ایران پرسمان

آخرين مطالب

شرط و شروط قرارداد 25 ساله ایران و چین تحلیل روز

شرط و شروط قرارداد 25 ساله ایران و چین
  بزرگنمايي:

ایران پرسمان - فرارو /متن پیش رو در فرارو منتشر شده و انتشار آن به معنی تایید تمام یا بخشی از آن نیست
- «نکته مهم این است، نگاهی که ایران به کشور همچون چین دارد، با نگاهی که آن‌ها به ایران دارند، به هیچ عنوان یکسان نیست، چینی‌ها با توجه به رقابتی که با آمریکا دارند، نگاهی ابزاری به ایران خواهند داشت. در سفر اخیر آقای ظریف به چین نیز به نظر می‌رسد چینی‌ها شروطی را برای امضای قرارداد راهبردی 25 ساله با ایران مطرح کرده‌اند که بر اساس آن کشورمان باید روابطش با همسایگان عرب خود از جمله امارات و عربستان را بهبود ببخشد و به نوعی با آن‌ها به صلح پایدار برسد.»
نگاه ایران و چین به یکدیگر متفاوت است
 پیرمحمد ملازهی کارشناس مسائل آسیا در گفتگو با فرارو با تاکید بر اینکه نگاه به شرق اصولا این روز‌ها در ایران بسیار پررنگ دنبال می‌شود، گفت: در حال حاضر دوباره جنگ سرد به نوعی دیگر شکل گرفته و در این بین قاره آسیا نیز به عنوان مکانی که از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است، به نوعی بین دو کشور آمریکا و چین تقسیم شده است، اگر شما اقیانوس آرام تا اقیانوس هند را یک منطقه در نظر بگیرید، کشور‌هایی که بین این دو پهنه آبی قرار دارند، مورد طمع این دو کشور هستند.
وی افزود: نکته مهم این است، نگاهی که ایران به کشور همچون چین دارد، با نگاهی که آن‌ها به ایران دارند، به هیچ عنوان یکسان نیست، چینی‌ها با توجه به رقابتی که با آمریکا دارند، نگاهی ابزاری به ایران خواهند داشت. در سفر اخیر آقای ظریف به چین نیز به نظر می‌رسد چینی‌ها شروطی را برای امضای قرارداد راهبردی 25 ساله با ایران مطرح کرده‌اند که بر اساس آن کشورمان باید روابطش با همسایگان عرب خود از جمله امارات و عربستان را بهبود ببخشد و به نوعی با آن‌ها به صلح پایدار برسد.
ملازهی با اشاره به اینکه چین نمی‌خواهد منطقه خاورمیانه از جمله کشور‌های عرب را به آمریکا واگذار کند، اظهارداشت: در حال حاضر چین همکاری‌های گسترده‌ای را هم در زمینه هسته‌ای و هم اقتصادی آغاز کرده و این کشور نمی‌خواهد به هیچ وجه از منافع اقتصادی با این کشور‌ها چشم‌پوشی کند، بنابراین به دنبال آن است تا روابط متوازن و متعادلی را بین ایران و کشور‌های عربی برقرار کند، بنابراین این تصور که چین به راحتی در ایران سرمایه‌گذاری 200 میلیارد دلاری خواهد کرد، بدون اینکه پیش‌شرط‌هایی داشته باشد، بدون شک تصور درستی نیست.
این تحلیلگر مسائل خاورمیانه با بیان اینکه چین به دنبال احیای کمربند جاده ابریشم است تا از این طریق بتواند سلطه اقتصادی خود بر جهان را بیشتر کند، بیان داشت: چین در تلاش است تا بتواند جای آمریکا را به عنوان ابرقدرت بگیرد، حال در چنین شرایطی که کشور‌های دنیا پشت سر این دو کشور قرار می‌گیرند، مسئولان ایران نیز بر این باور هستند، با توجه به دشمنی کشورمان با آمریکا، ایران نیز می‌تواند یک شریک راهبردی برای پکن باشد، اما آن‌ها چنین فکری نمی‌کنند و از این قضیه نیز مطمئن نیستند. 
وی اضافه کرد: چینی‌ها بر این باور هستند، هرچند که حاکمیت ایران نگاهی ویژه به چین دارد، اما مردم ایران غرب دوست هستند، چرا که با کوچکترین روی خوشی که اروپا و آمریکا به ایران نشان می‌دهند، ایران به سمت آن‌ها چرخش می‌کند، در این زمینه برجام یک نمونه عینی بود که چینی‌ها از آن همواره یاد کرده‌اند حال در چنین شرایطی اوضاع پیچیده خواهد بود و چین به همین راحتی حاضر به سرمایه‌گذاری در ایران نخواهد بود و تنها زمانی اقدام به این کار می‌کند که بتواند منافع راهبردی خود در ایران را تامین کند.
ملازهی با اشاره به اینکه چین می‌خواهد با حربه قرارداد راهبردی، ایران را به سمت صلح دائمی با اعراب سوق دهد، ادامه داد: این کار برای آن‌ها چند حسن دارد، اول اینکه حکام عرب از حمله محمد بن سلمان ولیعهد عربستان به این نکته پی خواهند برد که چین می‌تواند بر روی مواضع ایران تاثیر بسزایی بگذارد و این مسئله می‌تواند، روابط چین و عرب‌ها را بهتر از گذشته کند، دوم هم اینکه اگر بایدن در آمریکا به ریاست جمهوری دست پیدا کند، ممکن است دوباره رابطه عربستان و آمریکا به مانند دوران اوباما شکرآب شود، آن زمان است که چین دوباره می‌تواند از این وضعیت نهایت استفاده را ببرد و این کشور‌ها را به سمت خود بیشتر متمایل کند.
این کارشناس مسائل آسیا یادآور شد: در چنین شرایطی می‌بینید که امضای قرارداد راهبردی با چین نیز به همین سادگی‌ها نخواهد بود، از سوی دیگر یک مانع مهم برای اجرای این قرارداد، قرارداشتن ایران در لیست سیاه FATF است، تا زمانیکه ایران عضو FATF نشود، هیچگونه همکاری بین دو کشور شکل نمی‌گیرد، زیرا که چین خود یکی از از اعضای اصلی گروه ویژه اقدام مالی است، بنابراین این مسئله نیز بسیار مشکل‌زا است که حل آن نیز به نظر می‌رسد با موانع بسیار زیادی روبرو است، حال باید دید در نهایت ایران و چین چه زمانی این قرارداد 25 ساله راهبردی که از مدت‌ها پیش زمزمه آن وجود داشته را به امضا خواهند رساند.

لینک کوتاه:
https://www.iranporseman.ir/Fa/News/209419/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

واکنش همتی به سخنان قالیباف؛ زندگی را برای مردم سخت و پیچیده نکنید

سرقت عجیب سهمیه بنزین؛ مواظب کارت سوخت خود باشید!

گردشگری/ آبشار دوقلوی زمرد حویق در دل کوه‌های تالش

فرار کردن اسب‌ها در مرکز لندن

طبیعت چشم‌نواز دشت لاله‌های واژگون

ناسا 2 ماموریت رصد زمین را پس از 18 سال متوقف کرد

داستانک/ سمعک با کارکرد متفاوت

هلاکت 2 تروریست با عملیات پهپادی نیروهای امنیتی در اطراف زاهدان

سردار اشتری: شهید حجازی دارای سبک فرماندهی بود

سردار فدوی: نقش شهید حجازی در توانمندسازی مقاومت موثر است

غریب‌ آبادی: آمریکا صلاحیت ورود به عرصه حقوق بشر را ندارد

العربیه: مصر به اسرائیل پیشنهاد ازسرگیری مذاکرات در مقابل تعلیق عملیات رفح را داد

هشدار چین به آمریکا: بین تقابل و همکاری یکی را انتخاب کنید

جبهه پایداری معامله‌گر است

اسراییل‌ ضربه راهبردی خورده است

دردسر تیک‌تاک

ائتلاف غرب علیه نفت روسی

اتفاق جدید در بازار مسکن؛ خریداران مسکن و مستاجران منتظر تغییر باشند

قیمت این خودرو 30 میلیون تومان ارزان شد

هوای تازه/ نه اژدهاست که کرم شب است اسرائیل

4گوشه دنیا/ کشف کلاه‌خودی از 2500 سال قبل

نماهنگ سرود «حریفت مُنُم»

ایران می تواند پرتاب انسان به فضا را رقم بزند؟

بزرگترین چاپگر 3بعدی جهان یک خانه را در 80 ساعت می‌سازد

دلبر و یار من تویی رونق کار من تویی

رئیسی: هرکجای کشور فسادی دیده شود مطلقا به فساد و مفسد رحم نخواهد شد

انتقاد فلاحت پیشه به ادعای کریمی قدوسی درباره بمب اتم

ایران: تحریم‌های یکجانبه علیه سوریه باید لغو شود

ریابکوف: کاهش روابط با آمریکا را بررسی می‌کنیم

آخرین وضعیت از گورهای دسته جمعی بیمارستان ناصر

نجات روسیه با اقتصاد موازی

اصفهان؛ میخی بر تابوت اسرائیل

نمایندگانی که از رئیسی دعوت کردند باید در برابر ناکارآمدی دولتش پاسخگو باشند

گل‌درشت‌گویی ماورایی سریال ده‌نمکی

شیائومی نیامده رکورد زد!

نرخ مصوب انواع میوه اعلام شد؛ قیمت گوجه سبز سر به فلک کشید!

راه جلب عنایت امام زمان (عج)

خالد نبی؛ زیارتگاهی شگفت‌انگیز در دل طبیعت

تصاویری از پنل‌های خورشیدی جدیدی که در هر مکانی امکان نصب آن وجود دارد

برای خریدن کتاب هایی درباره اهل بیت(ع) به چه چیزهایی باید توجه شود؟

تحریم‌ مشترک انگلیس، آمریکا و کانادا علیه ایران

تداوم حملات حزب‌الله لبنان به شمال فلسطین اشغالی

ادامه سرکوب دانشجویان حامی فلسطین در آمریکا

202 روز جنگ غزه به روایت آمار و ارقام

تصاویر جدید از سرکوب تظاهرات همبستگی با غزه در دانشگاه سوربن فرانسه

«اقتصاد» میدان شلغم‌فروشان شده است!

شاهکار ایرانی در سریلانکا

بی‌رمقی اونس جهانی برای سومین روز متوالی

مطالبه‌گری؛ مهمترین برنامه عملیاتی بنیاد شهید و امور ایثارگران در دولت سیزدهم

نحوه تنظیم آینه ها در خودروی فورد کراون