکیب سرشار از پلی فنل، خاصیت ضد ویروسی و ضد باکتریایی بالاست؛ در واقع با پاشیدن اسپری گلاب در این محیط‌ها علاوه بر ضدعفونی فضای فیزیکی، تنفس و مجاورت آن با بینی و دهان امکان ازیبن بردن ویروس‌ها و باکتری‌ها را دارد.
شما بیش از یک‌ماه قبل در حاشیه مصاحبه‌ای به ارائه طرحی توسط تیم تحقیقاتی تان برای پیشگیری و درمان COVID-19 به معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و ارجاع آن به وزارت بهداشت اشاره کردید، سرنوشت این طرح به کجا انجامید؟
معاون پژوهش و فناوری دانشگاه پیام نور: تیم تحقیقاتی ما طرح پیشنهادی مان را به معاونت علمی ارائه کرد که پس از ارجاع به وزارت بهداشت پیگیری‌های مستمری برای امکان انجام فرایند تست‌های بالینی بر اساس الگوی پیشنهادی مان در یکی از بیمارستان‌ها با هدف درمان انجام دادیم و همچنان در حال رایزنی و پیگیری برای اجرایی کردن موضوع هستیم.

لینک کوتاه:
https://www.iranporseman.ir/Fa/News/194829/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

پیش بینی بورس هفته اول اردیبهشت 1403

مرزبندی استان‌های کشور در بازار مسکن

دارندگان کارت سوخت بخوانند

خیلی شانس آورد از یک تصادف مرگبار نجات پیدا کرد!

عکس های کاملا به موقع

وداع با اطلس؛ ربات انسان‌نمای بوستون داینامیکس بازنشسته می‌شود

دل ز جان برگیر و در بر گیر یار مهربان

رئیس شورای اطلاع‌رسانی دولت: مسئولان متوجه اطرافیان کذاب و هتاک باشند

قدردانی امیرعبداللهیان از نقش الجزایر در کمک به توقف نسل‌کشی اسرائیل در غزه

عراق از حملات امروز به اصفهان ابراز نگرانی کرد

شهادت فرمانده گردان طولکرم در سرایاالقدس

حمله مقاومت فلسطین به شهرک «سدیروت»

خودسوزی یک فرد مقابل دادگاه ترامپ

شهادت یک جوان فلسطینی در کرانه باختری

حزب‌الله: از رویارویی با اسرائیل و حمایت غزه عقب نمی‌کشیم

محاکمه ترامپ وارد چهارمین روز شد

پیش‌بینی قیمت دلار 1 اردیبهشت 1403

ترفند عجیب گراز برای فرار از دست سگ‌های شکارچی!

تصاویری فوق‌العاده زیبا از عبور زیبای فالکون 9 از مقابل ماه

نسخه جدید ربات انسان‌نما اطلس با قابلیت‌های هوش مصنوعی معرفی شد

چاپ پنجمین جلد مجموعه تاریخ ایران‌زمین درباره طاهریان و آل بویه

صحبت های شنیدنی دکتر الهی قمشه ای

روایت سفیر ایران در فرانسه از ماجرای تهدید به انفجار یک فرد در مقابل کنسولگری ایران

راهپیمایی تهرانی‌ها در حمایت از عملیات «وعده صادق»

لاوروف: روسیه از طریق کانال‌های دیپلماتیک به اسرائیل اطلاع داده که ایران خواهان افزایش درگیری نیست

واکنش معنادار وزیر روحانی درخصوص تذکر دفتر رهبری به مسئولان بخاطر رفتار بی‌قاعده در حجاب

سرقت 250 هزار سند در حمله هکری «انانیموس» به ارتش رژیم صهیونیستی

ادامه حملات حزب الله لبنان به مواضع رژیم صهیونیستی

شمار شهدای غزه از 34 هزار نفر گذشت

اوربان: اروپا یک قدم تا ارسال سرباز به اوکراین فاصله دارد

پیشرفت در مذاکرات صلح باکو و ایروان

اظهارات لاوروف درخصوص صحبت‌های جنجالی بورل

هشدار صندوق بین‌المللی پول نسبت به تبعات تصرف دارایی‌های روسیه

فایننشال‌تایمز: پدافند هوایی اسرائیل به عاقبت اوکراین دچار خواهد شد

تهدید داخلی معادن بیشتر است یا خارجی؟

گوناگون/ دستاوردهای عملیات «کربلای10»

پلی زیبا و بزرگ در میان ابرها در چین

خرس خانگی یک روس

بیگانگان فضایی ممکن است در واقعیت بنفش باشند

من پیر فنا بدم جوانم کردی

رویترز: کشورهای غربی با هدف تنش‌زدایی از طریق ترکیه به ایران پیام داده‌اند

وزیر خارجه انگلیس خطاب به نتانیاهو: سپاه را به عنوان نهاد تروریستی شناسایی نمی‌کنیم

یکی از همراهان امیرعبداللهیان در جواب یک خبرنگار درباره حمله شب گذشته: «چه حمله‌ای؟!»

امیرعبداللهیان: به هرگونه خطای محاسباتی پاسخ می‌دهیم

وضع تحریم‌های جدید علیه نفت ایران در بسته کمک‌های مالی آمریکا به اسرائیل و اوکراین

سی‌ان‌ان: شواهدی از تخریب در پایگاه هوایی اصفهان وجود ندارد

ادعای یک نشریه انگلیسی: بایدن در حال بررسی گزینه احیای برجام است

درگیری لفظی میان نتانیاهو و وزیر خارجه آلمان

اتحادیه اروپا برای نخستین‌بار چند شهرک‌نشین صهیونیست را تحریم کرد

لیبرمن: در مسیر پیروزی نیستیم