ایران پرسمان

آخرين مطالب

پلاسکو؛ پس از حادثه/ 5

پلاسکو و تلنگری که به مدیریت شهری زد شهرداری تهران

پلاسکو و تلنگری که به مدیریت شهری زد
  بزرگنمايي:

ایران پرسمان - شهر: افکار عمومی در حادثه پلاسکو نقد اصلی را به مدیریت شهری و بی توجهی آن به سازمان آتش نشانی و نبود تجهیزات لازم داشت و به همین دلیل بود که تهرانی ها در انتخابات سال 96 چهره های جدیدی را برای شورای شهر تهران برگزیدند تا مدیریت شهری و شهرداری تغییر کند.

به گزارش خبرنگار شهر، یکی از معضلات مدیریت شهری در حوزه امدادگری و مقابله با بحران، سلطه برخی نگاه های غیرکارشناسی بر مدیریت شهری بوده است ، به این معنا که مدیریت شهری در مقاطعی بی توجه به ضرورت بالا بردن توان نیروهای امدادی در مواقع بحرانی، منابع به دست آمده در شهر را در جاهایی هزینه می کردند که یا بازدهی لازم را نداشت یا اگر بازدهی داشت، مشکلات اصلی شهر را برطرف نمی کرد.
بر همین اساس و طی گذر زمان، سازمان آتش نشانی همواره با کمبود منابع و تجهیزات لازم برای شهر مواجه بوده است و در سخنان مسئولان و مقامات این سازمان همواره از نبود تجهیزات و منابع لازم برای فعالیت امدادی در تهران گلایه شده است.
از جمله جلال ملکی سخنگوی سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهر تهران که سه سال قبل در توضیح کمبود تجهیزات آتش نشانی گفته بود: «زمانی که من تازه‌کار خود را در آتش‌نشانی آغاز کردم (سال 1377) خودروهای آتش‌نشانی اصلا مخصوص این کار نبودند. هر خودرویی که از سازمان‌هایی دیگر اضافه می‌آمد یا اسقاطی بود، رنگ قرمز به آن می‌زدند و با نصب یک پمپ در پشت آن نام خودرو را ماشین آتش‌نشانی می‌گذاشتند. این ماشین‌ها نه سرعتی داشتند و نه دارای فرمان هیدرولیک بودند و کار کردن با آنها بسیار دشوار بود. »
اما با رشد ارتباطات و فرآیندهای ارتباطی مردم، انتظارات مردم از شهرداری و سازمان آتش نشانی مسئولان را به تکافو انداخت که فکری به حال تجهیزات سازمان آتش نشانی در تهران کنند. با این همه کمبود تجهیزات آتش نشانی در سال های قبل به خصوص در برابر ساختمان هایی که بلندمرتبه بودند و اطفای حریق آنها نیاز به تجهیزات جدید داشت، با وقوع چند آتش سوزی در ساختمان های بلندمرتبه بیشتر از همیشه خود را نشان داد. که مهمترین آن حادثه پلاسکو است.
حادثه پلاسکو بیش از هر زمانی نشان داد که باید فکری به حال سازمان آتش نشانی پایتخت کرد .افکار عمومی هم در این زمینه نقد اصلی را به مدیریت شهری و بی توجهی آن به سازمان آتش نشانی و نبود تجهیزات لازم داشت. شاید به همین دلیل بود که شهروندان تهران در انتخابات بعدی که سال 96 برگزار شد چهره هایی جدید را برای شورای شهر تهران برگزیدند تا مدیریت شهری و شهرداری تغییر کند.
اعضای شورای شهر پنجم که در سال 96 برگزیده شده بودند با درک از این انتظار افکار عمومی، در ابتدای فعالیت خود به دنبال نوسازی تجهیزات این سازمان رفتند و نتیجه این تلاش ها بالاخره در سال 1397 به بار نشست و هفتم مهر آن سال شهردار وقت (محمدعلی افشانی) از تجهیزات جدید شهرداری رونمایی کرد. مهمترین تجهیزاتی که آنجا به نمایش گذاشته شد چهار نردبان 64 متری و سه نردبان 58 متری بود که مخصوص ساختمان های بلندمرتبه در تهران بود.
این تجهیزات در شرایط سخت تحریمی و با پیگیری شهرداری تهران و طی مراحل سخت اداری تهیه شد در آن سال همچنین از سه ایستگاه جدید آتش نشانی هم رونمایی شدند.
اما این آغاز راه بود. مهدی داوری، مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران در سالروز آتش نشانی (هفتم مهر) سال گذشته، در گفت‌وگو با یکی از رسانه ها درباره بروزرسانی تجهیزات در سازمان آتش‌نشانی گفت: روند به روزرسانی آتش‌نشانی خوشبختانه مورد توجه این دوره مدیریت شهری در شهرداری تهران و شورای شهر قرار گرفته است و حمایت‌های خوبی از سازمان شده است و این حمایت همچنان ادامه دارد.
او ادامه داد: خریدهای قابل توجهی در سازمان آتش‌نشانی صورت گرفته و برنامه‌های ما از قبل نیز پیش‌بینی شده است و براساس این برنامه‌ها به تدریج پیش‌ می‌رویم و تلاش می‌کنیم به اهدافی که از قبل تعیین کرده‌ایم، دست پیدا کنیم. خوشبختانه اقدامات خوبی برای تهیه البسه و وسایل حفاظتی برای آتش‌نشانان و تجهیزاتی مانند نردبان، خودروهای خاص انجام شده است و امیدواریم در ماه‌های آینده این روند تکمیل تجهیزات ادامه خواهد داشت.
مرداد 99 یعنی کمتر از یک سال بعد از سخنان رییس سازمان آتش نشانی، با حضور شهردار تهران، علاوه بر رونمایی از خودروهای مه پاش جدید که کاربرد ضدعفونی سازی معابر را داشت و به خصوص در شرایط بحرانی کرونایی کشور، ضرورت آن بیش از پیش احساس می شد، آتش نشانی یک ربات خاموش کننده آتش و نیز پهپاد آتش نشان خود را نیز به نمایش گذاشت.
سازمان آتش نشانی تهران هم اکنون در مقایسه با قبل از شورای شهر پنجم و مدیریت شهری جدید، از تجهیزات بروز شده و مناسب تری برخوردار است و همین اهتمام و تلاش ها باعث شد که در آتش سوزی امسال در کلینیک سینا مهر، با وجود انفجار مخازن اکسیژن آتش نشانان موفق به اطفای حریق شدند.
محسن هاشمی ، رییس شورای شهر پنجم در این باره می گوید: در حادثه کلینیک سینا مهر به دلیل تغییر کاربری و بسته شدن خروجی‌های طبقه بالای کلینیک، قربانیان در کمتر از 20 دقیقه نخست همگی فوت کردند اما آتش نشانان توانستند با مهار حریق از انفجار حدود 30 کپسول و تبدیل شدن این حادثه به پلاسکوی دیگر جلوگیری کنند.
او در مراسم رونمایی از تجهیزات جدید سازمان آتش نشانی تهران در مرداد امسال با بیان اینکه حادثه پلاسکو در دی‌ماه سال 1395 که در نتیجه کم توجهی به دو مقوله پیشگیری و اطفا بود، شوک بزرگی بر افکار عمومی بود، اظهار کرد: تقویت ایمنی تهران و سازمان آتش نشانی یکی از اولویت‌های شورای پنجم بود و در حوزه پیشگیری و تأمین تجهیزات اطفای حریق اقدامات مثبتی رخ داد که امروز بخشی از آن رونمایی می‌شود.
تلاش شورای پنجم و مدیریت شهری جدید برای تجهیز بیشتر سازمان آتش نشانی هم اکنون با توجه به تحریم ها و مشکلات ناشی از آن، کندتر از قبل پیش می رود هر چند سازمان آتش نشانی تلاش می کند با کمک صنایع داخلی و ظرفیت های کشورمان، تجهیزات جدیدی به مجموعه آتش نشانی اضافه کنند و نتیجه این تلاش ها، ربات آتش نشان است که توسط شرکت های دانش بنیان ساخته شده و این توانایی را دارد که در جاهایی که نیروی انسانی امکان ورود ندارد، به عملیات اطفای حریق بپردازد.
البته نگاهی به آتش سوزی های بزرگ اخیر مثل آتش سوزی در ساختمان پلاسکو و آزمایشگاه سینا مهر نکته دیگری را هویدا می کند که نیاز به توجه جدی و البته فراتر از سازمان آتش نشانی دارد و آن نصب تجهیزات اطفای حریق در خود ساختمان هاست. که در این زمینه هم با تلاش و اخطارهای سازمان آتش نشانی بسیاری از پاساژ ها و ساختمان های پر جمعیت مثل برخی پاساژهای بازار به تجهیزات اطفای حریق مجهز شده اند اما ساختمان های قدیمی و ناایمن شهر آنقدر زیاد هستند که ادامه این مسیر نیاز به توجه و صرف هزینه های بسیار بیشتری خواهد داشت.
از سویی یکی از اتفاقات مهم ، بالا بودن سطح آمادگی مراکز حساس امدادی مثل سازمان آتش نشانی در زمان وقوع بحران های فراگیر در شهر است، مثلا در بحرانی مانند زلزله یکی از مشکلات ایستگاه های آتش نشانی قطع احتمالی برق و در نتیجه باز نشدن درهای پارکینگ های خودرویی این ایستگاه هاست که مانع از خروج خودروهای امدادی و در نتیجه تاخیر در امدادرسانی به حادثه دیدگان خواهد بود.
در این زمینه شهرداری تهران اخیرا با نصب حسگرهایی روی مناطق زلزله خیر و گسل های فعال تهران ، این امکان را ایجاد کرده است که حدود 15 الی 20 ثانیه قبل از وقوع زلزله ، پیام هشدار به نیروهای امدادی ارسال شود ، نکته قابل توجه این است که این سامانه با اتصال اتوماتیک به ایستگاه های آتش نشانی، در 15 الی 20 ثانیه اعلام هشدار تا وقوع زلزله ، درهای ایستگاه های آتش نشانی را به صورت اتوماتیک و بدون دخالت نیروی انسانی باز می کند. این قابلیت ، نتیجه بسیار مهمی در آمادگی و امدادرسانی ، سازمان هایی مثل آتش نشانی در زمان وقوع بحران های فراگیری مانند زلزله خواهد داشت و بازدهی سامانه های امدادی را بالا می برد.
به نظر می رسد سازمان آتش نشانی به مدد دانش فنی جدید و نگاه جدید مدیریت شهری به صورت نرم افزاری و سخت افزاری تحولات خوبی داشته است و انتظار می رود در سال های آینده بسیار موفق تر و پیش رو تر باشد با این همه به امید روزی باشیم که هیچ نقطه ای از شهر نیاز به این تجهیزات پیدا نکند.
خبرنگار: اکبر بیاتی

لینک کوتاه:
https://www.iranporseman.ir/Fa/News/245968/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

تجلیل استاندار یزد از خانواده شهدای ارتش

مدیرکل بنیاد استان آذربایجان شرقی به مشکلات 50 نفر از مراجعا رسیدگی کرد

جشنواره نان و شیرینی کیش به دلیل شرایط نامناسب جوی از 30 فروردین آغاز می شود

فناوری روز دنیا در خدمت بهداشت کیشوندان/ از جدیدترین دستگاه ماموگرافی کشور در بیمارستان کیش بهره‌برداری شد

توسعه تجهیزات و ارتقای خدمات بیمارستان؛ راهبرد اصلی سازمان‌ منطقه آزاد کیش در حوزه سلامت

دیدار تشکل‌های شاهد و ایثارگر با معاون امور بین الملل دفتر مقام معظم رهبری

باران رحمت در کیش؛ شب پرتلاش نیروهای شرکت عمران، آب و خدمات برای جلوگیری از آب‌گرفتگی معابر جزیره

پیام تسلیت دکتر رئیسی در پی درگذشت پدر شهیدان «دهنوی»

اقدامات سازمان اقتصادی کوثر منجر به خودکفایی‌های بزرگ در حوزه اقتصادی شد

صبر و ایثار خانواده‌های معظم شاهد و ایثارگر درس آموز است

انتصاب جدید در سازمان منطقه آزاد کیش

افزایش تعامل بنیاد شهید و امور ایثارگران با آموزش و پرورش برای توسعه فعالیت های فرهنگی

مدیرکل بنیاد شهید کرمانشاه بر شناساندن سبک و سیره عملی شهدا به جوانان تآکید کرد

مدارس کیش فردا 28 فروردین غیر حضوری شد

برگزاری جلسه شورای معاونان و اطلاع رسانی بنیاد استان سمنان

تجمع مردم یزد در گلزار شهدا و قدردانی از پاسخ مقتدرانه سپاه

حل مشکلات جامعه ایثارگری نیازمند مشارکت دستگاه هاست

سال 1401 ؛ سال «تولید؛ دانش‌بنیان، اشتغال‌آفرین»

جلسه شورای سیاستگذاری ستاد کنگره شهدای استان البرز برگزار شد

«حفظ نظم و انضباط اداری» و «پاسخگویی حداکثری به جامعۀ هدف» پایه و اساس خدمت است

مادر شهیدان والامقام «انصاری رامندی» به لقاءالله پیوست

پلمپ یک واحد پذیرایی گرانفروش در جزیره کیش

همه فرزندان شهدا و جانبازان 70 درصد آذربایجان شرقی استخدام می‌شوند

عملیات عمرانی طرح جامع گلزار شهدای قزوین آغاز می‌شود

تکریم مدیرکل بنیاد کرمانشاه از ایثارگران شهرستان جوانرود

یادواره شهدای معلم حوادث تروریستی آموزش و پرورش استان سیستان و بلوچستان

رئیس جمهور در پیامی درگذشت پدر شهیدان «خرسندیان» را تسلیت گفت

مادر گرامی شهیدان «فرشیدفر» به فرزندان شهیدش پیوست

پیام تسلیت رییس بنیاد شهید و امور ایثارگران در پی درگذشت پدر شهیدان والامقام «دهنوی»

سفر سرپرست اداره کل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان ایلام به شهرستان دره شهر

حملات موشکی به سرزمین صهیونیستی دل خانواده‌های شهدا و ایثارگران را شاد کرد

گردهمایی از جنس غرور و اقتدار ملی در جزیره کیش/ شادی وصف ناپذیرکیشوندان از عملیات وعده صادق سپاه

بیانیه مرکز مقاومت بسیج بنیاد شهید و امور ایثارگران در حمایت از اقدام نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران در تنبیه رژیم صهیونیستی

با لغو پروازها، اقامت هتلی مسافران کیش تمدید شد

حمایت بنیاد شهید و امور ایثارگران یزد از اقدام شجاعانه سپاه پاسداران

تمدید اقامت هتلی مسافرانی که پروازشان لغو شده در جزیره کیش

برنامه ریزی جهادی برای استفاده حداکثری از آزمون استخدامی خاص فرزندان شهدا و جانبازان 70 درصد

اجتماع بزرگ مردم انقلابی کیش در حمایت از پاسخ دندان شکن رزمندگان اسلام به رژیم صهیونیستی

تقدیر بنیاد شهید و امور ایثارگران از شرکت بیمه دی

برگزاری مراسم اختتامیه فعالیت‌های قرآنی ماه مبارک رمضان بنیاد شهید و امور ایثارگران فارس

تکریم 5 عضو جامعۀ ایثارگری تبریز توسط سلمانی

مادران شهدا آیه های ایثار و گنجینه های استواری و صبر هستند

هفتمین روز شهادت شهید مدافع امنیت محسن حسین نیا در بهنمیر مازندران برگزار شد

وعده صادق هژمونی اسرائیل و استکبار جهانی را در هم شکست

نتیجه جابه جایی غیر اصولی سنگ

پیچ پیچید ولی راننده نپیچید

افزایش مقاومت به خوردگی و سایش فولاد با نیتروژن‌دهی پلاسمایی

ارائه کاتالیستی برای سنتز نانولوله‌کربنی که از آهن و کبالت بهتر عمل می‌کند

معرفی کتاب «سینمای آمریکا»

پدر قصه‌گویی عرفانی کیست؟