ایران پرسمان

آخرين مطالب

ظهور احمدی‌نژادی دیگر منتفی نیست؛ هست؟ تحلیل روز

ظهور احمدی‌نژادی دیگر منتفی نیست؛ هست؟
  بزرگنمايي:

ایران پرسمان - آرمان ملی /متن پیش رو در آرمان ملی منتشر شده و انتشار آن در اخرین خبر به معنای تایید تمام یا بخشی از آن نیست
نگاهی به وضعیت جامعه در دهه‌های گذشته نشان می‌دهد که آن زمان بسیار کمتر از امروز شاهد برخی رفتارها، رویکردها و عملکردهایی بودیم که جامعه را نسبت به روندهای موجود با کاهش امید و اعتماد روبه‌رو سازد. اما به قرائت عده‌ای امروز برخی رویکردها و عملکردها باعث شده تا مردم نه‌تنها رغبتی به حضور در فرآیندهایی چون انتخابات از خود نشان ندهند؛ بلکه نسبت به تغییر در وضع موجود خود نیز با نگاهی ابهام‌آمیز بنگرند. حجت‌الاسلام مسیح مهاجری فعال سیاسی معتقد است: «بیماری‌های بزرگ الان در 3 دسته خیلی تاسف‌بار تقسیم‌بندی می‌شود؛ «دروغ، دزدی و دغل.» این سه «دال» که جامعه ما را پر کرده است تا قبل از دولت احمدی‌نژاد نبود.»
راهکار بازیابی سرمایه اجتماعی
بسیاری از تحلیلگران و کارشناسان بر این عقیده‌اند که شرایط امروز جامعه منبعث از علل و عوامل مختلفی است که مجموعا موجب ایجاد برخی نارضایتی‌ها، کاهش اعتماد عمومی، ریزش سرمایه اجتماعی و کاهش امید نسبت به تغییر از وضع موجود به وضع مطلوب در جامعه شده است. عواملی که ریشه در مسائل داخلی و خارجی دارد و صرفا نباید به آن نگاه یکجانبه داشت. بحث برخی ناکارآمدی‌های مدیریتی و از یک‌سو و بحث تاثیر تحریم‌های یکجانبه باعث شده تا امروز مردم نسبت به آنچه در جامعه می‌گذرد رضایت نداشته باشند و این عدم رضایت خود را به انحای مختلف نشان دهند که یکی از نشانه‌های این عدم رضایت را می‌توان در کاهش مشارکت در انتخابات دانست. چنانکه انتخابات مجلس یازدهم و درصد مشارکت مردم در آن نمونه واضح و روشنی از این امر بود. آنچه مسلم است حل مشکلات فعلی که جامعه با آن مواجه است نیاز به تدبیر ملی و آسیب‌‌شناسی ملی در قالب وحدت و انسجام ملی دارد. به عبارت دیگر اینکه هر زمان از مشکلات جامعه و نارضایتی‌های مردم گفته می‌شود برخی فورا نوک پیکان انتقادات خود را به سمت‌وسوی دولت، سایر قوا یا برخی جریانات سیاسی می‌برند چاره کار نیست و باید در نگاهی کلی و همه‌جانبه‌نگر سهم عملکردی همه قوا، دستگاه‌ها و... در به‌وجود آمدن چنین شرایطی مشخص شود و پس از احصای این مسائل به آسیب‌شناسی برای حل مشکل پرداخت. لذا اگر هدف حل مشکلات کشور است؛ باید نسبت به مشکلات دیدگاهی ملی و نه جناحی و جریانی داشت. اما اگر غرض صرفا تسویه‌حساب‌های سیاسی یا تخریب طرف مقابل با هدف برداشت استفاده انتخاباتی است قاعدتا نمی‌توان به راهکار و راه‌حلی مشخص برای حل مشکلات کشور رسید. البته در پیش بودن انتخابات حساس ریاست‌جمهوری نیز مزید بر علت شده تا برخی از این شرایط استفاده کرده و فضا را به سمت و سوی اجرای منویات خود پیش ببرند. قدر مسلم راه مشارکت حداکثری مردم در انتخابات محدود کردن فضای انتخاباتی برای جریانات سیاسی یا گفتاردرمانی نیست. باید مشکلات مردم در نظر گرفته شود و در مدت باقی‌مانده نسخه مطلوب برای حل این مشکلات پیچیده شود تا شاید اعتماد و امید کاهش یافته و سرمایه اجتماعی ریزش کرده در نزد افکار عمومی بازیابد.
از دروغ و دغل مردم ضرر می‌کنند
یک فعال سیاسی و رسانه‌ای با اشاره به نگرانی‌ها بر سر تکثیر چهره‌هایی چون احمدی‌نژاد با بیان اینکه خطر کاملا مشهود است، اظهار داشت: به‌شدت و با سرعت به طرف تکثیر آدم‌هایی با ویژگی‌های احمدی‌نژاد پیش می‌رویم. من که همه این 4 دهه انقلاب را به خاطر دارم و چون در متن بوده‌ام خیلی از مسائل را می‌دانم و در جریان هستم با قاطعیت عرض می‌کنم که بیماری‌های بزرگ الان نظام و کشور در 3 دسته خیلی تاسف‌بار تقسیم‌بندی می‌شود؛ «دروغ، دزدی و دغل.» این سه «دال» که جامعه ما را پرکرده است تــا قبـل از دولــت احمدی‌نژاد نبود. نه اینکه هیچ دزدی و دروغگویــی نبــاشد اما در جامعه نهادینه نشده بود. اما از آن دولت به بعد نهادینه شد. خبرآنلاین نوشت، حجت‌الاسلام مسیح مهاجری گفت: وقتی یک بیماری آن هم یک بیماری مسری نهادینه می‌شود جلوگیری کردن از شیوع آن سخت است. من راه‌حل را فقط مقاومت دوجانبه‌ای می‌دانم که می‌تواند مشکل را حل کند، یکی از طریق رهبری نظام و دیگری هم هوشیاری و آگاهی مردم است. وی افزود: آن کسی که از دروغ، دزدی و دغل ضرر می‌کند مردم هستند، این دلال‌ها و مافیاها در همه جا نفوذ می‌کنند، جیب خودشان را پر می‌کنند و جیب مردم را خالی می‌کنند. لذا مردم را دچار مشکل معیشتی می‌کنند بنابراین متن مردم باید در مقابل این وضعیت بایستند و رهبری هم جلودار مقابله با این وضعیت هستند و با قدرتی که دارند می‌توانند جلوی بازتولید این نوع افکار و اشخاص را بگیرند تا جامعه به آن فرهنگ شرافتمندانه اول انقلاب بازگردد و دوباره چهره‌های خوبی مثل آقای بهشتی یا هاشمی یا رجایی را به خود ببیند که برای آینده به اینها خیلی نیازمند هستیم. مدیرمسئول روزنامه جمهوری اسلامی با بیان اینکه بیشتر از نگرانی‌هایی که برای الان جامعه داریم نگرانی شخص من برای آینده است، بیان کرد: ما با این بازتولیدهایی که از این قبیل آدم‌های دغلکار و دزد و دروغگو می‌بینیم آینده جامعه کشور بسیار تاریک و خطرناک است. برای اینکه جلوی آن گرفته شود باید الان کار کرد و از این دو طریق باید این کار صورت بگیرد. وی در مورد انتخابات 1400 اظهار کرد: برای انتخابات 1400 با کاری که مجلس در اصلاح قانون انتخابات انجام داده است و با مقاومت‌هایی که در مقابل برخی نقطه نظرهای روشن از ناحیه برخی مراکز قدرت صورت می‌گیرد براین اعتقادم که این انتخابات تعریفی نخواهد داشت. وی تاکید کرد: اگر صداوسیما را رصد کنید یک روز را پیدا نمی‌کنید که اخبار برخی‌ها را منتشر نکند. حتی با رنگ و لعاب تعریف می‌کند که این خطرناک است. باید به گونه‌ای عمل کنند که مردم احساس کنند می‌توانند انتخاب درست بکنند اما اگر اینگونه جلو نرویم یعنی رئیس‌جمهور و کابینه مشخص داریم و مردم کاری از دستشان نمی‌آید.
نامزدهای 1400 آب در هاون می‌کوبند
یک فعال سیاسی اصلاح‌طلب در ارتباط با استفاده برخی جریانات از شرایط جامعه به نفع خود برای انتخابات اظهار داشت: کسانی که درصدند در انتخابات پیش‌رو نامزد شوند و از این شرایط استفاده می‌کنند آب در هاون می‌کوبند چون غیر از عنوانی که به‌دست می‌آورند کار دیگری برای کشور نمی‌توانند انجام دهند. سید مصطفی هاشمی‌طبا به«آرمان ملی» گفت: آنهایی هم که نامشان مطرح است برخی اصلا سنگ روی سنگ نگذاشته‌اند و برخی نیز با وجود سابقه کار اشتباهات زیادی در حین کار مرتکب شدند . وی در خصوص نگرانی‌ها در مورد تزاید تفکر احمدی‌نژادی در جامعه بیان کرد: هر چند آقای احمدی‌نژاد از برخی تفکرات خود برگشته اما برخی افراد و جریانات همچنان می‌خواهند تفکرات احمدی‌نژاد را پیش ببرند. جالب اینکه اینها شعار رفاه و معیشت بهتر برای مردم نیز می‌دهند که خود نیز می‌دانند دروغ است.

لینک کوتاه:
https://www.iranporseman.ir/Fa/News/243784/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

تقویم تاریخ/ بیانیه سازمان ملل علیه سلاح‏های شیمیایی عراق بر ضد ایران

داستانک/ راه نجات

آغاز ثبت‌نام برنامه‌های روز و هفته جهانی نجوم از فردا

آیا ماه به زمین نزدیک است؟

ربات انسان‌نمای تسلا در آستانه عرضه به بازار

تشخیص نارسایی قلبی توسط هوش مصنوعی با اسکن پا

فرود زیبای مجدد فالکون 9

راه‌حل گران‌قیمت ناسا برای گردگیری در ماه

چرا با افزایش سن سرعت حرکت ما کم می‌شود؟

عشق زندگی می بخشد

یک جهان راز درآمیخته داری به نگاه

اکنون کجاست؟ کسی که فراموشش کردم

داستان دلنشین لیلی و‌ مجنون

با آنکه دلم از غم هجرت خون است

نظر رهبر انقلاب درباره اهمیت تاریخی و راهبردی عملیات وعده صادق

وعده خودرو و وام به نمایندگان در عوض رأی دادن به ریاست قالیباف صحت دارد؟

توصیه محسن رضایی به دولتمردان غربی: دست از حماقت بردارید

رئیسی: نگاه ایران به آفریقا راهبردی و مبتنی بر منافع جمعی است

اظهارات سخنگوی وزارت خارجه پاکستان درباره سفر رئیس جمهور ایران

دست ردِ پاکستان به سینه آمریکا در ارتباط با ایران

سخنگوی بورل: گنجاندن نام سپاه در فهرست سازمان‌های تروریستی ممکن نیست

اظهارات جدید معاون پارلمانی رئیسی: تعطیلی پنجشنبه‌ یا شنبه در صحن مجلس مشخص می‌شود

کاخ معروف خاطرات هاشمی رفسنجانی!

درخواست وزیر خارجه آمریکا از چین در رابطه با ایران و کره شمالی

صدور حکم بمب گذار میدان تقسیم استانبول

طرح احتمال سرقت اعضای بدن قربانیان توسط رژیم اسرائیل با کشف گورهای دسته‌جمعی

انتقاد برنی سندرز از اظهارات نتانیاهو در محکوم کردن اعتراضات دانشگاهی در آمریکا

کودک فلسطینی: آرزو داشتم بازیکن فوتبال شوم اما اشغالگران صهیونیست پاهایم را از من گرفتند

بلاروس: ناتو باعث سلطه آمریکا بر اروپا شده و گسترش آن را نمی‌پذیریم

کدام دانشگاه‌های آمریکا شاهد برگزاری اعتراضات دانشجویی در حمایت از غزه است؟

پولیتیکو: اتحادیه اروپا تحریم گاز طبیعی مایع روسیه را بررسی می‌کند

طالبان سه کشور همسایه افغانستان را به حمایت از داعش متهم کرد

فریادهای اعتراض دانشجویان دانشگاه کلمبیا علیه رئیس کنگره آمریکا

ترکیه روابط تجاری خود را با اسرائیل قطع کرد

آیا دکترین هسته‌ای ایران تغییر کرده است؟

هاآرتس مطرح کرد: اسرائیل در تله‌ای استراتژیک

تسلیحات، واجب تر از نان شب

صدام و هیتلر؛ از میل به ویرانگری تا قهرمان پرستی

پیانو هم قیمت یک آپارتمان شد

سیگنال مثبت به بورس تهران

علت گرانی شدید قیمت پیاز

380 نفر در کمیسیون‌ پزشکی و تعیین درصد جانبازی شرکت کردند

حمایت جالب فعالین رسانه‌ای دنیا از اعتراضات ضد صهیونیستی دانشجویان آمریکا

نماهنگ «فلسطین تنها نیست» با نوای مهدی سلحشور

اگر کسی به یاد گناهان گذشته اش افتاد بداند ذات اقدس الهی به یادش انداخته

تفال/ سالها دل طلب جام جم از ما می‌کرد

دریاچه ای زیبا در نیوزلند

اسب آبی نر پس از هفت سال ماده از آب درآمد!

حکمت/ گناهِ ثروتمندی

محافظت دانشجویان هاروارد از دانشجویان مسلمان هنگام خواندن نماز