ایران پرسمان

آخرين مطالب

ظریف در یک روز از مجلس دو کارت زرد گرفت سیاست روز

ظریف در یک روز از مجلس دو کارت زرد گرفت
  بزرگنمايي:

ایران پرسمان - آخرین خبر / نمایندگان مجلس در جلسه علنی امروز (سه‌شنبه) پاسخ‌های محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه به سوال کریمی قدوسی و فرهاد بشیری را قانع‌کننده تشخیص نداده و به این عضو کابینه در یک روز دو کارت زرد دادند.
نمایندگان مجلس شورای اسلامی بعد از شنیدن پاسخ‌های محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه به سوال محمدجواد کریمی قدوسی عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس درباره اظهارات وی پس از شهادت حاج‌قاسم سلیمانی و اعلام مذاکره مجدد با آمریکا در موضوع برجام، این پاسخ‌ها را قانع‌کننده تشخیص نداده و به وزیر خارجه کارت زرد نشان دادند.
نمایندگان مجلس همچنین از پاسخ های وزیر امور خارجه به سوال فرهاد بشیری درباره اهمیت دیپلماسی اقتصادی ازسوی وزارت امورخارجه قانع نشدند.
گفتنی است؛ ابوالفضل عمویی سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس مجلس شورای اسلامی در تشریح سوال فرهاد بشیری نماینده مردم پاکدشت از وزیر امور خارجه گفت: سوال این نماینده در خصوص این است که دیپلماسی اقتصادی دراین دوران بسیارمهم است لکن ازسوی وزارت امورخارجه بویژه خیلی جدی گرفته نمی شود. سوال این است چرا ازاین ظرفیت عظیم خیلی استفاده نمی گردد؟
این نماینده مردم در مجلس یازدهم ادامه داد: در اجرای ماده (207) آیین‌نامه داخلی مجلس شورای اسلامی، سؤال فوق در جلسه رسمی مورخ 06/08/1399 کمیسیون با حضور اکثریت نمایندگان عضو کمیسیون، نماینده محترم سؤال‌کننده و وزیر محترم، مطرح و پس از استماع اظهارات طرفین و نظر به عدم اقناع نماینده سؤال کننده از پاسخ‌های ارائه شده وزیر محترم امور خارجه، کمیسیون قلمرو سؤال را ملی تشخیص داده و مستند به بند (3) ماده (207) آیین‌نامه داخلی مجلس شورای اسلامی، گزارش سؤال جهت اعلام وصول در اولین جلسه ارسال می‌گردد.
کریمی قدوسی: آقای ظریف؛ آمریکای تماشایی را نگاه کنید/ برجام مُرده و بوی گند آن مردم را آزرده کرده است

توضیح ویدیو
جواد کریمی قدوسی در جلسه علنی صبح امروز (سه‌شنبه) مجلس شورای اسلامی در توضیح سوالش از وزیر امور خارجه در خصوص علت مصاحبه ظریف با مجله اشپیگل سه هفته بعد از شهادت سردار قاسم سلیمانی اظهار کرد: امروز در سالروز پیام امام خمینی (ره) به اتحاد جماهیر شوروی هستیم که ایشان در اولین روز سال میلادی 1982 سفرایی را به همراه نامه‌ای به کاخ مسکو فرستاد و در آن نامه الهی خبر از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی داده است. در همان نامه حضرت امام خمینی (ره) خبر از فروپاشی ایالات متحده آمریکا را هم دادند. این روزها یک روز تاریخی است که ما شاهد فروپاشی آمریکا هستیم و کاخ ستم و کنگره آمریکا زیر چکمه‌های دژخیمان آمریکایی است.
وی یادآور شد: مقام معظم رهبری در آغازین روزهای مجلس دهم فرمودند که از من سوال شده از بین دونالد ترامپ و کلینتون کدام بهتر است که رای بیاورد، ایشان اعلام کردند با هر دو موافق هستم چون هر کدام که رای بیاورد آمریکا را تا چهار سال آینده به زمین می‌زند و نابود می‌کند، اینها وعده‌های الهی است که در حال محقق شدن است و اسلام عزیز جهان را در برخواهد گرفت.
این عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی خطاب به وزیر امور خارجه گفت: اقای ظریف آمریکای تماشایی را تماشا کنید، این همان آمریکایی است که شما در آغازین روزهای مذاکره درباره‌اش بیان کردید که آمریکا با یک بمب می‌تواند ایران را از پای در آورد. امروز نظاره‌گر باشید و ببینید چه اتفاقی می‌افتد.
وی ادامه داد: آقای ظریف بعد از شهادت سردار قاسم سلیمانی مصاحبه‌ای داشت مبنی بر این‌که همچنان آماده مذاکره با آمریکا هستیم یک هفته قبل از آن هم در دوحه با برگمن افسر سابق رژیم صهیونیستی ملاقاتی داشتید که این شهادت زیرساخت‌هایی را فراهم کرد که توافقی بود که نمادش برجام بود همان برجامی که چند روز قبل خطاب به اروپایی‌ها اعلام کردید ایران برجام را زنده نگه داشته است.
کریمی قدوسی با اشاره به داستانی تاریخی اظهار کرد: برجام مُرد و بوی گند آن مردم را آزرده کرده است و این مجلس انقلابی با قانون انقلابی خود برجام را دفن کرد. پس خواهش می‌کنم که دیگر چنین حرف‌هایی را تکرار نکنید.
وی با اشاره به خطبه‌های مقام معظم رهبری در نمازجمعه بعد از شهادت سردار قاسم سلیمانی گفت: در آن خطبه رهبر انقلاب فرمودند جنتلمن‌های پشت میز مذاکره همان تروریست‌های فرودگاه بغداد هستند. بعد از آن رهبر انقلاب فرمودند کدام فرد عاقلی است که دوباره با کشوری مذاکره کند که زیر تمام توافقات زده است. ما به هیچ وجه تجربه تلخ مذاکره چند سال اخیر با آمریکا را تکرار نخواهیم کرد.
کریمی قدوسی اضافه کرد: آقای ظریف، سردار سلیمانی زمانی شهید شد که شما در آغاز مذاکره در حالی که روی ویلچر نشسته بودید و فردی از پای افتاده بودید با جان کری ملاقات کرده و مذاکره را شروع کردید. زمانی سردار دل‌ها پاره پاره شد که شما برجام دیکته شده آمریکا را نخوانده امضاء کردید، زمانی تصمیم به ترور شد که جلوی رزمایش‌ها گرفته شد و مبادا به برجام و مذاکره لطمه وارد شود.
کریمی قدوسی ادامه داد: زمانی عزم ترور سردار شکل گرفت که از خط قرمزهای ولی امر مسلمین در نوشتن توافقنامه عبور کردید و بدون تضمین همه تعهدات خود را در بحث برجام انجام دادید در حالی که طرف مقابل با وجود قول دادن بر روی کاغذ به زیر آن زد همان طور که اوباما اعلام کرد، آمریکا موفق شد بدون شلیک یک گلوله، صنعت هسته ای ایران را از پا درآورده و به عقب بازگرداند. زمانی سردار سلیمانی ترور شد که 700 هیات در پوشش برجام و برای عادی سازی فعالیت های تجاری به قصد تخلیه اطلاعاتی نظام در بحث اجتماع، فرهنگ و اقتصاد وارد کشور شدند، اطلاعات را بردند و نفوذی ها را باقی گذاشتند و عملیات ها را با وجود آن نفوذی ها ادامه دادند.
وی اضافه کرد: زمانی سردار سلیمانی ترور و شهید شد که آقای ظریف با دشمن ملت ایران و حامی داعش یعنی جان کری در کنار دریاچه قدم می زد، حاج قاسم بعد از دیدن این صحنه از طریق رسانه ملی با معاون آفریقا و غرب آسیای وزارت خارجه ایران تماس گرفت یعنی همان که فردی که شما برکنارش کردید و اعلام کرد به آقای ظریف بگویید با این شخصی که قدم می زنید خالق، حامی و پشتوانه داعش است. سردار سلیمانی در حال مبارزه با داعش در خطوط مقدم بود در حالی که وزیر خارجه با کری در کنار دریاچه قدم می زد، قهرمان ملی ما زمانی ترور شد که آقای ظریف که در فاجعه های تحمیلی به جریان مقاومت در غزه و حوادث اینچنینی یا در سوییس و یا در لوزان و نیویورک بودید و حتی اعلام موضع علیه رژیم صهیونیستی و آمریکا نکرد.
این نماینده مجلس شورای اسلامی گفت: حاج قاسم وقتی شهید شد که رئیس جمهور زمان ملاقات با وزیر امور خارجه فرانسه پذیرفت که درباره کاهش برد موشک ها مذاکره کند و این موضوع را به صورت تلفنی به شما اعلام کرد و شما هم عراقچی را به فرانسه فرستادید و در آنجا معاون راهبردی وزارت خارجه فرانسه اعلام کرد برد 1500 و 2500 کیلومتر موشک را قبول نداریم و باید آن را به 600 کیلومتر کاهش دهید و بعد این شخص با حضور در تهران اعلام کرد که حتی این 600 کیلومتر را هم قبول ندارد و باید برد موشک ها به زیر 300 کیلومتر برسد. سردار سلیمانی زمانی به شهادت رسید که ارزش پول ملی با دستور آقای روحانی به سیف رئیس پیشین بانک مرکزی برای خارج ساختن 36.1 میلیارد دلار و 80 تن طلا از طریق باند سلیمانیه در تهران و خارج ساختن آن ها از کشور برای فروپاشی اقتصاد شکل گرفت و مردم را ضعیف کردید.
کریمی قدوسی ادامه داد: دیپلمات انقلابی تراز انقلاب سردار سلیمانی به کاخ مسکو رفت و پوتین را مجاب کرد تا یک قدرت جهانی را در سوریه در مقابل یک قدرت جهانی دیگر قرار دهد، به این می گویند یک دیپلمات انقلابی که در مکتب امام راحل (ره) تحصیل کرده و نه دیپلماتی که در مکتب مادلین آلبرایت درس گرفته است و در همان زمان شما پیشنهاد برجام 2 و 3 را در قالب طرح 6 به اضافه یک را دادید. زمانی سردار سلیمانی به شهادت رسید که در نقطه عطف پیروزی جریان مقاومت که ورود بشار اسد به تهران و ملاقات وی با رهبر معظم انقلاب بود شما همان روز استعفا کردید و موجی را در کشور و دنیا به راه انداختید. شما در مصاحبه با یک رسانه زنجیره ای آمریکا اعلام کردید اگر استعفا نمی کردم دنیا به من می گفت که شما یک وزیر امور خارجه بی عرضه هستید، این لطمه بزرگ شما بود.
وی افزود: زمانی قهرمان ملی ما به شهادت رسید که ظریف و آقای روحانی با ریشه مذاکره با دشمن موازنه اقتدار، عزت را نسبت به دشمن تبدیل به موازنه ترس، تسلیم و ذلت و سازش و مذاکره کردید یعنی ملت و جریان انقلابی را از اوج با یک مهندسی با پشتوانه پیچیده به ذیل کشاندید. زمانی جریان مقاومت به شهادت رسید که آقای روحانی بدون اتخاذ کوچکترین تدبیر در آبان 97 در بحث بنزین کشور را وارد یک آشوب کرد و در نتیجه این موضوع 5 نفر یعنی ترامپ، پمپئو، فرمانده سنتکام، رئیس سازمان سیا و وزیر دفاع در واشنگتن پشت میز نشسته و با توجه به این مسائل 271 شخصیت جدید تحریم شده و 259 نهاد جدید تحریم شده و 33 هواپیما و 11 کشتی انجام دادند. آن ها خیال کردند که اگر امروز قهرمان ملی را بزنند و ترور کنند دیگر ملت ایران پشتوانه خود را از نظام گرفته اند بنابراین ترور سردار را کلید زدند و این هم از همان اشتباهات نظام سلطه بود که دست به این ترور زد.
این عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با اشاره به تصویر منتشر شده در سایت مقام معظم رهبری درباره مذاکره با آمریکا، گفت: در این تصویر 5 صندلی دور یک میز قرار دارد و تصاویر ترامپ، جانسون، مکرون و مرکل روی هر صندلی است ،یک صندلی خالی هم وجود دارد که برای آقای روحانی است، در مقابل این صندلی متن برجام آمده و خودنویسی در کنار آن قرار گرفته که این امضای شما بر روی این سند ذلت است، بنابراین یکی از جنتلمن های پشت میز مذاکره آقای روحانی و ظریف است.
دفاع ظریف از مذاکرات؛ مصوبه مجلس هم برای اجرایی شدن برجام است
توضیح ویدیو
محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه در پاسخ به سوال محمدجواد کریمی قدوسی درباره‌ی مصاحبه وی با مجله اشپیگل و اینکه چرا سه هفته بعد از شهادت سردار سلیمانی کد مذاکره با آمریکا را می‌دهید، اظهار کرد: ابتدا این را بگویم که این‌که من نتوانستم برای پاسخگویی به این سوال خدمت دوستان نماینده در کمیسیون شرف‌یاب شوم اصلا جسارت به مجلس شورای اسلامی نبوده بلکه به دلیل مشغولیات بوده که گاهی امکان حضور به این دلیل فراهم نمی‌شود، البته کمیسیون بار دوم بود که برنامه ریزی می‌کرد ولی من نتوانستم خدمت برسم و دلیلش اجلاس سران آستانه بود.
وی ادامه داد: سیاست خارجی در واقع وظیفه و هدفش جلوگیری از موفقیت سیاست‌های آمریکا، رقبا و دیگران است. ابزار سیاست خارجی هم ابزار مشخصی است. ابزار ما مذاکره، مصاحبه و ائتلاف‌ سازی است و ابزار دیگری نداریم خدا را شاکریم امروز که روز آخر ریاست جمهوری منحوس دونالد ترامپ است با پشتوانه مردم ایران توانستیم ترامپ را در سیاست خارجی شکست دهیم.
وزیر امور خارجه اضافه کرد: تحلیلگران و وسائل ارتباط جمعی می‌گویند آمریکا در سیاست فشار حداکثری خود شکست خورده و دلیلش هم مقاومت مردم ایران بوده است. دیپلماسی هم با استفاده از ابزار خود بر این موضوع تاثیر گذاشته است.
وی ادامه داد: من مصاحبه محکمی با مجله اشپیگل آلمان داشتم و چیزی نگفتم جز فرمایش رهبری که گفتند اگر آمریکا به 1+5 بازگردد ما مذاکره می‌کنیم و علتش که این را گفتم این بود که مانع شوم که آمریکایی‌ها ادعا کنند ایران به دنبال دیپلماسی نیست، ابزار من در حوزه دیپلماسی هم کاملا مشخص است و من وظیفه دارم از آن ابزار استفاده کنم امیدوارم که مورد قبول واقع شویم.
ظریف یادآور شد: ما در واقع در خط مقام معظم رهبری حرکت می‌کنیم ایشان هفته گذشته در سخنرانی‌شان فرمودند که عجله‌ای به بازگشت آمریکا به برجام نداریم. از نظر ایشان نه برجام بوی گند می‌دهد و نه دفن شده است. مجلس هم قانونی که تصویب کرد برای اجرای برجام است نه دفن آن لااقل ریاست مجلس شورای اسلامی این طور به ما گفتند آقا هم گفتند ما عجله نداریم اگر آمریکا تعهدات خود را اجرا کند و تحریم‌ها را بردارد می‌تواند برگردد و در 1+5 بنشیند مبنای سیاست ما هم همین است و ریاست مجلس شورای اسلامی هم در این جلسه بود.
وزیر امور خارجه یادآور شد: ملاقات بنده نه یک هفته قبل از شهادت سردار بزرگ سلیمانی بلکه یک سال و نیم قبل از آن و برای آزاد کردن مسعود سلیمانی دانشمند بزرگ کشورمان بود که یک سال در بدترین شرایط اسیر آمریکا بود. فردی که از طرف آمریکا می‌خواست مذاکره کند آقایی را همراه‌اش آورد که بعدا معلوم شد او 10 سال در رژیم صهیونیستی بود ما او را نمی‌شناختیم او در جلسه یادداشت بر می‌داشت و بعد هم با من عکس گرفت.
ظریف ادامه داد: مسعود سلیمانی دانشمند ماست که در بند آمریکایی‌ها بود او در هواپیما هم به من گفت که چه اتفاقاتی در آمریکا برایش افتاده است گناه من هم این بود که برای آزادی‌اش باید با کسانی گفت‌وگو می‌کردم که از آنها هیچ خوشم نمی‌آید اگر هم پشت میز مذاکره لبخند می‌زنم برای این‌که مقاومت مردم ایران در برابر زورگویی آنها را نشان دهم.
وزیر امور خارجه همچنین اظهار کرد: من جلو کری نماز خواندم آن هم وسط مذاکره و به او گفتم می‌خواهم به خودم یادآوری کنم که قَدَر قدرت خداست نه شما، من با صدام هم مذاکره کردم خیال می‌کنید از این‌که رو به روی صدام نشستم لذت بردم کار من این بود من ناگزیر بودم این را به عنوان گناه من ثبت نکنید ان شاءالله این‌ها کفاره گناهانمان خواهد بود.
وی بخشی از مصاحبه خود با مجله اشپیگل را برای نمایندگان خواند و گفت: عین مصاحبه من با اشپیگل موجود است و این از محکم‌ترین مصاحبه‌هایم است آقا هم بارها گفتند فلانی محکم حرف می‌زند. من معتقد هستم ایالات متحده آمریکا از مردم ایران می‌ترسد مردم ایران مایه عزت و اقتدار ما هستند و آنچه ایالات متحده را شکست داده موشک‌های ما نیست - اگرچه آن هم مهم است – بلکه فرهنگ ایثار و شهادت این ملت است.

لینک کوتاه:
https://www.iranporseman.ir/Fa/News/243719/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

تشکیل کمیته های تخصصی شورای سلامت کیش / تشکیل اولین کمیته تخصصی دندانپزشکان در راستای اجرای طرح سلامت پایدار هم زمان با روز دندانپزشک

سفر سرپرست اداره کل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان ایلام به شهرستان ایوان

ثبت گزارش جامعه هدف بنیاد شهید و مردم با مراجعه به سامانه سوت زنی

تجلیل استاندار یزد از خانواده شهدای ارتش

مدیرکل بنیاد استان آذربایجان شرقی به مشکلات 50 نفر از مراجعا رسیدگی کرد

جشنواره نان و شیرینی کیش به دلیل شرایط نامناسب جوی از 30 فروردین آغاز می شود

فناوری روز دنیا در خدمت بهداشت کیشوندان/ از جدیدترین دستگاه ماموگرافی کشور در بیمارستان کیش بهره‌برداری شد

توسعه تجهیزات و ارتقای خدمات بیمارستان؛ راهبرد اصلی سازمان‌ منطقه آزاد کیش در حوزه سلامت

دیدار تشکل‌های شاهد و ایثارگر با معاون امور بین الملل دفتر مقام معظم رهبری

باران رحمت در کیش؛ شب پرتلاش نیروهای شرکت عمران، آب و خدمات برای جلوگیری از آب‌گرفتگی معابر جزیره

پیام تسلیت دکتر رئیسی در پی درگذشت پدر شهیدان «دهنوی»

اقدامات سازمان اقتصادی کوثر منجر به خودکفایی‌های بزرگ در حوزه اقتصادی شد

صبر و ایثار خانواده‌های معظم شاهد و ایثارگر درس آموز است

انتصاب جدید در سازمان منطقه آزاد کیش

افزایش تعامل بنیاد شهید و امور ایثارگران با آموزش و پرورش برای توسعه فعالیت های فرهنگی

مدیرکل بنیاد شهید کرمانشاه بر شناساندن سبک و سیره عملی شهدا به جوانان تآکید کرد

مدارس کیش فردا 28 فروردین غیر حضوری شد

برگزاری جلسه شورای معاونان و اطلاع رسانی بنیاد استان سمنان

تجمع مردم یزد در گلزار شهدا و قدردانی از پاسخ مقتدرانه سپاه

حل مشکلات جامعه ایثارگری نیازمند مشارکت دستگاه هاست

سال 1401 ؛ سال «تولید؛ دانش‌بنیان، اشتغال‌آفرین»

جلسه شورای سیاستگذاری ستاد کنگره شهدای استان البرز برگزار شد

«حفظ نظم و انضباط اداری» و «پاسخگویی حداکثری به جامعۀ هدف» پایه و اساس خدمت است

مادر شهیدان والامقام «انصاری رامندی» به لقاءالله پیوست

پلمپ یک واحد پذیرایی گرانفروش در جزیره کیش

همه فرزندان شهدا و جانبازان 70 درصد آذربایجان شرقی استخدام می‌شوند

عملیات عمرانی طرح جامع گلزار شهدای قزوین آغاز می‌شود

تکریم مدیرکل بنیاد کرمانشاه از ایثارگران شهرستان جوانرود

یادواره شهدای معلم حوادث تروریستی آموزش و پرورش استان سیستان و بلوچستان

رئیس جمهور در پیامی درگذشت پدر شهیدان «خرسندیان» را تسلیت گفت

مادر گرامی شهیدان «فرشیدفر» به فرزندان شهیدش پیوست

پیام تسلیت رییس بنیاد شهید و امور ایثارگران در پی درگذشت پدر شهیدان والامقام «دهنوی»

سفر سرپرست اداره کل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان ایلام به شهرستان دره شهر

حملات موشکی به سرزمین صهیونیستی دل خانواده‌های شهدا و ایثارگران را شاد کرد

گردهمایی از جنس غرور و اقتدار ملی در جزیره کیش/ شادی وصف ناپذیرکیشوندان از عملیات وعده صادق سپاه

بیانیه مرکز مقاومت بسیج بنیاد شهید و امور ایثارگران در حمایت از اقدام نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران در تنبیه رژیم صهیونیستی

با لغو پروازها، اقامت هتلی مسافران کیش تمدید شد

حمایت بنیاد شهید و امور ایثارگران یزد از اقدام شجاعانه سپاه پاسداران

تمدید اقامت هتلی مسافرانی که پروازشان لغو شده در جزیره کیش

برنامه ریزی جهادی برای استفاده حداکثری از آزمون استخدامی خاص فرزندان شهدا و جانبازان 70 درصد

اجتماع بزرگ مردم انقلابی کیش در حمایت از پاسخ دندان شکن رزمندگان اسلام به رژیم صهیونیستی

تقدیر بنیاد شهید و امور ایثارگران از شرکت بیمه دی

برگزاری مراسم اختتامیه فعالیت‌های قرآنی ماه مبارک رمضان بنیاد شهید و امور ایثارگران فارس

تکریم 5 عضو جامعۀ ایثارگری تبریز توسط سلمانی

مادران شهدا آیه های ایثار و گنجینه های استواری و صبر هستند

هفتمین روز شهادت شهید مدافع امنیت محسن حسین نیا در بهنمیر مازندران برگزار شد

وعده صادق هژمونی اسرائیل و استکبار جهانی را در هم شکست

نتیجه جابه جایی غیر اصولی سنگ

پیچ پیچید ولی راننده نپیچید

افزایش مقاومت به خوردگی و سایش فولاد با نیتروژن‌دهی پلاسمایی