ایران پرسمان

آخرين مطالب

چطور اعتماد مشتريان را به دست آوريد پرسش

چطور اعتماد مشتريان را به دست آوريد
  بزرگنمايي:


وقتي ايميل هاي مشتريانم را مورد توجه قرار دادم و در جريان رکود اقتصادي از آنها طلب کمک کردم، شرکت متبوعم فکر مي کرد که اين يک ايده وحشتناک است.

تقريبا يک سال قبل بود که تصميم به انجام چنين کاري گرفتم، به هر حال به چنين کاري دست زدم. آنچه نوشتم بدين قرار است:


«هرگز نفهميدم چرا مالک يا مدير يک شرکت رو به سقوط معمولا طالب اين نيست که ديگران ــ خصوصا مشتريان ــ به شرکت نزديک شوند و درباره آنچه در حال وقوع است اخطارهاي لازم را بدهند... من هميشه گفته ام با مردماني که به راستي بهشان علاقه مندم و همه زندگي ام را مديون شان هستم، اينطور برخورد نخواهم کرد.»

من به توضيح دادن اين نکته ادامه دادم که ما به خاطر وام ناقص بانک ها، مشکلات ساختاري نوين و يک وضعيت سوءمديريت واقعي، ناگزيريم دقيق تر عمل کنيم و دريافت آراي مشتريان براي ما سودمند خواهد بود. سپس خواستار يک نشست نهايي شدم تا کمک کند و ما را از اين مخمصه بيرون ببرد. ظرف چند دقيقه، تلفن شروع به زنگ زدن کرد و در بيست دقيقه بعدي اين وضعيت فراگير شد. مشاهده کرديم که ترافيک کاري مان و درآمدهاي شرکت رو به رشد مي رود و با به پايان رسيدن ساعت کار روزانه، شرکت دارد جان تازه اي مي گيرد.

در واقع، حالا مشتريان ما بسيار وفادارتر و ثابت قدم تر از هميشه هستند؛ بعد از گذشت هفده سال، ما موفق به ايجاد يک پايگاه داده ها با بيش از هزار و ششصد بازديدکننده روزانه شده ايم. به خاطر اعتماد متقابلي که توانستيم در بحران ها ايجاد کنيم و مديريتي که اعمال شد، هر کدام از اين مشتريان، حالا احساسي از جنس يک هم خانواده را با ما دارند.

خب، حالا چطور اين اجتماع مبتني بر اعتماد را بنا کنيم؟ در اينجا چند نکته اي را که از اين تجربه ياد گرفتم، ذکر مي کنم.

1. درباره اهداف تان شفاف و روشن باشيد. مساله دشوار يک فرهنگ شرکتي نيرومند، دانستن هدف و مقصودتان در اين جهان کاري است. ما در بزنگاه ها و بحران ها، کل کسب و کارمان را حول انتقال تجربه اي منحصر به فرد و معنادار براي مردم، براي مشتريان و در مقياسي کلان تر، براي اجتماع، سازماندهي مي کنيم. اين است ذات فرهنگ ما.

2. صادق و رو راست باشيد. به اشتراک گذاشتن همه موارد با تيم کاري و مشتريان به ما کمک مي کند به عنوان يک شرکت، شفافيت را ايجاد کنيم و اعتماد را هم درون چهارديواري شرکت و هم خارج آن بر پا سازيم. به عنوان يک تيم کاري و يک اجتماع، ما يک خط مشي آشکار ــ به اسمِ «کتاب باز» ــ داريم؛ ما همه جزئيات تجاري مان را منتشر مي کنيم، از جمله گزارش هاي سود و ضرر، دستمزدها، هزينه هاي غذا، داده هاي حفاظت کارمندان و الخ.

3. بازخوردها را تقويت کنيد. اين مهم است که اشتباهات را به اشتراک بگذاريد و از آنها بياموزيد تا اعتماد را در بين همکاران، و در مقياسي بزرگ تر، در اجتماع، بنا کنيد. حتي مالکان شرکت و مديران رده بالا مرتکب اشتباه مي شوند؛ مهم است که اشتباهات شان را بپذيريد. اين پذيرش باعث مي شود محيطي راحت ايجاد شود که اعضاي گروه کاري بتوانند به آساني با چالش ها دست و پنجه نرم کنند و متقابلا، اجتماع نيز احساس مي کند بايد درباره تجربه هايش بازخورد بدهد، به صورت آنلاين، شخصي يا نامه نگاري.

4. بگوييد «متشکرم». در مواقع بحراني، ما از يک برنامه پاداش براي تشکرِ روزانه از مخاطبان مان بابت کمک شان به کسب و کار استفاده مي کنيم. براي نمونه، کارت هاي اعضاي ويژه را در نظر بگيريد؛ پاداش هاي کساني که داراي اين کارت ها هستند شامل دسترسي انحصاري به منوهاي خاص، ميهماني ها، معاملات، سهميه هاي مشخص، هداياي تولد، انواع خيريه ها و ... است.

5. اجازه بدهيد افراد خودشان باشند. گاهي اوقات ناچار هستيد قدري اعمال کنترل کنيد. جايگزين کردن يک گرايش مسلط و فرمان دهنده، به جاي يک رويه آموزشي و آماده سازي، کمک مي کند انگيزه طبيعي گروه کاري تان را در پي دستيابي به هدف مشترکتان از قيد و بند رها کنيد. وقتي اجتماع شما اين اعتماد متقابل بين مديران کسب و کار و اعضاي گروه را ببيند، آنها هم به نوبه خود به شما اعتماد مي کنند.


نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield

ساير مطالب

ارسطو عامل مدیر برنامه‌های پورعلی‌گنجی شد+ عکس

رد پای یک پرسپولیسی در استقلالی شدن یک متعصب!

معمای 1400 ساله ژاپنی‌ها حل شد

دانشمندان از تاثیر مثبت داروی ضد انگل ایورمکتین برای درمان کرونا خبر می‌دهند

مهلت ارسال آثار به جایزه ارغوان تمدید شد

چالش‌های دینداری در عصر مدرن از دید "سید‌مهدی شجاعی"

افشاگری آقای سخنگو از شغل جدید «وزیر نفرت» آمریکا

دغدغه فعالان بخش گردشگری و وعده‌های جهانگیری در روزگار کرونا

الزرفی: با سردار قاآنی دیدار نکردم

گزارش الجزیره از تلاش ایران برای بهبود مبتلایان به کرونا

«خاتمی» کرونا را شکست داد

کشف بمب از یک بیمارستان در شهر بُن آلمان

اوضاع وحشتناک در نیویورک

اختلافات مغرب و اسپانیا بار دیگر شعله‌ور شد

افزایش تلفات ناشی از ابتلای به کرونا در هلند

رئیس جدید حزب کارگر انگلیس مشخص شد

شمار مبتلایان به کرونا در عربستان شتاب گرفت

نامه تهدید آمیز سفیر واشنگتن در عراق

پزشک فرانسوی: واکسن کرونا را روی آفریقایی‌ ها تست کنیم!

رکوردزنی جدید آمریکا درخصوص کرونا

نخستین واکنش پارلمان عراق به برنامه‌های دولت الزرفی

بن سلمان دست به دامن داماد ترامپ شد

تعداد قربانیان کرونا در انگلیس از 4000 نفر گذشت

اعلام قوانین منع آمد و شد در هفت منطقه شهر جده

گزارش الجزیره از اوضاع بغرنج نظام درمان آمریکا در روزگار کرونا

سران آفریقا چطور از جان خود در برابر کرونا محافظت می‌کنند؟

شهدای مدافع سلامت

کمونیست های دروغگو؟؛ تشکیک غربی درباره آمار قربانیان چین

سیاست در قرنطینه

سیاسی‌بازی به بهانه کرونا

ما و نظم جهانی پساکرونا

وقتی مطبوعات را نمی‌شود شست

هشدار صریح ایران به ماجراجویی امریکا در عراق

پایان کرونا در پنج سناریو

یک خبر خوب علمی از لهستان درباره ویروس کرونا

ورود ایران به تشخیص کرونا با بهره‌گیری از هوش مصنوعی

شبیه‌سازی جدید برای ترسیم نقشه “ماده تاریک”

شعرخوانی بهاری از سعید بیابانکی

دو خط کتاب/ وقتی آدم همه غصه هایش نصف می شود

طرح سه فوریتی نمایندگان برای تعطیلی و قرنطینه کامل کشور

پیام تسلیت آیت‌الله آملی لاریجانی در پی درگذشت حاج میرزا محمد سلگی

وزیر دفاع جویای حال لاریجانی شد

جلسات علنی مجلس در بحران کرونا چگونه برگزار می‌شود؟

پیام سفیر ایران در پکن برای همدردی با مردم چین

7 سکانس متفاوت پارلمان در سال 98

روزهای پر کار لاریجانی قبل از ابتلا به کرونا

روایت آقای سخنگو از وجدان پر از گناه «وزیر نفرت» آمریکا

خبرنگار صداوسیما در محل کار پس از شکست کرونا

کرونا در ایتالیا؛ رُبات‌ها به کمک کادر درمان شتافتند

آفریقا خواستار بخشودگی بدهی هایش به چین شد