ایران پرسمان

آخرين مطالب

بهانه تراشی دولت مقابل طرح معیشتی مجلس تحلیل روز

بهانه تراشی دولت مقابل طرح معیشتی مجلس
  بزرگنمايي:

ایران پرسمان - صبح نو / متن پیش رو در صبح نو منتشر شده و انتشار آن به معنی تایید تمام یا بخشی از آن نیست
با وجود مخالفت ابتدایی دولت با طرح مجلس برای تامین کالاهای اساسی مردم، پیگیری‌‌های مجلس باعث شد تا دولت نیز به جنب و جوش افتاده و حمایت معیشتی را در دستور کار خود قرار بدهد؛ مساله‌‌ای که در اظهارات روز گذشته رییس‌جمهوری آشکار بود.
حسن روحانی، رییس‌جمهوری روز گذشته در جلسه ستاد هماهنگی اقتصادی دولت با اشاره به برنامه دولت برای تامین معیشت مردم، گفت: دولت تامین معیشت مردم و جبران تورم را وظیفه خود می‌‌داند و از همه طرح‌ها و پیشنهادات سایر قوا، فعالان و متخصصان اقتصادی در حل معضلات مردم استقبال می‌‌کند. رییس‌جمهوری در عین حال تاکید کرد که باید مراقبت کرد ارائه برخی طرح‌ها که منابع آن دیده نشده باشد، نمی‌تواند به رفع معضلات کمک کند و ممکن است باعث ایجاد مشکلات تورمی یا دامن زدن به انتظارات غیرواقعی شود؛ لذا ملاحظه منابع و فراهم‌آوردن شرایط اجرایی آن، لازمه توفیق در خدمت به مردم و جلب رضایت آنهاست.
صرفه‌جویی دولت، راه تامین منابع مالی طرح‌‌های معیشتی مجلس
با وجود آمادگی ظاهری رییس‌جمهوری، علی ربیعی، سخنگوی دولت روز گذشته در نشست خبری، ضمن اعلام مخالفت صریح دولت با طرح‌‌های معیشتی مجلس با اشاره به معلوم نبودن منابع اعتباری این طرح‌ها، مدعی شد: «طرح‌هایی که ارائه می‌شود، نباید طوری باشد که زندگی مردم را سخت‌تر کند و با اعلام یک موضوع رضایت آنی ایجاد کنیم، ولی تلخی میان‌مدت و درازمدت با آن ایجاد شود.» ربیعی در عین حال تامین اعتبار طرح‌های معیشتی مجلس از طریق «سرجمع بودجه» را به دلیل کسری بودجه، منتفی و ناشدنی دانست. این درحالی است که دولت، روش‌های مختلفی طبق قانون برای تامین کسری بودجه خود دارد؛ از جمله اینکه، دولت مطابق قانون بودجه 99، مجوز فروش سهام شرکت‌‌های دولتی در بورس را دارد که درآمد آن حدود 190 هزار میلیارد تومان تخمین زده می‌‌شود و همچنین از شورای‌عالی هماهنگی اقتصادی سران قوا، مجوز انتشار 150 هزار میلیارد تومان اوراق مالی مازاد بر قانون بودجه 99 را دریافت کرده و به‌دنبال پیش‌فروش حدود 200 میلیون بشکه نفت است که درآمدی حدود 170 هزار میلیارد تومان برای دولت به همراه دارد.
از سوی دیگر، ربیعی در شرایطی تامین منابع مالی طرح‌‌های معیشتی مجلس را غیرممکن می‌داند که سیدمحمدرضا میرتاج الدینی، نایب‌رییس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس روز 29 مهر در گفت‌وگو با مهر، با اشاره به توافق دولت و مجلس روی تامین منابع مالی این طرح‌ها با بیان اینکه خانوارهای کم‌درآمد که سطح درآمد آنها از حداقل دستمزد کمتر است، از دو برابر یارانه سایر خانوارهای مشمول بهره‌مند می‌شوند، گفت: «مبلغ مورد نیاز برای این طرح 30 هزار میلیارد تومان است که از محل بند «و» تبصره 2 قانون بودجه تامین می‌شود.»
علاوه بر این، قالیباف رییس مجلس، روز 31 شهریور در نشست مشترک با روسای کمیسیون‌های اقتصادی و برخی نمایندگان مجلس، درباره راه‌‌های تامین منابع مالی طرح‌‌های معیشتی مجلس گفته بود: «برای تامین منابع مالی طرح نباید از منابع تورم‌زا و افزایش پایه پولی استفاده کرد بلکه باید با بهره‌گیری از منابع موجود بودجه و صرفه‌جویی دولت این اتفاق بیفتد.»
این مخالفت‌ها از سوی دولتی‌ها در شرایطی است که محمدباقر قالیباف، رییس مجلس، دو روز پیش در صحن‌علنی با اشاره به گام‌‌های پایانی طرح حمایت معیشتی از مردم، اعلام کرده بود: همانطور که رهبر معظم انقلاب نیز بر لزوم حمایت معیشتی از مردم به خصوص اقشار آسیب‌پذیر تاکید ‌کردند، مجلس در گام‌های پایانی اجرایی‌سازی طرح حمایت معیشتی از مردم است و با تفاهم با دولت نخواهیم گذاشت در شرایط دشوار معیشتی مردم احساس کنند که در وسط مشکلات تنها هستند و کسی در اندیشه کوچک شدن سفره آنها نیست.
جلسات مستمر مجلس با مسوولان اقتصادی دولت
با وجود مخالفت دولت، نمایندگان مجلس یازدهم از آغازین روزهای فعالیت خود جلسات مشترک فراوانی را با مسوولان دولتی با هدف حل مشکلات معیشتی مردم داشته‌اند. پیگیری وضعیت بازار ارز و جلسات مستمر با هدف کاهش قیمت دلار و تثبیت بورس، همگی در همین راستا تلقی می‌‌شوند. همچنین برگزاری نشست‌های رییس مجلس و سایر نمایندگان ذی‌ربط با مسوولان اقتصادی دولتی از جمله با رییس کل بانک مرکزی، وزیر اقتصاد، وزیر نفت و وزیر جهاد کشاورزی برای پیگیری مساله اقتصاد و معیشت، سیاست‌های پولی، مالی و تجاری، نحوه حمایت از واردات کالاهای اساسی با ارز ترجیحی و حمایت از تولید از جمله اقدامات اخیر و تعامل دولت و مجلس محسوب می‌‌شود. همه اینها در شرایطی است که دولت با وجود ابراز همراهی‌‌های ظاهری، کمترین همراهی را مبذول داشته و حتی رییس‌جمهوری جلسات شورای هماهنگی اقتصادی سران قوا را به تعطیلی کشانده است.
آخرین جلسه شورای هماهنگی اقتصادی سران قوا مربوط به مخالفت روسای قوای تقنینی و قضایی با تشکیل بورس نفت بود که از آن روز تاکنون جلسه اقتصادی سران قوا تعطیل شده است. قالیباف و رییسی در آخرین جلسه این شورا، ضمن مخالفت با طرح دولت برای پیش‌فروش نفت، درخواست داشتند که نفت به صورت واقعی در بورس خریدو فروش شود و نه اینکه اوراق به فروش برسد و دولت بعدی را مقروض کند؛ درخواستی که از سوی رییس‌جمهوری مورد توجه قرار نگرفت و باعث شد تا کل طرح، کان‌لم‌یکن شود. شنیده‌ها حاکی از آن است که بعد از تعطیلی جلسات شورای هماهنگی، مجلس طرح جایگزینی را در سطح وزرا برای پیگیری مسائل کشور دنبال کرده است. در همین راستا و بنا بر آنچه گفته شد، قالیباف به عنوان رییس مجلس، جلساتی با وزرا و مدیران ارشد دولتی برگزار کرده و به نوعی امر ضروری تعامل قوا را در سطح ارتباط با وزرا و ارائه توضیح و گزارش از آنها درخصوص مسائل مختلف پیگیری می‌کند.

لینک کوتاه:
https://www.iranporseman.ir/Fa/News/210184/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

تقویم تاریخ/ بیانیه سازمان ملل علیه سلاح‏های شیمیایی عراق بر ضد ایران

داستانک/ راه نجات

آغاز ثبت‌نام برنامه‌های روز و هفته جهانی نجوم از فردا

آیا ماه به زمین نزدیک است؟

ربات انسان‌نمای تسلا در آستانه عرضه به بازار

تشخیص نارسایی قلبی توسط هوش مصنوعی با اسکن پا

فرود زیبای مجدد فالکون 9

راه‌حل گران‌قیمت ناسا برای گردگیری در ماه

چرا با افزایش سن سرعت حرکت ما کم می‌شود؟

عشق زندگی می بخشد

یک جهان راز درآمیخته داری به نگاه

اکنون کجاست؟ کسی که فراموشش کردم

داستان دلنشین لیلی و‌ مجنون

با آنکه دلم از غم هجرت خون است

نظر رهبر انقلاب درباره اهمیت تاریخی و راهبردی عملیات وعده صادق

وعده خودرو و وام به نمایندگان در عوض رأی دادن به ریاست قالیباف صحت دارد؟

توصیه محسن رضایی به دولتمردان غربی: دست از حماقت بردارید

رئیسی: نگاه ایران به آفریقا راهبردی و مبتنی بر منافع جمعی است

اظهارات سخنگوی وزارت خارجه پاکستان درباره سفر رئیس جمهور ایران

دست ردِ پاکستان به سینه آمریکا در ارتباط با ایران

سخنگوی بورل: گنجاندن نام سپاه در فهرست سازمان‌های تروریستی ممکن نیست

اظهارات جدید معاون پارلمانی رئیسی: تعطیلی پنجشنبه‌ یا شنبه در صحن مجلس مشخص می‌شود

کاخ معروف خاطرات هاشمی رفسنجانی!

درخواست وزیر خارجه آمریکا از چین در رابطه با ایران و کره شمالی

صدور حکم بمب گذار میدان تقسیم استانبول

طرح احتمال سرقت اعضای بدن قربانیان توسط رژیم اسرائیل با کشف گورهای دسته‌جمعی

انتقاد برنی سندرز از اظهارات نتانیاهو در محکوم کردن اعتراضات دانشگاهی در آمریکا

کودک فلسطینی: آرزو داشتم بازیکن فوتبال شوم اما اشغالگران صهیونیست پاهایم را از من گرفتند

بلاروس: ناتو باعث سلطه آمریکا بر اروپا شده و گسترش آن را نمی‌پذیریم

کدام دانشگاه‌های آمریکا شاهد برگزاری اعتراضات دانشجویی در حمایت از غزه است؟

پولیتیکو: اتحادیه اروپا تحریم گاز طبیعی مایع روسیه را بررسی می‌کند

طالبان سه کشور همسایه افغانستان را به حمایت از داعش متهم کرد

فریادهای اعتراض دانشجویان دانشگاه کلمبیا علیه رئیس کنگره آمریکا

ترکیه روابط تجاری خود را با اسرائیل قطع کرد

آیا دکترین هسته‌ای ایران تغییر کرده است؟

هاآرتس مطرح کرد: اسرائیل در تله‌ای استراتژیک

تسلیحات، واجب تر از نان شب

صدام و هیتلر؛ از میل به ویرانگری تا قهرمان پرستی

پیانو هم قیمت یک آپارتمان شد

سیگنال مثبت به بورس تهران

علت گرانی شدید قیمت پیاز

380 نفر در کمیسیون‌ پزشکی و تعیین درصد جانبازی شرکت کردند

حمایت جالب فعالین رسانه‌ای دنیا از اعتراضات ضد صهیونیستی دانشجویان آمریکا

نماهنگ «فلسطین تنها نیست» با نوای مهدی سلحشور

اگر کسی به یاد گناهان گذشته اش افتاد بداند ذات اقدس الهی به یادش انداخته

تفال/ سالها دل طلب جام جم از ما می‌کرد

دریاچه ای زیبا در نیوزلند

اسب آبی نر پس از هفت سال ماده از آب درآمد!

حکمت/ گناهِ ثروتمندی

محافظت دانشجویان هاروارد از دانشجویان مسلمان هنگام خواندن نماز