ایران پرسمان

آخرين مطالب

رخت عزا بر تن مدرسه؛ تکرار حمله به شیعیان افغانستان تحلیل روز

رخت عزا بر تن مدرسه؛ تکرار حمله به شیعیان افغانستان
  بزرگنمايي:

ایران پرسمان - اعتماد / متن پیش رو در اعتماد منتشر شده و انتشار آن به معنی تایید تمام یا بخشی از آن نیست
شهاب شهسواری/ 24 کشته و 57 زخمی نتیجه تازه‌ترین بمب‌گذاری انتحاری در پایتخت افغانستان است، پایتختی که بعد از 40 سال جنگ و 19سال اشغال توسط امریکا هنوز روی آرامش به خود ندیده است. ساعت چهار و نیم عصر روز شنبه، یک مهاجم انتحاری در مقابل ورودی مرکز آموزشی کوثر دانش در شهر کابل خود را منفجر کرد. اغلب کشته‌شدگان این حادثه، کودکان و نوجوانانی هستند که برای شرکت در کلاس‌ها به این مرکز مراجعه کرده‌بودند. شاهدان گفته‌اند که یک بمب‌گذار انتحاری به قصد منفجر کردن خود، درون مرکز آموزشی به این محل نزدیک شده است اما بعد از اینکه نگهبانان این مرکز به او مظنون می‌شوند خود را در مقابل مرکز که غالب دانش‌آموزان آن از میان شیعیان افغانستان هستند، منفجر می‌کند. به گفته مقام‌های وزارت صحت عامه افغانستان با توجه به وخامت وضع تعدادی از زخمی‌ها، احتمال افزایش تعداد جان‌باختگان این حمله تروریستی زیاد است. صبح یک‌شنبه یک مقام امنیتی در گفت‌وگو با اسپوتنیک امریکا تلفات را 30 کشته و 70 زخمی عنوان کرد. حمله انتحاری عصر شنبه در یک محله شیعه‌نشین کابل و در مقابل یک مرکز آموزشی انجام شد. شیعیان افغانستان معتقدند که دولت در حفاظت از آنها در مقابل حملات سازمان‌یافته و هدفمند تروریستی به اندازه کافی حمایت نمی‌کند. این دومین بار است که مرکز آموزشی کوثر دانش هدف حمله تروریستی قرار می‌گیرد. به نوشته خبرگزاری فرانسه، گروه تروریستی داعش با انتشار پیامی در شبکه‌های اجتماعی خود مسوولیت این حمله را پذیرفته است. هر چند شواهد معتبری مبنی بر نقش داعش در این حمله وجود ندارد. سخنگوی گروه شبه‌نظامی طالبان هم هرگونه دخالت این گروه در این حمله را تکذیب کرده است. حمله اخیر در کابل در شرایطی انجام می‌شود که نیروهای امنیی افغانستان در کشور در حال نبرد با نیروهای شبه‌نظامی طالبان هستند. مقام‌های ارشد امنیتی افغانستان معتقدند که حتی اگر طالبان هم دست داشتن در این حملات را منکر شود این گروه شبه‌نظامی با مشغول نگه داشتن اکثریت نیروهای امنیتی افغانستان در ولایات مختلف، زمینه‌ساز افزایش قدرت گروه‌های تروریستی شده است. ارگ ریاست‌جمهوری افغانستان در بیانیه‌ای که در محکومیت حمله تروریستی مرکز آموزشی کوثر دانش منتشر کرد، طالبان را مسوول این حمله دانست.
طالبان حالا حالاها به صلح تن نمی‌دهد
ادامه خشونت‌ها از جمله کار گذاشتن بمب‌های کنارجاده‌ای از سوی طالبان و نبردهای این گروه با نیروهای امنیتی در طول هفته‌های گذشته جان ده‌ها نظامی و غیرنظامی افغانستان را گرفته است. این در حالی است که مذاکرات بیناافغانی در دوحه همچنان در بن‌بست باقی مانده و کوچک‌ترین نشانه‌ای از پیشرفت در تصویب آنچه شیوه‌نامه گفت‌وگوها نامیده می‌شود، وجود ندارد. حمدالله محب، مشاور امنیت ملی افغانستان در گفت‌وگویی با شبکه خبری بی‌بی‌سی با اشاره به توانایی نیروهای امنیتی این کشور گفت: طالبان زمانی صلح خواهد کرد که باور کند در جنگ شکست خورده است. محب به بی.بی.سی گفت که اگر طالبان همچنان بر جنگ پافشاری کنند ما برنامه دفاعی داریم که از مردم و کشور افغانستان حفاظت خواهد کرد. مشاور امنیت ملی افغانستان ادامه داد:«صلح و جنگ با هم ادامه دارد و طالبان هرگز به این زودی صلح نمی‌کند، مگر باور کند ما می‌توانیم آنها را در جنگ شکست دهیم. بنابراین آنچه آنها انجام می‌دهند، گرفتن وقت است چون به توانایی‌های ما باور ندارند.».محب درباره تاثیر انتخابات امریکا بر افغانستان نیز گفت که «امریکایی‌ها اکنون معتقدند که نظامیان آنها باید به کشورشان بازگردند در نتیجه هر دولتی که روی کارآید، فکر می‌کنم این سیاست آن خواهد شد. تنها چیزی که فرق خواهد کرد، رویکرد آن است».
واکنش مقام‌های افغانستان
مقام‌های مختلف افغانستان با صدور بیانیه‌های جداگانه این حمله را محکوم کرده‌اند. عبدالله عبدالله، رییس شورای عالی مصالحه ملی، حامد کرزی، رییس‌جمهور پیشین کشور، سرور دانش، معاون دوم رییس‌جمهور و امرالله صالح، معاون نخست ریاست‌جمهوری با صدور بیانیه‌هایی این حمله را به‌شدت محکوم کردند. امرالله صالح، معاون اول رییس‌جمهوری در صفحه توییترش نوشته است «اندیشه تاریکی که در جست‌وجوی بهشت دروغین است را باید از ریشه برکنیم.» محمدکریم خلیلی رهبر حزب وحدت اسلامی افغانستان نیز ضمن محکومیت این حمله گفت:«از جامعه جهانی انتظار دارم که در برابر چنین جنایتی سکوت نکنند و مسوولان و نهادهای امنیتی کشور نیز باید در قبال تامین امنیت شهروندان به ویژه مراکز و محل‌های تجمع مردم مسوولیت‌پذیر باشند.»
واکنش‌های بین‌المللی
سخنگوی وزارت امورخارجه جمهوری اسلامی ایران با انتشار پیامی در شبکه اجتماعی توییتر این اقدام تروریستی را شدیدا محکوم کرده و با مردم و دولت افغانستان اظهار همدردی کرده است. سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت امور خارجه در حساب کاربری خود در توییتر نوشت:«افغانستان عزیز بار دیگر زخمی تروریسم کور شد. دانش‌آموزان افغانستانی قربانی خشونت کریه و جنگ بی‌پایانی شدند که هرگز آن را انتخاب نکرده بودند. جمهوری اسلامی ایران این‌ جنایت هولناک را به‌شدت محکوم نموده و به ملت و دولت افغانستان تسلیت می‌گوید. امشب ایران، داغدار افغانستان است.» سفارت جمهوری اسلامی ایران در کابل هم با صدور بیانیه‌ای این حمله تروریستی را محکوم کرد. در بیانیه سفارت جمهوری اسلامی ایران در افغانستان حمله تروریستی غیرانسانی و ضد اسلامی علیه مرکز آموزشی کوثر در کابل که منجر به کشته و مجروح شدن ده‌ها تن از دانش‌آموزان بی‌گناه شده است به‌ شدت محکوم و ضمن تسلیت به دولت و مردم افغانستان با خانواده‌های شهدا اظهار همدردی و برای مجروحان آرزوی بهبود و سلامتی شده است. سفارت ایران افزوده است: متاسفانه طی هفته‌های اخیر گسترش اقدامات هدفمند تروریستی در برخی از مناطق شهر کابل و سایر نقاط افغانستان حکایت از برنامه‌ریزی‌های شوم به منظور تشدید اختلافات قومی و مذهبی در افغانستان داشته و لازم است در این رابطه همگان هشیاری لازم را به خرج داده و جهات قانونی ذی‌ربط اقدامات لازم را به عمل آورند. راس ویلسن، کاردار سفارت امریکا در کابل حمله به مرکز آموزشی کوثر را محکوم می‌کند و می‌گوید که مردم افغانستان صلح می‌خواهند و چنین خشونت‌هایی را رد می‌کنند. او می‌گوید که ایالات متحده در کنار مردم افغانستان باقی می‌ماند. رولاند کوبیا، فرستاده ویژه اتحادیه اروپا نیز این حمله را بزدلانه خوانده و آن را محکوم کرده است. سازمان ملل متحد نیز حمله به این دانش‌آموزان را «جنایت» می‌داند. این نهاد می‌گوید که نباید اجازه داده شود تا خشونت‌ها جلوی تلاش‌های صلح را بگیرند. ناتو نیز با محکوم کردن این حمله می‌گوید که گرفتن جان جوانان معصوم هرگز پذیرفتنی نیست. در بیانیه نیروهای ناتو در افغانستان آمده است:«گرفتن جان معصوم جوانان هرگز پذیرفتنی نیست. با خانواده‌های آسیب دیده همدردی می‌کنیم.»
گفت ‌وگوهای صلح در بن‌بست
با گذشت چ40 روز از آغاز نشست‌های مقدماتی گفت‌وگوهای بیناافغانی که در پی پیمان صلح امریکا با گروه شبه‌نظامی طالبان آغاز شد هنوز هیچ نتیجه ملموسی از این نشست‌ها به دست نیامده است. طالبان در ماه‌های اخیر نه تنها از حملات خود نکاسته ا بلکه دامنه و تعداد حملات خود را افزایش داده است. با این حال امریکا هنوز آماده پذیرش شکست ابتکارش در افغانستان نیست. زلمی خلیل‌زاد، فرستاده ویژه وزارت امور خارجه امریکا در امور صلح افغانستان شامگاه شنبه گفت که پاسخ وضعیت غم‌انگیز در افغانستان در کاهش فوری خشونت‌هاست که منجر به آتش‌بس تمام طرف‌ها و یک تفاهم سیاسی سریع شود. او درصفحه توییترش نگاشته است که غیرنظامیان مجبور شده‌اند که از جنگ در لشگرگاه، مرکز ولایت هلمند و دیگر بخش‌ها فرار کنند. او تاکید کرد که ضروری است به رسانه‌های مستقل و جامعه مدنی فعال افغانستان اجازه داده‌ شود تا رویدادهای جاری را مستند کنند. او بدون اشاره به نقش ابتکاری امریکا در گسترش خشونت‌ها گفت: امریکا بر طالبان و حکومت افغانستان فشار می‌آورد تا خشونت‌ها را کاهش دهند.

لینک کوتاه:
https://www.iranporseman.ir/Fa/News/209168/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

پیش‌بینی قیمت دلار 1 اردیبهشت 1403

ترفند عجیب گراز برای فرار از دست سگ‌های شکارچی!

تصاویری فوق‌العاده زیبا از عبور زیبای فالکون 9 از مقابل ماه

نسخه جدید ربات انسان‌نما اطلس با قابلیت‌های هوش مصنوعی معرفی شد

چاپ پنجمین جلد مجموعه تاریخ ایران‌زمین درباره طاهریان و آل بویه

صحبت های شنیدنی دکتر الهی قمشه ای

روایت سفیر ایران در فرانسه از ماجرای تهدید به انفجار یک فرد در مقابل کنسولگری ایران

راهپیمایی تهرانی‌ها در حمایت از عملیات «وعده صادق»

لاوروف: روسیه از طریق کانال‌های دیپلماتیک به اسرائیل اطلاع داده که ایران خواهان افزایش درگیری نیست

واکنش معنادار وزیر روحانی درخصوص تذکر دفتر رهبری به مسئولان بخاطر رفتار بی‌قاعده در حجاب

سرقت 250 هزار سند در حمله هکری «انانیموس» به ارتش رژیم صهیونیستی

ادامه حملات حزب الله لبنان به مواضع رژیم صهیونیستی

شمار شهدای غزه از 34 هزار نفر گذشت

اوربان: اروپا یک قدم تا ارسال سرباز به اوکراین فاصله دارد

پیشرفت در مذاکرات صلح باکو و ایروان

اظهارات لاوروف درخصوص صحبت‌های جنجالی بورل

هشدار صندوق بین‌المللی پول نسبت به تبعات تصرف دارایی‌های روسیه

فایننشال‌تایمز: پدافند هوایی اسرائیل به عاقبت اوکراین دچار خواهد شد

تهدید داخلی معادن بیشتر است یا خارجی؟

گوناگون/ دستاوردهای عملیات «کربلای10»

پلی زیبا و بزرگ در میان ابرها در چین

خرس خانگی یک روس

بیگانگان فضایی ممکن است در واقعیت بنفش باشند

من پیر فنا بدم جوانم کردی

رویترز: کشورهای غربی با هدف تنش‌زدایی از طریق ترکیه به ایران پیام داده‌اند

وزیر خارجه انگلیس خطاب به نتانیاهو: سپاه را به عنوان نهاد تروریستی شناسایی نمی‌کنیم

یکی از همراهان امیرعبداللهیان در جواب یک خبرنگار درباره حمله شب گذشته: «چه حمله‌ای؟!»

امیرعبداللهیان: به هرگونه خطای محاسباتی پاسخ می‌دهیم

وضع تحریم‌های جدید علیه نفت ایران در بسته کمک‌های مالی آمریکا به اسرائیل و اوکراین

سی‌ان‌ان: شواهدی از تخریب در پایگاه هوایی اصفهان وجود ندارد

ادعای یک نشریه انگلیسی: بایدن در حال بررسی گزینه احیای برجام است

درگیری لفظی میان نتانیاهو و وزیر خارجه آلمان

اتحادیه اروپا برای نخستین‌بار چند شهرک‌نشین صهیونیست را تحریم کرد

لیبرمن: در مسیر پیروزی نیستیم

ناتو تعداد بیشتری سامانه پدافند هوایی به اوکراین ارسال می کند

دیدار نماینده دائم پاکستان در سازمان ملل با امیرعبداللهیان

امیرعبداللهیان در نیویورک: ریزپرنده‌های ساقط‌ شده، هیچ خسارت مالی و جانی در بر نداشته‌اند

کوثری: شلیک به ریزپرنده‌ها بخاطر آماده‌باش پدافند هوایی است

آمریکا به کمک آرژانتین می‌رود

هشدار وزیر فرهنگ لبنان نسبت به تجاوز رژیم صهیونیستی به کشورش

اسرائیل به دنبال جاسوسی در ایران بود؟

رویترز: تشدید تحریم‌های ایران در بسته کمک‌های خارجی آمریکا گنجانده شده است

غیبت احمدی‌نژاد در مراسم تشییع پیکر معاونش

مهاجری: گمان کرده‌اید اگر اسم «گشت ارشاد» را به «طرح‌ نور» تبدیل کنید قضیه تغییر ماهیت می‌دهد؟

اذعان صهیونیست ها به تداوم قدرت مقاومت فلسطین در غزه

چاپ ایران‌چک 500 هزار تومانی واقعیت دارد؟

پیام تسلیت مدیرکل بنیادآذربایجان غربی در پی درگذشت همکار خادم الشهدا حجت الاسلام «مصطفی حاجی حسینلو»

جنگل حرا خلیج نایبند عسلویه

بزرگترین مار جهان در هند پیدا شد/ 15 متر طول و 1000 کیلو وزن !

«تاریخ سازی» با «تاریخ شفاهی»