ایران پرسمان

آخرين مطالب

سرمقاله فرهیختگان/ 4 توصیه یا 4 اعتراف؟ تحلیل روز

سرمقاله فرهیختگان/ 4 توصیه یا 4 اعتراف؟
  بزرگنمايي:

ایران پرسمان - فرهیختگان / « 4 توصیه یا 4 اعتراف؟ » عنوان یادداشت روزنامه فرهیختگان به قلم علی جمشیدی است که می‌توانید آن را در ادامه بخوانید:
 آنچنان‌که همه جهان شاهد بودند حاکمان مرتجع منطقه، سران رژیم‌صهیونیستی و اطرافیان تندروی ترامپ در هفته‌های اخیر تمام تلاش خود را کردند درگیری جدیدی میان ایران و آمریکا ایجاد کنند تا سیاست فشار حداکثری یک‌گام دیگر به‌جلو برداشته باشد و فشارها به ایران تا آخرین توان اعمال شود، اما نه‌تنها چنین اتفاقی نیفتاد که دقیقا ورق برگشت و فضاسازی‌های رسانه‌ای درمورد حضور ناوها و بمب‌افکن‌های آمریکایی و همین‌طور زیردریایی اسرائیلی در خلیج‌فارس به سلسله رزمایش‌های واقعی و میدانی ایران بدل شد و حالا بیشتر از 2هفته است که سایه ادوات دفاعی ایران بر آب‌های خلیج‌فارس، دریای عمان و حتی آب‌های شمالی اقیانوس هند بیشتر از گذشته گسترده شده و امنیت منطقه را تامین کرده است. در چنین شرایطی و دقیقا در روزهایی که پیش‌بینی می‌شود پس از 33ماه فشار حداکثری ناکام آمریکا و متحدان منطقه‌ای‌اش بر ایران، دولت جدید برای خروج از این بن‌بست، مسیر بازگشت به توافق هسته‌ای را در پیش بگیرد، سروصداهای زیادی از مرتجعان منطقه و به‌ویژه صهیونیست‌ها بلند شده تا اولا بتوانند دولت بایدن را هدایت کرده و از بازگشت او به توافق هسته‌ای ممانعت به عمل بیاورند و ثانیا آرایش منطقه‌ای خود را تغییر دهند تا شاید بتوانند در مقابل ایران صف‌آرایی داشته باشند. درخصوص مورد اول تحلیلگران در رژیم‌صهیونیستی درکنار دولت این رژیم تلاش می‌کنند با لابی و فشارهای خود مسیر فشار حداکثری دولت جو بایدن نیز ادامه یابد تا مبادا جهان مطمئن شود زبان زور و قلدری بر ایران اثرگذار نیست و نخواهد بود و درخصوص مورد دوم هم از تقویت ائتلاف‌های منطقه‌ای گفته می‌شود تا شاید با اتحاد، ضعف‌های بزرگ درون شیخ‌نشین‌های تندرو و رژیم اشغالگر قدس پوشانده شود. یکی از این تحلیلگران که یک بازنشسته ارتش رژیم‌صهیونیستی است و سابقه فعالیت به‌عنوان مشاور امنیت ملی دولت نتانیاهو را نیز در کارنامه دارد، اخیرا نسبت به نگارش یادداشتی با همین موضوع اقدام کرده است. یاکوب نایگل از مشاوران بنیاد دفاع از دموکراسی‎ها که درواقع مدافع منافع رژیم‌صهیونیستی در آمریکاست، طی یادداشتی تلاش کرده نقشه‌راهی برای جلوگیری از تحقق سرنوشت محتوم رژیم اشغالگر قدس ارائه کند و دولت بایدن را از بازگشت به برجام منصرف سازد. وی در این یادداشت چهار گام اساسی را توصیه کرده است.
 این نظامی بازنشسته اما در عین حال نتوانسته پیشنهادهای خود را به‌گونه‌ای بیان کند که نقاط ضعف رژیم‌صهیونیستی مخفی مانده و این یادداشت تبدیل به یک اعتراف بزرگ به ناکامی‌های محور عبری-عربی در منطقه نشود. درواقع او به‌صورت ناخودآگاه یا شاید هم از سر ناچاری طی چهار گام پیشنهادی، چهار نقطه ضعف رژیم‌صهیونیستی و متحدان جدیدش در منطقه را تشریح کرده است.
گام اول در این نوشته که در پایگاه World Clear Real منتشر شده به‌هیچ‌عنوان احتیاج به تفسیر و تاویل ندارد چراکه نویسنده به وضوح به چالش حاکمیتی در رژیم اشغالگر قدس اشاره کرده و توضیح داده که اگر قرار است با ایران مواجهه‎ای صورت بگیرد باید اول مشکلات درونی رژیم‌صهیونیستی مرتفع شود.
نایگل در این بخش آورده است: «اسرائیل باید ابتدا وحدت سیاسی داخلی خود را نشان دهد. با توجه به آشفتگی سیاسی موجود در اسرائیل که در جریان آن چهارمین دوره انتخابات طی دو سال اخیر به‌زودی برگزار خواهد شد، سروسامان دادن به اوضاع کار ساده‌ای نیست. با این حال، شخصیت‌های سیاسی در دولت فعلی باید هنوز هم دقت را در گفت‌وگو با مطبوعات حفظ کنند تا به چالش‌ها دامن نزنند. متاسفانه وضعیت موجود در اسرائیل آشفته‌تر از قبل است. برخی از مقامات، سیاستمداران و حتی کارمندان دولت در محافل غیررسمی مصاحبه می‌کنند و نظرات شخصی خود را ارائه می‌دهند. حتی اگر برخی سیاستمداران دولت فعلی اسرائیل فکر می‌کنند سیاست بهتری در برخورد با ایران دارند، باید خویشتنداری نشان دهند و رویکرد مدنظر خود را به‌عنوان سیاست این کشور ارائه ندهند، به‌ویژه اگر با بخشنامه رسمی صادرشده توسط نخست‌وزیر متفاوت باشد.»
دومین پیشنهاد از آن حرف‌های بسیار جالب است، چراکه نگارنده در آن آورده است «اسرائیل باید با استفاده از شرکای جدید خود در منطقه یک ائتلاف علیه ایران ایجاد کند»، توصیه‌ای که پیش‌تر و از جانب محافل مختلف به‌عنوان یک هدف سیاسی از توافق‌های صلح اخیر نام برده شده بود و حالا این سوال مطرح می‌شود که اگر این توافق‌ها تاکنون تبدیل به ائتلاف نشده، پس چه کارکردی برای این محور تندرو داشته است. البته این حرف موید اظهارنظر قبلی کارشناسانی است که می‌گفتند اساسا این توافقات صلح یک شو و نمایش بی‌خاصیت است و به‌زودی تهی بودن آنها مشخص خواهد شد.
سومین پیشنهاد عضو ارشد بنیاد دفاع از دموکراسی‌ها که اتفاقا نسبت بسیار نزدیکی هم با اعضای کنگره آمریکا دارد این است که رژیم‌صهیونیستی در آمریکا بگردد و فعالان سیاسی مخالف بازگشت به برجام را اعم از دموکرات و جمهوری‌خواه پیدا کرده و با آنها همکاری کند! که این هم از آن حرف‌های جالب است و نشانه‌هایی از کند شدن لابی‌ها و روابط پیشین را در خود دارد.
چهارمین و آخرین گام پیشنهادی نایگل درحقیقت توصیه به حفظ الگوی شکست‌خورده کنونی یعنی تندروی و افزایش فشار تا سرحد جنگ است. او که می‌داند ایده مواجهه نظامی با ایران حتی در روزهایی که پمپئو و هوک نمایش پیروزی داشتند به‌جایی نرسیده امیدوار است حداقل با تداوم آن، ضعف سنگین و ناکارآمدی‌اش پنهان بماند، لذا پیشنهاد داده لابی‌های عربی و اسرائیلی در آمریکا تلاش کنند دولت دموکرات‌ها مدافع حداکثر سیاست فشار حداکثری یعنی حمله به تاسیسات هسته‌ای ایران باشد تا شاید در اثر این گزینه ایران وادار به مذاکره و امتیازدهی شود. او البته نمی‌گوید اگر این سیاست موفق بود چرا طی چندین و چند سال گذشته از دوران «همه گزینه‌ها روی میز است» تا ایام فرستادن بمب‌افکن‌های 52- Bبه منطقه اثر نداشته است؟

لینک کوتاه:
https://www.iranporseman.ir/Fa/News/244005/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

فناوری روز دنیا در خدمت بهداشت کیشوندان/ از جدیدترین دستگاه ماموگرافی کشور در بیمارستان کیش بهره‌برداری شد

توسعه تجهیزات و ارتقای خدمات بیمارستان؛ راهبرد اصلی سازمان‌ منطقه آزاد کیش در حوزه سلامت

دیدار تشکل‌های شاهد و ایثارگر با معاون امور بین الملل دفتر مقام معظم رهبری

باران رحمت در کیش؛ شب پرتلاش نیروهای شرکت عمران، آب و خدمات برای جلوگیری از آب‌گرفتگی معابر جزیره

پیام تسلیت دکتر رئیسی در پی درگذشت پدر شهیدان «دهنوی»

اقدامات سازمان اقتصادی کوثر منجر به خودکفایی‌های بزرگ در حوزه اقتصادی شد

صبر و ایثار خانواده‌های معظم شاهد و ایثارگر درس آموز است

انتصاب جدید در سازمان منطقه آزاد کیش

افزایش تعامل بنیاد شهید و امور ایثارگران با آموزش و پرورش برای توسعه فعالیت های فرهنگی

مدیرکل بنیاد شهید کرمانشاه بر شناساندن سبک و سیره عملی شهدا به جوانان تآکید کرد

مدارس کیش فردا 28 فروردین غیر حضوری شد

برگزاری جلسه شورای معاونان و اطلاع رسانی بنیاد استان سمنان

تجمع مردم یزد در گلزار شهدا و قدردانی از پاسخ مقتدرانه سپاه

حل مشکلات جامعه ایثارگری نیازمند مشارکت دستگاه هاست

سال 1401 ؛ سال «تولید؛ دانش‌بنیان، اشتغال‌آفرین»

جلسه شورای سیاستگذاری ستاد کنگره شهدای استان البرز برگزار شد

«حفظ نظم و انضباط اداری» و «پاسخگویی حداکثری به جامعۀ هدف» پایه و اساس خدمت است

مادر شهیدان والامقام «انصاری رامندی» به لقاءالله پیوست

پلمپ یک واحد پذیرایی گرانفروش در جزیره کیش

همه فرزندان شهدا و جانبازان 70 درصد آذربایجان شرقی استخدام می‌شوند

عملیات عمرانی طرح جامع گلزار شهدای قزوین آغاز می‌شود

تکریم مدیرکل بنیاد کرمانشاه از ایثارگران شهرستان جوانرود

یادواره شهدای معلم حوادث تروریستی آموزش و پرورش استان سیستان و بلوچستان

رئیس جمهور در پیامی درگذشت پدر شهیدان «خرسندیان» را تسلیت گفت

مادر گرامی شهیدان «فرشیدفر» به فرزندان شهیدش پیوست

پیام تسلیت رییس بنیاد شهید و امور ایثارگران در پی درگذشت پدر شهیدان والامقام «دهنوی»

سفر سرپرست اداره کل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان ایلام به شهرستان دره شهر

حملات موشکی به سرزمین صهیونیستی دل خانواده‌های شهدا و ایثارگران را شاد کرد

گردهمایی از جنس غرور و اقتدار ملی در جزیره کیش/ شادی وصف ناپذیرکیشوندان از عملیات وعده صادق سپاه

بیانیه مرکز مقاومت بسیج بنیاد شهید و امور ایثارگران در حمایت از اقدام نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران در تنبیه رژیم صهیونیستی

با لغو پروازها، اقامت هتلی مسافران کیش تمدید شد

حمایت بنیاد شهید و امور ایثارگران یزد از اقدام شجاعانه سپاه پاسداران

تمدید اقامت هتلی مسافرانی که پروازشان لغو شده در جزیره کیش

برنامه ریزی جهادی برای استفاده حداکثری از آزمون استخدامی خاص فرزندان شهدا و جانبازان 70 درصد

اجتماع بزرگ مردم انقلابی کیش در حمایت از پاسخ دندان شکن رزمندگان اسلام به رژیم صهیونیستی

تقدیر بنیاد شهید و امور ایثارگران از شرکت بیمه دی

برگزاری مراسم اختتامیه فعالیت‌های قرآنی ماه مبارک رمضان بنیاد شهید و امور ایثارگران فارس

تکریم 5 عضو جامعۀ ایثارگری تبریز توسط سلمانی

مادران شهدا آیه های ایثار و گنجینه های استواری و صبر هستند

هفتمین روز شهادت شهید مدافع امنیت محسن حسین نیا در بهنمیر مازندران برگزار شد

وعده صادق هژمونی اسرائیل و استکبار جهانی را در هم شکست

نتیجه جابه جایی غیر اصولی سنگ

پیچ پیچید ولی راننده نپیچید

افزایش مقاومت به خوردگی و سایش فولاد با نیتروژن‌دهی پلاسمایی

ارائه کاتالیستی برای سنتز نانولوله‌کربنی که از آهن و کبالت بهتر عمل می‌کند

معرفی کتاب «سینمای آمریکا»

پدر قصه‌گویی عرفانی کیست؟

بلینکن: به دنبال تنش نیستیم

طرح اصلاح قانون مجازات اسلامی در دستور کار مجلس

فریاد «مرگ بر اسرائیل» نمایندگان در صحن مجلس