ایران پرسمان

آخرين مطالب

بیانیه شبکه چهار در پی سخنان جنجالی یک روحانی در تلویزیون سیاست روز

بیانیه شبکه چهار در پی سخنان جنجالی یک روحانی در تلویزیون
  بزرگنمايي:

ایران پرسمان - آخرین خبر / سخنان عضو هیات علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی در مناظره زنده برنامه «زاویه» و واکنش ها به آن، انتشار بیانیه ای از سوی روابط عمومی شبکه چهار سیما را به دنبال داشت.
سخنان احمد جهان بزرگی عضو هیأت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی که مدعی شده بود:"مسئولی می‌نشیند خانه و ممکن است پای منقل باشد و سر نمی‌زند به این طرف و آن طرف ببیند در مملکت چه می گذرد، حتی وزرایش نمی توانند با او تماس بگیرند، مسئول است؟" بازتاب گسترده ای داشت و با واکنش شدید مقامات دولتی مواجه شد و کار تا جایی پیش رفت که دولت تصمیم گرفت از صداوسیما شکایت کند.

توضیح ویدیو
بیانیه شبکه چهار
به گزارش ایسنا؛ در پی این ماجرا روابط عمومی شبکه چهار سیما بیانیه ای صادر و به حواشی واکنش نشان داد. در متن این بیانیه رسمی که سخنان حجت الاسلام جهان بزرگی در برنامه چهارشنبه شب «زاویه» شبکه چهار، «غیرمنصفانه» و «غیرحرفه ای» خوانده شده، آمده است:
««گفتگو» میراث بزرگان اندیشه و تنها ابزار اصلاح و پیش‌برد جامعه است و بر همگان، خصوصا اصحاب قلم و اندیشه، واجب است تا از گفتگو و آداب آن مراقبت کنند. اتفاق ناخوشایندی که به وسیله مهمان برنامه زاویه و برخلاف رویه این برنامه رخ داد، مخالف صریح فرمایشات رهبری مبنی بر حفظ حرمت مسوولان نظام بود و با سیاست های کلی شبکه چهار، مبنی بر توسعهٔ ادب و آداب گفتگو، در تضاد کامل قرار داشت.
به همین منظور شبکه چهار وظیفه خود می‌داند که از سخنان نادرست مهمان برنامه تبری جوید و صراحتاً آن را مخالف اهداف رسانه ملی و شبکه چهار در توسعه گفتگوی مومنانه، منصفانه و مودبانه می‌داند.
امیدواریم دیگر شاهد چنین رفتارهایی از سوی مهمانان برنامه‌های زنده نباشیم تا خدای ناکرده عرصه گفتگو تنگ‌تر نشود و شکاف های فکری و اجتماعی بیش از این نگرد.
در این میانه نکته مهم آنکه همان طور که بارها اعلام شده، مسوولیت اظهارنظر مهمانان و کارشناسان برنامه زنده بر عهده خود آنهاست همان چیزی که مجری برنامه به درستی صراحتا در پایان برنامه بر آن تاکید کرد و مدیران و برنامه سازان پیش از برنامه همواره کارشناسان را به اتقان در سخنان، رعایت انصاف، اخلاق، نقد سازنده و دلسوزانه توصیه کرده و می کنند. این صحبت ها نه تنها مورد تایید رسانه ملی نیست، بلکه آن را مغایر فضای نقد منصفانه و اخلاقی می داند.
قطعا سخنان حجت الاسلام جهان بزرگی خلاف مصالح کشور و منویات رهبر انقلاب (مدظله العالی) است و می‌بایست آن را جبران کنند تا ابزاری در دست دشمنان قسم خورده این نظام مقدس نشود.»
پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی ، ضمن تقبیح هتاکی میهمان یک برنامه سیما به رییس جمهوری، انتساب این فرد هتاک را به خود تکذیب کرد و با صدور اطلاعیه ای درباره حواشی ایجاد شده اعلام کرد: "متاسفانه در اقدامی غیر حرفه ای و به اشتباه، نسبت به سِمَت علمی نامبرده، جعل عنوان صورت گرفته و ایشان عضو هیات علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی معرفی شده، در حالی که هیچگونه رابطه استخدامی با این مجموعه ندارد".
در این اطلاعیه آمده است: پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی که خود سال ها پایگاه رسمی برگزاری جلسات نقد و نظر علمی و محل تضارب آراء، به صورت اصولی و اخلاق مدارانه بوده است، ضمن ناشایست شمردن این اقدام خارج از دایره نقد عالمانه، با ارسال نامه ای رسمی از شبکه چهار سیما و سایر رسانه ها، حذف و اصلاح مطلب فوق را در تبیین عدم ارتباط فرد مذکور با این مجموعه علمی ارزشمند، مطالبه نموده است.
پیش تر نیز حجت الاسلام والمسلمین "علی اکبر رشاد" رییس و موسس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی نیز در واکنش به توهین اخیر به رییس جمهوری در یک برنامه سیما، با تاکید بر ضرورت حفظ حریم مقامات کشور گفته بود: انتقاد کردن حق هر کسی است اما کسی حق افترا زدن به دیگری را ندارد و انتقاد را نباید با انتقام خلط کرد.
وی افزد: افترا غیر از انتقاد است، انتقاد حق هر کسی است اما هیچکس حق افترا بستن به غیر را ندارد حتی اگر طرف انتقاد منتقد کافر و منافق باشد، شرعا افترا بستن به اهل کفر و اصحاب نفاق هم حرام است.
وی افزود: نباید انتقاد با انتقام خلط شود، و نقد، با نفی، ماهیتا و غایتا متفاوت است، غرض از نقد و انتقاد، اصلاح و نهی از منکر است.
رشاد تصریح داشت: رعایت حریم مقامات و مسؤولان نظام مورد تاکید جدی رهبر معظم انقلاب دام ظله است و باید بجد هم رعایت شود، البته این بدان معنا نیست که مسؤولان هر کاری بکنند از مصونیت بی حد و حصر برخوردارند.
ما طلبه ها بیش از سایر اقشار باید پایبند منطق و اخلاق نقد و امر به معروف و نهی از منکر باشیم، طرح مطالب ناصواب و به شیوه ناصواب تر قبیح مضاعف است.
وی افزود: صدا و سیما باید با تدابیر شایسته و تدوین شیوه نامه های مناسب و توجیه افرادی که این تریبون ملی را در اختیار آنها قرار می دهد، از وقوع موارد دور از منطق و اخلاق در برنامه های خود پیشگیری نماید تا هر از چندی شاهد رخدادهای دور از منطق و اخلاق و موازین شرعی در برنامه نباشیم.
مسعود معینی پور، مدیر شبکه 4 هم در واکنش به انتقادها نسبت به توهین کارشناس صداوسیما به روحانی نوشت: آن استاد، هفت کتاب علمی دارد.می خواهند با صداوسیما تسویه حساب شخصی کنند.

ایران پرسمان


گفتنی است؛ پیش از این سخنان حجت الاسلام جان بزرگی با واکنش مقامات دولتی مواجه شده بود. معاونت حقوقی ریاست جمهوری اعلام کرده بود که به دنبال پخش صحبت های توهین آمیز نسبت به رییس جمهور و وزرای دولت در یکی از برنامه های تلویزیونی صدا و سیما از این سازمان و کلیه عوامل پخش این برنامه شکایت خواهد کرد. همچنین نمایندگان قوه مجریه در شورای نظارت بر سازمان صدا و سیما در نامه‌ای به رئیس شورای نظارت بر سازمان صدا و سیما خواهان پیگیری موضوع و بررسی نحوه جلوگیری از چنین اقداماتی در برنامه‌ها شدند. 
محمود واعظی رئیس دفتر رئیس جمهوری هم در توئیتی نوشته بود: هر چه به انتخابات 1400 نزدیک می‌شویم توهین به رئیس‌جمهوری و تخریب دولت افزایش می‌یابد، این روش غیراخلاقی که با آموزه‌های دینی ما مغایر است، برای توهین‌کنندگان محبوبیت نمی‌آورد، از عزم و اراده رئیس‌جمهوری و دولت برای تلاش بیشتر در این شرایط سخت و خدمت به مردم نمی‌کاهد. او ادامه داد: میثاق همه ما در حکمرانی قانون اساسی است، مردم از تنش و توهین و جنجال خسته‌ شده‌اند. وی تصریح کرد: برای حل مشکلات کشور نیاز به تعامل و هم‌افزایی داریم، تبلیغات و دخالت در امورات و وظایف دیگران، راهگشا نیست.
علی ربیعی سخنگوی دولت هم در واکنش به پخش برنامه‌ای حاوی توهین به رئیس جمهور، وزرای دولت و مسئولین کشور در صدا و سیما در توییتر نوشت: وقتی کلیپی از یک برنامه تلویزیونی حاوی توهین به رئیس جمهور را دیدم،‌ نمی‌دانم چرا بی‌اختیار فراتر از آن توهین، حرمت‌ این کلمات به ذهنم خطور کرد: ⁧‫دهه فجر‬⁩ ، ⁧‫روحانیت‬⁩ ، پژوهشگاه، اندیشه اسلامی و ⁧‫صدا و سیما‬⁩ به منزله دانشگاه .
‏در باب علل ⁧‫زوال اخلاق‬⁩ و ⁧‫سیاست‬⁩ ، شنبه خواهم نوشت.
سید عباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز در توئیتی از سخنان یک روحانی علیه رییس‌جمهوری در رسانه ملی انتقاد کرد.
صالحی در این توئیت افزود: ادبیات سخیف، توهین و افترا از همه بد است و در کسوت روحانیت، آن هم از رسانه ملی، بدتر!
وی تصریح کرد: با سخنان غرض‌آلوده زاویه‌ها را بیشتر و دشمنان ایران را شادمان نکنیم.
معصومه ابتکار معاون رئیس جمهوری در امور زنان و خانواده هم در توئیتی به اهانت به رییس جمهوری در رسانه ملی واکنش نشان داد.
ابتکار در این توئیت بخشی از آیه 11 سوره حجرات را منتشر کرد که در آن آمده است: "و از یکدیگر عیب نگیرید و به همدیگر لقب‌های زشت مدهید چه ناپسندیده است نام زشت پس از ایمان و هر که توبه نکرد آنان خود ستمکارند".
حسام الدین آشنا مشاور رئیس جمهوری نیز در توئیتی به اهانت به رییس جمهوری در رسانه ملی واکنش نشان داد.
آشنا در این توئیت افزود: مردم اهل ملاقه و منقل را به خوبی می‌شناسند.
او نوشت: ای کاش در کنار ریش و عمامه، جهان‌تان را هم بزرگ‌تر می‌کردید تا بدانید که در این وانفسا اهانت به مردم شریف ایران و شخص دوم کشورتان نه خدمت به اسلامیت و جمهوریت بلکه هم‌آوایی با یاوه‌گویان ترامپی است.

لینک کوتاه:
https://www.iranporseman.ir/Fa/News/245650/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

روز خوش بورس؛ جهش 78 هزار واحدی شاخص

اسنپ تخفیف ویژه مؤسسات نیکوکاری را تمدید کرد

صدور و تمدید 3259 مجوز سرمایه گذاری در سال 1402 در قشم/ 54 طرح جدید اقتصادی به بهره برداری رسید

قاضی زاده هاشمی: بنگاه های اقتصادی بنیاد شهید واگذار می شود

یکی از زیباترین مناظر گله اسب‌های وحشی

صحنه ای نفس گیر از کمک به یک کوسه برای بازگشت به آب

پنگوئن رباتیک با سرعت و چالاکی در زیر آب حرکت می‌کند

نمایی از داخل کپسول فضانوردی Orion

طلبِ عشق زهر بی سروپایی نکُنیم….!

جعفرزاده: نه رئیسی، رئیس جمهور دو دوره ای می شود نه بایدن

سپاه درخصوص «عملیات وعده صادق» پیام داد؛ تشکر از مردم و خط‌و‌نشان برای دشمنان

رسانه‌های صهیونیستی: 250 هزار فلسطینی رفح را ترک کرده‌اند

آلمان 4 پاتریوت دیگر می‌خرد

اهدای 100 هزار گل لاله به شهر جنگ‌زده اوکراین

افت محسوس قیمت سکه امامی؛ عقبگرد دلار به کانال 65 هزار تومانی

فعال سیاسی: بدون تغییر در تیم اقتصادی دولت نباید منتظر بهبود اوضاع بود

خط فقر 150 هزار تومانی در سال 84

تأیید بیمه مرکزی نسبت به افزایش سرمایه‌ی بیمه دی

نسبت به ادامه زندگی تا ابدیت چه آمادگی باید داشته باشیم؟

شگفت‌زدگی جالب یک بلاگر خارجی بعد از دیدن شیراز

گوناگون/ روش پاسخ به حمله دشمن در کلام امیرالمؤمنین (ع)

دره های زیبای الموت قزوین

کاخ رسانه تصاویر جالبی از فرود مجدد فالکون 9

یک اردیبهشت سالروز درگذشت شاعر و نویسنده ممتازِ معاصر، ملک‌الشعرا بهار

حسین شریعتمداری: حمله اسرائیل مانند توپ میرزا آقاسی، صدراعظم محمدشاه قاجار بود

رضا نصری: زبان ایران باید در مقابل اسرائیلِ یاغی و قانون‌شکن زبان قانون و منطق و متانت باشد!

صفر تا صد برنده و بازنده عملیات ایران علیه اسرائیل در 3 دقیقه

شمار شهدای غزه به 34 هزار و 49 نفر رسید

آوارها در غزه وسیله‌ای برای سرگرمی کودکان شد

اعتراض مردم انگلیس به وتوی آمریکا علیه فلسطین

تجمع مردم لبنان در مقابل سفارت اردن

جولان گرانی در کالاهای اساسی؛ حبوبات 30 درصد گران شد

افزایش نرخ سود بین بانکی در هفته پایانی فروردین ماه

جامعه ایثارگری از بنیاد شهید و امور ایثارگران انتظاری جز تکریم ندارند

مناظر خیره کننده از دریاچه قلبی شکل

دره انجیرک تا مرخیل؛ تصاویری زیبا از بکرترین نقاط زاگرس

روشی برای نقشه‌برداری از نانوحفره‌های روی غشاء ارائه شد

نروژ بزرگترین کشتی‌های هیدروژنی جهان را می‌سازد

کناره‌گیری نویسندگان از «انجمن قلم آمریکا» در حمایت از غزه

ارزیابی دستگاه‌های اجرایی در برابر تهدیدات با حضور رئیس ستادکل نیروهای مسلح

سردار شکارچی: قدرت بازدارندگی ایران مانع تهاجم دشمنان است

واکنش سفارت ایران در لندن به کمپین نمایندگان پارلمان انگلیس علیه سپاه

وزیر دفاع سابق آمریکا: سکوت ایران و اسرائیل می‌تواند نشانه پایان تنش‌ها باشد

اظهارنظر بولتون درباره واکنش ناچیز رژیم صهیونیستی: ایران در این مورد خیلی خیلی خوش‌شانس بود

شبکه 12 تلویزیون رژیم اسرائیل: ایرانی‌ها ما را مسخره‌ می‌کنند

دیدار ماکرون با میقاتی در پاریس

زخمی شدن 5 نوجوان بر اثر تیراندازی در مریلند

واکنش نماینده مجلس به ادعای دولت درباره قیمت دلار 100 هزار تومانی

جامعه ایثارگری از بنیاد شهید و امور ایثارگران انتظاری جز تکریم ندارد

رقص زیبای ماهی های کوچولوی آبی