ایران پرسمان

آخرين مطالب

پشت‌پرده خبر مذاکره ایران - آمریکا در عمان تحلیل روز

پشت‌پرده خبر مذاکره ایران - آمریکا در عمان
  بزرگنمايي:

ایران پرسمان - صبح نو / متن پیش رو در صبح نو منتشر شده و انتشار آن به معنی تایید تمام یا بخشی از آن نیست
رویای مذاکره آمریکا با ایران برای دونالد ترامپ پایانی ندارد و در آستانه انتخابات ریاست‌‌جمهوری آمریکا سخت تلاش می‌‌کند تا مگر بتواند به یک گفتمان، حتی تلفنی نیز منجر شود تا به این‌وسیله شانسی برای حضور دوباره در کاخ سفید پیدا کند؛ رویایی که این روزها به تیتر یک نشریه کویتی نیز تبدیل و این رسانه مدعی مذاکرات محرمانه ایران و ترامپ در عمان شده است؛ مذاکراتی که «محمد مرندی» کارشناس مسائل آمریکا در گفت‌وگو با روزنامه «صبح‌نو» آن را رد می‌‌کند و معتقد است که چنین چیزی بعید است. ترامپ امیدی به پیروزی ندارد و اینگونه اخبار بیشتر تبلیغات انتخاباتی است. ترامپ به دنبال این است که شهروندان ایرانی را به جان دولت بیندازد و امتیازات لازم را بگیرد.
 «دونالد ترامپ» در روزهایی که چیزی تا برگزاری انتخابات ریاست‌‌جمهوری آمریکا باقی نمانده است، از احتمال توافق زودرس با ایران سخن می‌‌گفت؛ مذاکراتی که اگر روی ندهد، به گفته او ممکن است پس از انتخاب مجددش به مقام ریاست‌‌جمهوری آمریکا، سخت‌‌تر شود. این موضوع در حالی در روزهای اخیر از زبان رییس‌جمهوری آمریکا مطرح می‌شود که نشریه کویتی «الجریده» به تازگی با انتشار مطلبی مدعی شده که ایران و ایالات متحده به‌تازگی مذاکرات پنهانی برای دستیابی به توافقی جدید بر سر برجام را در عمان آغاز کرده و حتی آماده امضای یک پیمان همکاری هستند.
این نشریه کویتی تصریح کرده که گفت‌وگوها میان دو طرف هفته گذشته در کشور عمان جریان داشته و کاخ سفید از هم‌اکنون مذاکرات محرمانه و مستقیم با «بازها» در ایران را آغاز کرده است. هرچند روزنامه کویتی الجریده ادعا کرد ایران و دولت ترامپ در عمان در حال مذاکرات محرمانه هستند اما تاکنون هیچ مقام ایرانی یا آمریکایی درباره انجام مذاکرات میان دو طرف خبری منتشر نکرده است. مقامات ایرانی بارها هرگونه مذاکره با دولت ترامپ را رد کرده‌اند.
ادعای الجریده کویت
روزنامه کویتی الجریده همچنین مدعی شده است که در این مذاکرات از طرف ایران، دولت مشارکت ندارد و در چارچوب این مذاکرات، دونالد ترامپ، رییس‌جمهور آمریکا برای سفر به تهران، امضای توافقنامه میان دو کشور با رهبر عالی ایران و تضمین برداشتن تحریم‌ها اعلام آمادگی کرده است.
تاکنون هیچ مقام ایرانی، آمریکایی یا عمانی در این‌باره اظهارنظر نکرده‌اند. ترامپ قبل از این گفته بود در صورت پیروزی در انتخابات ریاست‌‌جمهوری آمریکا، در مدت یک ماه یا یک هفته با طرف ایرانی به توافق خواهد رسید. ترامپ به‌تازگی هم به تهران هشدار داد که مذاکرات بعد از انتخاب دوباره وی، سخت‌‌تر خواهد شد. قبل از این هم ایران و آمریکا در اواخر دولت محمود احمدی‌نژاد به صورت محرمانه در عمان مذاکره داشتند که در دولت روحانی نیز ادامه یافت و به برجام منتهی شد.
ادعاهای رسانه‌‌‌های عربی برای ایجاد مذاکره طرفین درحالی ادامه دارد که مقامات کشورمان بارها اینگونه مذاکرات را رد ‌کرده‌اند. «محمدجواد ظریف»، وزیر‌امور‌خارجه کشورمان یکی از این مقامات است که در گفت‌وگویی عنوان کرد ایران با آمریکا مذاکره نخواهد کرد. ایالات متحده پس از بازگشت به برجام باید خسارات تحریم‌های وارده به ایران را پیش از هرگونه مذاکره و گفت‌وگو بپردازد.
براساس نوشته این روزنامه کویتی، در این مذاکرات، دولت آمریکا طرح پیشنهادی برای همکاری و پایان دادن به همه اختلافات دو کشور را ارائه کرده است.
مرندی: آمریکا تمامیت‌خواه است و به فکر مذاکره برد‌-برد نیست
«محمد مرندی» کارشناس مسائل آمریکا در گفت‌وگو با خبرنگار روزنامه «صبح‌نو» با اشاره به ادعای یک نشریه عربی در خصوص مذاکرات محرمانه ایران و ترامپ در عمان، عنوان کرد: چنین چیزی بعید است. ترامپ امیدی به پیروزی ندارد و اینگونه اخبار بیشتر تبلیغات انتخاباتی است. نباید فراموش کنیم حتی مذاکره‌‌ای هم که با کره شمالی داشت بیشتر پروپاگاندای رسانه‌‌ای بود. این کارشناس مسائل آمریکا افزود: در واقع موضع‌گیری آمریکایی‌ها با واقعیت فاصله دارد و آنها هیچ کاری برای ایران نخواهند کرد و هدف آنها از این جریان‌‌‌سازی‌‌‌های رسانه‌‌ای این است که فشار مردمی بر دولت مبنایی برای ایجاد مذاکره بیشتر شود. من با موضوع برجام نه مخالف هستم و نه موافق، اما در خصوص مذاکرات هسته‌‌ای ایران با آمریکا باید به این موضوع اشاره کنم که ترامپ اگر می‌خواهد کار را درست کند، چرا از برجام خارج شد یا تحریم‌ها را افزایش می‌‌دهد. ترامپ بیشتر به دنبال این است که شهروندان را به جان دولت بیندازد و امتیازات لازم را بگیرد. وی با اشاره به اینکه غربی‌ها تمامیت‌خواه هستند و بحث اصول و اخلاق در مذاکرات را بر نمی‌تابند، ادامه داد: درباره برجام باید گفت ما آنگونه که متعهد شده بودیم، اقدامات لازم را اجرا کردیم اما آنها اجرا نکردند. غربی‌ها در برجام حقه‌بازی ‌کردند و حرف‌های امروز هم که برای گفتمان عنوان می‌‌شود، حقه‌‌ای بیش نیست؛ اما با همه این تصمیمات غرب باید اشاره کرد که نظام ایران هیچ‌وقت غیرمنطقی در برابر آمریکا رفتار نخواهد کرد. آمریکا تمامیت‌خواه است و به فکر مذاکره برد‌-برد نیست. مرندی با اشاره به ادعای نشریه کویتی مبنی بر سفر ترامپ به تهران در صورت مذاکره، تصریح کرد: اگر اصل مذاکرات در عمان شکل گرفت، به این خاطر بود که آمریکا غنی‌‌‌سازی را پذیرفت. در زمان باراک اوباما این‌گونه بودیم؛ زمانی که او افزایش غنی‌‌‌سازی را پذیرفت، نظام ایران مذاکره را پذیرفت اما درباره ترامپ باید گفت رییس‌جمهور کنونی آمریکا مبنای کاری خودش را روی اخبار کذب قرار داده است و آنگونه که رسانه کویتی ادعا می‌‌کند ترامپ به ایران سفر نمی‌کند. این کارشناس مسائل بین‌الملل یادآور شد: غربی‌ها به‌خصوص آمریکا دارند وارد بحران بزرگی می‌‌شوند. آمریکا به سمت و سوی بحران خطرناکی می‌‌رود، شاید جنگ داخلی صورت نگیرد اما تنش‌‌‌های داخل جامعه آنها آنچنان در حال افزایش است که این کشور با مشکلات زیادی روبه‌رو می‌‌شود. 

لینک کوتاه:
https://www.iranporseman.ir/Fa/News/194891/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

واکنش همتی به سخنان قالیباف؛ زندگی را برای مردم سخت و پیچیده نکنید

سرقت عجیب سهمیه بنزین؛ مواظب کارت سوخت خود باشید!

گردشگری/ آبشار دوقلوی زمرد حویق در دل کوه‌های تالش

فرار کردن اسب‌ها در مرکز لندن

طبیعت چشم‌نواز دشت لاله‌های واژگون

ناسا 2 ماموریت رصد زمین را پس از 18 سال متوقف کرد

داستانک/ سمعک با کارکرد متفاوت

هلاکت 2 تروریست با عملیات پهپادی نیروهای امنیتی در اطراف زاهدان

سردار اشتری: شهید حجازی دارای سبک فرماندهی بود

سردار فدوی: نقش شهید حجازی در توانمندسازی مقاومت موثر است

غریب‌ آبادی: آمریکا صلاحیت ورود به عرصه حقوق بشر را ندارد

العربیه: مصر به اسرائیل پیشنهاد ازسرگیری مذاکرات در مقابل تعلیق عملیات رفح را داد

هشدار چین به آمریکا: بین تقابل و همکاری یکی را انتخاب کنید

جبهه پایداری معامله‌گر است

اسراییل‌ ضربه راهبردی خورده است

دردسر تیک‌تاک

ائتلاف غرب علیه نفت روسی

اتفاق جدید در بازار مسکن؛ خریداران مسکن و مستاجران منتظر تغییر باشند

قیمت این خودرو 30 میلیون تومان ارزان شد

هوای تازه/ نه اژدهاست که کرم شب است اسرائیل

4گوشه دنیا/ کشف کلاه‌خودی از 2500 سال قبل

نماهنگ سرود «حریفت مُنُم»

ایران می تواند پرتاب انسان به فضا را رقم بزند؟

بزرگترین چاپگر 3بعدی جهان یک خانه را در 80 ساعت می‌سازد

دلبر و یار من تویی رونق کار من تویی

رئیسی: هرکجای کشور فسادی دیده شود مطلقا به فساد و مفسد رحم نخواهد شد

انتقاد فلاحت پیشه به ادعای کریمی قدوسی درباره بمب اتم

ایران: تحریم‌های یکجانبه علیه سوریه باید لغو شود

ریابکوف: کاهش روابط با آمریکا را بررسی می‌کنیم

آخرین وضعیت از گورهای دسته جمعی بیمارستان ناصر

نجات روسیه با اقتصاد موازی

اصفهان؛ میخی بر تابوت اسرائیل

نمایندگانی که از رئیسی دعوت کردند باید در برابر ناکارآمدی دولتش پاسخگو باشند

گل‌درشت‌گویی ماورایی سریال ده‌نمکی

شیائومی نیامده رکورد زد!

نرخ مصوب انواع میوه اعلام شد؛ قیمت گوجه سبز سر به فلک کشید!

راه جلب عنایت امام زمان (عج)

خالد نبی؛ زیارتگاهی شگفت‌انگیز در دل طبیعت

تصاویری از پنل‌های خورشیدی جدیدی که در هر مکانی امکان نصب آن وجود دارد

برای خریدن کتاب هایی درباره اهل بیت(ع) به چه چیزهایی باید توجه شود؟

تحریم‌ مشترک انگلیس، آمریکا و کانادا علیه ایران

تداوم حملات حزب‌الله لبنان به شمال فلسطین اشغالی

ادامه سرکوب دانشجویان حامی فلسطین در آمریکا

202 روز جنگ غزه به روایت آمار و ارقام

تصاویر جدید از سرکوب تظاهرات همبستگی با غزه در دانشگاه سوربن فرانسه

«اقتصاد» میدان شلغم‌فروشان شده است!

شاهکار ایرانی در سریلانکا

بی‌رمقی اونس جهانی برای سومین روز متوالی

مطالبه‌گری؛ مهمترین برنامه عملیاتی بنیاد شهید و امور ایثارگران در دولت سیزدهم

نحوه تنظیم آینه ها در خودروی فورد کراون