ایران پرسمان

آخرين مطالب

حضرت زکریا با حضرت مریم چه نسبتی داشت؟ دانش و فناوری

حضرت زکریا با حضرت مریم چه نسبتی داشت؟
  بزرگنمايي:

ایران پرسمان - تبیان / زکریا به معنی یهوه به یاد آورد؛ است. در زبان عبری به معنای کسی است که خدا او را یاد می‌کند. حضرت زکریا فرزند برخیا از پیامبران بنی اسراییل بود که در فلسطین به پیامبری مبعوث شد. نسب حضرت زکریا را چنین ذکر کرده اند: زکریا بن برخیاء بن شو بن نحراییل بن سهلون بن ارسوابن شویل بن یعود بن موسی بن عمران. حضرت زکریا از نوادگان دختری حضرت داود بود.
نام حضرت زکریا 7 بار در کتاب قرآن کریم در سوره‌های مریم، آل عمران، انعام و انبیاء و همچنین در انجیل لوقا و انجیل‌های غنوصی آمده است. زکریا از کاهنان گروه ابیا، در دوران پادشاهی هیرودیس و از کاهنان معبد سلیمان در اورشلیم بود.
حضرت مریم
در این مطلب می‌خواهیم بدانیم که حضرت زکریا با حضرت مریم چه نسبتی داشتند؛ اما قبل از پرداختن به این موضوع ببنیم حضرت مریم که بود؟
حضرت مریم یکی از زنان بزرگوار و از شخصیت‌های برجسته جهان بشریت است. او یکتاپرست بود و در عهد جدید و قرآن او مادر عیسی معرفی شده‌است. مسلمانان معتقدند که او دختر عمران، از نسل هارون و از طایفهٔ لاوی بود، ولی به روایت مسیحیان؛ مریم از لاوی نبوده بلکه نسبش به داوود پادشاه می‌رسید و از طایفه یهودا بود.
حضرت مریم؛ مادر پیامبر بزرگ خداوند، حضرت عیسی علیه السلام، است. حضرت مریم از کودکی در تحت تربیت انسان‌های بزرگ و مربیان شایسته قرار گرفته بود. در دین اسلام حضرت مریم از معدود زنانی است که به مقام کمال و مطلوب انسانی دست یافته است.
به روایت قرآن در زمان تولّد مریم، پدرش عمران کشته شده بود و همسر عمران، در هنگام بارداری، فرزندش را که در رحم داشت، برای خدمت در بیت المقدّس نذر کرد. مادرش نام او را مریم به معنای عبادت کننده گذاشت. با این که فرزند عمران، دختر بود، او را در خدمتگزاری معبد آزاد گذاشتند.
نسبت حضرت زکریا با مریم
در میان بنی‌اسرائیل دو خواهر بزرگ‌زاده به نام‌های «حَنّه» و دیگری به نام «اَشْیاع» وجود داشتند. زکریا از یکی از این خواهران (اشیاع) خواستگاری کرد و از خواهر دیگر که حنه نام داشت مردی به نام عمران خواستگاری می‌کند.
توجه: منظور از این عمران غیر از عمران پدر موسی (علیه‌السّلام) است، و میان آن‌ها 180 سال فاصله وجود داشت؛ و به این ترتیب زکریا و عمران که دو شخصیت بزرگ بنی اسراییل بودند؛ با هم فامیل شدند و علاوه بر رابطه مکتبی، رابطه خویشاوندی نیز پیدا کردند. چند سال از این ماجرا گذشت، عمران صاحب دختری به نام مریم شد، ولی زکریا (علیه‌السّلام) دارای فرزند نشد، زیرا همسرش نازا بود.
البته ناگفته نماند که حنه و عمران هم سال‌ها در انتظار فرزند دار شدن بودند و آرزو داشتند مانند دیگران صاحب فرزند شوند. حنه روزی در زیر درختی نشسته بود، پرنده‌ای را دید که به جوجه‌های خود غذا می‌دهد، با دیدن این صحنه عشق به فرزند در دل او شعله ور شد و از صمیم دل از خدا تقاضای فرزند کرد، چیزی نگذشت که دعای خالصانه او اجابت شد و او باردار شد.
در بعضی از روایات آمده است که خداوند به عمران وحی کرد که به زودی خداوند پسر پربرکتی به تو می‌دهد که می‌تواندبیماران غیر قابل درمان را درمان کند و مردگان را زنده کند. عمران این مطلب را به همسرش حنه خبر داد. حنه وقتی باردار شد؛ فکر کرد این همان فرزند است. در صورتی که این فرزند نوه‌ی آن‌ها حضرت عیسی (ع) بود.
از آنجایی که حنه فکر می‌کرد فرزند او پسر است؛ او نذر کرد که کودک پسر خود را وقتی که بزرگ شد خدمتگذار مسجد بیت المقدس قرار دهد. اما زمانی که فرزندش به دنیا آمد ُ دید که دختر است و نگران شد که چکار کند؛ زیرا خدمتگذاران مسجد را از میان پسران انتخاب می‌کردند.
او گفت: پسر همانند دختر نیست. سپس گفت:خدایا من نام دختر را مریم می‌گذارم، و او و فرزندانش را از وسوسه‌های شیطان رجیم، در پناه درگاه تو قرار می‌دهم.
آن‌ها نام فرزند خود را مریم گذاشتند. مریم به معنای عبادت کننده و خدمتگذار است و، چون مادرش می‌خواست او خدمتگذار و عبادت کننده باشد؛ مریم نامید.
همانطور که گفتیم مریم قبل از به دنیا آمدنش؛ پدر را از دست داده بود. مریم کم کم بزرگ شد و با اینکه دختر بود، ولی در مسجد خدمتگذاری می‌کرد.
در این زمان؛ مریم نیاز به سرپرست داشت و از آنجایی که در مسجد خدمتگذاری می‌کرد مادرش مریم را که کودک بود به بیت المقدس پیش علما و دانشمندان یهود آورد و گفت: این کودک هدیه به بیت المقدس است، سرپرستی او را یک نفر از شما برعهده بگیرد.
آثار بزرگی و عظمت در چهره‌ی مریم دیده می‌شد و هر یک از علما و دانشمندان بنی اسراییل دوست داشتند این افتخار نصیب آن‌ها شود. تصمیم گرفتند که قرعه کشی کنند. در بین این علما؛ زکریا شوهر خاله اش هم بود. آن‌ها در کنار رودی رفتند و چوب‌هایی را آوردند و روی هر یک از آن‌ها نوشتند و آن‌ها را در میان آب‌انداختند. هر چوبی که در میان آب می‌رفت بازنده بود و چوبی که روی آب می‌ماند؛ سرپرستی مریم به عهده‌ی او واگذار می‌شد.
تنها چوبی که روی آب ماند؛ چوبی بود که اسم حضرت زکریا بر روی آن نوشته شده بود و به این ترتیب حضرت زکریا سرپرست حضرت مریم انتخاب شد. این سرپرستی تا زمان بزرگ شدن مریم ادامه داشت. زکریا خانه‌ای در بلندترین جای معبد، برای مریم ساخت و همیشه او را تحت نظر داشت.
مریم در مسجد؛ آن چنان به عبادت خدا مشغول بود که روز‌ها روزه می‌گرفت و شب‌ها به عبادت می‌پرداخت، او آن چنان در پرهیزکاری و معرفت و شناسایی پروردگار پیش رفت، که از دانشمندان پارسای آن زمان نیز پیشی گرفت.
گاهی حضرت زکریا به کنار محراب او می‌رفت و غذا‌های مخصوصی را در آنجا می‌دید. زکریا از او سوال می‌کرد این غذا‌ها را از کجا آورده‌ای و مریم در جواب می‌گفت این‌ها از جانب خداست و خدا هرکس را بخواهد روزی می‌دهد.

لینک کوتاه:
https://www.iranporseman.ir/Fa/News/208740/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

واکنش همتی به سخنان قالیباف؛ زندگی را برای مردم سخت و پیچیده نکنید

سرقت عجیب سهمیه بنزین؛ مواظب کارت سوخت خود باشید!

گردشگری/ آبشار دوقلوی زمرد حویق در دل کوه‌های تالش

فرار کردن اسب‌ها در مرکز لندن

طبیعت چشم‌نواز دشت لاله‌های واژگون

ناسا 2 ماموریت رصد زمین را پس از 18 سال متوقف کرد

داستانک/ سمعک با کارکرد متفاوت

هلاکت 2 تروریست با عملیات پهپادی نیروهای امنیتی در اطراف زاهدان

سردار اشتری: شهید حجازی دارای سبک فرماندهی بود

سردار فدوی: نقش شهید حجازی در توانمندسازی مقاومت موثر است

غریب‌ آبادی: آمریکا صلاحیت ورود به عرصه حقوق بشر را ندارد

العربیه: مصر به اسرائیل پیشنهاد ازسرگیری مذاکرات در مقابل تعلیق عملیات رفح را داد

هشدار چین به آمریکا: بین تقابل و همکاری یکی را انتخاب کنید

جبهه پایداری معامله‌گر است

اسراییل‌ ضربه راهبردی خورده است

دردسر تیک‌تاک

ائتلاف غرب علیه نفت روسی

اتفاق جدید در بازار مسکن؛ خریداران مسکن و مستاجران منتظر تغییر باشند

قیمت این خودرو 30 میلیون تومان ارزان شد

هوای تازه/ نه اژدهاست که کرم شب است اسرائیل

4گوشه دنیا/ کشف کلاه‌خودی از 2500 سال قبل

نماهنگ سرود «حریفت مُنُم»

ایران می تواند پرتاب انسان به فضا را رقم بزند؟

بزرگترین چاپگر 3بعدی جهان یک خانه را در 80 ساعت می‌سازد

دلبر و یار من تویی رونق کار من تویی

رئیسی: هرکجای کشور فسادی دیده شود مطلقا به فساد و مفسد رحم نخواهد شد

انتقاد فلاحت پیشه به ادعای کریمی قدوسی درباره بمب اتم

ایران: تحریم‌های یکجانبه علیه سوریه باید لغو شود

ریابکوف: کاهش روابط با آمریکا را بررسی می‌کنیم

آخرین وضعیت از گورهای دسته جمعی بیمارستان ناصر

نجات روسیه با اقتصاد موازی

اصفهان؛ میخی بر تابوت اسرائیل

نمایندگانی که از رئیسی دعوت کردند باید در برابر ناکارآمدی دولتش پاسخگو باشند

گل‌درشت‌گویی ماورایی سریال ده‌نمکی

شیائومی نیامده رکورد زد!

نرخ مصوب انواع میوه اعلام شد؛ قیمت گوجه سبز سر به فلک کشید!

راه جلب عنایت امام زمان (عج)

خالد نبی؛ زیارتگاهی شگفت‌انگیز در دل طبیعت

تصاویری از پنل‌های خورشیدی جدیدی که در هر مکانی امکان نصب آن وجود دارد

برای خریدن کتاب هایی درباره اهل بیت(ع) به چه چیزهایی باید توجه شود؟

تحریم‌ مشترک انگلیس، آمریکا و کانادا علیه ایران

تداوم حملات حزب‌الله لبنان به شمال فلسطین اشغالی

ادامه سرکوب دانشجویان حامی فلسطین در آمریکا

202 روز جنگ غزه به روایت آمار و ارقام

تصاویر جدید از سرکوب تظاهرات همبستگی با غزه در دانشگاه سوربن فرانسه

«اقتصاد» میدان شلغم‌فروشان شده است!

شاهکار ایرانی در سریلانکا

بی‌رمقی اونس جهانی برای سومین روز متوالی

مطالبه‌گری؛ مهمترین برنامه عملیاتی بنیاد شهید و امور ایثارگران در دولت سیزدهم

نحوه تنظیم آینه ها در خودروی فورد کراون