ایران پرسمان

آخرين مطالب

«دیار خواب‌گردی»؛ داستان موزامبیک، کشوری خسته از جنگ خردنامه

«دیار خواب‌گردی»؛ داستان موزامبیک، کشوری خسته از جنگ
  بزرگنمايي:

ایران پرسمان - ایرنا / مهدی غَبرایی، به‌تازگی، رمان «دیار خواب‌گردی»، نوشته میا کوتو، نویسنده سفیدپوستِ پرتغالی‌زبان اهل موزامبیک را در نشر افق به فارسی برگردانده است.
کمتر مترجم رمانی پیدا می‌شود که در آغاز کتابی که ترجمه کرده است، حرفی از مؤلف و موضوع رمان بیاورد اما مهدی غَبرایی که سال‌هاست ترجمه می‌کند و او را بیشتر با ترجمه آثار نویسنده ژاپنی، هاروکی موراکامی می‌شناسیم چنین کرده است.
این مترجمِ هفتادوپنج‌ساله لنگرودی، در یکی از تازه‌ترین ترجمه‌های خود که در همین ماه‌های اخیر منتشر شده، به سراغ Sleepwalking land رفته است که آن را به «دیار خواب‌گردی» برگردانده است. کتاب، نوشته میا کوتو (Mia Couto) است؛ نویسنده سفیدپوستِ پرتغالی‌زبانِ اهل موزامبیک.

ایران پرسمان

میا کوتو
این نویسنده شصت‌وپنج ساله را باید یکی از نویسندگان برجسته زبان پرتغالی در قاره آفریقا و مهم‌ترین نویسنده موزامبیکی دانست. او که نام کاملش، آنتونتیو امیلیو لیته کوتو است، اصالتی پرتغالی دارد و پدرش از آن دست مهاجرانی بود که از زادگاه خود به آفریفا کوچ کردند. او که فارغ‌التحصیل رشته پزشکی است، ازجمله کسانی بود که در دهه هفتاد میلادی برای براندازی حکومت دست‌نشانده پرتغال در کنار رهبر جنبش، فره لیمو ایستاد تا آنکه به مدیریت خبرگزاری تازه‌تأسیس موزامبیک گمارده شد.
او که روزنامه‌نگاری بخشی از زندگی‌اش شده بود، از سال 1986 با انتشار مجموعه داستان صداها شب را ساختند به وادی نویسندگی و رمان‌نویسی گام نهاد و تا سال 2015، هفت‌ رمان دیگر منتشر کرد. او در کنار مجموعه شعر، مجموعه داستان و داستان‌های کوتاهی نیز نوشته است. اما نخستین رمانش که بیست‌وهشت سال پیش نوشته شد، همین کتابِ دیار خواب‌گردی است که برخی آن‌را یکی از دوازده‌ کتاب برتر آفریقا در قرن بیستم می‌دانند.
آثار این نویسنده به بیست ‌زبان زنده دنیا ترجمه شده و جایزه هم در کارنامه‌اش کم ندارد؛ در سال 2007، جایزه ادبی اتحاد لاتین (Latin Union Prize)، در سال 2013، معتبرترین جایزه ادبی زبان پرتغالیِ کاموس (Camões Prize) به ارزش صدهزار یورو و در سال 2014، جایزه معتبر بین‌المللی نویشتات (Neustadt International Prize for Literature) به ارزش پنجاه‌هزار دلار.
غبرایی در معرفی نویسنده کتای نوشته است: «کوتو در بسیاری از متونش زبان پرتغالی را با اصطلاحات محلی و ساختارهای موزامبیکی درمی‌آمیزد و به این نحو نمونه جدیدی از روایت‌ آفریقایی را می‌سازد. نوشته‌هایش از لحاظ سبک تحت‌تأثیر رئالیسم جادویی، جنبش محبوب جدید ادبیات آمریکای لاتین است.» (ص 8)

ایران پرسمان


او همچنین در مقدمه‌اش بر کتاب، درباره خودِ این اثر نوشته است: «دیار خوابگردی در جنگ داخلی موزامبیک می گذرد و زندگی مویدینگا، پسری دچار فراموشی، را در جست‌وجوی گذشته نشان می‌دهد.» (ص 10) و همچنین فضای رمان را چنین ترسیم کرده است: «میا کوتو یک‌درمیان با تعریف هر رشته داستان تصویر هولناکی از کشوری به دست می‌دهد که جنگ، قحطی و قساوتِ بی‌معنا بدل به ویرانه‌اش کرده است. زندگی روزمره شخصیت‌هایش آکنده از نومیدی، جنون، بیم، توطئه‌های کوچک برای بقا، تجاوز و گسستگیِ روابط انسانی است.» (ص 10) و دستِ آخر، تکلیف خواننده‌ای که رمانی را می‌خواند، روشن کرده است: «این رمانی است زیبا، هولناک، خشماگین و شاعرانه.» ( ص 12) اینها همه در کشوری می‌گذرد که چیزی در حدود سیصدسال از تاریخش در استعمار گذشت و وقتی خواست طعم استقلال را بچشد، «در فاصله سال‌های 1977 تا 1992 درگیری‌های داخلی در این کشور سبب کشته شدن نزدیک به یک‌میلیون نفر از مردمش شد. در این مدت قحطی و بیماری نیز از گریبان مردم را گرفت. در نتیجه موزامبیک در آستانه انحطاط کامل قرار گرفت» (ص 13) و اگرچه به‌مرور، «آرامش سیاسی پدید آمد، اما مردم هیچ‌گاه طعم رفاه و امنیت اجتماعی را نچشیدند.» (ص 14)

ایران پرسمان

مهدی غبرایی
دیار خوابگردی ، درست در سالی نوشته و منتشر شد که جنگ‌های داخلی موزامبیک پایان یافت اما از آغاز و فصل یکم کتاب که «جاده ویران» نام دارد هم می‌توان فهمید چه روزهای تلخ و تاریکی بر این مردم گذشته است:
جنگ تمام جاده را ویرانه کرده بود. کفتارها در کوره‌راه‌ها ویلان بودند و در میان خاک و خاکستر بو می‌کشیدند. چشم‌انداز به اندوه آمیخته بود، چنان‌که کسی تاکنون نظیر آن را ندیده بود. رنگ‌هایش به سق دهان می‌چسبیدند؛ رنگ‌هایی چرک، آن‌چنان کثیف و چرک که هر تازگی و طراوتی را از دست داده بودند و دیگر یارای آبی شدن نداشتند. اینجا آسمان تصورناپذیر شده بود و موجودات، حلقه‌به‌گوش و تسلیم مرگ، به زمین خو گرفته بودند. جاده‌ای که اکنون پیش چشم ما گسترده است به جاده دیگری برنمی‌خورد. فرسوده‌تر از قرن‌ها، یکه‌وتنها، بار همه مسافت‌ها بر دوش، دراز کشیده است. کنار جاده، اتومبیل‌های سوخته، بازمانده تاراج، در حال پوسیدن‌اند... پیرمرد و پسربچه‌ای در جاده به راه‌اند. سلانه‌سلانه گام برمی‌دارند، انگار از زمان تولد کارشان فقط سفر بوده است. مقصدشان نامعلوم است و بی‌سمت‌وسو، به انتظار آنچه پیش روست. از جنگ می‌گریزند؛ جنگی که همه کشور را آلوده کرده است... (ص 18)

ایران پرسمان

ترجمه انگلیسی «دیار خوابگردی»
این کتابِ یازده‌فصلی، در نسخه اصلی، 224 صفحه و در ترجمه فارسی، 272 صفحه دارد. ناشر پرتغالی‌ آن، Editorial Caminho و ناشر فارسی‌اش، افق است.
وقتی انتشارات Serpent"s Tail، ترجمه انگلیسی آن را در سال 2006 نشر داد، یک‌سال بعد، موزامبیک، پرتغال و آلمان، نسخه سینمایی آن را در 103 دقیقه ساختند که Teresa Prata کارگردانی کرد.

لینک کوتاه:
https://www.iranporseman.ir/Fa/News/195138/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

با اصلاح اطلاعات حساب بانکی خود سود سهام عدالت را دریافت کنید

مسیر طلای جهانی عوض می‌شود؟

نحوه مصاحبه ایلان ماسک با افراد جدید هنگام استخدام

ویدیویی با بازدید میلیونی؛ تمساح‌ها از چه چیزی وحشت دارند؟

آیت‌الله دوزدوزانی: آقایی که می‌خواهی روحانی باشی و جهنمی نباشی، مواظب باش کار عکس نشود

انتقاد پزشکیان به سکوت مجامع بین‌المللی درخصوص جنایات اسرائیل: چرا ککتان نمی‌گزد؟

واکنش آمریکا به ادعاهای گروسی درباره برنامه هسته‌‌ای ایران

دانشجویان، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا را «هو» کردند

تعرض بیش از 430 شهرک‌نشین صهیونیست به مسجدالاقصی

گسترش خیزش دانشجویی در آمریکا و درگیری پلیس با دانشجویان

سرمقاله آفرینش/ از دست رفتن سرمایه های مردم در طرح های بی بازده

بازیگر زیاده‌طلب منطقه

گوناگون/ در این شهر هیچ کولری روشن نمی‌شود!

کشتن کفتار توسط شیرهای عصبانی

تصاویری زیبا از ایجاد یک دریاچه در کویر «تل شیطان»

ویدیویی از کاوشگر کنجکاوی که مناطق رسوبی در مریخ را نشان می دهد

دکلمه خوانی زیبا با صدای خسرو شکیبایی

مهاجری خطاب به ذوالنور: از دولت و شخص رئیس‌جمهور حساب‌کشی کنید

یورش ارتش رژیم صهیونیستی به منطقه‌های مختلف کرانه باختری

کیهان مطرح کرد: اصلاح‌طلبان در کنار دلالان و رانت جویان

غزه‌ای‌ها زیر آوار گرسنگی

گوشت آفریقایی و تانزانیایی در راه است

بنیاد باید به نهاد راهبردی و مطالبه‌گر تبدیل شود

تکریم و سپاسگزاری استاندار و مدیرکل بنیاد مازندران از والدین معزز شهیدان والامقام سروی

حضور مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان گلستان در برنامه زنده صبح عالی

طلوع زیبا و بارانی همراه با صدای نقاره‌ها در حرم مطهر رضوی

تعادل موقع موتور سواری یعنی این!

واکنش سردار فدوی درخصوص احتمال ورود سپاه به صنعت خودروسازی: هرجا معظم له صلاح بدانند، ورود پیدا می‌کنیم

علی لاریجانی پیام داد

ایران دفعه بعد، 3 هزار موشک و پهپاد به اسرائیل می‌زند یا 30 هزار؟

نقوی حسینی: پایداری‌ها از اصطلاح «پشم» خیلی ناراحت شدند

برخورد خشن با دانشجویان آمریکایی معترض به نسل‌کشی اسرائیل در غزه

حمله پهپادی رژیم صهیونیستی علیه فلسطینیان در شمال رفح

ادامه خیزش دانشجویان آمریکایی؛ این بار در تگزاس

ادب از که آموختی؟... از روزنامه اعتماد!

سقوط ین رکورد 34 ساله را شکست

پیش‌بینی جدید یک کارشناس درباره قیمت خودرو

4 گوشه دنیا/ جزیره‌ای که مرگ در آن فراموش می‌شود!

در صورت بلعیدن اجسام خارجی توسط کودکان چه واکنشی باید داشته باشید؟

حرکت جنون‌آمیز مرد جوان وسط خیابان؛ نشستن روی سقف خودرو!

توسعه روشی برای بهبود مصرف انرژی در دستگاه‌های مخابراتی

تو که با عاشقان درد آشنایی

اصولگرایانِ منتقد «گشت ارشاد»، تغییر موضع داده‌اند؟

روسیه: توافقنامه‌های امنیتی با ایران و 3 کشور دیگر در سال جاری اجرایی می‌شوند

پاکستان: سفر رئیسی به اسلام‌آباد موفقیت‌آمیز بود؛ مخالفت‌های خارجی اهمیتی ندارد

واکنش تند نتانیاهو به اعتراضات ضد اسرائیلی دانشجویان در آمریکا

تاکید روسیه و چین برآتش‌بس کامل و ارسال فوری کمک‌های انسانی به غزه

سرمقاله اعتماد/ پدیده‌های اجتماعی و جبر مستقیم

سرمقاله ایران/ تجویز اصولی در برابر آدرس غلطِ «ان‌شاءالله خیرخواهان» چیست؟

سرمقاله دنیای اقتصاد/ انتخابات آمریکا؛ روشنی‌ها و ابهام‌ها