ایران پرسمان

آخرين مطالب

آشنایی با جنگل های راش دانش و فناوری

آشنایی با جنگل های راش
  بزرگنمايي:

ایران پرسمان - رکنا / جنگل راش یکی از جنگل های زیبای مازندران است. جنگل های زیادی در دل مازندران جای خوش کرده اند که سبب زیبایی دوچندانِ این استان شده اند اما از میان تمامی آن ها جنگل راش را می توان ارزشمندترین جاذبه طبیعی ایران دانست. جنگل های راش به سبب زیبایی های بی حد و مرزی که دارد، توجه توریست های زیادی را به خود جلب نموده است. جنگل راش سوادکوه را انبوهی از درختان مقاوم فراگرفته که چوبی بسیار ارزشمند دارند؛ این نوع چوب در صنایع مختلفی همچون ساختمان سازی هم کاربرد دارد.
جنگل راش مازندران در جوار روستای سنگده واقع در شهرستان سوادکوه قرار دارد. این جنگل را با نام های جنگل سنگده و جنگل مرسی سی هم می شناسند؛ این درخت ها به شیوه ای منظم در کنار یکدیگر صف بسته اند که چشم هر بیننده ای را به خود خیره می کنند. این جنگل مملو از درختان سر به فلک کشیده راش است که سایه ساری دل انگیز را برای گردشگران تور مازندران ایجاد کرده اند.
درختان راش معمولا در موقعیت مکانی و جغرافیایی خاصی رشد می کنند و به همین دلیل حضور آن ها در آن منطقه از شمال کشورمان از اهمیت به سزایی برخوردار می باشد؛ درختان این جنگل به قدری بلند هستند که گویی به سمت آسمان می روند. جنگل راش در سوادکوه افزون بر این که مقصد تفریحی و گردشگری محبوبی به حساب می آید، یک مقصد طبیعت گردی فوق العاده نیز محسوب می شود. علاوه بر درخت راش درخت های دیگری نظیر افرا، توسکا، سرخدار و ملج نیز به این جنگل زیبایی بخشیده اند.
جالب است بدانید که جنگل راش بخشی از جنگل های هیرکانی است که قدمتش به حدود 40 میلیون سال پیش بازمی گردد. این جنگل در فاصله 100 کیلومتری شهر ساری قرار گرفته و تا تهران حدود 3.5 ساعت فاصله دارد. به طور کلی درخت راش سایه پسند بوده و به گرمای زیاد علاقه ای ندارد از طرفی سرمای زیاد هم موجب نابودی آن می شود؛ این درخت ریشه های سطحی دارد و برای مکان هایی با خاک کم ضخامت و آهکی مناسب می باشد. جنگل های راش بین 40 تا 80 سال بار می دهند؛ اگر در موقعیت مناسب قرار بگیرند هر 5 سال یک بار میوه می دهند و در شرایط نامناسب هر 15 سال یک بار. ارتفاع این درختان معمولا به 35 متر و قطرشان به 1.5 متر می رسد.
تفریح در جنگل راش
-پیاده روی در جنگل راش: قدم زدن در میان درختان زیبا و سرسبز راش و تماشای مناظر چشم نواز آن از لذتبخش ترین تفریحاتی است که می توانید در این مکان رویایی انجام دهید. با تنفس در هوای پاک این جنگل ریه هایتان را مملو از اکسیژن کنید. آواز پرندگانی که هنگام راه رفتن در جنگل به گوشتان می رسد، بسیار دلنشین بوده و حسی و حالی ناب را برایتان به ارمغان می آورد.
-عکاسی از مناظر جنگل راش: اگر به عکاسی و ثبت خاطرات علاقه مند هستید، پیشنهاد می کنیم بازدید از جنگل راش در فصل پاییز را از دست ندهید؛ در این فصل برگ های رنگارنگ درختان فرشی هزار رنگ را بر روی زمین پهن می کنند که تصویری شگفت انگیز را جلوی چشمان شما نمایان می کنند. جلوه های بصری بسیار زیبایی در این جنگل وجود دارد که توجه عکاسان را به خود جلب نموده است.
-کمپ کردن در جنگل راش: کمپ کردن از بهترین تفریحاتی است که در مناطق جنگلی می توان انجام داد؛ علی الخصوص در میان درختان بلند و متراکم راش. در هر کجای این جنگل که بخواهید می توانید کمپ کنید و خود را غرق در طبیعت شگفت انگیز جنگل راش سنگده نمایید؛ گفتنی است که برپا کردن آتش در طبیعت جنگل راش بلامانع می باشد و گردشگران می توانند از این طریق خود را گرم کنند یا غذا درست کنند. توجه داشته باشید که به هنگام شب این منطقه بسیار سرد می شود و باید لباس مناسب همراه خود داشته باشید.
-جنگل نوردی: برای رسیدن به جنگل هم می توانید به صورت پیاده راهی شوید و هم می توانید با خودروی سواری از میان مسیر خوش منظر آن مسیرتان را ادامه دهید. توجه داشته باشید که بخشی از مسیر را نمی توان با ماشین پیش رفت و باید آن قسمت را به صورت پیاده روی ادامه دهید. قبل از این که مسیر جنگل را در پیش بگیرید، ممکن است احساس کنید مسیر خسته کننده است ولی زیبایی های بی حد و مرز این گذرگاه به اندازه ای شما را محو تماشا می کند که شاید متوجه نشوید چه زمانی به مقصد رسیده اید.
-دوچرخه سواری در جنگل راش: دوچرخه سواری از دیگر تفریحات محبوبی است که برخی از گردشگران در این محیط دلباز هم انجام می دهد. اگرچه این منطقه دوچرخه ای جهت اجاره دادن ندارد ولی علاقه مندان دوچرخه های خود را به این جنگل می آورند تا از انجام این ورزش نشاط آور در طبیعتی بی نظیر بهره ببرند.
دیدنی های جنگل راش
-رودخانه خروشان: عبور رودخانه از دل این جنگل، سبب ایجاد فضایی پر طراوت گشته و زیبایی های جنگل را چندین برابر کرده است.
-آبشار اوبن: آبشار اوبن از دیگر دیدنی های این جنگل می باشد که جلوه ای خیره کننده را پیش روی شما به نمایش می گذارد. این آبشار از چندین چشمه سرچشمه می گیرد و در نهایت به رود تجن می ریزد. برای رسیدن به آبشار اوبن باید چند ساعت در میانِ جنگل پیاده روی کنید ولی تماشای منظره ای که اوبن در آن قسمت پدید آورده قطعا ارزش پیمودن این مسیر را دارد.
جاذبه های اطراف جنگل راش
از منظره های بی مثال این جنگل که بگذریم می رسیم به جاذبه های زیبایی که در اطراف آن قرار دارد؛ دریاچه شورمست، سایت ستاره نگری آلاشت و جنگل ارفع ده از مکان هایی است که نباید دیدن آن را از دست داد.
بهترین زمان بازدید از جنگل راش
بهترین فصل بازدید از جنگل های راش، بهار و پاییز می باشد. البته این جنگل زیبا و چشم نواز در هر فصل جذابیت های خاص خودش را دارد برای مثال در فصل زمستان مه آلود بودن فضا، چهره ای تماشایی و البته راز آلود به جنگل می بخشد یا در گرمای طاقت فرسای تابستان که در مناطق شمالیِ کشورمان موجب آزار توریست ها می شود، می توانید در این منطقه از هوایی خنک و دلپذیر لذت ببرید. اما با وجود تمامِ این تفاسیر، در فصل پاییز منظره ای خیره کننده از جنگل راش به نمایش گذاشته می شود که کمتر توریستی می تواند بی تفاوت از آن بگذرد.
مسیر دسترسی به جنگل راش
همان طور که اشاره کردیم برای سفر به جنگل راش باید راهی جاده فیروزکوه شوید، با عبور از شهرک صنعتی شورمست (نرسیده به پمپ بنزین) یک خروجی در سمت راست دیده می شود که باید وارد آن شوید، مسیرتان را ادامه دهید تا به ابتدای جاده خانقاه برسید، در ابتدای این جاده به سمت چپ بپیچید و مسیر را ادامه دهید تا به روستای سنگده برسید. فاصله روستای سنگده تا ابتدای مسیر پیاده روی جنگل راش، جاده خاکی می باشد که توریست ها می توانند به واسطه ماشین های محلی خود را به آن جا برسانند.
در سفر به جنگل راش چه چیزهای با خود ببریم؟
از آن جایی که این جنگل کمی با شهر فاصله دارد و امکانات آن چنانی هم ندارد، اگر به قصد پیک نیک یا کمپِ چند روزه راهی آن می شوید، باید لوازمی از قبیل آّب آشامیدنی، غذا، کتانی ، لباس گرم، لوازم ضروری و کیسه زباله همراه خود داشته باشید؛ در صورتی که از داروی خاصی استفاده می کنید حتما داروهایتان را همراهتان ببرید. آخرین قیمت های بازار ایران را اینجا کلیک کنید.

لینک کوتاه:
https://www.iranporseman.ir/Fa/News/224979/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

معاون سلامت و توانمندسازی اجتماعی  بنیاد شهید و امور ایثارگران با جمعی از جانباران قطع نخاعی دیدار کرد

واکنش شورای رقابت به افزایش 150 میلیونی قیمت پژو پارس

بوسه‌ای که سانسور نشد

مورخ مشهور اسرائیلی: در یک قدمی شکست هستیم

چرا رئیس سازمان آمان استعفا کرد؟

توافقی که از دست رفت؛ پشت‌ پرده مذاکرات روسیه و اوکراین

تلاقی هیجان و ترس روی پلی در آسمان

چرا جن‌ها دیده نمی‌شوند؟

برای چند کار عجله کنید...

نومید نشو! بهاری خواهد آمد

دانشمندان حلقه‌ مفقوده بین رژیم غذایی نامناسب و سرطان را کشف کردند

چه کسی می داند...

جهانگیری: در سال 84 که دولت را به احمدی‌نژاد تحویل دادیم خودروسازی ایران از ترکیه و چین جلوتر بود

درگوشی حرف زدن میرسلیم و بادامچیان در یک مراسم سیاسی

سانسور گسترده رسانه‌های جهان بخاطر حفظ منافع رژیم صهیونیستی

جت شخصی چند؟

چالش اعتماد مصرف‌کنندگان به محصولات داخلی

یک آپارتمان مخفی در برج ایفل!

4گوشه دنیا/ خاص‌ترین خانه در ژاپن

تلاقی هیجان و ترس در پلی در آسمان

وضعیت عجیب زیرگذرها در پورتلند آمریکا

هند به دنبال ماموریت‌های فضایی بدون زباله تا سال 2030

ای بیخبران چه جای خواب است مرا

متقی: بعد از جنگ غزه و عملیات وعده صادق، اسرائیل مجبور شد سفارتخانه‌هایش را در کشورهای منطقه ببندد

عملیات «وعده صادق» از نگاه شخصیت‌های سیاسی ترکیه

داوری خطاب به دولت رئیسی: کاش برای دستاوردسازی‌های کاذب، حداقل کمی عدد بیاموزید

هشدار قاهره درباره یورش زمینی رژیم صهیونیستی به رفح

کودک فلسطینی: خواب دیدم توسط ارتش رژیم صهیونیستی به شهادت رسیدم!

همبستگی با غزه مقابل سفارت رژیم صهیونیستی در امان

روزنامه‌نگار اسرائیلی: همه اهالی غزه مستحق شکنجه و مرگی دردناک هستند

7 ستونی که از اسرائیل فروریخت

برای از ما بهتران؟

تحریم ایران و شرایط شکننده بازار نفت

عدم بیمه کارگران ساختمانی با وجود دستور فوری رئیس جمهور

کدام بانک‌ها به تعهدات ارزی خود عمل نکرده اند؟

بورس صعودی می‌ماند؟

توضیح بهادری جهرمی در مورد طرح ساماندهی اجاره‌بها

آغاز خرید و فروش مسکن از خرداد امسال در سامانه خودنویس

شتر‌ها در محوطه کاخ وینسنس فرانسه

دریاچه‌ زیبای بَرم اَلوان در شهرستان بهمئی

خیاط زبردست طبیعت

چه چیز داری با خویشتن که دیدارت...

روایتی از همکاری‌های اطلاعاتی مجاهدین با ارتش صدام

آمریکا تحریم‌هایی مرتبط با ایران اعمال کرد

وزیر کشور: 45 نماینده در مرحله دوم انتخابات راهی خانه ملت می‌شوند

در دومین روز از سفر رئیس‌جمهور به پاکستان چه‌ گذشت؟

فرمانده 26 ساله فلسطینی که عملیات‌های بسیاری در کرانه باختری علیه ارتش اسرائیل انجام داده، کیست؟

رزمایش دریایی مشترک سوریه و روسیه آغاز شد

موضع جدید عربستان در رابطه با توقف تجاوز اسرائیل

پادوی سابق ترامپ علیه ترامپ