ایران پرسمان

آخرين مطالب

بیشترین کمبود روغن مربوط به کدام نوع و در کدام استان است ؟ سیاست روز

بیشترین  کمبود  روغن  مربوط  به  کدام  نوع  و  در کدام  استان  است ؟
  بزرگنمايي:

ایران پرسمان - معاون امور بازرگانی و توسعه تجارت سازمان صنعت، معدن و تجارت گفت: مشکل کمبود روغن در بازار رفع می‌شود لذا مردم نباید این کالای اساسی را گران بخرند.

به گزارش سرویس اقتصادی جام نیـوز ، 70 درصد روغن مصرفی خراسان جنوبی از نوع جامد است و کمبود روغن خوراکی به ویژه جامد از حدود پنج ماه قبل به‌رغم توزیع این کالای پرمصرف در خراسان جنوبی ادامه دارد. به گزارش ایرنا زمزمه‌ گرانی روغن جامد پنج کیلویی تا 150 هزار تومان از مرداد امسال در شهرها و روستاهای خراسان جنوبی پیچید و در همین مدت عده‌ای سودجو از آب گل‌آلود ماهی گرفتند و حلب‌های روغن را با قیمت‌های بالا و دو تا سه برابر قیمت واقعی ‌فروختند.
با توجه به اینکه بیشترین روغن مصرفی در خراسان جنوبی از نوع جامد است در این مدت حتی برخی فروشگاه‌ها که از قبل روغن خوراکی داشتند، آنها را نگه داشتند تا به آشنایان و مشتریان خاص خود بدهند. دیری نپاید که سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی به این موضوع واکنش نشان داد و پیگیر رفع مشکل کمبود روغن خوراکی در استان و رفع دغدغه مردم شد.
معاون امور بازرگانی و توسعه تجارت سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی آبان امسال گفت: کمتر از 10 روز آینده مشکل کمبود روغن در بازار رفع می‌شود لذا مردم نباید این کالای اساسی را گران بخرند. الیاس جویبان اظهار داشت: طبق مصوبه کارگروه تنظیم بازار قیمت هر پنج کیلوگرم روغن جامد 55 هزار تومان است و کسی مجوز فروش بالاتر از این قیمت را ندارد.
اما در ماه‌های اخیر برخی مغازه‌دارها نسبت به فروش روغن جامد البته به شرط خرید اجباری اقلام دیگر حتی به انتخاب صاحب فروشگاه اقدام کردند که با گزارش‌های مردمی، تعزیرات حکومتی وارد میدان شد. همچنین سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی نسبت به توزیع روغن خوراکی در فروشگاه‌های زنجیره‌ای استان اقدام کرد؛ موضوعی که در اوج کرونا صف‌های طولانی مردم برای خرید روغن را در پی داشت و با واکنش برخی مردم و مسوولان استان همراه بود.
حال بعد از گذشت پنج ماه، بررسی و مشاهدات میدانی در مرکز استان نشان می‌دهد همچنان کمبود انواع روغن از جمله جامد و مایع پخت و پز در بازار مشهود است و کمبود روغن جامد بیش از بقیه مشاهده می‌شود.
یکی از سوپرمارکت‌های خیابان انقلاب بیرجند در حالی که چند عدد روغن سرخ کردنی در قفسه چیده است از نبود روغن پخت و پز و جامد گلایه کرد و گفت: چند ماه است که چشممان به روغن جامد یا مایع پخت و پز نیفتاده در حالی که روزانه تعداد زیادی از شهروندان برای خرید روغن مراجعه می‌کنند. علی جاودان پور افزود: همین روغن سرخ کردنی نیز هر 10 روز فقط چهار کارتن در اختیار ما قرار می‌گیرد که مردم به ناچار از آن خرید می‌کنند.
وی گفت: اکثر مردم در این محلات عادت به استفاده از روغن جامد برای پخت و پز دارند و برخی می‌گویند حتی اگر هر حلب روغن 110 هزار تومان باشد، خریداریم. این فروشنده اظهار داشت: گفته می‌شود روغن مایع در فروشگاه‌های زنجیره‌ای و روغن جامد در فروشگاه‌های اینترنتی به فروش می‌رسد اما آیا همه افراد به این فروشگاه‌ها دسترسی دارند؟همچنین در گپ و گفت با مردم، برخی گفتند که خرید مازاد شهروندان و خریدهای اضافی سبب کمبود روغن در بازار شده است.
به گفته مردم برخی افراد دچار فریب خریدهای اجباری شدند اما همه خریداران یک خواسته مشترک داشتند و آن تامین روغن خوراکی به اندازه کافی بود. میزان نیاز سالانه روغن خوراکی در استان خراسان جنوبی 24 هزار تن است که مطابق آمارها از ابتدای شهریور تاکنون هزار و 500 تن روغن تنظیم بازار توسط سازمان صمت و همین مقدار نیز توسط بخش خصوصی در استان جذب و توزیع شده است.
بیشترین کمبود مربوط به روغن جامد است
رییس اتحادیه خوار و بار فروشان خراسان جنوبی بیشترین کمبود روغن خوراکی در این استان را مربوط به روغن جامد دانست و گفت: برخی از انواع روغن مثل روغن جامد در بازار کمیاب است و کسب و کارهایی مثل شیرینی فروشی‌ها که وابسته به روغن هستند را با مشکل مواجه کرده‌ است.
محمد شریف افزود: از ابتدای شهریور امسال با کمبود روغن خوراکی در استان مواجه شدیم که از آن زمان تاکنون هرچند سازمان صنعت، معدن و تجارت برای رفع مقطعی این مشکل تا حدودی کمک کرده اما همچنان باکمبود شدید مواجه‌ایم.وی اظهار داشت: این اتحادیه هزارو 300تا هزار و 500 عضو دارددرحالی که روغن خوراکی در نیمه دوم سال جاری بین حدود 50 واحد توزیع شده است.
رییس اتحادیه خوار و بار فروشان خراسان جنوبی گفت: روزانه شاهد گلایه اعضای صنف خوار و بار استان درخصوص کمبود روغن خوراکی به ویژه جامد هستیم اما نمی‌توانیم نیاز اعضا را برآورده کنیم. وی افزود: مسوولان بارها گفته‌اند مشکل کمبود روغن خوراکی در کشور رفع شده و به میزان نیاز تولید می‌شود؛ چرا سهمیه استان خراسان جنوبی که عمدتا در اینجا از روغن جامد استفاده می‌کنند این قدر کم است.
شریف گفت: به نظرم چون میزان تخلفات در خراسان جنوبی پایین و نظارت و بازرسی‌ها با شدت بیشتری انجام می‌شود روغن در استان‌های دیگر توزیع و به صورت قاچاق یا قیمت‌های بالا به فروش رفته یا از کشور خارج می‌شود. رییس اتحادیه خوار و بار فروشان خراسان جنوبی گفت: از مسوولان استان به ویژه شخص استاندار درخواست داریم نسبت به تامین و توزیع روغن خوراکی در استان اقدام کنند در غیر این صورت مشکلات عدیده‌ای گریبان ما را خواهد گرفت.
وی افزود: از آنجایی که به میزان نیاز روغن خوراکی در کشور تولید می‌شود باید زمینه‌ای فراهم شود تا در آستانه سال نو که مصرف روغن خوراکی برخی مشاغل از جمله شیرینی فروشی‌ها افزایش می‌یابد نسبت به جذب روغن مورد نیاز استان اقدام شود. شریف عنوان کرد: با وجود آنکه همه مردم به فروشگاه زنجیره‌ای دسترسی ندارند، انتظار می‌رود توزیع روغن در سوپرمارکت‌ها و فروشگاه‌های خرد نیز انجام شود تا مشکلات در سایر زنجیره‌های عرضه هم مرتفع شود.
وقایع روز
2025

لینک کوتاه:
https://www.iranporseman.ir/Fa/News/245961/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

غیبت ایران در بازار 75 میلیارد دلاری بنگلادش

ارتش سوسک‌های رباتیک مجهز به کوله‌پشتی رایانه‌ای در بیابان

تو مثل منی برف...

اسرائیل به دنبال جاسوسی در ایران بود؟

رویترز: تشدید تحریم‌های ایران در بسته کمک‌های خارجی آمریکا گنجانده شده است

غیبت احمدی‌نژاد در مراسم تشییع پیکر معاونش

تصاویری از تجمع و حمایت از عملیات تنبیهی «وعده صادق» در صنعای یمن

مهاجری: گمان کرده‌اید اگر اسم «گشت ارشاد» را به «طرح‌ نور» تبدیل کنید قضیه تغییر ماهیت می‌دهد؟

اذعان صهیونیست ها به تداوم قدرت مقاومت فلسطین در غزه

چاپ ایران‌چک 500 هزار تومانی واقعیت دارد؟

پیام تسلیت مدیرکل بنیادآذربایجان غربی در پی درگذشت همکار خادم الشهدا حجت الاسلام «مصطفی حاجی حسینلو»

جنگل حرا خلیج نایبند عسلویه

بزرگترین مار جهان در هند پیدا شد/ 15 متر طول و 1000 کیلو وزن !

«تاریخ سازی» با «تاریخ شفاهی»

اتحادیه اروپا: گزارش‌ها درباره حادثه اصفهان رادنبال می‌کنیم، نشانه‌ها حاکی از کاهش تنش‌هاست

سی ان ان: حملات مستقیم اسرائیل و ایران به یکدیگر پایان یافته است

رئیسی شاهرود را به مقصد تهران ترک کرد

فرانسه، کمک به اسرائیل برای مقابله با پاسخ ایران را تایید کرد

تصاویری از محل حادثه نزدیک سفارت ایران در پاریس

وزیر خارجه اردن در تماس با امیرعبداللهیان: مصممیم در تحولات غزه، آسمان اردن مورد سوءاستفاده اسرائیل قرار نگیرد

واکنش ظریف به «آتش بازی‌های بی‌پروای امروز در اصفهان»

لغو پروازهای شرکت‌های اروپایی به اراضی اشغالی

ارمنستان 4 روستای منطقه «قزاق» را به آذربایجان واگذار کرد

لاوروف: برای مذاکره در مورد اوکراین آماده‌ایم

بایدن در آستانه شکست؟

عزم ستاد مبارزه با قاچاق کالا برای ساماندهی قاچاق ته‌لنجی

مطالعه رفتار آب و یخ در نانوحفره و غول‌های یخی منظومه شمسی!

«خلبان صدیق» برای دومین‌بار به کتابفروشی‌ها آمد

تصاویری از بازداشت عامل حمله به کنسولگری ایران در پاریس

واکنش ایران به وتوی قطعنامه عضویت کامل فلسطین در سازمان ملل از سوی آمریکا

کنایه همتی به رئیسی با انتشار این ویدئو: مردم همچنان در انتظار چنین دولت کارآمدی هستند

جزئیات حادثه امنیتی در بخش کنسولی سفارت ایران در پاریس

گفتگوی امیرعبداللهیان و فیدان؛ تاکید ایران و ترکیه بر ضرورت آتش‌بس فوری در غزه

همکاری اسلامی: حق وتو آمریکا، ناقض مفاد سازمان ملل متحد است

رئیس دومین بانک بزرگ روسیه: سوئیفت باید از بین برود

پیش بینی تولید 13.5 میلیون تن گندم در سال جاری

سقوط سهام آسیا

نتیجه‌ی عدم توجه به جلو در رانندگی

برنامه‌ریزی ناسا برای تجدید قوای کاوشگر ستاره‌های نوترونی

اهمیت بجا آوردن شکر خدا در جلد هفتم کتاب «طعم شیرین خدا»

دانشجو: حادثه امنیتی سفارت ایران در پاریس پایان یافت

موضع اردوغان درخصوص حادثه اصفهان

ظریف: عدم محکومیت تجاوز اسرائیل توسط شورای امنیت، ایران را ناگزیر به دفاع مشروع کرد

وقوع حادثه امنیتی مقابل سفارت ایران در پاریس؛ عامل حمله دستگیر شد

کاهش مجدد رتبه اعتباری رژیم صهیونیستی

مرغ کیلویی چند؟

روند ادامه‌دار کاهش قیمت سکه

قسمت هایی واقعی از کارتون تام و جری!

حکمت/ کجای مجلس بنشینیم؟

وقوع حادثه امنیتی در مقابل سفارت ایران در پاریس