ایران پرسمان

آخرين مطالب

چرا «الکسی ناوالنی» به روسیه بازگشت؟ تحلیل روز

چرا «الکسی ناوالنی» به روسیه بازگشت؟
  بزرگنمايي:

ایران پرسمان - فرارو /متن پیش رو در فرارو منتشر شده و انتشار آن در اخرین خبر به معنای تایید تمام یا بخشی از آن نیست
"الکسی ناوالنی" چهره سرشناس اپوزیسیون روسیه که در سال 2020 هدف یک عملیات ترور (از طریق "عامل اعصاب" با نامِ نوویچوک) قرار گرفت و برای درمان، به آلمان منتقل شد، به تازگی و پس از اظهارنظر‌های مکرر مبنی بر قصد خود جهت بازگشت به روسیه و پیگیری فعالیت‌های سیاسی اش، با پرواز مستقیم از آلمان راهی روسیه شد و به محض حضور در خاک روسیه، در "فرودگاه شرمتیوو" این کشور توسط نیرو‌های امنیتی این کشور، بازداشت شد.
بسیاری از ناظران و تحلیلگران بر این باورند که الکسی ناوالنی در برهه کنونی، مشهورترین و برجسته‌ترین چهره منتقد ولادیمیر پوتین و ساختار کنونی روسیه است که همین مساله موجب شده تا دولت روسیه، عمیقا نسبت به وی حساس باشد و او را کاملا تحت نظر داشته باشد. بسیاری از ناظران بر این باورند که الکسی ناوالنی با کادرسازی و ایجاد سازمان منسجم سیاسی قادر است تا حد زیادی دولت حاکم بر روسیه و سازوکار سیاسی آن را به چالش بکشد. این مساله به طور خاص می‌تواند دردسر‌های فراوانی را برای دولت روسیه در جریان انتخابات آتی این کشور ایجاد کند.
به گزارش فرارو، با این همه، در مورد بازگشت الکسی ناوالنی به روسیه یک سوال اساسی وجود دارد و آن این است: اساسا چرا ناوالنی تصمیم به بازگشت به روسیه گرفت؟ این اقدام ناوالنی می‌تواند چه معنا و پیامد‌هایی داشته باشد؟ در ادامه به شماری از محرک‌های ناوالنی در بازگشت به روسیه اشاره می‌شود:
الکسی ناوالنی و مساله محیط مطلوبِ کنشگریِ سیاسی
یکی از ابتدایی‌ترین دلایل بازگشت الکسی ناوالنی به روسیه این نکته است که اساسا وی در محیطِ روسیه، به عنوان اپوزیسیونِ سرشناس شناخته می‌شود و حضور در روسیه، بخش مهمی از فلسفه کنشگری اوست. تاکنون بسیاری از ناظران و تحلیلگران غربی، با تمجید از الکسی ناوالنی و شجاعت‌های وی در ایستادن در برابر دولت روسیه، از او حمایت کرده اند و بسیاری از حامیان ناوالنی نیز از او تصویر فردی شجاع، که مخالفِ سازوکار‌های مستقر در روسیه است را در ذهن دارند.
از این منظر، اساسا حضور در روسیه، یکی از مهمترین بخش‌های فلسفه حیات سیاسی الکسی ناوالنی است و اگر وی بخواهد در خارج از روسیه و با حمایت جریان‌های سیاسی و رسانه‌ای غربی، کنشگری سیاسی کند، عملا به اقدامی علیه خود دست زده و زمینه برای طرح اتهامات مختلف علیه وی فراهم می‌شود. اتهاماتی نظیر وابسته به جریان‌های خارجی بودن و یا تامین مالی از جانب رقبای بین المللی روسیه جهت تضعیف این کشور. امری که بدون تردید، آسیب و خسارتی جدی به وجهه و آبروی الکسی ناوالنی محسوب می‌شود.
الکسی ناوالنی و استفاده از ظرفیت حامیان سیاسی اش در روسیه
یکی دیگر از محرک‌های اصلی الکسی ناوالنی در بازگشت به روسیه (علی رغم دانستنِ این نکته که احتمال زیادی مبنی بر بازداشتِ وی وجود دارد)، این نکته بوده که ناوالنی سعی دارد با استفاده از ظرفیت طرفداران خود، دولت روسیه به ریاست جمهوری ولادیمیر پوتین را تحت فشار قرار دهد و بتواند در عرصه سیاسی روسیه، دست به کنشگری بزند. بدون تردید ناوالنی این آگاهی را داشته که حضور وی در خارج از روسیه، عملا بار و فشار زیادی را از دوش دولت روسیه برخواهد داشت و این مساله می‌تواند خسارتی جدی برای برنامه و اقدامات سیاسی وی باشد. از این رو، با بازگشت به روسیه، عملا سعی کرده تا توپ را به زمین دولت روسیه بیندازد و در شرایطی که توجهات بین المللی را به سمت حضور خود در خاک روسیه معطوف کرده، مساله بازداشتش را به یک بازی دو سر سود برای خود تبدیل کند: در این راستا، اگر دولت روسیه با وی برخوردی شدید انجام دهد، این مساله در پیش چشمان افکار عمومی بین المللی اتفاق خواهد افتاد و می‌تواند تبعات زیادی را برای کرملین به دنبال داشته باشد و اگر تحت فشارها، وی را آزاد کند و یا فضای تا حدی باز را برای او محیا کند، این مساله می‌تواند شرایط را برای کنشگری گسترده ترِ ناوالنی فراهم سازد. در این چهارچوب، در هر دو حالت، الکسی‌ناوالنی می‌تواند کسب دستاورد داشته باشد.
الکسی ناوالنی و تشدید رویه‌های تبلیغاتی و رسانه‌ای علیه کرملین
هدف اصلی الکسی ناوالنی، مبارزه با ولادیمیر پوتین و ساختار سیاسی تحت رهبری اوست. اکنون ناوالنی با بازگشت خود به روسیه، عملا خوراک رسانه‌ای و تبلیغاتی مناسبی را برای جریان‌های سیاسی و رسانه‌ای غربی فراهم کرده تا آن‌ها عمیقا به دولت روسیه، حمله کرده و آن را نزد افکار عمومی بین المللی، آماج انتقادات خود قرار دهند. این مساله بدون تردید دستاوردی بزرگ برای الکسی ناوالنی است که با حضور او در خارج از روسیه، محقق نمی‌شد.
از این رو، ناوالنی با بازگشت خود به روسیه، عملا پازلی را که از مدت‌ها پیش علیه دولت روسیه چیده بود کامل کرده و بار دیگر توجهات بین المللی را به نوعِ برخوردِ دولت روسیه با خود معطوف کرده است. ناوالنی پیش از عزیمت به روسیه، اتهامات مختلفی را علیه FSB "سازمان اطلاعاتی روسیه" مطرح کرده بود و حتی با انتشار فایل صوتی یک مکالمه تلفنی با فردی که ادعا شده یک مامور اطلاعاتی روسیه بوده، در مورد جزئیات تلاشِ دولت روسیه جهت ترور خود، افشاگری کرده است.
هم اکنون حضور او در خاک روسیه، در ادامه این تلاش‌ها علیه کرملین ارزیابی می‌شود و بایستی آن را کاملا سازمان‌یافته و منسجم ارزیابی کرد. اقدام اخیر ناوالنی در طرح درخواستش از مردم روسیه جهت حضور در خیابان و اعتراض به دولت روسیه (در تاریخ 23 ژانویه) نیز به نوعی صفحه‌ای دیگر در مسیر راهبرد ناوالنی در برخورد با دولت روسیه ارزیابی می‌شود که بر اساس آن، در روز‌های آتی، جریان‌های سیاسی و رسانه‌ای غربی، مانور گسترده‌ای را (با محوریت آن) به راه خواهند انداخت و سعی خواهند کرد تا دولت روسیه را تحت فشار قرار دهند.

لینک کوتاه:
https://www.iranporseman.ir/Fa/News/244016/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

مرغ ارزان شد

چاپ اسکناس 500 هزار تومانی از سوی بانک مرکزی واقعیت دارد؟

جزئیات دیدار امیرعبداللهیان با دبیرکل سازمان ملل

حماس: مواضع بایدن متناقض است

نماینده روسیه در شورای امنیت: آمریکا با هر قطعنامه آتش بس در غزه مخالفت کرده است

کاخ سفید: آمریکا در مورد رفح با اسرائیل در حال گفت و گو است

شکست برنامه‌های فرزندآوری

ادعای روزنامه شهرداری تهران: درآمد هر زباله‌گرد 50 میلیون تومان

دعوای درون جریانی و مجلس تندروها

سی‌ان‌ان مطرح کرد: بازدارندگی ربوده شده تل‌آویو

ایران از تمام ظرفیت موشکی خود در پاسخ به اسرائیل استفاده نکرد

نماهنگ «تنبیه متجاوز»

عملیات انتقال بیمار 300 کیلویی به بیمارستان مسکو!

تلاوت دلنشین سوره قیامت با صدای استاد عبدالباسط

زومی حیرت آور درون صورت فلکی اوریون

زیبایی شناسی معشوق در شعر فارسی

تصویر احوالپرسی ظریف از ولایتی

چرا به شاهد 136، «کلاشنیکف دنیای پهپاد‌ ها» می گویند؟

تاریخ سازی جعلی

سیل برای دبی گران تمام شد

دیدار مشاور رئیس جمهور در امور روحانیت با خانواده شهدا در سمنان

گیر افتادن گربه‌ای در سیل دبی

نماهنگ حماسی «الله اکبر» با صدای محمود کریمی

اوضاع فرودگاه کیش و دبی یک روز پس از باراش شدید باران

با بزرگترین ستاره شناخته شده آشنا شوید

همدلی های دلنشین دکتر شکوری

هشدار صریح ایران به رژیم صهیونیستی؛ در پاسخ دادن به هرگونه ماجراجویی آنی عمل می‌کنیم

سخنگوی کابینه اسرائیل: حمله ایران به ما «بی‌سابقه» بود

رئیسی: اگر اهل مذاکره‌اید، ما میز مذاکره را ترک نکرده‌ایم

روایت هاشمی رفسنجانی از درخواست وزیر نفت برای صدور نفت مجانی به سوریه

سپاه ادعای آسیب نیروگاه دیمونا در حمله ایران را تکذیب کرد

6 پیشنهاد وزیر امور خارجه کشورمان در شورای امنیت سازمان ملل

اردن: باید مانع حمله به رفح شد

رویترز: آمریکا عضویت فلسطین در سازمان ملل را وتو می‌کند

تظاهرات علیه نتانیاهو امروز هم ادامه یافت

انتقاد نظامیان اسرائیلی از ضعف ارتش برابر حملات حزب الله لبنان

انقلابیون انتقادی

موضع‌گیری دو پهلو

بیشترین و کمترین بازدهی نمادهای بازار سهام هفته چهارم فروردین

رییس سازمان برنامه و بودجه: کشور در مدار رشد اقتصادی قرار دارد

شهدا بهترین الگو برای انسان در مسیر الله هستند

هوای تازه/ آی قابیل! آی اســرائیل! نوبت انتقام‌ هابیل است

دام دنیا در بیان عطار نیشابوری

بیانیه بایدن درباره تحریم‌های جدید ضدایرانی آمریکا

امیرعبداللهیان: در صورت تعرض به منافع ایران، در پاسخ‌گویی لحظه‌ای تردید نخواهیم کرد

امیرعبداللهیان: عملیات دفاع مشروع و اقدام متقابل ایران پایان یافته است

اردن: ایران قصد تشدید تنش ندارد

سلامت جسمی- روانی صهیونیست‌ها وخیم‌تر شده است

سازمان بهداشت جهانی: حجم ویرانی بیمارستان‌های غزه فاجعه‌آمیز است

ادعای رسانه عبری درباره اصابت موشک به دیمونا جنگ روانی است