ایران پرسمان

آخرين مطالب

آيا مديري استراتژيک هستيد؟ دانش و فناوری

آيا مديري استراتژيک هستيد؟
  بزرگنمايي:


چند روز پيش در جلسه اي کاري با فردي صحبت مي کردم که ادعا داشت «انساني استراتژيک» است؛ اما واقعيت اين است که هر گاه فردي ادعا مي کند استراتژيک است، به احتمال زياد اين گونه نيست. به علاوه، جايگاه مديران استراتژيک در محيط کسب وکار امروز به قدري ارزش يافته که همه احساس مي کنند بايد فردي استراتژيک به نظر برسند.

مشکل اين است که در بيشتر موارد صحبت در مورد «استراتژيک بودن» يکي از اين دو معني را دارد: يا جمله اي که گفته شده بي ارزش است و هيچ مفهومي پشت آن نيست يا بدتر از آن به دستورالعملي تبديل مي شود براي اينکه با خود بگوييد «من يک متفکر بزرگ هستم» که معناي ضمني آن اين است «من يک متفکر بزرگ هستم که در واقع هيچ کار مثبتي انجام نمي دهد.» هيچ يک از اين دو نتيجه به ما کمک نمي کند. دليل اينکه امروزه هر کسي در مورد مديران استراتژيک صحبت مي کند اين است که ما در سازمان ها به شدت به مديران استراتژيک نيازمنديم. بنابراين سوال مهمي که مطرح مي شود اين است: آيا شما واقعا يک مدير استراتژيک هستيد؟

ممکن است همه به اين سوال پاسخ مثبت بدهند. همه ما مي خواهيم يک مدير استراتژيک باشيم يا به نظر برسيم.

بهتر است سه سوال ساده زير را از خود بپرسيد تا دريابيد آيا مديري استراتژيک هستيد يا نه:
آيا مي دانيد ماموريت شما چيست؟

مشکلي که صحبت از استراتژيک بودن ايجاد مي کند اين است که باعث مي شود ما در انزوا به آن فکر کنيم؛ اما استراتژيک بودن، نه با خود استراتژي، بلکه با ماموريت شما آغاز مي شود. البته منظور ماموريت ثبت شده شرکت ها نيست. ماموريت شما همان هدف شما است. دليل وجود شما از منظر حرفه اي چيست؟ تنها با وجود شناخت ماموريت خودتان و ماموريت سازمانتان مي توانيد استراتژيک باشيد.


متاسفانه بسياري از سازمان ها احکام ماموريتي خود را سرهم بندي مي کنند. اما ما براي شروع کار بايد هدف واقعي خود را شناسايي کنيم. يعني بدانيم به چه کسي خدمت مي کنيم، چرا به آنها خدمت مي کنيم و چگونه قصد داريم براي آنها ارزش آفريني کنيم. قدرت يک حکم ماموريتي در سادگي آن و توانايي جمع کردن افراد دور هم است. اين حکم مي تواند منبع جريانات بعدي باشد. بنابراين اگر مي خواهيد يک مدير استراتژيک باشيد، ابتدا با شناخت دقيق ماموريت خود و ماموريت سازمانتان، کار را شروع کنيد.
آيا نگرش خاصي داريد؟

شناخت هدف، نقطه شروع کار شما است. اين شناخت به شما مي گويد که چه کسي هستيد و دليل وجود کسب وکارتان چيست. اما به کدام سمت حرکت مي کنيد؟ هدف يک استراتژي تعريف مي کند که براي تحقق آن هدف، چه کارهايي لازم است انجام شود. اما براي اينکه يک استراتژي موثر واقع شود، شما بايد بدانيد آن هدف يا استراتژي چيست. در واقع «نگرش» تصوير وضعيت آينده است. دوست داريد سازمان شما در زمان مشخصي در آينده به چه شکلي درآيد و چه فعاليتي داشته باشد. وقتي بتوانيد نگرش خود را به وضوح بيان کنيد، اين نگرش براي خودتان و تيم تان واقعي و ملموس خواهد شد.

يک استراتژي در ساده ترين شکل خود، نقشه راه اقدامات خاصي است که شما را از وضعيت فعلي به آينده خاصي که مطلوب شما است، مي رساند. هر چقدر اين نگرش نقطه دورتري را به شما نشان دهد، در نظر گرفتن جنبه هاي مختلف راه سخت تر خواهد بود و بنابراين هدف شما استراتژيک تر خواهد شد. البته استراتژيک بودن مسيري کاملا مستقيم است و به اين معني نيست که در گوشه اي امن بنشينيد و به ايده هاي بزرگ و جنون آميز فکر کنيد.

همچنين استراتژيک بودن يک ويژگي شخصي، مثلا قد بلند يا شوخ طبع بودن نيست. استراتژيک بودن يک عمل است، نه وضعيت خاص. در حقيقت نبايد بگوييم که فردي استراتژيک است، بلکه بايد بگوييم در وضعيت استراتژيک قرار دارد که يعني فعالانه درگير اجراي

فرآيند است.

به نظر من، هر فردي مي تواند در وضعيت استراتژيک بودن قرار داشته باشد. بعد از اينکه هدفتان را مشخص کرديد، از خودتان بپرسيد چرا اينجا هستم؟ چه ارزشي ايجاد مي کنم و براي چه کسي؟ سازمان من براي رسيدن به اين هدف به کجا بايد برود؟ وقتي مقصدم را شناختم، براي رسيدن به آن چه کارهايي را بايد انجام دهم؟ پاسخ به اين سوالات همان استراتژيک بودن است. پس از همه اينها، يک پرسش ديگر وجود دارد که با پشت سر گذاشتن آن مي توانيد بگوييد که مديري استراتژيک هستيد.
آيا مي توانيد آن را اجرا کنيد؟

يک استراتژي اگر به مرحله اجرا نرسد، هيچ ارزشي ندارد. اگر اين استراتژي شما را به سوي ديدگاهي که طراحي کرده بوديد هدايت نکند، با شکست مواجه مي شود. براي استراتژيک بودن بايد اين رويکرد را بشناسيد. البته منظور اين نيست که ايده هاي سخت و بزرگ داشته باشيد. در حقيقت، قوي ترين استراتژي ها ساده ترين آنها هستند و طرح ها را پيچيده و جزئي نمي کنند؛ چون طرح هاي ساده بدون هيچ عيب و نقصي اجرا مي شوند.

اگر نتوانيد ارتباط بين «چرايي» يک استراتژي و «چگونگي» اجراي آن را بيابيد، هيچ گاه مدير استراتژيک نخواهيد بود. در اين صورت، فقط فردي هستيد که ايده هاي خوب زيادي در ذهن داريد که البته اين گونه افراد به تعداد کافي وجود دارند. آنچه ما نياز داريم، مديراني هستند که بتوانند آينده را ببينند، استراتژي هايي را براي رسيدن به اين آينده تعيين کنند و طرح هاي ساده اي براي اجراي آن ايجاد کنند تا در نهايت بگوييم که کار انجام شده است. اين همان تعريف استراتژيک بودن است و از آنجا که وارد دوره جديدي براي سازمان ها شده ايم، همه مديران بايد اين اصل

را رعايت کنند.

لینک کوتاه:
https://www.iranporseman.ir/Fa/News/216/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

مرغ ارزان شد

چاپ اسکناس 500 هزار تومانی از سوی بانک مرکزی واقعیت دارد؟

جزئیات دیدار امیرعبداللهیان با دبیرکل سازمان ملل

حماس: مواضع بایدن متناقض است

نماینده روسیه در شورای امنیت: آمریکا با هر قطعنامه آتش بس در غزه مخالفت کرده است

کاخ سفید: آمریکا در مورد رفح با اسرائیل در حال گفت و گو است

شکست برنامه‌های فرزندآوری

ادعای روزنامه شهرداری تهران: درآمد هر زباله‌گرد 50 میلیون تومان

دعوای درون جریانی و مجلس تندروها

سی‌ان‌ان مطرح کرد: بازدارندگی ربوده شده تل‌آویو

ایران از تمام ظرفیت موشکی خود در پاسخ به اسرائیل استفاده نکرد

نماهنگ «تنبیه متجاوز»

عملیات انتقال بیمار 300 کیلویی به بیمارستان مسکو!

تلاوت دلنشین سوره قیامت با صدای استاد عبدالباسط

زومی حیرت آور درون صورت فلکی اوریون

زیبایی شناسی معشوق در شعر فارسی

تصویر احوالپرسی ظریف از ولایتی

چرا به شاهد 136، «کلاشنیکف دنیای پهپاد‌ ها» می گویند؟

تاریخ سازی جعلی

سیل برای دبی گران تمام شد

دیدار مشاور رئیس جمهور در امور روحانیت با خانواده شهدا در سمنان

گیر افتادن گربه‌ای در سیل دبی

نماهنگ حماسی «الله اکبر» با صدای محمود کریمی

اوضاع فرودگاه کیش و دبی یک روز پس از باراش شدید باران

با بزرگترین ستاره شناخته شده آشنا شوید

همدلی های دلنشین دکتر شکوری

هشدار صریح ایران به رژیم صهیونیستی؛ در پاسخ دادن به هرگونه ماجراجویی آنی عمل می‌کنیم

سخنگوی کابینه اسرائیل: حمله ایران به ما «بی‌سابقه» بود

رئیسی: اگر اهل مذاکره‌اید، ما میز مذاکره را ترک نکرده‌ایم

روایت هاشمی رفسنجانی از درخواست وزیر نفت برای صدور نفت مجانی به سوریه

سپاه ادعای آسیب نیروگاه دیمونا در حمله ایران را تکذیب کرد

6 پیشنهاد وزیر امور خارجه کشورمان در شورای امنیت سازمان ملل

اردن: باید مانع حمله به رفح شد

رویترز: آمریکا عضویت فلسطین در سازمان ملل را وتو می‌کند

تظاهرات علیه نتانیاهو امروز هم ادامه یافت

انتقاد نظامیان اسرائیلی از ضعف ارتش برابر حملات حزب الله لبنان

انقلابیون انتقادی

موضع‌گیری دو پهلو

بیشترین و کمترین بازدهی نمادهای بازار سهام هفته چهارم فروردین

رییس سازمان برنامه و بودجه: کشور در مدار رشد اقتصادی قرار دارد

شهدا بهترین الگو برای انسان در مسیر الله هستند

هوای تازه/ آی قابیل! آی اســرائیل! نوبت انتقام‌ هابیل است

دام دنیا در بیان عطار نیشابوری

بیانیه بایدن درباره تحریم‌های جدید ضدایرانی آمریکا

امیرعبداللهیان: در صورت تعرض به منافع ایران، در پاسخ‌گویی لحظه‌ای تردید نخواهیم کرد

امیرعبداللهیان: عملیات دفاع مشروع و اقدام متقابل ایران پایان یافته است

اردن: ایران قصد تشدید تنش ندارد

سلامت جسمی- روانی صهیونیست‌ها وخیم‌تر شده است

سازمان بهداشت جهانی: حجم ویرانی بیمارستان‌های غزه فاجعه‌آمیز است

ادعای رسانه عبری درباره اصابت موشک به دیمونا جنگ روانی است