ایران پرسمان

آخرين مطالب

زمزمه‌های 200 میلیونی شدن وام ازدواج تحلیل روز

زمزمه‌های 200 میلیونی شدن وام ازدواج
  بزرگنمايي:

ایران پرسمان - مردم سالاری /متن پیش رو در مردم سالاری منتشر شده و انتشار آن در اخرین خبر به معنای تایید تمام یا بخشی از آن نیست
افزایش وام ازدواج در بودجه سال آینده به میزان 200 میلیون تومان یکی از بحث‌هایی است که در کمیسیون تلفیق بودجه 1400 مجلس درگرفته تا شاید بتواند باری از مشکلات جوانان در این بخش بردارد، اما این افزایش پیشنهادی هم هیچ تناسبی با هزینه‌های امروز بویژه سهم مسکن در سبد هزینه‌های خانوار ندارد و از طرفی زوجین را در ابتدای زندگی با بدهی سنگین روبرو می‌کند.به گزارش مردم سالاری آنلاین، یکی از وظایف دولت‌ها در قبال جوانان فراهم‌سازی زمینه ازدواج آنها است و بنا بر اصل 10 قانون اساسی فراهم آوردن مقدمات ازدواج آسان برای افراد مجرد از مهمترین وظایف دولت اسلامی ‌است؛ در این زمینه دولت موظف است از طریق کمک‌های مالی، شناسایی همسر مناسب، واسطه‌گری در ازدواج و تشویق به ازدواج و... مقدمات تشکیل خانواده و ازدواج آسان را فراهم کند.یکی از اقدامات برای فراهم‌سازی زمینه ازدواج آسان اعطای وام است که از دهه‌ها قبل هم این موضوع وجود داشته و هر سال دولت با توجه به منابع و وضعیت اقتصادی کشور سقف آن را تعیین می‌کرده است. این وام از 300 هزار تومان آغاز شد و به مرور به 10، 15 و امروز به 50 میلیون تومان برای هر یک از زوجین و مجموعا 100 میلیون تومان رسیده است.
البته چند سالی است که این رقم به‌رغم افزایش تورم و گرانی افسارگسیخته همچنان ثابت مانده و تغییر نکرده است! تنها تغییر این وام کاهش قدرت پوشش هزینه‌ای و همچنین سخت‌تر شدن دریافت و شرایط پرداخت آن است.هر چند که این وام با سود 4 درصدی محاسبه می‌شود، اما با توجه به کاهش درآمد مردم و همچنین کاهش ارزش پول ملی و افزایش هزینه‌های جاری یک زندگی معمولی؛ بازپرداخت این وام برای بسیاری از زوجین بسیار سخت است. از طرفی شرایط سخت دریافت وام از قبیل معرفی دو ضامن کارمند برای همه ممکن نیست از این رو بسیاری عملا دسترسی به وام ازدواج را ندارد! 
وام ازدواج در بودجه 1400 ثابت ماند
وضعیت اقتصادی امروز کشور بر کسی پوشیده نیست، درهم‌ریختگی عجیب و رهاشدگی اقتصاد این روزهای ایران باعث شده تا بسیاری از خانواده‌ها که در دهک‌های متوسط قرار داشتند هم به زیر خط فقر سقوط کنند! کاهش درآمدها در مقابل هزینه‌ها و افزایش قیمت‌ها هم بار سنگینی را بر دوش خانواده‌ها بویژه زوج‌های جوان گذاشته است.تهیه جهیزیه، اشتغال پایدار و حقوق کافی، تهیه مسکن و ده‌ها مشکل اقتصادی دیگر از اساسی‌ترین دغدغه‌های زوج‌های جوان و البته از موانع اصلی ازدواج هستند. براساس آمارهای رسمی ‌امروز بیش از 3 میلیون جوان به سن مجردی قطعی رسیده‌اند که عمده دلایل آن هم همین موضوع است!به‌رغم همه مشکلاتی که اقتصاد برای ازدواج جوانان پیش آورده و از طرفی با توجه به اینکه کاهش آمار ازدواج به کاهش آمار جمعیت هم ارتباط مستقیم دارد، انتظار می‌رفت که دولت به این موضوع بیش از ممنوعیت توزیع اقلام پیشگیری از بارداری و توقف غربالگری و ایجاد موانع برای بارداری ناخواسته، به کاهش مشکلات اقتصادی توجه داشته باشد. بدین معنا که انتظار این بود دولت با افزایش وام ازدواج و کاهش موانع، جوانان را ترغیب به ازدواج و فرزندآوری کند و در بودجه 1400 میزان این وام را افزایش دهد، اما این اتفاق رخ نداد و رقم وام ازدواج همان 100 میلیون تومان برای زوجین اعلام شده است.
پیشنهاداتی برای افزایش وام ازدواج 
در سال آینده
با رشد تورم و افزایش هزینه‌های زندگی، کمیسیون تلفیق بودجه 1400، از بازنگری میزان وام ازدواج خبر داده‌ تا بلکه بتوانند بخش بیشتری از هزینه‌های زوجین را پوشش دهند.احسان قاضی زاده‌هاشمی، رئیس کمیته فرهنگی و جمعیت کمیسیون تلفیق لایحه بودجه سال 1400 در این باره گفته است: «دولت در لایحه بودجه کماکان وام ازدواج را به مبلغ 50 میلیون تومان برای هر یک از زوجین درنظر گرفته که جمعا 100 میلیون تومان می‌شود. وامی‌با بازپرداخت 10 ساله و با کارمزد چهار درصد که دولت این حکم را برای سال آینده تکرار کرده است.» وی به ایسنا گفت: «پیشنهاداتی برای افزایش وام ازدواج در کمیسیون تلفیق مطرح شده، برخی پیشنهاد کردند این میزان به صورت پلکانی زیاد شود و حتی پیشنهادی تا دو برابر شدن این میزان یعنی به ازای هر یک از زوجین وام ازدواج 100 میلیون تومانی مطرح است. البته باید در این باره بحث‌های کارشناسی جدی صورت گیرد که بتوان کارآمد، موثر و اجرایی شود. هنوز در این باره در کمیسیون تلفیق بحثی صورت نگرفته و احتمالا از موضوعاتی خواهد بود که درباره آن بحث و بررسی‌های زیادی باشد.»
نظر متفاوت نمایندگان 
برای افزایش رقم «وام ازدواج»
وزیر ورزش و جوانان ضمن اشاره به رقم وام ازدواج در لایحه بودجه سال آینده گفت: در بودجه مبلغ 50 میلیون تومان به ازای هر یک از طرفین در نظر گرفته شده است و تعدادی از نمایندگان مجلس نقطه نظرات متفاوتی در رابطه با افزایش این رقم دارند که باید منتظر ماند و دید چه تصمیماتی اخذ می شود.مسعود سلطانی‌فر در گفت وگویی با ایسنا، ضمن بیان اینکه نظام بانکی کشور در چند سال گذشته علی رغم محدودیت‌های مختلف توانسته است مبالغ قابل توجهی را از محل منابع قرض الحسنه به وام ازدواج اختصاص دهد گفت: در سال جاری نیز این رقم پرداختی توسط سیستم بانکی کشور، حتما به 50 هزار میلیارد تومان می‌رسد که رقم قابل توجهی است.وی ادامه داد: در قانون بودجه مبلغ 50 میلیون تومان به ازای هر یک از طرفین در نظر گرفته شده است و تعدادی از نمایندگان مجلس نقطه نظرات متفاوتی در رابطه با افزایش این رقم دارند که باید منتظر ماند و دید چه تصمیماتی اخذ می‌شود.سلطانی فر از فراهم شدن شرایط مختلفی در حوزه ازدواج جوانان از سوی وزارت ورزش و جوانان خبر داد و اظهار کرد: با آموزش‌هایی که از طریق دفاتر راهنمایی و مشاوره ازدواج مدنظر قرار می‌گیرد، امیدواریم به مقوله ازدواج جوانان و توسعه خانه‌های جوان کمک کنیم.وی در این رابطه افزود: روزی که کار را شروع کردیم تعداد خانه‌های جوان در کشور صفر اما هم اکنون حدود 120 خانه جوان فعال داریم و در حال گسترش آن هستیم.به گفته وزیر جوانان، تعداد سمن‌های جوانان نیز در سال 92، کمتر از 100 مورد بود که هم اکنون به بیش از 3300 مورد رسیده است که رشد بیش از 40 برابری را نشان می‌دهد؛ اقدامی که در راستای افزایش مشارکت جوانان مدنظر قرار گرفت و باید بدانیم این افراد، مدیران آینده حوزه اجرا و سیاستگذاری در کشور خواهند بود که در یک نهاد مدنی یاد می‌گیرند که چگونه فعالیت‌ها را پیش برده و امور کشور را مدیریت کنند.
بحران جمعیتی در کمین است
یکی از موضوعاتی که در دستور کار تصمیم گیران نظام قرار گرفته، موضوع کاهش جمعیت و لزوم ترغیب میل به ازدواج و فرزندآوری است، با ادامه مشکلات اقتصادی و ناتوانی جوانان در تامین هزینه‌های جاری، شاید افزایش وام بتواند بخشی از هزینه‌ها را جبران کند، اما تا زمانیکه شرایط اعطای وام به سختی امروز است کمتر کسانی هستند که بتوانند از آن استفاده کنند.
 از طرفی نبود ثبات اقتصادی و همچنین اشتغال و درآمد پایدار از دیگر مشکلاتی هستند که به ضعیف شدن پایه‌های رشد جمعیتی در کشور منجر شده‌اند. شاید بهتر از افزایش وام این است که مسئولان اقتصادی به فکر اصلاح ساختار اقتصادی و ایجاد ثبات باشند. 

لینک کوتاه:
https://www.iranporseman.ir/Fa/News/243780/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

واکنش همتی به سخنان قالیباف؛ زندگی را برای مردم سخت و پیچیده نکنید

سرقت عجیب سهمیه بنزین؛ مواظب کارت سوخت خود باشید!

گردشگری/ آبشار دوقلوی زمرد حویق در دل کوه‌های تالش

فرار کردن اسب‌ها در مرکز لندن

طبیعت چشم‌نواز دشت لاله‌های واژگون

ناسا 2 ماموریت رصد زمین را پس از 18 سال متوقف کرد

داستانک/ سمعک با کارکرد متفاوت

هلاکت 2 تروریست با عملیات پهپادی نیروهای امنیتی در اطراف زاهدان

سردار اشتری: شهید حجازی دارای سبک فرماندهی بود

سردار فدوی: نقش شهید حجازی در توانمندسازی مقاومت موثر است

غریب‌ آبادی: آمریکا صلاحیت ورود به عرصه حقوق بشر را ندارد

العربیه: مصر به اسرائیل پیشنهاد ازسرگیری مذاکرات در مقابل تعلیق عملیات رفح را داد

هشدار چین به آمریکا: بین تقابل و همکاری یکی را انتخاب کنید

جبهه پایداری معامله‌گر است

اسراییل‌ ضربه راهبردی خورده است

دردسر تیک‌تاک

ائتلاف غرب علیه نفت روسی

اتفاق جدید در بازار مسکن؛ خریداران مسکن و مستاجران منتظر تغییر باشند

قیمت این خودرو 30 میلیون تومان ارزان شد

هوای تازه/ نه اژدهاست که کرم شب است اسرائیل

4گوشه دنیا/ کشف کلاه‌خودی از 2500 سال قبل

نماهنگ سرود «حریفت مُنُم»

ایران می تواند پرتاب انسان به فضا را رقم بزند؟

بزرگترین چاپگر 3بعدی جهان یک خانه را در 80 ساعت می‌سازد

دلبر و یار من تویی رونق کار من تویی

رئیسی: هرکجای کشور فسادی دیده شود مطلقا به فساد و مفسد رحم نخواهد شد

انتقاد فلاحت پیشه به ادعای کریمی قدوسی درباره بمب اتم

ایران: تحریم‌های یکجانبه علیه سوریه باید لغو شود

ریابکوف: کاهش روابط با آمریکا را بررسی می‌کنیم

آخرین وضعیت از گورهای دسته جمعی بیمارستان ناصر

نجات روسیه با اقتصاد موازی

اصفهان؛ میخی بر تابوت اسرائیل

نمایندگانی که از رئیسی دعوت کردند باید در برابر ناکارآمدی دولتش پاسخگو باشند

گل‌درشت‌گویی ماورایی سریال ده‌نمکی

شیائومی نیامده رکورد زد!

نرخ مصوب انواع میوه اعلام شد؛ قیمت گوجه سبز سر به فلک کشید!

راه جلب عنایت امام زمان (عج)

خالد نبی؛ زیارتگاهی شگفت‌انگیز در دل طبیعت

تصاویری از پنل‌های خورشیدی جدیدی که در هر مکانی امکان نصب آن وجود دارد

برای خریدن کتاب هایی درباره اهل بیت(ع) به چه چیزهایی باید توجه شود؟

تحریم‌ مشترک انگلیس، آمریکا و کانادا علیه ایران

تداوم حملات حزب‌الله لبنان به شمال فلسطین اشغالی

ادامه سرکوب دانشجویان حامی فلسطین در آمریکا

202 روز جنگ غزه به روایت آمار و ارقام

تصاویر جدید از سرکوب تظاهرات همبستگی با غزه در دانشگاه سوربن فرانسه

«اقتصاد» میدان شلغم‌فروشان شده است!

شاهکار ایرانی در سریلانکا

بی‌رمقی اونس جهانی برای سومین روز متوالی

مطالبه‌گری؛ مهمترین برنامه عملیاتی بنیاد شهید و امور ایثارگران در دولت سیزدهم

نحوه تنظیم آینه ها در خودروی فورد کراون