ایران پرسمان

آخرين مطالب

یک کتاب خوب/ حکایت قایم‌باشک‌بازی موجودات فضایی با انسان! خردنامه

  بزرگنمايي:

ایران پرسمان -
یک کتاب خوب/ حکایت قایم‌باشک‌بازی موجودات فضایی با انسان!
٢٣
٠
خبرگزاری کتاب ایران / تصور کنید موجوداتی زنده و فراهوشمند که چندان هم شبیه انسان‌ها یا جانوران زنده روی کره زمین نیستند، در سیاره‌ای دیگر زندگی می‌کنند؛ اگر خبردار شوید که این موجودات قرار است در روز و ساعتی مشخص به زمین حمله کنند و می‌خواهند تنها در چند دقیقه زمین را نابود کنند؛ چه هرج و مرجی را برای ساکنان کره زمین به وجود می‌آید؟
سال‌هاست که انسان در پی کشف موجودات فضایی پروژه‌های زیادی را طراحی کرده که تمامی آن‌ها با شکست مواجه شده است. در حقیقت اوایل قرن هفده میلادی بود که گالیله تلسکوپ جدیدش را ساخت؛ همان موقع بود که سودای یافتن موجودات فرازمینی بالا گرفت؛ تا اینکه یک قرن بعد ویلیام هرشل مدعی شد که ساکنان مریخ از آدم‌های کره زمین بزرگترند وی علت این ادعای خود را گرانش ضعیف‌تر مریخ نسبت به سیاره زمین دانست که همین عامل باعث شده مریخی‌ها قد بلند‌تر از ساکنان زمین باشند.
بیایید کمی واقع‌بین باشیم؛ علم امروز دانشمندان، به ما می‌گوید که حیات این حیاتی‌ترین نعمت بشر؛ تنها در سیاره‌ای مانند زمین یافت شده است. می‌توان گفت این قطعی‌ترین یافته دانشمندان است؛ اما در اینجا یک پرسش به وجود می‌آید که در میان میلیاردها کهکشان و ستاره موجود در کیهان احتمال وجود موجودات فضایی چقدر است؟
پائول دیویس در کتاب «سکوت وهم‌آور» به موضوع وجود موجودات فضایی می‌پردازد اینکه آیا ما تنها‌ترین موجودات کیهان هستیم یا خیر؟ وی در مقدمه کتابش به این موضوع اشاره می‌کند که صرفا نمی‌خواسته کتابی بی‌خاصیت بنویسد که در تحسین کارهای قبلی محققان باشد به همین منظور تصمیم گرفته است نگاهی جامع به اهداف و فرضیه‌های تحقیقات بزرگ در این زمینه بیاندازد. دیویس در فوریه سال 2008 کارگاهی در دانشگاه آریزونا با مضمون صدای سکوت برگزار کرد.
کتاب «سکوت وهم‌آور» قسمت‌های زیادی بحث‌های این نویسنده را در کارگاه صدای سکوت است. منصور نقی‌لو مترجم این اثر در گفت‌وگو با ایبنا می‌گوید: «محتوای این اثر از دیرباز برای بسیاری از علم‌دوستان جذاب و قابل توجه است و موضوعاتی که در آن درج شده است همواره جزو بحث‌برانگیز‌ترین موضوعات علمی در دنیای کیهان است؛ در حقیقت این اثر به تنهایی انسان در کیهان می‌پردازد که آیا ما تنها موجودات کیهان هستیم یا خیر؟ اگر موجودات فضایی وجود دارند چرا خود را نشان نمی‌دهند؟ در واقع این کتاب شکل و شمایل آن‌ها را به مخاطب نشان می‌دهد؛ همچنین به فعالیت‌های ناسا هم تاکید می‌کند که شاید تحقیقات آن‌ها درباره موجودات فضایی اشتباه باشد . احتمالا آن‌ها شیوه‌ دیگری برای ارتباط دارند که با شیوه ارتباطی ما متفاوت است.»

در بخشی از کتاب به واکنش انسان‌ها در صورت حمله موجودات فضایی اشاره دارد در این بخش آمده؛ «در یک صبح سرد و مه‌آلود در ماه آوریل 1960 اخترشناس جوانی به نام فرانک دریک به آرامی کنترل یک دیش 26 متری را در رصدخانه ملی رادیو اخترشناسی آمریکا واقع در ویرجینای غربی به دست گرفت. دریک مشتاقانه امیدوار بود که موجودات فضایی ساکن سیاره دور که به دور ستاره تائوسی می‌چرخد، سیگنال‌های رادیویی را به سمت ما مخابره کنند و دیش رادیوویی قدرتمند او موفق به شناسایی آن سیگنال‌ها شود. پس از گذشت نیم ساعت او به این نتیجه رسید که هیچ چیز مهمی به دست نخواهد آورد. ناگهان یک‌سری صداهای شگفت‌آور از بلندگو و دستگاه ضبط صوت بلند شد دریک تعادل خود را از دست داد و تقریبا از صندلی‌اش به زمین افتاد... آیا این واقعا مخابره‌ای موقت از جانب موجودات فضایی بوده است؟»
نقی‌لو با اشاره به انتشار اخبار حمله موجودات فضایی به کره زمین می‌گوید: «در صورت وجود موجودات فضایی که مردم زمین باید تصمیم بگیرند که باید چه کرد؛ برای مثال ناسا شاید بداند که موجودات فضایی وجود دارد و شاید به زمین حمله کنند. نویسنده در این اثر معتقد است، نمی‌‌توان این خبر را به یک‌باره به مردم گفت و احتمالا هرج و مرج عظیمی به وجود می‌آید. این کتاب راه‌کار‌های جالبی برای جلوگیری از هرج و مرج می‌دهد؛ اینکه ابتدا اخترشناسان باید بررسی کنند که آیا این خبر صحت دارد یا خیر و بعد باید در دسترس آژانس‌های فضایی مختلف قرار گیرد در مرحله بعدی این دولت‌مردان هستند که باید وارد کار شود که به گونه‌ای که موجب ترس و وحشت مردم نشوند.»
به گفته این مترجم: «نویسنده بررسی می‌کند که آیا موجودات فضایی وجود دارند یا خیر؟ در حقیقت فعالیت وی در پژوهش‌هایش بررسی سیگنال‌های فضایی است؛ اما تاکنون هیچ دستاوردی نداشته است و در مقدمه کتاب هم به این اشاره می‌کند که یک پژوهشگر متوجه سیگنالی مشکوک از فضا به سمت زمین می‌شود؛ بعد بررسی‌های فراوان مشخص می‌شود که این سیگنال ساخته دست بشر بوده که نام آن سیگنال «wow» است؛ در نهایت همه سیگنال‌هایی که به دست دانشمندان رسیده از سوی ماهواره‌ها ارسال شده‌اند یا در کل از سوی موجودات فضایی نبوده‌اند و همگی ساخته دست بشر هستند.»
شاید برخی مخاطبان پیش از مطالعه کتاب بپندارند که این اثر حاصل تخیل نویسنده است اما درج نظریه‌های گوناگون در رابطه با موجودات فضایی و نقد آن‌ها از سوی نویسنده حاکی از نگاه واقع‌بینانه وی درباره این موضوع بوده است؛ نقی‌لو در این‌باره می‌گوید: «در رابطه با نظریه‌های اشاره شده در کتاب باید بگویم که نویسنده هیچ نظریه‌ای از خود مطرح نمی‌کند و هیچ فرضیه و خیال‌پردازی ندارد. وی دانشمندان بسیاری را معرفی می‌کند و ارتباط آن‌ها را با وجود و عدم وجود موجودات فضایی بیان می‌کند و در بخش نتیجه‌گیری کتاب به این اشاره می‌کند که هنوز داریم تلاش‌ می‌کنیم که آیا موجودات فضایی وجود دارند یا خیر وی معتقد است، فناوری‌های ما هنوز خیلی محدودند به قدری که ما با تمام پیشرفت‌هایمان نتوانسته‌ایم منظومه شمسی را درست به طور کامل کاوش کنیم.»
در بخشی از کتاب به مهاجرت انسان به سوی مریخ اشاره شده است و نویسنده چنین امری را تقریبا محال می‌پندارد این مترجم می‌گوید: «نویسنده امیدوار است ما باید کاری کنیم که مشاهدات خود را بالا ببریم؛ اینکه اگر انسان بخواهد از زمین خارج شود راهکارش چیست؟ بالاخره انسان باید از زمین به تدریج خارج شود چراکه منابع زمین محدود است؛ همانگونه که ایلان ماسک گفته است ما مجبوریم تا 2030 زمین را ترک کنیم. اما از نظر عصب‌شناسان این امکان‌پذیر نیست؛ چرا که بدن انسان فقط می‌تواند در شرایط زیست‌محیطی زمین زندگی کند.»
کتاب «سکوت وهم‌آور» نوشته پائول دیویس، در 264 صفحه، به قیمت 29 هزار تومان از سوی انتشارات سبزان روانه بازار نشر شد.

لینک کوتاه:
https://www.iranporseman.ir/Fa/News/42988/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

رئیس دومین بانک بزرگ روسیه: سوئیفت باید از بین برود

پیش بینی تولید 13.5 میلیون تن گندم در سال جاری

سقوط سهام آسیا

نتیجه‌ی عدم توجه به جلو در رانندگی

برنامه‌ریزی ناسا برای تجدید قوای کاوشگر ستاره‌های نوترونی

اهمیت بجا آوردن شکر خدا در جلد هفتم کتاب «طعم شیرین خدا»

دانشجو: حادثه امنیتی سفارت ایران در پاریس پایان یافت

موضع اردوغان درخصوص حادثه اصفهان

ظریف: عدم محکومیت تجاوز اسرائیل توسط شورای امنیت، ایران را ناگزیر به دفاع مشروع کرد

وقوع حادثه امنیتی مقابل سفارت ایران در پاریس؛ عامل حمله دستگیر شد

کاهش مجدد رتبه اعتباری رژیم صهیونیستی

مرغ کیلویی چند؟

روند ادامه‌دار کاهش قیمت سکه

قسمت هایی واقعی از کارتون تام و جری!

حکمت/ کجای مجلس بنشینیم؟

وقوع حادثه امنیتی در مقابل سفارت ایران در پاریس

آمریکا: در هیچ اقدام تهاجمی علیه ایران شرکت نکردیم

چین: در کنار مردم فلسطین هستیم

هدیه یک میلیارد دلاری بایدن به اسرائیل

نویسنده آمریکایی: خاورمیانه در پرتگاه جنگ گسترده‌تری است که هیچ‌کس نمی‌خواهد

خانه‌های کلنگی تهران چند؟

قانون اساسی برخاسته از نماز

گوناگون/ برج یاقوت کبود بعد از 20 سال گل داد!

4 گوشه دنیا/ پرموترین پسر جهان که مبتلا به «سندرم گرگینه» است

محافظت اردک مادر از جوجه اردک هایش در برابر حواصیل

درگیری حیوانات در طبیعت

یک بمب‌افکن میکرومقیاس برای مقابله با تومور سرطانی ساخته شد

صحبت های شنیدنی دکتر انوشه

جزئیات مقابله سامانه‌های پدافند هوایی با اشیای مشکوک در آسمان اصفهان

دستور فرمانده به یگان‌های امدادی سپاه برای کمک به سیل‌زدگان

فنلاند قواعد پناهندگی را تشدید می‌کند

10 هزار بی خانمان در پی تخریب دو هزار خانه در مرکز غزه

آپارتمان مخفی در نوک برج ایفل

آبشار زیبای شن لونگ در چین

خوش و بش جالب خرس با یک راننده!

بادبان ناسا بر فراز زمین برافراشته می‌شود!

«نشان سبز» درباره زندگی پیامبر اکرم (ص) منتشر شد

راهپیمایی حمایت از مردم غزه و عملیات وعده صادق در مشهد، گرگان و کرمان

کرملین: از ایران و اسرائیل می‌خواهیم خویشتن‌داری کنند

حاج‌علی‌اکبری: عملیات وعده صادق یک طوفان‌الاقصی ایرانی بود

درخواست وزرای خارجه گروه 7 از ایران و اسرائیل: از هرگونه تشدید تنش اجتناب کنید

وضع بهداشتی وخیم فلسطینی‌ها در اردوگاه جبالیا

سفر مقام‌های ارشد بلاروس به کره شمالی

گروه 7: با هرگونه عملیات نظامی اسرائیل در رفح مخالف هستیم

وقتی زنبور محو شهد گل ها می شود

دره خزینه یکی از دره‌های زیبا و شگفت‌انگیز استان لرستان

صحنه هایی دیدنی از خانواده خرس های قطبی

باهنر: وحدت شکنی بلای مجلس است

آذری جهرمی: در صورت اعلام جهاد توسط فرماندهی کل قوا، لباس سربازی خواهم پوشید

حماس و فتح وتوی ضد فلسطینی آمریکا را محکوم کردند