ایران پرسمان

آخرين مطالب

زنان این داستان‌ها در انتظار شاهزاده قصه­‌ها نیستند! خردنامه

زنان این داستان‌ها در انتظار شاهزاده قصه­‌ها نیستند!
  بزرگنمايي:

ایران پرسمان - ایبنا /مزدک بلوری گفت: زنان داستان­‌های ویلا کاتر، مستقل و قدرتمند و با اتکا به توانایی­‌های خود زندگی می­‌کنند. آن­‌ها در انتظار شاهزاده قصه­‌ها نیستند، قرار نیست مردی از راه برسد و منجی‌­شان شود.
نشر نی به تازگی دو رمان با موضوع ادبیات زنان با ترجمه مزدک بلوری منتشر کرده است. دو کتاب «باتلاق شنی» و «آری ای پیشگامان» به ترتیب نوشته نلا لارسن و ویلا کارتر هستند که به ادبیات از منظر زنانه توجه دارند. «آری ای پیشگامان» داستان دختری است که در میانه تعصب‌های کور باید برای رسیدن به هدفش با جامعه و خانواده‌اش بجنگد. این رمان با محوریت زنی شکل می‌گیرد که مقاومت و ایستادگی معنای زندگی‌اش است. رمان «باتلاق شنی» تقلای دختری سیاه‌پوست برای یافتن هویتش است. نلا لارسن که خود نویسنده‌ای دورگه است در رمان‌هایش بیشتر به مسائل نژادی و هویتی نیز نظر داشته است. جنبش مهم و تاثیرگذار هارلم در رمان‌های او جایگاه ویژه‌ای دارند. «باتلاق شنی» چالش‌های زیستی یک دختر سیاه‌پوست را که نه به جامعه سیاه‌پوستان و نه به جامعه سفیدپوستان تعلق دارد، به تصویر می‌کشد. در ادامه گفت‌وگوی ایبنا را با مزدک بلوری می‌خوانید:
دو کتابی که شما ترجمه کرده‌­اید به مسائل زنان می‌­پردازد و به ­نوعی ادبیات از منظر زنانه است. چه شد که شما تصمیم گرفتید کتاب­‌هایی در این زمینه ترجمه کنید؟
زنان جهان برای دستیابی به حقوق خود راه سختی پیموده‌­اند. تفکرمردسالاری به شکلی ساختاری برای زن جایگاه پایین‌­تری در جامعه قائل می‌­شود و با در نظر گرفتن نقش­‌های سنتی برای زن و مرد جایگاه هر یک را در مناسبات قدرت اجتماعی تعیین می­‌کند، نقش­‌هایی که مرد را منطقی، قدرت‌مند، استوار و حامی زن می­‌دانند در حالی که زن را احساساتی، بی­ منطق، ضعیف و سلطه­‌پذیر قلمداد می­‌کنند. همین نقش­‌ها مبنایی برای توجیه نابرابری­‌های جنسیتی مثل کنار گذاشتن زنان از مناصب مدیریتی یا پرداخت دستمزد کمتر به زنان است. هدف مردسالاری این است که زنان و مردان را در جایگاه تعریف­‌شده خود نگه دارد تا سلطه مرد را حفظ کند و زن را به حاشیه براند.
جنبش­‌های زنان با هدف مقاومت در برابر این ایدئولوژی شکل گرفتند، مقاومت در برابر آنچه این تفکر در مورد شیوه زندگی­‌مان به ما دیکته می­‌کند. مسائل جنسیتی به طور کلی جایگاه ویژه­‌ای در تجربه­‌های انسانی از جمله ادبیات دارند. ادبیات زنان با به نمایش گذاشتن وضعیت زنان در جامعه هم آگاهی‌­بخشی می­‌کند هم راهکارهایی برای پیشبرد اهداف زنان ارائه می­‌دهد. این آگاهی­‌‌بخشی هم در مورد سنت­‌ها و نهادهایی است که زنان را از لحاظ اجتماعی و اقتصادی مورد ظلم و تبعیض قرار می­‌‌دهند هم درباره تاثیر مردسالاری بر تجربه روانشناسانه و خلاقیت زنان، زیرا ظلم به زنان شامل سرکوب امیال و احساسات زنانه در سطح ناخودآگاه نیز می­‌شود، و این به شکلی از فمینیسم می­‌انجامد که در پی رهایی ذهنی و روانی زنان است. انتخاب ادبیات زنان برای ترجمه با هدف همین آگاهی بخشیدن به زنان و مردان جامعه صورت می‌­گیرد. در این دو کتاب قهرمانان داستان زن هستند؛ یکی دختر مستقلی است که با اتکا به توانایی­‌ها و پشتکار خود به موفقیت بزرگی می‌­رسد و الگوی خوبی برای دختران و زنان جوان است؛ دیگری دختر سیاه­‌پوست زیبایی است که در وضعیت بغرنجی گرفتار می­‌شود و داستان زندگی­‌اش رنجی را که زنان در جوامع بشری متحمل می­‌شوند به تصویر می‌­کشد.
رمان «آری ای پیشگامان» با محوریت مسائل مهاجران و زنان پیش می­‌رود. درباره قهرمان زن این رمان و مسائلی که همزمان با آن درگیر است، توضیح دهید.
الکساندرا برگسون، قهرمان داستان، با خانواده­‌اش از سوئد به امریکا مهاجرت کرده است. آن­‌ها در منطقه نبراسکا مزرعه­‌ای می­‌خرند و پس از چند سال تلاش موفق می­‌شوند بدهی‌­ها و وام­‌هایشان را پرداخت کنند. اما شرایط سخت می‌­شود؛ خشکسالی و عمل نیامدن محصول و بی­‌رحمیِ طبیعتِ سرزمینی وحشی کار را دشوار می­‌کند. کل منطقه ناامید می­‌شود و کشاورزان که حالا پس از گذشت چند سال مقروض شده­‌اند زمین­‌هایشان را رها می­‌کنند و به شهرهای دیگر مهاجرت می‌­کنند. با این حال، الکساندرا می­‌ماند و مبارزه می­‌کند. او فکرهای بزرگی در سر دارد، اما نخست باید بر کوته‌­فکری برادران و مردهای اطرافش فائق آید. سرانجام بر اثر تلاش و پشتکار به موفقیت می‌­رسد اما همچنان ناچار است با تعصب­‌ها و غرض­‌ورزی­‌های برادرانش در بیفتد تا بتواند موانعی را که بر سر راه عشق او و مرد موردعلاقه‌­اش قرار گرفته است از پیش رو بردارد. از طرفی ماجرای عاشقانه دو نفر از اطرافیان الکساندرا یکی از زیباترین عاشقانه­‌های ادبیات جهان را رقم می‌­زند.

ایران پرسمان


درباره نگاه ویلا کاتر و نلا لارسن به ادبیات رهایی بیشتر بگویید. این دو چه اشتراکات و تفاوت­‌هایی در نگاه به ادبیات دارند؟
ایجاد تغییر در باور و نگاه و کمک به رهایی خواننده از قالب­‌های کهنه هدفی است که در آثار هر دو نویسنده دنبال می‌­شود. ویلا کاتر نویسنده رمان­‌های ناحیه‌­ای است و عمدتا بر زندگی مهاجران و مرزنشینانِ دشت­‌های امریکا متمرکز می­‌شود. زنان داستان­‌های او کلیشه­‌های مرسوم جامعه را به چالش می‌­کشند و مستقل و قدرتمند و با اتکا به توانایی­‌های خود زندگی می­‌کنند. آن­‌ها در انتظار شاهزاده قصه­‌ها نیستند، قرار نیست مردی از راه برسد و منجی‌­شان شود، هدف غایی زندگی را در ازدواج کردن و گنجیدن در قالب­‌های تعریف­‌شده جامعه برای زنان نمی‌­بینند. در آثار او خواننده بیشترین همدلی را با زنان نشان می‌­دهد، داستان را از زاویه دید آن­‌ها می‌­بیند و از تعصب‌­های مردانه احساس بیزاری می­‌کند. اما نلا لارسن که از نویسندگان مطرح رنسانس هارلم، یک جنبش فرهنگی، اجتماعی و هنری سیاه‌­پوستان در دهه 1920، است مسائل جنسیتی را با مساله نژاد و تبعیض نژادی درمی­‌آمیزد.
تجربه زنان سیاه­پوست در جوامع مردسالار تفاوت عمده‌­ای با تجربه زنان سفیدپوست طبقه متوسط جوامع اروپایی و امریکایی دارد. هر زن نیازها، امیال و مشکلات خاص خودش را دارد که متاثر از نژاد، طبقه اجتماعی-اقتصادی، تحصیلات، گرایش­‌های جنسی، مذهب و ملیت اوست. به بیان دیگر، مردسالاری در کشورها و فرهنگ­‌های مختلف عملکرد متفاوتی دارد. ظلم جنسیتی به زنان سیاه­‌پوست را نمی‌­توان بدون در نظر گرفتن تجربه نژادی آن‌­ها درک کرد. زن سیاه‌­پوست هم به دلیل نژادش در بین مردان و نیز زنان سفیدپوست به حاشیه رانده می­‌شود، هم بر مبنای جنسیتش مورد ظلم مردان سیاه­‌پوست قرار می­‌گیرد. او بر تصویر ایده­‌آل زن در جوامع مردسالار، یعنی زیبایی و ظرافت، منطبق نیست، از این رو ناچار است وارد دنیای سخت کار در مزارع و خانه‌ها شود و کسی از او حمایت نمی­‌کند. در نتیجه زن سیاه­‌پوست هم به دلیل پوست تیره‌­اش و هم به دلیل بدن زنانه­‌اش مورد ستم قرار می‌­گیرد و تجربه­‌ای کاملا متفاوت دارد. نلا لارسن این تجربه متفاوت را خیلی خوب به تصویر می­‌کشد. 

ایران پرسمان


کار قبلی که از نلا لارسن ترجمه کرده بودید از منظر توجه به مساله زنان و سیاه‌­پوستان با رمان «باتلاق شنی» یک دغدغه را دنبال می­‌کنند. نلا لارسن این بار از چه دیدگاهی به این مسائل پرداخته است؟
در رمان «نقاب» با زنان دورگه آفریقایی‌­تباری روبه‌­رو هستیم که در ظاهر شبیه ایتالیایی­‌ها، اسپانیایی­‌ها یا مکزیکی­‌ها هستند. آن­‌ها برای فرار از تبعیض نژادی دهه 1920 امریکا و استفاده از مزایای سفیدپوستی، نقاب بر چهره می­‌گذارند و خود را سفیدپوست جا می­‌زنند. اما بریدن از جامعه سیاهان، از فرهنگ، رسم و رسوم، مهمانی­‌ها و رقص­‌ها، برای یکی از شخصیت­‌ها تجربه‌­ای آزاردهنده است، شخصیتی که با مرد سفیدپوست نژادپرستی ازدواج کرده و سیاه‌پوست بودن خود را از او پنهان کرده و در تمام دوران بارداری از این می‌­ترسیده که مبادا فرزندش نشانی از نژاد سیاه بر چهره داشته باشد. میل شدید او به بازگشت به جمع سیاهان و رفت‌­وآمد کردن با آن­‌ها زندگی زناشویی‌­اش را به خطر می‌­اندازد و در نهایت به اتفاقی ناگوار می‌­انجامد. در رمان «باتلاق شنی»، قهرمانِ داستان دختر سیاه­‌پوستی است که از پدری آفریقایی­‌تبار و مادری دانمارکی متولد شده است. دورگه‌­ای که هم زندگی در هارلمِ سیاه­پوستان و هم زندگی در اروپا را می‌­آزماید تا بفهمد به کدام یک تعلق دارد، اما درمی­‌یابد که انطباق یافتن با هریک از این جوامع کار دشواری است. گویی به هیچ یک از آن­‌ها تعلق ندارد. تجربه او بازتاب‌­دهنده وضعیت کسانی است که در یک فضای سوم، در مرز بین فرهنگ­‌ها، زندگی می­‌کنند و از لحاظ فرهنگی و قومی هویتی متکثر دارند.
و در آخر آیا به ترجمه در زمینه ادبیات زنان ادامه می­‌دهید؟
بله. پیش از این رمان «تابستان» اثر ادیت وارتون را ترجمه کرده‌­ام که به ماجرای رابطه عاشقانه دختری جوان با پسر شهری تحصیل­‌کرده­‌ای در دهکده­‌ای در منطقه نیو انگلند می‌پردازد. داستان روایت بیداری احساسات پرشور و امیال آتشین دختر جوان در جریان عشقی ممنوعه است، عشقی که تنگ­‌نظری­ها و رسوم کهنه جامعه آن را برنمی‌­تابد. این رمان نیز بر مسائل زنان و مشکلاتی که در جوامع سنتی با آن روبه‌­رو هستند متمرکز می­‌شود. علاوه بر این، سه نمایشنامه از پالی تیل، کارگردان تئاتر و نمایشنامه­‌نویس مطرح انگلیسی، ترجمه کرده‌­ام که به­ زودی در نشر نی منتشر می‌­شوند و همه با محوریت مسائل و دغدغه‌­های زنان نوشته شده‌­اند.
 رمان «آری ای پیشگامان» در 231 صفحه و با قیمت 36 هزارتومان و رمان «باتلاق شنی» در 190 صفحه و با قیمت 32 هزارتومان با ترجمه مزدک بلوری توسط نشر نی منتشر شده است.

لینک کوتاه:
https://www.iranporseman.ir/Fa/News/246167/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

سفارت ایران در فرانسه از پیگیری قضایی فرد حمله‌کننده چشم‌پوشی کرد

لیست 16 نفره انتخاباتی «شانا» منتشر می‌شود

سخنگوی وزارت خارجه: اتهامات آرژانتین علیه شهروندان ایرانی فاقد اعتبار است

دیدار دبیر شورای عالی امنیت ملی با دبیر کمیته سیاسی و حقوقی دفتر مرکزی حزب کمونیست چین

تصویری جدید از موشک‌های ایرانی بر فراز دیوار ندبه در قدس اشغالی

چگونه هند می‌تواند چین را به مخمصه بیندازد؟

نگرانی از یورش گارد ملی آمریکا به دانشجویان معترض

اسب‌های ارتش انگلیس لندنی‌ها را زخمی کردند

رأی الیوم: حاکمیت اردن استمرار جغرافیای راهبردی رژیم صهیونیستی است

ده نمکی در دو اپیزود

چرا رئیسی به پاکستان سفر کرد؟

روشنگری از دلایل اجرای طرح نور؛ به زودی

عامل تحریم

صنعت خودرو، قربانی زیاده‌خواهی مسئولان و دلالان

از کجا بفهمیم نمازهایی که میخوانیم بدرد قیامت می خورد؟

جوانمردی امیرالمؤمنین صلوات الله علیه در جنگ ها

در شب قبل شهادت حضرت حمزه(ع) چه گذشت؟

«اسلام آمریکایی» چیست؟

هیتلر برای چه به دنبال برج ایفل بود؟

واکنش نماینده ایران به کشف گورهای دسته جمعی در خان‌یونس

بازتاب گسترده سفر رئیس‌جمهور ایران به سریلانکا در رسانه‌های جهان

واکنش کرملین به انتقال کمک‌های چند میلیارد دلاری آمریکا به اوکراین

التهاب سیاسی در دانشگاه‌های آمریکا

در باکو جایی برای شیعیان نیست

بررسی طرح مالیات بر عایدی سرمایه؛ نرخ مالیات املاک، خودرو، طلا و ارز چقدر است؟

پاسخ معاون وزیر کار در مورد دستمزد کارگران؛ افزایش حقوق بی‌سابقه بوده، 119 درصد افزایش یافت

افزایش سه برابری ظرفیت تبادل برق ایران و ترکمنستان

هر روز به این سه بزرگواران سلام بدید

اهمیت انشاءالله گفتن در کارها

ویدئوی زیبا و آرامش‌بخش از شن‌های کویر

همه‌جا پای یک ژن در میان است؛ حتی در لذت از موسیقی!

شاعرانه/که درد عاشقان آنجا به جز شیون نمی‌دانم

پنج پیشنهاد ایران برای تقویت امنیت اطلاعات در جهان

بالا رفتن پرچم ایران در جزیره سیلان سریلانکا

جزئیات رایزنی‌های چهار گزینه ریاست مجلس دوازدهم با منتخبین

ابراز احساسات مردم سریلانکا از حضور رئیسی در کشورشان

متقی: تخم‌ مرغ‌های حماس در یک سبد نیست

ذوق‌زدگی رژیم صهیونیستی از تصویب بسته کمکی در سنای آمریکا

پیروزی ترامپ و بایدن در انتخابات مقدماتی پنسیلوانیا

وصول 110 هزار میلیارد تومان فرار مالیاتی در سال گذشته

اتمام بررسی جداول لایحه بودجه 1403 در کمیسیون تلفیق

ابراز تاسف معاون وزیر صمت از کاهش عرضه محصولات پتروشیمی

هشدار وزارت کار: اخبار رسمی کالابرگ‌ را تنها از مراجع رسمی دنبال کنید

نشست هم‌اندیشی تشکل‌های ایثارگری با دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی برگزار شد

پیام تسلیت رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران در پی شهادت جانباز گرانقدر «سلمان کلیوند عباسی»

نمایش نهنگ غول پیکر مقابل چشم گردشگران

دوربین مخفی دیدنی در مورد مد و لباس

استوری وفات حضرت عبدالعظیم حسنی علیه‌السلام

احیای نظریه مکانیک کوانتومی؛ واضح‌ترین تصویری که تاکنون از اتم‌‌های منفرد ثبت شده است

معرفی نامزدهای جایزه ادبیات داستانی زنان