ایران پرسمان

آخرين مطالب

زنان فرهنگ سازان اصلاح مصرف سوخت و تغییر سبک زندگی هستند معاونت امور زنان و خانواده

زنان فرهنگ سازان اصلاح مصرف سوخت و تغییر سبک زندگی هستند
  بزرگنمايي:

ایران پرسمان - معاون رییس جمهوری در امور زنان و خانواده با تاکید بر اینکه فرهنگ سازی نقش برجسته ای در اصلاح مصرف سوخت دارد، گفت: با فرهنگ سازی می‌توان سبک زندگی سازگار با طبیعت و محیط زیست را به وجود آورد و نقش زنان و مادران در این امر بسیار برجسته است.

معاون رییس جمهوری در امور زنان و خانواده با تاکید بر اینکه فرهنگ سازی نقش برجسته ای در اصلاح مصرف سوخت دارد، گفت: با فرهنگ سازی می‌توان سبک زندگی سازگار با طبیعت و محیط زیست را به وجود آورد و نقش زنان و مادران در این امر بسیار برجسته است. معصومه ابتکار روز شنبه در نشست امضای تفاهم‌نامه همکاری «اصلاح الگوی مصرف در خانواده ها» (مصرف بهینه انرژی) و توانمندسازی زنان میان معاونت امور زنان و خانواده و وزارت نفت که به صورت وبینار با حضور بیژن زنگنه وزیر نفت برگزار شد، افزود: حفاظت از منابع و توجه به حقوق نسل های آینده و همچنین بحث توسعه پایدار به معنای استفاده از منابع با شرط قابل دسترس بودن برای نسل های آتی تکلیف انسانی است که بر عهده آحاد جامعه نهاد شده است.
وی ادامه داد: همچنین توجه به بحث اقتصادی اصلاح الگوی مصرف این فرصت را در اختیار کشور قرار می دهد که در کنار تامین نیازهای خود، اقتصاد ملی از این جهت رونق پیدا کند و آسیب نبیند.
به گفته معاون رئیس جمهوری، مشکلاتی در ارتباط با الگوی مصرف وجود دارد و همگان نسبت به آن اذعان دارند که اکنون، در مصارف خانگی و صنعتی زیاد است که تبعات مختلف برای کشور به دنبال دارد و یکی از آن آلودگی محیط زیست و هوا است.
وی خاطرنشان کرد: تغییر رویکردها ‌و سیاست هایی که طی سال های اخیر در این زمینه اتخاذ شده بسیار موثر بوده اما به طور کل دو رویکرد اصلی باید دنبال شود؛ نخست استفاده از مشوق ها و ارائه یارانه هدفمند و دوم توجه به الگوی مصرف در مشوق ها است که مصوبات دولت و شورای عالی اقتصاد در عملی شدن این دو رویکرد مفید خواهند بود.
معاون رئیس جمهوری با تاکید بر اینکه فرهنگ سازی هم نقش برجسته ای در اصلاح مصرف سوخت دارد، تاکید کرد: با فرهنگ سازی می توان سبک زندگی سازگار با طبیعت و محیط زیست را به وجود آورد.
ابتکار یادآور شد: با این تفاهم‌نامه، علاوه بر اصلاح مصرف بهینه سوخت، به اشتغال تعداد زیادی از دختران فارغ التحصیل در رشته های مهندسی نفت و محیط زیست کمک خواهد شد. ضمن اینکه اگر بخش خصوصی از آن مشوق های اصلاح بهینه مصرف سوخت استفاده کند و در اصلاح موتورخانه ها و بهینه سازی وسایل گرمازا سرمایه گذاری کند، اشتغال زایی خوبی صورت می گیرد.
وی با ابراز خرسندی از گام های اولیه ای که در این زمینه برداشته شده و شرکت های دانش بنیانی در این زمینه شکل گرفته اند، خاطرنشان کرد: در برخی کشورها با این کار، 300 هزار نفر اشتغال آفرینی کرده اند.
معاون رئیس جمهوری افزود: در این تفاهم‌نامه سعی می کنیم از ظرفیت نهادهای مدنی و جریان های قوی اجتماعی در حوزه زنان و حوزه های مرتبط مانند محیط زیست هم استفاده کنیم زیرا زنان می‌توانند از طریق جایگاه اجتماعی که دارند حرکت آفرین و الهام بخش باشند.
ابتکار، در بخشی دیگر از سخنان خود، به ایجاد پویش در جهت کاهش مصرف اشاره کرد و گفت: در دولت یازدهم، پویش 18 درجه راه اندازی شد که تاکید داشت دمای خانه نباید زیاد گرم باشد زیرا سامتیی در خطر می افتد و انرژی هدر می رود. در حال حاضر هم با راه اندازی چنین پویش هایی و مشوق هایی می توان به اصلاح مصرف سوخت امیدوارتر بود.
وی با تاکید بر اینکه صدا وسیما و اصحاب قلم در انتقال مفاهیم موثر هستند، تصریح کرد: این موضوع یعنی حفظ منابع می تواند یکی از موضوع های مهم گفت وگوی خانواده و افزایش مهارت های ارتباطی اعضای خانواده باشد و حساسیت نسل های آینده را در ارتباط با مصرف سوخت بالا ببرند.
زنگنه: زنان نقش برجسته‌ای در بهینه‌سازی مصرف انرژی دارند
وزیر نفت با تاکید بر اینکه بهینه‌سازی مصرف سوخت یک اصل و باید است، گفت: در بخش خانگی، زنان بهترین نقش را در کاهش میزان مصرف انرژی و آب و بهینه‌سازی آن برعهده دارند.
بیژن زنگنه نیز روز شنبه در نشست امضای تفاهم‌نامه همکاری «اصلاح الگوی مصرف در خانواده ها» (مصرف بهینه انرژی) و توانمندسازی زنان میان معاونت امور زنان و خانواده و وزارت نفت افزود: بهینه سازی انرژی همواره مطلب مهم و تعیین کننده ای است. امروزه بیش از همیشه حائز اهمیت است زیرا مصرف انرژی کشور بسیار بالا رفته و تولید از منابع تجدیدناپذر ما هم رو به افزایش نهاده است.
وی با تاکید بر اینکه اینگونه نیست که هر مقدار مصرف انرژی داشته باشیم به همان میزان می توانیم تولید هم داشته باشیم، خاطرنشان کرد: از ین رو بهینه سازی برای ما یک اصل و باید است که در بخش خانگی، زنان بهترین نقش را در کاهش میزان مصرف انرژی و آب و بهینه سازی آن برعهده دارند.
وزیر نفت ادامه داد: سالهاست که به این مساله رسیده ایم و زمان آن است که آن را سازماندهی و اجرایی کرد که امیدوارم این تفاهم‌نامه با همت معاونت امور زنان و خانواده و همکاران ما در وزارت نفت و همچنین سایر نهادهای مرتبط همچون آموزش و پرورش و صدا و سیما در بهینه سازی سوخت تحقق پیدا کند. 
وی با بیان اینکه در صنعت نفت به نقش زنان توجه ویژه شده تا آنجا که برای اولین بار در عالی ترین رده های مدیریتی، یک خانم جز هیات مدیره نفت تعیین شده، افزود: همچنین تعداد قابل ملاحظه ای از زنان جز مدیران ارشد نفت هستند. تلاش کردیم تا آنجا که توان هست تبعیض ها از بین برود و در شرایط مساوی اولویت را به زنان بدهیم تا آنجا که اکنون هیچ محدودیتی برای جذب زنان وجود ندارد جز در سکوهای نفتی.
با 10 درصد کاهش مصرف سوخت در زمستان، از 15 درصد تخفیف در قیمت برخورد ار شوید
زنگنه با بیان اینکه زنان به عنوان مدیر اقتصاد خانواده نقش تعیین کننده ای در کاهش مصرف سوخت و به دنبال آن، کاهش هزینه خانوار بر عهده دارند، یادآور شد: دولت به تازگی در مصوبه ای تعیین کرده که خانوارهایی که مصرف انرژی خود را در زمستان به میزان 10 درصد کاهش دهد، از 15 درصد تخفیف قیمت مصرف انرژی برخودار می شود.
وزیر نفت با تاکید بر اینکه درآمد حاصل از سوخت انرژی برای ما مهم نیست بلکه ایجاد تعادل در تراز تولید و مصرف سوخت مهم است، افزود: این سیستم تشویقی دو تاثیر مثبت به دنبال خواهد داشت نخست اینکه با کاهش مصرف سوخت، قیمت مصرف تصاعدی حساب نمی شود و دوم اینکه کاهش شامل 15 درصد تخفیف خواهند شد.
یارانه اصلاح سیستم گرمایی در خانواده ها ارایه می شود
وی یادآور شد: همچنین هفته گذشته، ارائه یارانه به اصلاح سیستم موتورخانه ها و جایگزینی بخاری های فرسوده در شورای اقتصاد به تصویب رسید تا با هزینه دولت، مردم موتورخانه ها را تعمیر کنند یا بخاری های با راندمان پایین را با بخاری های با راندمان بالا عوض کنند.
طرح رایگان شدن گاز 30 درصد خانوارهای کم مصرف هفته آینده تصویب می شود
زنگنه از تصویب طرح دیگری در دولت در هفته آینده خبر داد و گفت: بنا است در هیات دولت، با هدف حمایت و تشویق به کم مصرفی، طرحی تصویب شود که گا ز30 درصد از خانوارهای کم مصرف رایگان شود.
این تفاهم‌نامه با حضور معصومه ابتکار معاون امور زنان و خانواده و بیژن زنگنه وزیر نفت و با هدف بهره گیری از ظرفیت های سازمانی طرفین جهت آموزش و فرهنگ سازی در راستای ایجاد اشتغال و ارتقای دانش، مهارت و توانمندی های فردی، اجتماعی و اقتصادی زنان و تغییر رفتار خانواده با رویکرد بهینه سازی مصرف انرژی میان معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری و وزارت نفت منعقد شد.
همچنین بهره گیری از ظرفیت های سازمانی طرفین جهت فرهنگ سازی و تغییر رفتار خانواده با رویکرد بهینه سازی مصرف انرژی در راستای آموزش و ایجاد اشتغال و ارتقای دانش و توانمندی زنان از دیگر اهداف این تفاهم‌نامه عنوان شد.
محورهای آن همکاری مشترک هم بهره مندی طرفین از ظرفیت ها، تجارت و امکانات بخش های عمومی، دولتی، خصوصی، دانشگاهی، علمی و سازمان های مردم نهاد، ظرفیت رسانه های جمعی، قابلیت های فضای مجازی و استفاده از ظرفیت های استانی در جهت تحقق مفاد تفاهم‌نامه در چارچوب قوانین و مقررات است. راه اندازی کمپین ها و استارت اپ ها در استان ها جهت آموزش مدیریت انرژی و بهینه سازی مصرف انرژی و ایجاد ساختارهای لازم برای ساماندهی زنان از طریق آموزش های مهارتی حرفه ای در زمینه بهینه ساری مصرف انرژی و تشکیل کارگروه های استانی متشکل از نمایندگان معاونت، وزارت، استانداری، شهرداری ها و شرکت گاز از دیگر محورهای این تفاهم‌نامه است.
منبع: ایرنا

لینک کوتاه:
https://www.iranporseman.ir/Fa/News/226847/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

پیش بینی بورس هفته اول اردیبهشت 1403

مرزبندی استان‌های کشور در بازار مسکن

دارندگان کارت سوخت بخوانند

خیلی شانس آورد از یک تصادف مرگبار نجات پیدا کرد!

عکس های کاملا به موقع

وداع با اطلس؛ ربات انسان‌نمای بوستون داینامیکس بازنشسته می‌شود

دل ز جان برگیر و در بر گیر یار مهربان

رئیس شورای اطلاع‌رسانی دولت: مسئولان متوجه اطرافیان کذاب و هتاک باشند

قدردانی امیرعبداللهیان از نقش الجزایر در کمک به توقف نسل‌کشی اسرائیل در غزه

عراق از حملات امروز به اصفهان ابراز نگرانی کرد

شهادت فرمانده گردان طولکرم در سرایاالقدس

حمله مقاومت فلسطین به شهرک «سدیروت»

خودسوزی یک فرد مقابل دادگاه ترامپ

شهادت یک جوان فلسطینی در کرانه باختری

حزب‌الله: از رویارویی با اسرائیل و حمایت غزه عقب نمی‌کشیم

محاکمه ترامپ وارد چهارمین روز شد

پیش‌بینی قیمت دلار 1 اردیبهشت 1403

ترفند عجیب گراز برای فرار از دست سگ‌های شکارچی!

تصاویری فوق‌العاده زیبا از عبور زیبای فالکون 9 از مقابل ماه

نسخه جدید ربات انسان‌نما اطلس با قابلیت‌های هوش مصنوعی معرفی شد

چاپ پنجمین جلد مجموعه تاریخ ایران‌زمین درباره طاهریان و آل بویه

صحبت های شنیدنی دکتر الهی قمشه ای

روایت سفیر ایران در فرانسه از ماجرای تهدید به انفجار یک فرد در مقابل کنسولگری ایران

راهپیمایی تهرانی‌ها در حمایت از عملیات «وعده صادق»

لاوروف: روسیه از طریق کانال‌های دیپلماتیک به اسرائیل اطلاع داده که ایران خواهان افزایش درگیری نیست

واکنش معنادار وزیر روحانی درخصوص تذکر دفتر رهبری به مسئولان بخاطر رفتار بی‌قاعده در حجاب

سرقت 250 هزار سند در حمله هکری «انانیموس» به ارتش رژیم صهیونیستی

ادامه حملات حزب الله لبنان به مواضع رژیم صهیونیستی

شمار شهدای غزه از 34 هزار نفر گذشت

اوربان: اروپا یک قدم تا ارسال سرباز به اوکراین فاصله دارد

پیشرفت در مذاکرات صلح باکو و ایروان

اظهارات لاوروف درخصوص صحبت‌های جنجالی بورل

هشدار صندوق بین‌المللی پول نسبت به تبعات تصرف دارایی‌های روسیه

فایننشال‌تایمز: پدافند هوایی اسرائیل به عاقبت اوکراین دچار خواهد شد

تهدید داخلی معادن بیشتر است یا خارجی؟

گوناگون/ دستاوردهای عملیات «کربلای10»

پلی زیبا و بزرگ در میان ابرها در چین

خرس خانگی یک روس

بیگانگان فضایی ممکن است در واقعیت بنفش باشند

من پیر فنا بدم جوانم کردی

رویترز: کشورهای غربی با هدف تنش‌زدایی از طریق ترکیه به ایران پیام داده‌اند

وزیر خارجه انگلیس خطاب به نتانیاهو: سپاه را به عنوان نهاد تروریستی شناسایی نمی‌کنیم

یکی از همراهان امیرعبداللهیان در جواب یک خبرنگار درباره حمله شب گذشته: «چه حمله‌ای؟!»

امیرعبداللهیان: به هرگونه خطای محاسباتی پاسخ می‌دهیم

وضع تحریم‌های جدید علیه نفت ایران در بسته کمک‌های مالی آمریکا به اسرائیل و اوکراین

سی‌ان‌ان: شواهدی از تخریب در پایگاه هوایی اصفهان وجود ندارد

ادعای یک نشریه انگلیسی: بایدن در حال بررسی گزینه احیای برجام است

درگیری لفظی میان نتانیاهو و وزیر خارجه آلمان

اتحادیه اروپا برای نخستین‌بار چند شهرک‌نشین صهیونیست را تحریم کرد

لیبرمن: در مسیر پیروزی نیستیم