ایران پرسمان

آخرين مطالب

این موجود بد قیافه واقعا سعدیِ بزرگ است؟ خردنامه

  بزرگنمايي:

ایران پرسمان -
این موجود بد قیافه واقعا سعدیِ بزرگ است؟
٠
٠
ایسنا / رئیس هیات مدیره انجمن مجسمه‌سازان ایران می‌گوید: ساخت آثار بدشکل هنری در سطح شهر از چند منظر قابل بررسی است؛ اول نهاد سفارش‌دهنده. آنها باید با توجه به مراتب کار حق و حقوق هنرمند را از جمله زمان لازم برای پروژه، متریالی که قرار است هنرمند با آن کار کند و مبالغ قرارداد در نظر بگیرند. بعد از آن نیز باید درباره‌ آن شخصیت خاص مطالعه و پژوهش شود که این کار در ایران خیلی انجام نمی‌شود. دوم اینکه هنرمندانی که تن به چنین کارهایی می‌دهند مشکل خودشان است. چون ممکن است هنرمند از روی استیصال تن به چنین کاری بدهد. از همه اینها بدتر سپردن کار به افراد ناکارآمد است که شاید انجمن حتی صلاحیت آنها را قبول نکند.
ساخت مجسمه‌ها و سردیس‌هایی بدشکل از مشاهیر ملی در ماه‌های اخیر حاشیه‌های بسیاری را به همراه داشته است؛ آثاری که بعضا داد هنرمندان را درمی‌آورند و به سرعت هم با هدف اصلاح از محل نصب برداشته می‌شوند.
برخی هنرمندان و کارشناسان هنری با این نگاه که ساخت پرتره‌های بدشکل از مشاهیر، در ذهن‌ها ماندگار می‌شود، می‌تواند در تحریف چهره آن شخص اثرگذار باشد و در تاریخ ثبت شود، بارها در این خصوص هشدار داده‌اند.
چندی پیش بحث بر سر سردیس جمشید مشایخی بود که به دلایل مختلف شباهت خاصی به خود این چهره نداشت، پس از آن هم در هفته‌های گذشته اثر یادبودی برای سعدی در شیراز نصب شد که به دلیل شباهت نداشتن به تصاویر موجود از آن شاعر پرآوازه و شکل نامناسب طرح، واکنش‌هایی را از سوی کاربران شبکه‌ها و فضای مجازی به همراه داشت.
مسئولان شیراز که پس از گذشت 67 سال از ساخت مجسمه سعدی شیرازی توسط ابوالحسن صدیقی، در پی نصب یادمان جدیدی بودند، اثری را نصب کردند که برعکس مجسمه سعدی که اثری ماندگار است، مایه انتقاد و گله اهالی هنر شد. این مجسمه فردای روزی که نصب شد، برداشته شد. خبرنگار ایسنا تلاش کرد تا دلیل نصب چنین مجسمه‌ای و برداشتن ‌آن را جویا شود ولی در نهایت کسی حاضر به پاسخگویی نبود.
در همین راستا این موضوع با رییس هیئت مدیره انجمن مجسمه‌سازان مطرح شد تا نظر او را درباره این که چرا ساخت سردیس‌ها و مجسمه‌های بد شکل مدام اتفاق می‌افتد، جویا شویم.
عباس مجیدی به ایسنا می‌گوید: پیش از هر چیز باید بدانیم که آن اثر آیا ارزش هنری دارد یا نه و آیا اثر توسط یک هنرمند ساخته شده یا خیر. بسیاری از هنرمندان ما در حال حاضر بیکار هستند. بسیاری از آنها حاضر نیستند با هیچکدام از نهادها همکاری داشته باشند. دلیل آن هم روشن است. چون قراردادها متناسب با شأن هنرمند از لحاظ مبالغ دریافتی و زمان، نیست و از طرفی هنرمند تحت فشار قرار خواهد گرفت؛ به نحوی که او را مجبور می‌کنند ظرف مدت کوتاهی کار را انجام دهد؛ گرچه که شاید آن پروژه به سه ماه زمان نیاز داشته باشد.
مجیدی اضافه می‌کند: بنابراین اکثر هنرمندان حرفه‌ای با نهادهای دولتی همکاری نمی‌کنند. خود من در دو سال گذشته حتی یک پروژه دولتی هم انجام نداده‌ام. زیرا مجبور نیستم که به چنین چیزی تن بدهم. از طرفی در شهرستان‌ها رایج است که به سراغ هنرمندان تازه‌کار یا کسانی که حرفه‌ای نیستند می‌روند چون این افراد حاضرند با ارقام خیلی کم پروژه‌ها را به انجام برسانند. گرچه که شاید این افراد حتی مجسمه‌ساز هم نباشند.
این هنرمند مجسمه‌ساز بیان می‌کند که ساخت مجسمه‌های بد شکل به نهادهایی که صاحب پروژه هستند بازمی‌گردد، این قبیل مشکلات تازه نیستند و سالیان سال است که ما شاهد کارهای ضعیفی در سطح شهرها هستیم.
رئیس هیات مدیره انجمن مجسمه‌سازان ایران تصریح می‌کند: این امر تنها مختص مجسمه‌ها نیست و به دیگر پروژه‌های هنری در حوزه‌های مختلف که در سطح شهر نصب می‌شوند هم برمی‌گردد. بالای 50 درصد از آثار هنری شهری که در سطح ایران کار می‌شود زیر ابتدایی‌ترین اصول هنری هستند؛ کسی هم درباره آن‌ها پاسخگو نیست.
او با بیان اینکه این موضوع از چند منظر قابل بررسی است، می‌گوید: اول نهاد سفارش‌دهنده است. آنها باید به مراتب کار حق و حقوق هنرمند را از جمله زمان کار، متریالی که با آن کار می‌کند و مبالغ قرار داد را در نظر بگیرند. بعد از آن نیز باید درباره آن شخصیت خاص مطالعه و پژوهش شود که انجام نمی‌شود. دوم اینکه هنرمندانی هم که تن به چنین کارهایی می‌دهند مشکل خودشان است. چون ممکن است هنرمند از روی استیصال تن به چنین کاری بدهد. از همه اینها بدتر سپردن کار به افراد ناکارآمد است که شاید صلاحیت آنها را انجمن اصلاً قبول نکند.
مجیدی در پایان می‌گوید: شهر مراتبی دارد که باید با توجه به آن، اثر هنری را در هر منطقه قرار داد که به این امر توجهی نمی‌شود. مجسمه‌ای که در شهر قرار می‌گیرد با مجسمه‌ای که در گالری عرضه می‌شود متفاوت است. چهره سعدی همان است که استاد صدیقی جا انداخت و پس از آن به شکل منطقی بهتر است، دیگران هم چهره سعدی را همان‌گونه ارائه دهند؛ البته ممکن است شخصیتی باشد که هنرمند قبلا تصویری از او ندیده باشد. ولی وقتی ما از قبل یک الگو داریم، برای ساخت مجسمه یا حتی کشیدن چهره مشاهیر باید روی شخصیت آن فرد مطالعه و پژوهش انجام دهیم و سپس به شباهت‌سازی آن فکر کنیم.
ضمن اینکه هنرمند می‌تواند با مطالعه و پژوهش آثاری که پیشتر درباره یک شخصیت ارائه شده است، در نهایت اثری را از فیلتر ذهنی خود عبور داده و در نهایت کاری با امضای خود را عرضه کند.

لینک کوتاه:
https://www.iranporseman.ir/Fa/News/26666/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

نماهنگ «تنبیه متجاوز»

عملیات انتقال بیمار 300 کیلویی به بیمارستان مسکو!

تلاوت دلنشین سوره قیامت با صدای استاد عبدالباسط

زومی حیرت آور درون صورت فلکی اوریون

زیبایی شناسی معشوق در شعر فارسی

تصویر احوالپرسی ظریف از ولایتی

چرا به شاهد 136، «کلاشنیکف دنیای پهپاد‌ ها» می گویند؟

تاریخ سازی جعلی

سیل برای دبی گران تمام شد

دیدار مشاور رئیس جمهور در امور روحانیت با خانواده شهدا در سمنان

گیر افتادن گربه‌ای در سیل دبی

نماهنگ حماسی «الله اکبر» با صدای محمود کریمی

اوضاع فرودگاه کیش و دبی یک روز پس از باراش شدید باران

با بزرگترین ستاره شناخته شده آشنا شوید

همدلی های دلنشین دکتر شکوری

هشدار صریح ایران به رژیم صهیونیستی؛ در پاسخ دادن به هرگونه ماجراجویی آنی عمل می‌کنیم

سخنگوی کابینه اسرائیل: حمله ایران به ما «بی‌سابقه» بود

رئیسی: اگر اهل مذاکره‌اید، ما میز مذاکره را ترک نکرده‌ایم

روایت هاشمی رفسنجانی از درخواست وزیر نفت برای صدور نفت مجانی به سوریه

سپاه ادعای آسیب نیروگاه دیمونا در حمله ایران را تکذیب کرد

6 پیشنهاد وزیر امور خارجه کشورمان در شورای امنیت سازمان ملل

اردن: باید مانع حمله به رفح شد

رویترز: آمریکا عضویت فلسطین در سازمان ملل را وتو می‌کند

تظاهرات علیه نتانیاهو امروز هم ادامه یافت

انتقاد نظامیان اسرائیلی از ضعف ارتش برابر حملات حزب الله لبنان

انقلابیون انتقادی

موضع‌گیری دو پهلو

بیشترین و کمترین بازدهی نمادهای بازار سهام هفته چهارم فروردین

رییس سازمان برنامه و بودجه: کشور در مدار رشد اقتصادی قرار دارد

شهدا بهترین الگو برای انسان در مسیر الله هستند

هوای تازه/ آی قابیل! آی اســرائیل! نوبت انتقام‌ هابیل است

دام دنیا در بیان عطار نیشابوری

بیانیه بایدن درباره تحریم‌های جدید ضدایرانی آمریکا

امیرعبداللهیان: در صورت تعرض به منافع ایران، در پاسخ‌گویی لحظه‌ای تردید نخواهیم کرد

امیرعبداللهیان: عملیات دفاع مشروع و اقدام متقابل ایران پایان یافته است

اردن: ایران قصد تشدید تنش ندارد

سلامت جسمی- روانی صهیونیست‌ها وخیم‌تر شده است

سازمان بهداشت جهانی: حجم ویرانی بیمارستان‌های غزه فاجعه‌آمیز است

ادعای رسانه عبری درباره اصابت موشک به دیمونا جنگ روانی است

نتانیاهو: نباید اختلافات داخلی را علنی کنیم؛ با تهدید وجودی روبرو هستیم

انتقاد حسین عبده تبریزی به مالیات مضاعف علیه سرمایه‌گذاری

4گوشه دنیا/ گرانترین خانه جهان در پاریس

ترور ناکام یک نفر در برزیل

نماهنگ «یوم الانتقام» با صدای ابوذر روحی

عملیاتی شدن 5 فروند زیردریایی هوشمند با قابلیت تعقیب هدف و نشت‌یابی

خط و نشان عضو کمیسیون امنیت ملی برای کشورهای عربی منطقه

منبع آگاه: ادعای «معاریو» درباره حمله به دیمونا توسط ایران کذب است

رئیسی: گذشت زمانی که می‌خواستند با برجام 2 و 3 روی موشک‌های ما معامله کنند

اردوغان: باید در راستای توقف نسل‌کشی در غزه تلاش کنیم

اوکراین درباره وقوع جنگ جهانی سوم هشدار داد