ایران پرسمان

آخرين مطالب

فستیوال مرد سوزان، عجیب ترین جشنواره سالیانه آمریکا دانش و فناوری

فستیوال مرد سوزان، عجیب ترین جشنواره سالیانه آمریکا
  بزرگنمايي:

ایران پرسمان - الی گشت/ هرساله فستیوال های مختلفی در سرتاسر دنیا برگزار می شوند و علاقه مندان زیادی برای شرکت در این مراسم ها از مدت ها قبل برنامه ریزی می کنند. یکی از فستیوال های سالیانه که در سال های اخیر محبوبیت بسیاری یافته در ایالت نوادای آمریکا برگزار می شود. فستیوال مرد سوزان یا برنینگ من در نخستین دوشنبه ماه سپتامبر (دوشنبه قبل از تعطیلات روز کارگر آمریکا) آغاز می شود و در روز کارگر به پایان می رسد. این فستیوال معروف به مدت یک هفته به طول می انجامد و در بیابان بلک راک در ایالت نوادا برگزار می‌شود. در سال 2010، 51515 نفر در جشنواره برنینگ من شرکت کردند. در طول سال های اخیر به محبوبیت این جشنواره جالب و عجیب افزوده شده است و میزان حضور شرکت کنندگان به طور پیوسته افزایش یافته است. در سال 2019، بیش از 78850 نفر در این رویداد شرکت کردند.
اگر تا به حال نام جشنواره برنینگ من به گوشتان خورده است حتما برای شما هم نام این فیستوال جالب به نظر رسیده است، در طی این این جشنواره هر سال یک مرد حصیری بزرگ یا سازه‌های مشابه با آن در شامگاه شنبه آتش زده می شود. در سال 1986 لری هاروی با گروهی از دوستان خود در سان‌فرانسیسکو یک آدمک چوبی با ارتفاع 2٫7 متر و یک سگ چوبی کوچک‌تر را آتش زد. او هدف از این کار را یک اقدام خودجوش برای ابراز احساس شخصی بیان کرد. پیروان دروئیدی کلتی تندیس مرد حصیری را به عنوان نماد باروری می‌دانستند.
فستیوال مرد حصیری از جمله جشنواره های مستقل است، هزینه های برگزاری این جشنواره توسط داوطلبان تامین می شود. بخشی از بیابان نوادا که در آن جشنواره مرد سوزان برگزار می شود در طی سال های اخیر خود تبدیل به یک شهر کوچک شده و به نام شهر صخره سیاه (بلک راک سیتی) معروف شده است. در سال 2019 جشن سی سالگی فستیوال مرد سوزان با حضور بیش از 78000 نفر برگزار شد، در این گردهمایی یک سازه چوبی با ارتفاع 65 فوت به نام معبد گلکسیا که نمادی از مرتبط بودن تمام انسان ها باهم بود، سوزانده شد. ماهواره متعلق به کمپانی ماکسار تکنولوژیز توانست در زمان برگزاری این جشنواره پرطرفدار تصاویر متعددی از آن را از فضا ثبت کند.
جشنواره برنینگ من در طی 7 تا 9 روز برگزار می شود، این گردهمایی شامل بخش ها و اجراهای متنوعی مانند اجراهای هنری، ساخت سازه ها و اجرای موسیقی است. وبسایت رسمی گردهمایی مرد سوزان در مورد هدف و باطن این جشنواره این چنین نوشته است: «مرد سوزان یک فستیوال نیست. مرد سوزان یک جامعه است. یک شهر موقتی. یک جریان فرهنگی جهانی بر اساس 10 اصل عملی». از سال 1989 تا به الان اصول و قواعدی برای برگزاری و شرکت در این جشنواره تنظیم شده است. آزادی مطلق برای شرکت کردن، هدیه دادن، ناکالاگونگی (هیچ پولی در این گردهمایی بین شرکت کنندگان ردوبدل نمی شود)، اتکا به خود مطلق، به جا نگذاشتن هیچ ردی، مشارکت و خوداظهاری، تلاش جمعی و مسئولیت مدنی از جمله اصول برگزاری جشنواره برنینگ من است.
برنامه و اجراهای برگزار شده در این فستیوال بدون هیچ گونه برنامه ریزی قبلی صورت می گیرند، چراکه هر برنامه و اجرا هرسال به صورت خودجوش و بدون هیچ دستمزدی انجام می شوند. شرکت کنندگان در طول برگزاری این فستیوال در محل جشنواره کمپ زده و خدمات مختلفی جهت سرگرمی و کمک ارائه می کنند، اگر به این فستیوال بروید خواهید دید که شرکت کنندگان باهم برنامه آشپزی برگزار می کنند، می رقصند و یا آثار هنری خلق می کنند. همان طور که اشاره شد در طی اقامت در این فستیوال شرکت کنندگان حق خرید چیزی را با پرداخت پول ندارند بلکه دادوستدها به صورت پایاپای انجام می‌شود. هدف از برگزاری این فستیوال فقط خوش گذرانی نیست بلکه ترویج و اشاعه فرهنگی است که هرکسی بدون در نظر گرفتن نژاد یا اصلیت، رفتار و گفتار دلخواه خود را ابراز و بیان ‌کند.
هزینه و وسایل مورد نیاز گردهمایی مرد سوزان
همان طور که در بخش قبل اشاره کردیم در فستیوال برنینگ من رد و بدل کردن پول ممنوع می باشد اما برای رسیدن به مقصد و شرکت در فستیوال باید هزینه های مختلفی را متقبل شوید. بلیط شرکت در فستیوال تقریبا به قیمت 425 دلار است و اگر با خودروی شخصی به محل فستیوال می روید باید برای ورود به محوطه 100 دلار بپردازید. از اواسط ماه مارس بیش از 4000 بلیط به فروش می رسد که حتی قیمت بلیط ها به 1400 دلار نیز افزایش می یابد، ورود کودکان 12 سال به پایین به فستیوال برنینگ من رایگان است. طبق برآورده هایی که در سال 2016 انجام شد، هزینه شرکت در فستیوال مرد سوزان بین 1300 تا 20000 دلار است که هزینه های رفت و آمد، غذا، هزینه های کمپ، لباس ها و هدایا را شامل می شود.
برای شرکت در فستیوال مرد سوزان باید لیستی از وسایلی که باید داشته باشید را تهیه کنید چراکه در محل برگزاری عملا چیزی برای خرید وجود ندارد و شرکت کنندگان وسایل خود را با دیگران به اشتراک می گذارند. البته چندین غرفه خوراکی در محوطه گردهمایی وجود دارد که می توانید قهوه و یخ خود را از آنجا تهیه کنید. چادر، سایبان، مواد غذایی، آب، ضد آفتاب، لباس و… از جمله وسایلی هستند که در طول اقامت در گردهمایی مرد سوزان نیاز دارید. در وبسایت رسمی مرد سوزان به شرکت کنندگان توصیه شده است برای گشت گذار و سرگرمی همراه خود دوچرخه بیاورند و لباس هایی را در طی فستیوال بپوشند که روح خلاق آن ها را به نمایش بگذارد.
تم و اجراهای فستیوال مرد سوزان
 یکی از اصول فستیوال مرد سوزان ازادی در بیان، رفتار و پوشش است، شرکت کنندگان هرساله با پوشیدن لباس های مختلف سعی دارند تا روح خلاق خود را به نماش بگذارند. طراح لباس ها عموما عجیب بوده و در رنگ های شاد و مختلفی دوخته شده اند، شرکت کنندگان برای خلاق تر شدن لباس ها از پر، پولک درخشان و مهره برای تزئین استفاده می کنند. کلاه ها و سربندهای عجیب و غریب، بال های بزرگ، شاخ های شبیه اسب تک شاخ، سربندهای شبیه سرخپوست ها و پاهای بلند چوبی از دیگر پوشش های متنوع و عجیب شرکت کنندگان است. در این فستیوال برعکس گردهمایی های دیگر هرچه عجیب و متفاوت تر لباس بپوشید بهتر و عادی تر خواهید بود.
در هر سال فستیوال برنینگ من یک تم مشخص و متفاوتی را برای شرکت کنندگان تعیین می کند. در سال 2018 تم فستیوال از مجموعه داستان های کوتاه علمی تخیلی آیزاک آسیموف الهام گرفته شد و “من، ربات” (I, Robot) بود. در 2019 گردهمایی برنینگ من تم “ دگرگونی ” (Metamorphoses) را معرفی کرد که نماد جشن تغییر و گشت و گذار در عدم قطعیت بود.
دوچرخه و سه چرخه سواری درکنار دریاچه خشک جزو سرگرمی های محبوب در این فستیوال است. شرکت کنندگان اغلب دوچرخه های خود را با وسایل عجیب و غریب تزئین می کنند تا در فستیوال برنینگ من منحصربه فرد باشند. از آنجا که روشنایی دوچرخه ها برای ایمنی در شب بسیار مهم است، بسیاری از شرکت کنندگان با استفاده از سیم الکترو لومینسانس (یک لوله نازک و انعطاف پذیر که هنگام تأمین انرژی با برق با اثر نئون می درخشد) نور را در تزیینات خود گنجانده اند و الگوهای پیچیده ای را ایجاد می کنند. هر شب، هزاران نفر با دوچرخه و اتومبیل های هنری خود و مجسمه های روشن، صحنه­ها و جلوه­های بصری منحصر به فردی را ایجاد می کنند.

لینک کوتاه:
https://www.iranporseman.ir/Fa/News/224321/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

سیل برای دبی گران تمام شد

دیدار مشاور رئیس جمهور در امور روحانیت با خانواده شهدا در سمنان

گیر افتادن گربه‌ای در سیل دبی

نماهنگ حماسی «الله اکبر» با صدای محمود کریمی

اوضاع فرودگاه کیش و دبی یک روز پس از باراش شدید باران

با بزرگترین ستاره شناخته شده آشنا شوید

همدلی های دلنشین دکتر شکوری

هشدار صریح ایران به رژیم صهیونیستی؛ در پاسخ دادن به هرگونه ماجراجویی آنی عمل می‌کنیم

سخنگوی کابینه اسرائیل: حمله ایران به ما «بی‌سابقه» بود

رئیسی: اگر اهل مذاکره‌اید، ما میز مذاکره را ترک نکرده‌ایم

روایت هاشمی رفسنجانی از درخواست وزیر نفت برای صدور نفت مجانی به سوریه

سپاه ادعای آسیب نیروگاه دیمونا در حمله ایران را تکذیب کرد

6 پیشنهاد وزیر امور خارجه کشورمان در شورای امنیت سازمان ملل

اردن: باید مانع حمله به رفح شد

رویترز: آمریکا عضویت فلسطین در سازمان ملل را وتو می‌کند

تظاهرات علیه نتانیاهو امروز هم ادامه یافت

انتقاد نظامیان اسرائیلی از ضعف ارتش برابر حملات حزب الله لبنان

انقلابیون انتقادی

موضع‌گیری دو پهلو

بیشترین و کمترین بازدهی نمادهای بازار سهام هفته چهارم فروردین

رییس سازمان برنامه و بودجه: کشور در مدار رشد اقتصادی قرار دارد

شهدا بهترین الگو برای انسان در مسیر الله هستند

هوای تازه/ آی قابیل! آی اســرائیل! نوبت انتقام‌ هابیل است

دام دنیا در بیان عطار نیشابوری

بیانیه بایدن درباره تحریم‌های جدید ضدایرانی آمریکا

امیرعبداللهیان: در صورت تعرض به منافع ایران، در پاسخ‌گویی لحظه‌ای تردید نخواهیم کرد

امیرعبداللهیان: عملیات دفاع مشروع و اقدام متقابل ایران پایان یافته است

اردن: ایران قصد تشدید تنش ندارد

سلامت جسمی- روانی صهیونیست‌ها وخیم‌تر شده است

سازمان بهداشت جهانی: حجم ویرانی بیمارستان‌های غزه فاجعه‌آمیز است

ادعای رسانه عبری درباره اصابت موشک به دیمونا جنگ روانی است

نتانیاهو: نباید اختلافات داخلی را علنی کنیم؛ با تهدید وجودی روبرو هستیم

انتقاد حسین عبده تبریزی به مالیات مضاعف علیه سرمایه‌گذاری

4گوشه دنیا/ گرانترین خانه جهان در پاریس

ترور ناکام یک نفر در برزیل

نماهنگ «یوم الانتقام» با صدای ابوذر روحی

عملیاتی شدن 5 فروند زیردریایی هوشمند با قابلیت تعقیب هدف و نشت‌یابی

خط و نشان عضو کمیسیون امنیت ملی برای کشورهای عربی منطقه

منبع آگاه: ادعای «معاریو» درباره حمله به دیمونا توسط ایران کذب است

رئیسی: گذشت زمانی که می‌خواستند با برجام 2 و 3 روی موشک‌های ما معامله کنند

اردوغان: باید در راستای توقف نسل‌کشی در غزه تلاش کنیم

اوکراین درباره وقوع جنگ جهانی سوم هشدار داد

گوترش: خاورمیانه در لبه پرتگاه قرار دارد

اعتماد: طعم قدرت‌نمایی ایران را با رویارویی در برابر زنان تلخ نکنیم

غربت مرتضی

حق‌شناس: تنش اخیر میان ایران و اسرائیل تأثیری بر نرخ ارز نمی‌گذارد

چه کسانی در برابر نهضت انبیاء می‌ایستند؟

گناهان زبان؛ شوخی با نامحرم

ماجرای عجیب غرور و تکبر ابوجهل

با این ابرسازه فضایی، یک میلیارد انسان میتونن در فضا زندگی کنن!