ایران پرسمان

آخرين مطالب

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست: پایش سرزمینی و توسعه پایدار، دو اصل مغفول مانده در مدیریت کشور هستند سازمان حفاظت محیط زیست

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست: پایش سرزمینی و توسعه پایدار، دو اصل مغفول مانده در مدیریت کشور هستند
  بزرگنمايي:

ایران پرسمان - معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان محیط زیست کشور گفت: پایش سرزمینی و توسعه پایدار، دو اصلی هستند که در توسعه کشور نقشی اساسی دارند و هنوز بعد از گذشت سال‌های بسیار در کشور به آن توجهی نشده است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی سازمان حفاظت محیط زیست، عیسی کلانتری در گفتگو با خبرگزاری آنا با بیان این که در سازمان حفاظت محیط زیست، اصل توسعه پایدار رعایت می شود و هرچیزی که مغایر با این اصل باشد را قبول نداریم، گفت: «به عنوان مدیر سازمان، من نباید به عملکرد خودم نمره بدهم اما می توانم بگویم این سازمان در راستای سیاست های کلان کشور حرکت کرده است که حفظ محیط زیست هم جزئی از سیاست های کلان دولت محسوب می شود.»
وی افزود: «توسعه پایدار، یک اصل اساسی در توسعه کشور است و اگر سازمان حفاظت محیط زیست جایی خلاف این اصل عمل کرده باشد، باید به آن نمره منفی داد.»
معاون رئیس جمهور همچنین در خصوص اصل آمایش سرزمینی گفت: « آمایش سرزمین از بُعد مکان‌یابی در راستای توسعه منابع را بررسی می‌کند که کجای کشور دارای توسعه چه چیزی است. این موضوع کار ما را در محیط زیست راحت می‌کند. هر چیزی که مغایر با توسعه پایدار باشد باید تا آنجا که می‌توانیم مخالفت کنیم مگر این‌که بروند به حکم قانون متوسل شوند چون همه قوانین ما در راستای توسعه پایدار نیست.»
این مقام محیط زیستی با اشاره به این که هنوز در کشور قانونی بر اساس توسعه پایدار نداریم، اظهار داشت: « توسعه پایدار را تا 10 الی 15 سال پیش اصلاً به رسمیت نمی‌شناختیم. هنوز در کشور قوانینی به تصویب نرسیده که همه قوانینی که برخلاف توسعه پایدار باشد را منسوخ کند.»
رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در بخش دیگری از صحبت های خود در خصوص صنایع آب بر گفت: « من از دو سال پیش به هیچ‌گونه صنایع آب‌بری مانند فولاد و پتروشیمی که آب را بخار می‌کند اجازه ندادیم که در فضاهای داخل سرزمین فعالیت کنند و به همه آنها اعلام کردیم که برای فعالیتشان باید در کنار سواحل شمال یا جنوب بروند.»
وی با تاکید بر مهم بودن اصل شفافیت در تصمیم گیری های سازمان حفاظت محیط زیست، اظهار داشت: «در سازمان حفاظت محیط زیست اصل را بر شفافیت گذاشته و هیچ تصمیم محرمانه‌ای نداشتیم. همه تصمیم‌ها بر روی سایت سازمان‌های متولی قابل مشاهده است ولی آنچه در این میان حائز اهمیت است این است که ما به مسائل کلان محیط زیست اهمیت بیشتری داده‌ایم. مثلاً وقتی عنوان می‌کنیم بی‌آبی دشمن محیط زیست است در ارتباط با آن تلاش کردیم از هدر دادن آب جلوگیری کنیم.»
کلانتری در خصوص آلودگی هوای کلانشهرها از جمله آلودگی هوای تهران گفت: «: ما هنوز که هنوز است زیر فشار خودروسازها هستیم که برای سال 99 هم می‌خواهند یورو 4 تولید کنند و ما اجازه نمی‌دهیم. همچنین در بحث ریزگردها بیش از یک هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری شده است.»
معاون رئیس جمهور یکی از مشکلات بزرگ محیط زیست را معادن و آلودگی‌های ناشی از آن دانست و افزود: « در سال 89 یا 90 دولت آقای احمدی‌نژاد قانون معادن را تغییر دادند که براساس آن دیگر بهره‌برداران از معادن برای فعالیتشان دیگر نیاز به بررسی زیست‌محیطی ندارند. هر جا خواستند بروند وارد شوند و تخریب کنند و به‌عنوان تولید و صادرات هر بلایی می‌خواهند سر محیط زیست بیاورند.»
وی ادامه داد: از لحاظ قانونی از حدود 8 سال پیش بهره‌برداران معادن از بررسی‌های قانونی معاف و آزاد شدند. نمی‌شود که فرد برود به‌عنوان بهره‌برداری از معدن طبیعت را ویران کند و بدون این‌که آن را اصلاح کند، رها کرده و به جای دیگر برود. اگر مقام معظم رهبری اصرار دارند و می‌فرمایند تولید و جهش تولید، هم‌زمان ایشان بارها تأکید کرده‌اند که تولیدی باشد که مخرب محیط زیست نباشد اما قانون، آقایان را در تخریب آزاد کرده‌ است.
کلانتری با انتقاد از شناخت نداشتن مسئولین از محیط زیست گفت: « امروز مشکلی که در دولت با وزرا یا در مجلس با نمایندگان داریم این است که بسیاری از آنها اصلاً نمی‌دانند که محیط زیست در مورد چیست؟ همه فکر می‌کنند محیط زیست همان گربه، سگ یا یوزپلنگی است که آنها نسبت به آن اطلاع دارند در حالی‌که اینها یک بخش کوچکی از محیط زیست است.»
این مسئول محیط زیستی در مورد بحث ریزگردها نیز گفت: «سرمایه‌گذاری در بحث ریزگردها به این معنی نیست که ما به‌طور طبیعی ریزگرد نداریم اما منابع داخلی‌ ریزگردها را در خوزستان، بلوچستان، تهران و همه قسمت‌های دیگر تا حدود زیادی مهار کردیم.»
کلانتری با اشاره مجدد بر تأکید سازمان محیط زیست بر مسائل کلان اظهار کرد: «در گذشته رانت‌هایی برای تأیید پروژه‌های عمرانی و یا تولید کشاورزی وجود داشت که بعضاً تأیید آنها 10 سال به طول می‌انجامید که ما این سیستم رانت و فساد را از بین بردیم و فرآیند پاسخ به درخواست‌های آن را تا 2 ماه کاهش دادیم.»
وی با نحیف توصیف کردن سازمان حفاظت محیط زیست، گفت: «انتظارات از یک سازمان نحیف کوچک خیلی بالا است. ما تلاش می‌کنیم که افکار تصمیم‌سازان و تصمیم‌گیران کشور را با محیط زیست آشتی دهیم. به عنوان مثال من قبل از شیوع کرونا به دانشگاه‌های مختلف که می‌رفتم از تمام دانشگاه‌ها و وزیر علوم خواستم تا نسبت به تدوین واحدهای درسی محیط زیست توجه بیشتری داشته باشند چون این افراد که در دانشگاه‌ها تربیت می‌شوند مدیران فردای کشور هستند. چطور یک پزشک یا مهندس یا لیسانسه از دانشگاه فارغ‌التحصیل می‌شود و سه واحد محیط زیست نمی‌خواند؟!»
کلانتری، مسائل محیط بانان از جمله مسائل معیشتی آنها را از مهمترین دغدغه هایش عنوان کرد و گفت: « از زمانی‌که به سازمان حفاظت محیط زیست آمدم اولین دغدغه من زندگی محیط‌بانان بوده است. سه سال پیش به‌طور قطع محیط‌بان‌ها پائین‌ترین دستمزدها را در تمام بخش‌های دولت دریافت می‌کردند و در عین حال موظف بودند که در ماه حداقل 350 ساعت را در پاسگاه‌های خود زندگی کنند. با پیگیری‌های انجام شده درآمد آن دسته از پرسنل دائم فعال در محیط‌بانی (چه رسمی و یا قراردادی) که 85 درصد آنها را تشکیل می‌دادند را تا حد امکان افزایش دادیم به‌طوری‌که در حال حاضر دریافتی آنها بیش از سه برابر سال پیش است و بیش از این هم توان نداریم.

لینک کوتاه:
https://www.iranporseman.ir/Fa/News/198411/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

پیش‌بینی قیمت دلار 1 اردیبهشت 1403

ترفند عجیب گراز برای فرار از دست سگ‌های شکارچی!

تصاویری فوق‌العاده زیبا از عبور زیبای فالکون 9 از مقابل ماه

نسخه جدید ربات انسان‌نما اطلس با قابلیت‌های هوش مصنوعی معرفی شد

چاپ پنجمین جلد مجموعه تاریخ ایران‌زمین درباره طاهریان و آل بویه

صحبت های شنیدنی دکتر الهی قمشه ای

روایت سفیر ایران در فرانسه از ماجرای تهدید به انفجار یک فرد در مقابل کنسولگری ایران

راهپیمایی تهرانی‌ها در حمایت از عملیات «وعده صادق»

لاوروف: روسیه از طریق کانال‌های دیپلماتیک به اسرائیل اطلاع داده که ایران خواهان افزایش درگیری نیست

واکنش معنادار وزیر روحانی درخصوص تذکر دفتر رهبری به مسئولان بخاطر رفتار بی‌قاعده در حجاب

سرقت 250 هزار سند در حمله هکری «انانیموس» به ارتش رژیم صهیونیستی

ادامه حملات حزب الله لبنان به مواضع رژیم صهیونیستی

شمار شهدای غزه از 34 هزار نفر گذشت

اوربان: اروپا یک قدم تا ارسال سرباز به اوکراین فاصله دارد

پیشرفت در مذاکرات صلح باکو و ایروان

اظهارات لاوروف درخصوص صحبت‌های جنجالی بورل

هشدار صندوق بین‌المللی پول نسبت به تبعات تصرف دارایی‌های روسیه

فایننشال‌تایمز: پدافند هوایی اسرائیل به عاقبت اوکراین دچار خواهد شد

تهدید داخلی معادن بیشتر است یا خارجی؟

گوناگون/ دستاوردهای عملیات «کربلای10»

پلی زیبا و بزرگ در میان ابرها در چین

خرس خانگی یک روس

بیگانگان فضایی ممکن است در واقعیت بنفش باشند

من پیر فنا بدم جوانم کردی

رویترز: کشورهای غربی با هدف تنش‌زدایی از طریق ترکیه به ایران پیام داده‌اند

وزیر خارجه انگلیس خطاب به نتانیاهو: سپاه را به عنوان نهاد تروریستی شناسایی نمی‌کنیم

یکی از همراهان امیرعبداللهیان در جواب یک خبرنگار درباره حمله شب گذشته: «چه حمله‌ای؟!»

امیرعبداللهیان: به هرگونه خطای محاسباتی پاسخ می‌دهیم

وضع تحریم‌های جدید علیه نفت ایران در بسته کمک‌های مالی آمریکا به اسرائیل و اوکراین

سی‌ان‌ان: شواهدی از تخریب در پایگاه هوایی اصفهان وجود ندارد

ادعای یک نشریه انگلیسی: بایدن در حال بررسی گزینه احیای برجام است

درگیری لفظی میان نتانیاهو و وزیر خارجه آلمان

اتحادیه اروپا برای نخستین‌بار چند شهرک‌نشین صهیونیست را تحریم کرد

لیبرمن: در مسیر پیروزی نیستیم

ناتو تعداد بیشتری سامانه پدافند هوایی به اوکراین ارسال می کند

دیدار نماینده دائم پاکستان در سازمان ملل با امیرعبداللهیان

امیرعبداللهیان در نیویورک: ریزپرنده‌های ساقط‌ شده، هیچ خسارت مالی و جانی در بر نداشته‌اند

کوثری: شلیک به ریزپرنده‌ها بخاطر آماده‌باش پدافند هوایی است

آمریکا به کمک آرژانتین می‌رود

هشدار وزیر فرهنگ لبنان نسبت به تجاوز رژیم صهیونیستی به کشورش

اسرائیل به دنبال جاسوسی در ایران بود؟

رویترز: تشدید تحریم‌های ایران در بسته کمک‌های خارجی آمریکا گنجانده شده است

غیبت احمدی‌نژاد در مراسم تشییع پیکر معاونش

مهاجری: گمان کرده‌اید اگر اسم «گشت ارشاد» را به «طرح‌ نور» تبدیل کنید قضیه تغییر ماهیت می‌دهد؟

اذعان صهیونیست ها به تداوم قدرت مقاومت فلسطین در غزه

چاپ ایران‌چک 500 هزار تومانی واقعیت دارد؟

پیام تسلیت مدیرکل بنیادآذربایجان غربی در پی درگذشت همکار خادم الشهدا حجت الاسلام «مصطفی حاجی حسینلو»

جنگل حرا خلیج نایبند عسلویه

بزرگترین مار جهان در هند پیدا شد/ 15 متر طول و 1000 کیلو وزن !

«تاریخ سازی» با «تاریخ شفاهی»