ایران پرسمان

آخرين مطالب

سخنگوی دستگاه قضا درباره ماجرای سحر خدایاری چه گفت؟ سیاست روز

  بزرگنمايي:

ایران پرسمان -
شفاف‌سازی سخنگوی دستگاه قضا از ماجرای سحر خدایاری
k ١.٣
٠
میزان / سخنگوی قوه قضاییه در خصوص «پرونده سحر خدایاری» توضیحاتی ارائه کرد.
غلامحسین اسماعیلی سخنگوی قوه قضاییه در برنامه پرونده ویژه که با موضوع «پرونده سحر خدایاری» از شبکه سوم سیما پخش شد، اظهار کرد: نسبت به اصل موضوع باید بار دیگر تصریح کنم که این مرحومه در مراجع قضایی به هیچ عنوان محکومیت کیفری نداشته است و اصلا دادگاهی برای رسیدگی به پرونده او تشکیل نشده است تا بخواهد محکومیتی برای او صار شده باشد.
سخنگوی قوه قضاییه تصریح کرد: متاسفانه برخی از رسانه‌ها و افراد دارای مسئولیت‌های اجتماعی و سیاسی، برخلاف واقع ادعا کردند که این فرد دارای محکومیت کیفری بوده و این حکم محکومیت، زمینه ساز اقدام مرحومه شده است که به هیج وجه این مطلب صحت ندارد.
وی خاطرنشان کرد: مطالب ادعایی دیگر در خصوص اینکه فرد دیگری به مرحومه گفته است که دارای محکومیت هستی و حکمی برایت صادر شده نیز صحت ندارد و بر اساس یک شایعه سازی و خبر سازی اینگونه ذهن افراد جامعه را مشوش کردند و خوراکی برای بیگانگان و معاندین نظام و انقلاب فراهم آوردند.
مجری برنامه از سخنگوی قوه قضاییه پرسید: با رسانه‌هایی که خبر دروغ را منتشر کردند، چه برخوردی قرار است بشود و آیا نمایندگان و کسانی که اظهارنظر کردند و اظهارنظر آن‌ها در این زمینه باعث فضاسازی شد، با قوه قضاییه تماس گرفته بودند تا در مورد پرونده کسب اطلاع کنند؟
سخنگوی قوه قضاییه در پاسخ گفت: متاسفانه هیچکدام از خبرگزاری‌هایی که این خبر کذب را منتشر کردند و چهره‌ها و افرادی که این خبر را در فضای مجازی بازنشر دادند، با مقامات قضایی در ارتباط با صحت و سقم این ادعا تماسی نداشتند و قبل از انتشار مطلب اقدام به بررسی این موضوع و صحت و سقم آن نکرده‌اند.
اسماعیلی خطاب به خبرگزاری‌ها، چهره‌های اجتماعی و افراد دارای مسئولیت در بخش‌های مختلف تاکید کرد: اولا تمرین کنیم و بیاموزیم که یکایک ما باید موازین شرعی و اخلاقی و قانونی را رعایت کنیم و بدون اطلاع و مستندات به شایعه سازی و شایعه پراکنی اقدام نکنیم چراکه این امر موجب تشویش اذهان عمومی جامعه می‌شود.
وی ادامه داد: ثانیا اگر به هر دلیلی این اتفاق رخ داد، عدم پذیرش اشتباه و اصلاح و جبران آن و اصرار و توجیه اشتباهات، باز امری مذموم و غیرقانونی و غیراخلاقی است.
سخنگوی قوه قضاییه بیان داشت: حداقل در این موضوع از همین مرحومه سحر خدایاری یاد می‌گرفتند که علیرغم اینکه اشتباهی را مرتکب شده بود (نه صرفا در بحث ورود به ورزشگاه بلکه درگیر شدن و اهانت به ماموران و مطالب دیگری که از او سرزده بود)؛ اما در بازجویی‌ها به صراحت به اشتباه خود اعتراف و آن را پذیرفته و ابراز ندامت کرده است، با وجود اینکه دارای شخصیت متعادلی نبوده است. ولی آنقدر از خودش شخصیت نشان داده که اشتباه خود را بپذیرد حالا چگونه است که کسانی که ادعا‌هایی در جامعه ما دارند اشتباهات خود را نمی‌پذیرند و نسبت به جبران آن اقدام نمی‌کنند.
اسماعیلی در پاسخ به سئوالی مبنی بر اینکه چه تضمینی وجود ندارد که دوباره همین سناریو تکرار نشود و قوه قضاییه برای جلوگیری از تکرار این سناریو چه برنامه‌ای دارد، گفت: قوه قضاییه در برخورد با موارد قانون گریزی و پیشگیری از وقوع جرم آخر خط است و برخورد قضایی به عنوان آخرین اقدام و علاج نهایی به کار گرفته می‌شود.
وی افزود: اولا قوه قضاییه انتظار اقدام مناسب از ناحیه نهاد‌های شبه قضایی که دارای مسئولیت حقوقی و قانونی هستند را دارد. در همین موضوع اخیر معتقدیم که در حوزه رسانه و خبرگزاری‌ها هیات نظارت بر مطبوعات، در حوزه برخی از مقامات و مسئولان اجرایی، هیات‌های رسیدگی به تخلفات اداری و حراست‌ها و بازرسی‌ها و در مورد نمایندگان مجلس هیات نظارت بر رفتار نمایندگان باید وظایف قانونی خود را انجام دهند قبل از اینکه قوه قضاییه مداخله قضایی داشته باشد و اگر این نهاد‌ها وظیفه خودشان را به خوبی انجام دهند ممکن است اصلا ضرورتی به اقدام قضایی نباشد یا اگر آن‌ها تشخیص دادند که در ادامه اقدامات آن‌ها مرجع قضایی باید ورود پیدا کند با انعکاس موضوع به مرجع قضایی حتما وظیفه قانونی خودمان را انجام خواهیم داد.
اسماعیلی یادآور شد: البته قصور و یا کوتاهی هرکدام از این نهاد‌ها مانع اقدام دادستان و مراجع قضایی نیست. در این مورد هم تاکنون مراجع قضایی اقدام به اعلام شکایت و تشکیل پرونده نکرده اند و امیدواریم با انجام تکالیف بخش‌های دیگر نیاز به اقدام قضایی نباشد، اما در صورتی که وظایف دیگران منتهی به نتیجه مطلوب و اثربخشی نشود مراجع قضایی تکلیف قانونی خودشان را انجام خواهند داد.
سخنگوی قوه قضاییه در پاسخ به مطالبه احمد امیرآبادی نماینده مردم قم که مهمان دیگر این برنامه بود مبنی بر اینکه قوه قضاییه در بحث شورای عالی فضای مجازی ورود پیدا کند و قوانین پیشگیری را بیشتر پیگیری نماید، گفت: از برنامه‌های خاص ریاست قوه قضاییه حضور موثر و اثربخش در شورا‌های عالی مختلفی است که قوه قضاییه در آن ایفای نقش می‌کند و در شورای عالی فضای مجازی نیز حضور فعالی دارد و این موضوع هم در آن شورا با پیگیری ریاست قوه قضاییه تعقیب خواهد شد.

لینک کوتاه:
https://www.iranporseman.ir/Fa/News/51605/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

واکنش همتی به سخنان قالیباف؛ زندگی را برای مردم سخت و پیچیده نکنید

سرقت عجیب سهمیه بنزین؛ مواظب کارت سوخت خود باشید!

گردشگری/ آبشار دوقلوی زمرد حویق در دل کوه‌های تالش

فرار کردن اسب‌ها در مرکز لندن

طبیعت چشم‌نواز دشت لاله‌های واژگون

ناسا 2 ماموریت رصد زمین را پس از 18 سال متوقف کرد

داستانک/ سمعک با کارکرد متفاوت

هلاکت 2 تروریست با عملیات پهپادی نیروهای امنیتی در اطراف زاهدان

سردار اشتری: شهید حجازی دارای سبک فرماندهی بود

سردار فدوی: نقش شهید حجازی در توانمندسازی مقاومت موثر است

غریب‌ آبادی: آمریکا صلاحیت ورود به عرصه حقوق بشر را ندارد

العربیه: مصر به اسرائیل پیشنهاد ازسرگیری مذاکرات در مقابل تعلیق عملیات رفح را داد

هشدار چین به آمریکا: بین تقابل و همکاری یکی را انتخاب کنید

جبهه پایداری معامله‌گر است

اسراییل‌ ضربه راهبردی خورده است

دردسر تیک‌تاک

ائتلاف غرب علیه نفت روسی

اتفاق جدید در بازار مسکن؛ خریداران مسکن و مستاجران منتظر تغییر باشند

قیمت این خودرو 30 میلیون تومان ارزان شد

هوای تازه/ نه اژدهاست که کرم شب است اسرائیل

4گوشه دنیا/ کشف کلاه‌خودی از 2500 سال قبل

نماهنگ سرود «حریفت مُنُم»

ایران می تواند پرتاب انسان به فضا را رقم بزند؟

بزرگترین چاپگر 3بعدی جهان یک خانه را در 80 ساعت می‌سازد

دلبر و یار من تویی رونق کار من تویی

رئیسی: هرکجای کشور فسادی دیده شود مطلقا به فساد و مفسد رحم نخواهد شد

انتقاد فلاحت پیشه به ادعای کریمی قدوسی درباره بمب اتم

ایران: تحریم‌های یکجانبه علیه سوریه باید لغو شود

ریابکوف: کاهش روابط با آمریکا را بررسی می‌کنیم

آخرین وضعیت از گورهای دسته جمعی بیمارستان ناصر

نجات روسیه با اقتصاد موازی

اصفهان؛ میخی بر تابوت اسرائیل

نمایندگانی که از رئیسی دعوت کردند باید در برابر ناکارآمدی دولتش پاسخگو باشند

گل‌درشت‌گویی ماورایی سریال ده‌نمکی

شیائومی نیامده رکورد زد!

نرخ مصوب انواع میوه اعلام شد؛ قیمت گوجه سبز سر به فلک کشید!

راه جلب عنایت امام زمان (عج)

خالد نبی؛ زیارتگاهی شگفت‌انگیز در دل طبیعت

تصاویری از پنل‌های خورشیدی جدیدی که در هر مکانی امکان نصب آن وجود دارد

برای خریدن کتاب هایی درباره اهل بیت(ع) به چه چیزهایی باید توجه شود؟

تحریم‌ مشترک انگلیس، آمریکا و کانادا علیه ایران

تداوم حملات حزب‌الله لبنان به شمال فلسطین اشغالی

ادامه سرکوب دانشجویان حامی فلسطین در آمریکا

202 روز جنگ غزه به روایت آمار و ارقام

تصاویر جدید از سرکوب تظاهرات همبستگی با غزه در دانشگاه سوربن فرانسه

«اقتصاد» میدان شلغم‌فروشان شده است!

شاهکار ایرانی در سریلانکا

بی‌رمقی اونس جهانی برای سومین روز متوالی

مطالبه‌گری؛ مهمترین برنامه عملیاتی بنیاد شهید و امور ایثارگران در دولت سیزدهم

نحوه تنظیم آینه ها در خودروی فورد کراون