ایران پرسمان

آخرين مطالب

سرمقاله اعتماد/ انگیزه ائتلاف تل‌آویو و ریاض تحلیل روز

سرمقاله اعتماد/ انگیزه ائتلاف تل‌آویو و ریاض
  بزرگنمايي:

ایران پرسمان - اعتماد / « انگیزه ائتلاف تل‌آویو و ریاض » عنوان سرمقاله روزنامه اعتماد نوشته صابر گل‌عنبری است که می‌توانید آن را در ادامه بخوانید:
پیروزی جو بایدن در انتخابات ریاست‌جمهوری امریکا و این مساله که در کمتر از دو ماه دیگر دونالد ترامپ باید کاخ سفید را ترک کند، این نگرانی را در ریاض و تل‌آویو به وجود آورده و باعث شده عربستان و اسراییل تحرکاتی را برای هماهنگی بیشتر و ایجاد یک ائتلاف قوی علیه برخی سیاست‌های احتمالی دولت جو بایدن آغاز کنند. اسراییل و عربستان نگرانند که دولت آینده امریکا با ورود به مذاکره با ایران از حدت سیاست فشار حداکثری علیه جمهوری اسلامی ایران بکاهد. از همین رو تلاش دارند طی دو ماه 
پیش رو اقداماتی را در منطقه صورت دهند و واقعیاتی را پیاده سازند که اگر هم دولت بایدن خواست راهی متفاوت از دونالد ترامپ را در منطقه خاورمیانه در پیش بگیرد، قادر به نادیده گرفتن این واقعیات نباشد. در واقع این مساله یکی از اهداف مهم سفر اخیر نتانیاهو به عربستان و دیدار سه‌جانبه او با مایک پمپئو، وزیر امور خارجه امریکا و محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان‌سعودی است. کما اینکه دونالد ترامپ که در انتخابات شکست خورده است درصدد آن است تا در دو ماه باقی‌مانده برخی کارهای ناتمام را تمام کند. همچنین ترامپ در ایجاد این هماهنگی بین عربستان و اسراییل با هدف مانع‌تراشی برای دولت بایدن مصمم به نظر می‌رسد. به هر حال، واقعیت پشت پرده این دیدار و سفر هر چه باشد نمی‌توان به آن با خوشبینی نگریست و وقتی تیم ترامپ با نتانیاهو و بن سلمان گرد هم می‌آیند باتوجه به رویکرد آنها منطق ایجاب می‌کند که با بدبینی به قضیه نگاه کرد. اما واقعیت این است که بایدن هم به شکلی رفتار نخواهد کرد که منافع هم‌پیمانان امریکا در منطقه به‌ ویژه اسراییل در معرض خطر قرار گیرد. سیاست خاورمیانه‌ای امریکا از پیش از دهه 70 میلادی به این سو، برمبنای تامین منافع اسراییل بنا شده است وفارغ از اینکه سیاست خارجی واشنگتن در منطقه چه اولویت‌هایی داشته باشد، این منافع اسراییل است که در اولویت قرار می‌گیرد. در این زمینه تفاوتی جدی میان دموکرات‌ها و جمهوری‌خواهان نیز وجود ندارد. اما با وجود این، صرف مذاکره و حتی بدون نتیجه بایدن با ایران از نگاه نتانیاهو مقبول نیست و تلاش دارد با همراهی بن سلمان و جمهوری‌خواهان امریکا موانعی بر سر آن و احتمال کاهش تنش دولت بایدن با ایران قرار دهد. هم اسراییل، هم عربستان و هم امارات لابی‌های قدرتمندی در امریکا دارند که در این مسیر می‌تواند به ائتلاف تل‌آویو-ریاض کمک کند و مانع آن شوند که بایدن از حد خاصی فراتر رود؛ هر چند به نظرم دولت آتی امریکا هم تلاش خواهد کرد از این مسائل و میراث ترامپ به عنوان برگ‌برنده‌هایی علیه ایران استفاده کند. زمانی که این لابی‌ها به صورت هماهنگ به دولت بایدن فشار بیاورند و از سوی دیگر مجلس سنا دراختیار جمهوری‌خواهان باقی بماند، می‌توان پیش‌بینی کرد که راه سختی پیش روی دولت بایدن برای آغاز گفت‌وگو با ایران و دادن امتیازاتی مهم در بحث تحریم‌ها قرار دارد. موضوع دیگری که ممکن است در دیدار سه جانبه اخیر مورد بحث و گفت‌وگو قرار گرفته باشد، نگرانی بن سلمان درباره آینده سیاسی خود در عربستان است. او در سال‌های اخیر رفتارهایی داشته که از نظر حقوق بشری به هیچ‌وجه قابل قبول نیست و نگران است که این مسائل حقوق بشری و همدلی دموکرات‌ها با رقبای او به ویژه محمد بن نایف ولیعهد سابق باعث شود دولت آینده امریکا درصدد تقویت جریان سنتی در عربستان -که اکنون محمد بن نایف آن را نمایندگی می‌کند- برآمده و بن سلمان را تضعیف کند. این نگرانی سبب شده تا تلاش کند از طریق پیشبرد روابط با اسراییل حمایت سیاسی لازم از او صورت گیرد و این عادی‌سازی با این مقدمه‌سازی‌ها تا پیش از رفتن ترامپ انجام شود.
 نگارنده بر این اعتقاد است که روابط عربستان و امریکا در دوره بایدن ممکن است چالش‌هایی حقوق بشری را تجربه کند و اختلافاتی بر سر این مساله میان دو کشور به وجود آید اما در مجموع اصل روابط دو کشور صدمه جدی نخواهد دید. به هیچ‌وجه دور از ذهن نیست که دولت امریکا برخی مسائل حقوق بشری را دستاویز قرار داده و خواستار اصلاحاتی در عربستان شود. حتی ممکن است دولت بایدن درصدد تقویت جریان سنتی قدرت در عربستان شود اما باتوجه به برخی روابط ریاض و تل‌آویو به احتمال بسیار زیاد اسراییل مانع از آن خواهد شد که جایگاه محمد بن سلمان آسیب جدی ببیند. از نگاه اسراییل، بحث عادی‌سازی تا حد زیادی وابسته به حضور محمد بن سلمان در قدرت است و به همین دلیل نیز تل‌آویو خواهد کوشید تا از تضعیف جایگاه سیاسی او در عربستان جلوگیری کند. امریکا نیز کاری نخواهد کرد که منافع کلان اسراییل آسیب ببیند و در مقابل بن سلمان حاضر است برای باقی ماندن در قدرت امتیازهایی نظیر آزادی فعالان مدنی یا بهبود ظاهری وضع آزادی بیان در عربستان به امریکا اعطا کند.

لینک کوتاه:
https://www.iranporseman.ir/Fa/News/221736/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

رسانه صهیونیستی: نتانیاهو یک آدم حراف و طبل تو خالی از کار درآمد

تصویب چهاردهمین بسته تحریمی اتحادیه اروپا علیه روسیه

واکنش وزارت خارجه ایران به اقدام آمریکا برای تمدید تحریم نفتی ونزوئلا

پیش بینی بورس هفته اول اردیبهشت 1403

مرزبندی استان‌های کشور در بازار مسکن

دارندگان کارت سوخت بخوانند

خیلی شانس آورد از یک تصادف مرگبار نجات پیدا کرد!

عکس های کاملا به موقع

وداع با اطلس؛ ربات انسان‌نمای بوستون داینامیکس بازنشسته می‌شود

دل ز جان برگیر و در بر گیر یار مهربان

رئیس شورای اطلاع‌رسانی دولت: مسئولان متوجه اطرافیان کذاب و هتاک باشند

قدردانی امیرعبداللهیان از نقش الجزایر در کمک به توقف نسل‌کشی اسرائیل در غزه

عراق از حملات امروز به اصفهان ابراز نگرانی کرد

شهادت فرمانده گردان طولکرم در سرایاالقدس

حمله مقاومت فلسطین به شهرک «سدیروت»

خودسوزی یک فرد مقابل دادگاه ترامپ

شهادت یک جوان فلسطینی در کرانه باختری

حزب‌الله: از رویارویی با اسرائیل و حمایت غزه عقب نمی‌کشیم

محاکمه ترامپ وارد چهارمین روز شد

پیش‌بینی قیمت دلار 1 اردیبهشت 1403

ترفند عجیب گراز برای فرار از دست سگ‌های شکارچی!

تصاویری فوق‌العاده زیبا از عبور زیبای فالکون 9 از مقابل ماه

نسخه جدید ربات انسان‌نما اطلس با قابلیت‌های هوش مصنوعی معرفی شد

چاپ پنجمین جلد مجموعه تاریخ ایران‌زمین درباره طاهریان و آل بویه

صحبت های شنیدنی دکتر الهی قمشه ای

روایت سفیر ایران در فرانسه از ماجرای تهدید به انفجار یک فرد در مقابل کنسولگری ایران

راهپیمایی تهرانی‌ها در حمایت از عملیات «وعده صادق»

لاوروف: روسیه از طریق کانال‌های دیپلماتیک به اسرائیل اطلاع داده که ایران خواهان افزایش درگیری نیست

واکنش معنادار وزیر روحانی درخصوص تذکر دفتر رهبری به مسئولان بخاطر رفتار بی‌قاعده در حجاب

سرقت 250 هزار سند در حمله هکری «انانیموس» به ارتش رژیم صهیونیستی

ادامه حملات حزب الله لبنان به مواضع رژیم صهیونیستی

شمار شهدای غزه از 34 هزار نفر گذشت

اوربان: اروپا یک قدم تا ارسال سرباز به اوکراین فاصله دارد

پیشرفت در مذاکرات صلح باکو و ایروان

اظهارات لاوروف درخصوص صحبت‌های جنجالی بورل

هشدار صندوق بین‌المللی پول نسبت به تبعات تصرف دارایی‌های روسیه

فایننشال‌تایمز: پدافند هوایی اسرائیل به عاقبت اوکراین دچار خواهد شد

تهدید داخلی معادن بیشتر است یا خارجی؟

گوناگون/ دستاوردهای عملیات «کربلای10»

پلی زیبا و بزرگ در میان ابرها در چین

خرس خانگی یک روس

بیگانگان فضایی ممکن است در واقعیت بنفش باشند

من پیر فنا بدم جوانم کردی

رویترز: کشورهای غربی با هدف تنش‌زدایی از طریق ترکیه به ایران پیام داده‌اند

وزیر خارجه انگلیس خطاب به نتانیاهو: سپاه را به عنوان نهاد تروریستی شناسایی نمی‌کنیم

یکی از همراهان امیرعبداللهیان در جواب یک خبرنگار درباره حمله شب گذشته: «چه حمله‌ای؟!»

امیرعبداللهیان: به هرگونه خطای محاسباتی پاسخ می‌دهیم

وضع تحریم‌های جدید علیه نفت ایران در بسته کمک‌های مالی آمریکا به اسرائیل و اوکراین

سی‌ان‌ان: شواهدی از تخریب در پایگاه هوایی اصفهان وجود ندارد

ادعای یک نشریه انگلیسی: بایدن در حال بررسی گزینه احیای برجام است