ایران پرسمان

آخرين مطالب

انبساط کیهان دمای آن را روز به روز بیشتر می‌کند خردنامه

انبساط کیهان دمای آن را روز به روز بیشتر می‌کند
  بزرگنمايي:

ایران پرسمان - گجت نیوز /در کمال شگفتی بررسی‌ها نشان داده‌اند که، دمای کیهان هنگام انبساط آن روز به روز بیشتر می‌شود. در بررسی این خبر غیرمنتظره و نسبتا نگران کننده با ما همراه باشید.
دمای کیهان هم‌زمان با انبساط آن، رو به افزایش است؛ این خبر جدیدی بوده که با بررسی وضعیت جهان اطراف اعلام شده است. حدودا از صد سال پیش بود که دانشمندان متوجه پدیده انبساط کیهان شدند و گفته شد که اجرام آسمانی جهان اطراف ما در حال دور شدن از یکدیگر هستند. با این حال خبر تازه‌ای که در مورد گرم شدن جهان اعلام شده هم در نوع خود منحصر به فرد است.
حدودا در دهه 90 میلادی بود که کشفی مربوط به انبساط کیهانی خبرساز شد و دانشمندان گفتند که از 4 میلیارد سال پیش، نرخ انبساط مورد نظر در حال افزایش بوده است. در واقع خوشه‌های کهکشانی و مجموعه اجرام آسمانی عظیم دائما در حال دور شدن از هم هستند و با در نظر گرفتن این مسئله، محققان مدت‌ها پیش گفته بودند که دمای میانگین کل کیهان هم هم‌زمان با انبساط آن، کمتر می‌شود.
با این وجود تحقیق جدیدی توسط دانشمندان مرکز CCAPP دانشگاه ایالتی اوهایو آمریکا انجام شده که خلاف این موضوع را ثابت می‌کند و این‌طور که به نظر می‌رسد، دمای کیهان با وجود دور شدن اجزا آن از یکدیگر، روز به روز بیشتر می‌شود. این محققان با بررسی تاریخچه دمایی جهان در 10 میلیارد سال گذشته، متوجه شدند که دمای میانگین گازهای کیهانی حدودا 10 برابر شده و به میزان 2.2 میلیون درجه سلسیوس رسیده است.
تحقیق در مورد دمای کیهان
مقاله این محققان، به سرپرستی یی چیانگ (Yi Chiang) از دانشگاه اوهایو به تازگی در ژورنال “The Astrophysical Journal” منتشر شده و دانشمندانی از دانشگاه جانز هاپکینز و موسسه ماکس پلانک هم در این کار پژوهشی شرکت داشته‌اند.
برای رسیدن به نتایج گزارش شده، چیانگ و همکارانش داده‌های دمایی را در ساختارهای مقیاس بزرگ (LSS) کیهان مورد بررسی قرار دادند؛ منظور از این ساختارها الگوی کهکشان‌ها و اجرامی بوده که در بزرگ‌ترین مقیاس‌های کیهانی قرار گرفته‌اند و به واسطه فروپاشی گرانشی گازها و ماده تاریک به وجود آمده‌اند.
چیانگ در این رابطه می‌گوید که کار پژوهشی تیم او در مورد دمای کیهان مستقیما روی تحقیقات پیشین برنده جایزه نوبل فیزیک سال 2019 که در مورد شکل‌گیری ساختارهای مقیاس بزرگ کیهانی بود، بنا نهاده شده است. در واقع با تکامل جهان، نیروی جاذبه گازها و ماده تاریک موجود در فضا را به هم نزدیک کرده و کهکشان‌ها و خوشه‌های کهکشانی موجود را به وجود می‌آورد؛ اما نکته مهم این بوده که چنین فرآیندی فوق‌العاده سهمگین بوده و به همین دلیل گازهای زیادی در طی آن داغ می‌شوند و در نهایت دمای کلی جهان را بالا می‌برند.
برای دسترسی به داده‌های دمایی ده میلیارد سال گذشته، چیانگ و همکارانش اطلاعات تجهیزات ماهواره نجومی مادون قرمز پلانک (Planck Infrared Astronomical Satellite) و نقشه‌برداری آسمانی دیجیتال اسلون (SDSS) آژانس فضایی اروپا را مورد استفاده قرار دادند. جالب است بدانید که پروژه SDSS تاکنون نقشه‌های سه بعدی از کیهان را تهیه کرده که جزئیات آن‌ها بی‌همتا هستند.
بررسی آسمان جهان

ایران پرسمان


تصویر بالا کیهان در طول موج‌های مختلف را از دید ماهواره پلانک نشان می‌دهد؛ برای بررسی‌های مربوط به دمای کیهان تیم چیانگ هشت مورد از دقیق‌ترین نقشه‌های ماهواره پلانک را با داده‌های SDSS تطابق دادند؛ چنین کاری به دانشمندان اجازه داد تا با توجه به نور دریافتی از اجرام آسمانی مختلف موجود در آسمان، دمای این اجرام را به نسبت فاصله آن‌ها از زمین تخمین بزنند.
به این ترتیب ثابت شد که دمای میانگین کیهان 4 میلیون سال پس از وقوع انفجار بیگ بنگ و شکل‌گیری جهان، کمتر از حال حاضر بوده است. به احتمال قوی دلیل چنین پدیده‌ای فروپاشی گرانشی ساختارهای کیهانی در طول زمان بوده و در حالی که با گذر زمان، نرخ انبساط کیهان بیشتر شده و اجرام آسمانی از هم دورتر می‌شوند، انتظار می‌رود که این افزایش دما ادامه داشته باشد.
چیانگ می‌گوید که به واسطه فرآیندهایی که باعث شکل‌گیری کهکشان‌ها و ساختارهای کیهانی می‌شوند، به صورت کلی دمای کیهان به تدریج بیشتر می‌شود. با این وجود، همان‌طور که اشاره شد نظریه‌های قبلی دانشمندان بحث سرد شدن کیهان با انبساط آن را مطرح می‌کنند. چیانگ در این رابطه می‌گوید که پدیده‌ای به نام سرمایش عظیم در آینده کیهان وجود نخواهد داشت و همان‌طور که می‌بینیم، دور شدن کهکشان‌ها و خوشه‌های کهکشانی از یکدیگر ارتباطی به سرد شدن کل جهان ندارد.

ایران پرسمان


مستطیل خاکستری که در سمت چپ تصویر دیده می‌شود، بخش کوچکی از آسمان را نشان می‌دهد و درون آن 120 هزار کهکشان، همانند کهکشان راه شیری قرار گرفته‌اند.
افزایش دمای کیهان و موجودات فضایی
نکته جالب این بوده که نظریه‌های ستاره شناسی دیگری هم وجود دارند که بحث افزایش دمای کیهان در طول زمان را قبول داشته و این موضوع را به موجودات فرازمینی نسبت می‌دهند. در دنیای آکادمیک، تلاش محققان برای پیدا کردن جانداران فضایی و حیات فرازمینی شامل موضوعی به نام پارادوکس فرمی (Fermi Paradox) می‌شود. این پارادوکس می‌گوید که اگر جهان تا این اندازه که ما می‌بینیم بزرگ است، پس موجودات فضایی کجا هستند و چرا ما تاکنون آن‌ها را ندیده‌ایم؟
در جواب به این پارادوکس، طرفداران بحث گرمایش کیهان می‌گویند که به احتمال قوی جانداران فرازمینی منتظر بهبود وضعیت جهان بوده و پس از گرم‌تر شدن و رسیدن به شرایطی مناسب‌تر، شاهد حضور آن‌ها خواهیم بود.
برخی دیگر از محققان معتقدند که سردتر شدن جهان با گذر زمان باعث می‌شود تا تمدن‌های هوشمند فضایی توانایی بیشتری برای خارج شدن از ساختارهای کیهانی که در آن‌ها قرار گرفته‌اند را داشته باشند. با این حال اگر نتایج تحقیقات چیانگ و تیمش درست باشد، افزایش دمای کیهان به معنی بیشتر شدن تشعشعات فضایی بوده که در خوشه‌های کهکشانی قرار دارند و به همین دلیل، آیا باید نتیجه گرفت که احتمال کشف جانداران فرازمینی روز به روز کمتر خواهد شد؟
سوالات دیگری هم با انتشار خبر گرمایش جهان مطرح می‌شوند و می‌توان گفت که تنها گذر زمان به ما ثابت خواهد کرد که آیا کیهان در نهایت به حالت انجماد کلی خواهد رسید و یا دمای آن به حدی زیاد خواهد شد که دیگر به هیچ وجه امکان زندگی برای موجودات زنده وجود نخواهد داشت.
منبع :sciencealert

لینک کوتاه:
https://www.iranporseman.ir/Fa/News/222354/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

تفال/ من که باشم که بر آن خاطر عاطر گذرم

تقویم تاریخ/ رحلت معلم قرآن، استاد "محمدتقی شریعتی"

مواد شیمیایی در پارکینگ ها احتمال ابتلا به ALS را افزایش می دهد

داستانک/ شنوایی کم

فارس: با بلوف رسانه ای رو به رو هستیم

ایسنا نوشت: حمله خیالی بزرگ به ایران!

توضیح ارشد نظامی ارتش در مورد شنیده شدن صدای شدید در اصفهان

شورای عالی امنیت ملی، وقوع هرگونه هجوم خارجی را تکذیب کرد

مقام ایرانی وقوع «حمله» در ایران را رد کرد

رفع محدودیت‌های پروازی در فرودگاه‌های کشور

بلوف حمله به ایران؛‌ کوه تهدیدات اسرائیل موش زایید

المیادین: هیچ تهاجم خارجی علیه ایران صورت نگرفته است

آخرین وضعیت سامانه‌های پدافندی و مراکز حساس نظامی و امنیتی در کشور

برقراری امنیت کامل در تاسیسات هسته‌ای اصفهان

منابع آگاه: تاسیسات هسته‌ای اصفهان در امنیت کامل قرار دارد

شورای عالی امنیت ملی جلسه اضطراری تشکیل داد؟

روایت یک رسانه درباره انفجارها در آسمان اصفهان و تبریز

آمریکا قطعنامه عضویت فلسطین در سازمان ملل را وتو کرد

پروازهای مهرآباد و برخی دیگر از فرودگاه‌های کشور تعلیق شد؛ باطل شدن پروازها تا 10 صبح

منشا صدای انفجار در تبریز، شلیک پدافند بوده است

انهدام ریزپرنده‌ها؛ شرایط در اصفهان عادی است

تسنیم: هیچ گزارشی از انفجار بزرگ یا موشک در اصفهان گزارش نشده است

شنیده شدن صدای چندین انفجار در اصفهان

المیادین: 5 هدف از سوی پدافند هوایی اصفهان رهگیری شده است

مرغ ارزان شد

چاپ اسکناس 500 هزار تومانی از سوی بانک مرکزی واقعیت دارد؟

جزئیات دیدار امیرعبداللهیان با دبیرکل سازمان ملل

حماس: مواضع بایدن متناقض است

نماینده روسیه در شورای امنیت: آمریکا با هر قطعنامه آتش بس در غزه مخالفت کرده است

کاخ سفید: آمریکا در مورد رفح با اسرائیل در حال گفت و گو است

شکست برنامه‌های فرزندآوری

ادعای روزنامه شهرداری تهران: درآمد هر زباله‌گرد 50 میلیون تومان

دعوای درون جریانی و مجلس تندروها

سی‌ان‌ان مطرح کرد: بازدارندگی ربوده شده تل‌آویو

ایران از تمام ظرفیت موشکی خود در پاسخ به اسرائیل استفاده نکرد

نماهنگ «تنبیه متجاوز»

عملیات انتقال بیمار 300 کیلویی به بیمارستان مسکو!

تلاوت دلنشین سوره قیامت با صدای استاد عبدالباسط

زومی حیرت آور درون صورت فلکی اوریون

زیبایی شناسی معشوق در شعر فارسی

تصویر احوالپرسی ظریف از ولایتی

چرا به شاهد 136، «کلاشنیکف دنیای پهپاد‌ ها» می گویند؟

تاریخ سازی جعلی

سیل برای دبی گران تمام شد

دیدار مشاور رئیس جمهور در امور روحانیت با خانواده شهدا در سمنان

گیر افتادن گربه‌ای در سیل دبی

نماهنگ حماسی «الله اکبر» با صدای محمود کریمی

اوضاع فرودگاه کیش و دبی یک روز پس از باراش شدید باران

با بزرگترین ستاره شناخته شده آشنا شوید

همدلی های دلنشین دکتر شکوری