ایران پرسمان

آخرين مطالب

دولتی ها زیر آوار ریزش بورس تحلیل روز

دولتی ها زیر آوار ریزش بورس
  بزرگنمايي:

ایران پرسمان - ابتکار /متن پیش رو در ابتکار منتشر شده و انتشار آن در اخرین خبر به معنای تایید تمام یا بخشی از آن نیست
هم‌زمانی ریزش شاخص بورس و کاهش نرخ ارز طی روزهای اخیر به یکی از مهم‌ترین بحث‌های اقتصادی تبدیل شده است.
به گفته کارشناسان از روزی که حسن روحانی، رئیس جمهوری کشور درباره غیرواقعی بودن قیمت دلار صحبت کرد، بازار طلا و سکه در مسیر نزول قرار گرفتند به گونه‌ای که قیمت طلا به زیر یک میلیون رسید و قیمت سکه نیز وارد کانال 9 میلیون تومان شد. این درحالی است که بورس نیز زیر سایه کاهش نرخ ارز با سرعت بیشتری به ریزش شاخص خود ادامه داد، در این میان فعالان بازار ارز از احتمال کاهش بیشتر قیمت‌ها می‌گویند، اما شادی کاهش نرخ ارز، طلا و سکه در حالی است که بسیاری از سهام‌داران بورس روزها را با وحشت از زیان بیشتر سپری می‌کنند.
به گزارش «ابتکار»، وضعیت آشفته بازار سرمایه و ریزش پی‌در‌پی شاخص بورس طی ماه‌های اخیر ترس سهام‌داران را به دنبال داشت تا جایی که جمعی از سهامداران مالباخته چندین بار مقابل سازمان بورس اوراق بهادار تهران گرد هم آمدند تا صدای اعتراض خود را به گوش مدیران دولت، نمایندگان مجلس و مسئولان بورس برسانند. اقدامی که در هفته‌های اخیر بارها تکرار شده اما نتیجه‌ای جز افت شاخص کل به کانال 1.1 میلیونی نداشت. اعتراض مالباختگان در حالی بود که برخی از نمایندگان مجلس نیز بارها انتقادات خود را نسبت به عملکرد مسئولان سازمان بورس مطرح کرده بودند. احمد نادری، نماینده مردم تهران در مجلس یکی از منتقدان شرایط فعلی بازار سرمایه با انتشار مطلبی در صفحه شخصی خود در توئیتر با اشاره به وضعیت بورس نوشته است: «استیضاح وزیر بی‌کفایت اقتصاد که شامل 11 محور است با 102 امضا به هیئت رئیسه مجلس ارسال شده و افتضاح بورس در صدر همه محورها است. علاوه بر این آنها که در تلویزیون مردم را تشویق به سرمایه‌گذاری در بورس کردند و سرمایه‌های مردم رابه قتلگاه کازینوی دولتی کشیدند، امروز باید پاسخگو باشند.»
شایسته نیست سهامداران مال‌باخته را به حال خود رها کنید
کمال حسین‌پور، عضو کمیسیون عمران مجلس در جلسه علنی روز گذشته مجلس شورای اسلامی با اشاره به وضعیت بورس خطاب به رئیس جمهور تاکید کرد: «شما میزبان خوبی برای دعوت مردم به بازار سرمایه نبودید. حال که کسری بودجه خود را از این بازار تامین کردید، شایسته نیست سهامداران مال باخته را به حال خود رها کنید.»
واکنش رئیس مجلس به وضعیت آشفته بازار سرمایه
محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی نیز در جلسه روز گذشته با اشاره به وضعیت نابسامان بازار بورس گفت: «بازار سرمایه سقوط شدیدی را تجربه کرده است و حتی صندوق پالایشی که شدیدا توسط دولت تبلیغ می‌شد تا 44 درصد زیان را به خریدارانش تحمیل کرده است و صندوق دارا یکم نیز در حالی که 35 درصد کمتر از ارزش واقعی‌اش معامله می‌شود، حتی هزینه‌ فرصت پول خریدارانش را هم پوشش نداده است، این وضعیت بازار سرمایه را هرگز قابل قبول نمی‌دانیم و دولت باید جداً در این خصوص پاسخگو باشد. نمی‌شود پشت تریبون‌های رسمی از مردم دعوت کرد تا همه چیز را به بورس بسپارند و بعد با سوء‌مدیریت در این بازار به اعتماد مردم ضربه بزنند و سرمایه آنها را کم‌ ارزش کند، مجلس نمی‌تواند نسبت به اینگونه ضرر و زیان گسترده مردم در بورس بی‌تفاوت باشد، بر همین اساس وزیر اقتصاد و رئیس سازمان بورس به کمیسیون اقتصادی احضار شده‌اند و در صورتی که سوء‌مدیریت آنها برای نمایندگان احراز شود مجلس با آنها قاطعانه برخورد خواهد کرد، دولت باید هرچه سریع‌تر سرمایه اجتماعی و اعتماد مردم به بازار سرمایه را احیا کند.»
وزیر اقتصاد تقصیر ریزش بورس را گردن وزیر صمت و رئیس‌ کل بانک مرکزی انداخت
بر اساس از گزارشی تسنیم فرهاد دژپسند وزیر امور اقتصادی و دارایی نیز در جلسه کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی که با حضور رئیس مجلس برای بررسی تحولات بازار سرمایه برگزار شد گفت: «برخی دخالت‌ها مانند قیمت‌گذاری‌های دستوری و همین طور بالا رفتن نرخ بهره بین‌ بانکی به‌ طور مستقیم بر بازار سرمایه تاثیر منفی می‌گذارد. کار دولت ریل‌گذاری و نهادسازی و تسهیل ورود و خروج به بازار و نقدشوندگی مناسب در بورس است. بازار سهام محلی برای کشف قیمت است و دولت باید کاری کند که این عملیات با کارآمدی انجام شود که در همین زمینه در دو ماه گذشته به‌اندازه 10 سال کار انجام شده است و همه شرکت‌ها بازارگردان دارند. ما برای کاهش نوسان از ابزار جدیدی مانند اوراق تبعی استفاده کردیم و شرکت‌هایی که می‌خواهند در بورس، سهام‌شان عرضه شود اگر مدارک کامل باشد این کار در مدت یک ماه انجام می‌شود.»
دژپسند با اشاره به فروش سهام از طرف سهامداران حقوقی گفت: «در ماه‌هایی که فزونی تقاضا داشتیم شرکت‌های حقوقی باید عرضه می‌کردند تا مانع افزایش مصنوعی قیمت‌ها بشود و مصوبه افزایش شناوری سهام نیز به همین دلیل بود. در زمان ریزش بورس هم باید تقاضا شکل بگیرد که به همین منظور حقوقی‌ها ورود کردند و اقدام به خرید سهام می‌کنند.»
وی با اشاره به رشد شاخص بورس در ماه گذشته تا سقف یک و نیم میلیون واحد گفت: «یکی از نمایندگان مجلس از ما خواست که عرضه شرکت‌ها را آغاز کنیم، اما دیدیم که با عرضه سهام، بازار واکنش منفی نشان داد. بازار با قیمت‌گذاری‌های کالا‌ها میانه خوبی ندارد و به همین دلیل به اظهارات وزیر صنعت در باره موضوع فولاد واکنش نشان داد و میان فعالان بازار این نگرانی شکل گرفت که شاید این موضوع شروعی برای بقیه کالا‌ها باشد.»
وزیر اقتصاد با بیان اینکه مسئول صنعت بانکداری وزارت اقتصاد است نه بانک مرکزی گفت: «ابزار مناسب در این زمینه باید در دست وزارت اقتصاد باشد و وقتی نرخ بهره بین‌ بانکی ناگهان شبانه به بالای 20 درصد می‌رسد این موضوع روی بازار اثر می‌گذارد.»
روحانی چه گفت؟
حسن روحانی، رئیس جمهور نیز در یکصد و نود و هفتمین جلسه ستاد هماهنگی اقتصادی دولت که روز سه‌شنبه برگزار شد با وجود انتقادات بسیاری که از عملکرد دولت در مدیریت بازار سرمایه وجود دارد، تاکید کرد: «شورای عالی بورس باید برای حفظ تعادل در بازار سرمایه و شفافیت و صیانت از حقوق سرمایه‌گذاران تصمیمات لازم را اتخاذ و اجرایی کند.»
استعفای رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار؟
در میان حواشی به وجود‌آمده پیرامون بازار سرمایه خبرگزاری‌ها از استعفای رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار را خبر دادند. خبرها حاکی از آن بود که حسن قالیباف‌اصل، رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار، استعفای دوباره خود را به دلیل فراهم نشدن شرایط اعلامی، به وزیر امور اقتصادی و دارایی ارائه کرده است. اما در خبر غیرمنتظره‌ای که بر خروجی صداوسیما آمد، قالیباف‌اصل این استعفا را تکذیب کرد. حسن قالیباف‌اصل در حاشیه جلسه با اعضای کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی، در مصاحبه اختصاصی با خبرگزاری صداوسیما با تکذیب خبر استعفای خود از ریاست این سازمان، افزود: «شاید مرا برکنار کنند، اما استعفا نداده‌ام. اطلاع ندارم که چه کسی این خبر را و با چه هدفی منتشر کرده است.»
خبرهای ضد و نقیض درخصوص استعفای رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار در حالی مطرح می‌شود که صحبت از استیضاح وزیر اقتصاد بار دیگر مورد توجه نمایندگان قرار گرفته است. حال در میان خبرهای ضدونقیض باید منتظر ماند و دید که این کشمکش‌ها چه نتیجه‌ای را برای بازار سرمایه و سهام‌داران به همراه خواهد داشت.

لینک کوتاه:
https://www.iranporseman.ir/Fa/News/244294/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

خاندوزی: عزم دولت برای خصوصی سازی جدی است

زارع‌پور: به زودی ماهواره‌های جدید رونمایی می‌کنیم

برگزاری دوره آموزش مبانی انقلاب اسلامی مدیران بنیاد شهید و امور ایثارگران

کوچک ترین اسب سوار دنیا

هشدار درباره همه‌گیری «تنهایی» در آمریکا

اسپیس‌ایکس سیصدمین فرود موفق با بوستر فالکون 9 را تکمیل کرد

داستانک/ گره های زندگی

سخنگوی جبهه پایداری: فهرست دور دوم انتخابات انقلابی‌تر خواهد شد

ابتکار یکی از کارگران حاضر در دیدار امروز برای دریافت هدیه انگشتر از رهبر انقلاب

واکنش ایران ادعاهای آمریکا علیه اشخاص و شرکت‌های ایرانی درباره فعالیت‌های سایبری

جزئیات محکومیت آمریکا به دلیل تاسیس ساواک

متکی: نامزدهای شورای وحدت در دور دوم انتخابات بزودی اعلام می‌شود

استقبال پرشور زنان پاکستانی از همسر رئیس جمهور ایران

رهبر انقلاب: توقعات آمریکا تمامی ندارد تبعیت محض می‌خواهد؛ نظام اسلامی محال است تسلیم چنین زورگویی بشود

تدابیر امنیتی جدید فرودگاه پاریس برای بازی‌های المپیک 2024

پاشینیان: ارمنستان قصد بازگشت نظامی به منطقه قره باغ ندارد

ورود پلیس ضد تروریسم به تجمعات دانشجویان آمریکایی در حمایت از فلسطین

حماس: غزه همچنان درحال تاریخ‌سازی است

نانسی پلوسی: نتانیاهو باید استعفا دهد

وقوع حادثه دریایی در جنوب غرب «عدن» یمن

بازداشت 7 نوجوان در ارتباط با حمله به اسقف اعظم کلیسای سیدنی

علت افزایش قیمت پیاز در بازار

حذف کسب وکارهای غیرقانونی از گردونه رقابت با مجوز الکترونیکی

طلا و سکه همچنان در سرازیری قیمت‌ها؛ دلار کاهش یافت؟

از جمله زیبایی های رابطه پدر دختری

هوش فوق العاده کلاغ در انجام یک بازی

شکار ماهی با دست خالی!

تصویر روز ناسا؛ سایه X شکل پس‌دمه

تولید ماده موثر چند داروی اعصاب و روان توسط نخبگان ایرانی

بی‌بی‌سی فارسی و منافع انگلیس در ایران: نگاهی به تاریخ پیچیده یک رسانه

طعنه رشیدی کوچی به کریمی قدوسی: شنیدم گفته بودی من نفوذی اسرائیلم؛ خدا جای حق نشسته

آیت‌الله جنتی: کارگران در صف مقدم دفاع از عزت ملی هستند

8 پهپاد اوکراینی در آسمان روسیه منهدم شدند

سرخآبی‌ها رسماً واگذار شدند

فقرزدایی نیازمند تغییر ریل

صحنه عجیب برخورد صاعقه به رودخانه

مطالعه‌ جدید؛ تقریباً نیمی از شهرهای بزرگ چین درحال غرق‌شدن هستند

بزرگترین شاعر شیعی کشمیر

رهبر انقلاب: تحریم‌ها ملت ایران را از پا در نمی‌آورد چون دل به کمک خارج از مرزها نبسته‌ است

رئیس جمهور: ایران در 20 کشور جهان پروژه‌های بزرگ برق و آبی را اجرایی می‌کند

حملۀ اوکراین به تأسیسات نفتی روسیه

وحشت صهیونیست‌ها از حمله حزب‌الله به فرماندهی تیپ گولانی

رمضان قدیروف خود را سرحال در باشگاه نشان داد

200 روز جنایات صهیونیست ها در نوار غزه

روایت «فارن پالیسی» از بده‌بستان ابوظبی-تل‌آویو

مصوبات کمیسیون اصل نود برای افزایش کیفیت نان

خاندوزی: تمام بدهی های کشور تا سال 1402 را به صفر رساندیم

نماینده کارگران در شورای عالی کار: تولید، دلاری محاسبه می شود حقوق کارگران ریالی!

واقعیت پیامکی که تهرانی ها را نگران کرد

بازدید نماینده ولی فقیه در بنیاد شهید و امور ایثارگران از معاونت توسعه مدیریت، منابع و برنامه‌ریزی