ایران پرسمان

آخرين مطالب

سرمقاله اطلاعات/ چه می‌توان کرد؟ تحلیل روز

سرمقاله اطلاعات/ چه می‌توان کرد؟
  بزرگنمايي:

ایران پرسمان - اطلاعات / « چه می‌توان کرد؟ » عنوان یادداشت سردبیر روزنامه اطلاعات به قلم علیرضا خانی است که می‌توانید آن را در ادامه بخوانید:
اخبار رسیده نشان می‌دهد بر اساس صورت‌های مالی شرکت ایران خودرو تا پایان شهریور ماه گذشته جمعاً 24 هزار میلیارد تومان زیان انباشته دارد. پیش‌تر نیز سرپرست سابق وزارت صنایع اعلام کرده بود که دو شرکت ایران‌خودرو و سایپا جمعاً 40 هزار میلیارد تومان زیان انباشته دارند که این عدد گواه آن است که شرکت سایپا نیز در حدود 16 هزار میلیارد تومان زیان در کارنامه مالی خود دارد. 
چنانچه بخواهیم اتفاقات فوق را از منظر جامعه‌شناسی اقتصادی تحلیل کنیم، باید عوامل مؤثر بر چنین رخدادی را از دو دیدگاه عاملیت و ساختار ببینیم. در دیدگاه‌های نظری «عاملیت» معمولاً به کنشگری اطلاق می‌شود که عامل انجام یک کنش است. به عبارتی وقتی در درون یک سازمان یا نهاد، مدیری عملی انجام می‌دهد که منتج به نتایجی یا منجر به خساراتی می‌شود، آنجا عاملیت نقش غالب را دارد. در مقابل چنانچه نیروهای درونی یک سازمان، بر اساس چینش‌های پیشین و کارکردهای هر یک، منجر به رخدادهایی شوند، نقش «ساختار» برجسته می‌شود. در واقع ساختارها، نوع چینش اجزاء و روابط بین اجزای یک سیستم هستند. از این منظر، ساختارها، در طرفه‌العینی به وجود نیامده‌اند بلکه حاصل سال‌ها یا قرن‌ها، کنش‌های انباشته شده درون یک فرهنگ و در طول یک تاریخ هستند. حتی ساختارهای سازمان‌های نوپدید‌ نیز، لامحاله از کنش‌های فرهنگی کنشگران فعال در آن نشأت می‌گیرد که چگونگی و جهت آن، ریشه در تاریخ تحولات فرهنگی دارد.
اگر بخواهیم با این اشاره موجز به بحث نخست این نوشتار برگردیم باید چنین تبیین کنیم که ساختار دو غول بزرگ خودروسازی دولتی ما، به شدت معیوب و ناکارآمد است. اصلاً‌ نیازی نیست که مدیران کنونی این شرکت‌ها از این سخن برنجند یا واکنش نشان دهند چرا که وقتی سخن از ساختار است، نقش عاملیت کمرنگ‌تر می‌شود. گواه معیوب‌بودن این ساختارها در این نکته روشن است که وقتی چند سال پیش، این شرکت‌ها در شرایط غیرتحریمی فعالیت می‌کردند هر سال زیان انباشته داشتند، وقتی در اعتراض به کیفیت نازل محصولات «کمپین خودرو داخلی نخریم» راه افتاد، باز هم زیان دادند، وقتی آن کمپین پایان یافت و واردات خودروهای خارجی عملاً متوقف شد و فضا برای تاختن خودروسازهای داخلی مهیاتر شد، باز هم زیان دادند، وقتی دولت یازدهم برای کمک به فروش محصولات پرتعداد انبار شده این شرکت‌ها، تسهیلات بانکی به خریداران داد، باز هم زیان دادند، وقتی تحریم شروع شد زیان دادند، وقتی قیمت‌ها چند برابر شد و خودروسازان تا آینده دور هم پیش فروش کردند
(همین الان) باز هم زیان می‌دهند…!
با این حساب می‌توان به آسانی چنین رأی داد که ساختار این شرکت‌های دولتی به شکلی حیرت‌آور، معیوب و مغشوش است و چندان فرقی نمی‌کند که بازار در رونق باشد یا در رکود، تقاضا زیاد باشد یا کم، قیمت‌ها بالا باشند یا پایین، در هر صورت این شرکت‌ها هر ماه زیان می‌دهند و به زیان‌های انباشته‌شان افزوده می‌شود. وگرنه دلیلی ندارد غول‌های خودروسازی که قریب 60 سال قدمت دارند و در فضایی کاملاً بسته و غیررقابتی فعالیت می‌کنند، چنین زیان‌های هولناکی دهند.
ممکن است این پرسش مطرح شود که ساختار در اینجا دقیقاً یعنی چه؟ چرا ساختارها معیوب است و چرا نمی‌شود آنها را اصلاح کرد؟
پاسخ به این پرسش‌ها، نیازمند داشتن زمانی فراخ و دانشی وسیع است که نگارنده هیچ یک از این دو را ندارد. اما برای اینکه صرفاً نمونه‌ای داده باشم و مثالی روشن از ساختار معیوب خودروسازان داخلی داشته باشیم، کافیست به جدول ساده زیر نگاهی بیندازیم.
نام شرکت تعداد خودروهای تولید شده در هر سال
به ازای هر یک نفر پرسنل
کیا 85
سیتروئن 91
هیوندا 75
جنرال موتورز 46
ایران‌خودرو 7
سایپا 8
ساختار معیوب یعنی طی سال‌ها، آن‌قدر نیروی انسانی در شرکت‌های خودروسازی دولتی استخدام شده‌اند که شمار نیروهای انسانی آنها را به‌طور متوسط بین 10 تا 13 برابر شرکت‌های کره‌ای و فرانسوی بالا برده است. لابد، کسانی که طی دوره‌های قبل فوج فوج افراد و منتسبین را استخدام می‌کردند چنین توجیه می‌کردند که دارند اشتغال‌ آفرینی می‌کنند! همین «توجیه» نیز در حوزه ساختار معیوب است. فرهنگ توجیه یکی از عوامل نقش‌آفرینی است که به ساختارهای معیوب در نهادها، سازمان‌ها و سیستم‌های اقتصادی و اجتماعی منتج می‌شود.
به یقین اگر مدیران دهها سال گذشته این شرکت‌های زیان‌ده را یکجا جمع کنیم، همه‌شان از عملکردشان دفاع می‌کنند. دفاع از عملکردهای غلط نیز عاملی است که موجب تداوم و استمرار ساختارهای معیوب و حتی فسادخیز می‌شود.
در این باره می‌توان روزها سخن گفت. ساختارهای معیوب و کژکارکرد، اما معمولاً اصلاح نمی‌شوند. اگر قرار بود این ساختارها با تغییرات مدیران و هیأت مدیره‌ها اصلاح شوند که تا به حال ده‌ها بار شده بودند. اساساً واژه اصلاح ساختارها، واژه موهومی است. ساختارها در برابر هر نوع اصلاحی مقاومت نشان می‌دهند چون سازوکار و منافعی درون همان ساختارهای معیوب نهفته است که از هر نوع اصلاح پیشگیری می‌کند.
ساختارهای معیوب را نمی‌توان اصلاح کرد، باید دگرگون کرد. این دگرگونی با تغییر مدیریت‌ها محال است رخ دهد. سازمان‌ها، شرکت‌ها، نهادها و گروه‌های اجتماعی بخشی از نظام اجتماعی ما هستند. نظام اجتماعی متشکل از اجزا و روابطی است که ساختارهای آن را شکل می‌دهد. هرشکل از تغییر بنیادین در آن ساختارها، مستلزم تغییر از جزء به کل و از پایین به بالاست، نه بالعکس.

لینک کوتاه:
https://www.iranporseman.ir/Fa/News/209036/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

خبر خوب برای کارگران؛ اخراج سخت شد

تیرخلاص به خودروی کارکرده

مبادلات طلا ساماندهی می‌شود

گوناگون/ خصلتی که کافران یهود را به خونخواری و جنگ‌افروزی کشاند

موشک «فالکون 9» یک رکورد جدید را ثبت کرد

عکس تلسکوپ فضایی هابل از یک دمبل فضایی!

خاطرات پردردسر برادر «جین آستن»

دلیل انصراف نامزد‌های جایزه قلم آمریکا چه بود؟

درخواست خصمانه آرژانتین از پاکستان و سریلانکا: وزیر کشور ایران را بازداشت کنید

حدیث نصب‌ شده در محل دیدار امروز کارگران با رهبر انقلاب

سخنگوی دولت در سالروز شکست آمریکا در طبس: امیدواریم درس بگیرند

ربیعی: از تصمیم‌گیران و تصمیم‌سازان خواهش می‌کنم مدتی تصمیم نگیرید

فارن‌پالسی: بایدن با تحریم نفتی ایران به دام نمایندگان افراطی نیفتد

واکنش ایران به ادعاهای آمریکا علیه اشخاص و شرکت‌های ایرانی درباره فعالیت‌های سایبری

دیلی‌تلگراف: اوکراین فقط 6 ماه وقت دارد

آمار جدید شهدا و مجروحان ناشی از حمله های رژیم صهیونیستی به غزه

مانور فضایی کره جنوبی و آمریکا در برابر کره شمالی

زارع‌پور: رفع فیلتر گوگل پلی یکی از دستور کارهای گروه تعیین مصادیق مجرمانه است

شاخص بورس در سطح دو میلیون و 300 هزار واحد ماند

تصویب افزایش سهمیه ایران در صندوق بین‌المللی پول

خلجی: در سدسازی به جایی رسیدیم که برای دیگر کشورها پروژه اجرا می‌کنیم

سبقت شکلات از طلا!

افزایش 17 برابری خرید شمش طلا در حراج مرکز مبادله

هفت هزار تن چای خارجی اموال تملیکی به مزایده گذاشته شد

نشست مقدماتی اجرای برنامه عملیاتی در بنیاد شهرستان‌های استان تهران برگزار شد

مادر شهیدان «محمد حسن و محمدحسین نیرنگ» آسمانی شد

گوناگون/ یادی از شکست آمریکا در طبس

صحنه ای هولناک از رعد و برق در شهربازی!

برای اولین‌بار، ساخت سلول زنده در آزمایشگاه/ انسان قادر به انجام کار طبیعت می‌شود؟

بادبان خورشیدی ناسا به مدار زمین رفت

گام بلند دانشمندان در درمان سرطان/ لیپیدها زیر ذره‌بین می‌روند!

کتاب «اُمّ علاء» نمایشگاه کتاب عرضه می‌شود

5 اردیبهشت سالروز درگذشت شاعر، نویسنده و مترجم معاصر، دکتر محمدعلی اسلامی ندوشن

توضیحات معاون رئیس‌جمهور درباره عضویت ایران در سازمان‌های بین‌المللی

مخبر: اقتدار کشور ناشی از اعتماد نظام به مردم در مواجهه با دشمنان است

جزئیات مراسم تودیع و معارفه معاون اول قوه قضائیه/ اژه ای: ما مسئولان قضایی گاهی ناچاریم از یک امر مباح نیز اجتناب کنیم

بیانیه مشترک تهران و اسلام‌آباد؛ مرز مشترک 2 کشور باید «مرز صلح و دوستی» باشد

تاکید رهبر انقلاب در دیدار کارگران: خوب شدن حال کارگر یعنی خوب شدن حال کشور/ ملت غیور ایران محال است تسلیم آمریکا شود

پادشاه سعودی به بیمارستان منتقل شد

انتشار تصاویر ماهواره‌ای از آمادگی اشغالگران برای عملیات رفح

بازداشت ده‌ها معترض تسلیح اسرائیل نزدیک خانه سناتور آمریکایی

رئیس‌جمهور شیلی جنگ علیه غزه را وحشیانه خواند

اعتصاب‌های جدید در ایالت هسن آلمان

خاندوزی: عزم دولت برای خصوصی سازی جدی است

زارع‌پور: به زودی ماهواره‌های جدید رونمایی می‌کنیم

برگزاری دوره آموزش مبانی انقلاب اسلامی مدیران بنیاد شهید و امور ایثارگران

کوچک ترین اسب سوار دنیا

هشدار درباره همه‌گیری «تنهایی» در آمریکا

اسپیس‌ایکس سیصدمین فرود موفق با بوستر فالکون 9 را تکمیل کرد

داستانک/ گره های زندگی