ایران پرسمان

آخرين مطالب

آسانسور فضایی را فراموش کنید! خردنامه

  بزرگنمايي:

ایران پرسمان -
آسانسور فضایی را فراموش کنید!
٤
٠
ایسنا / دو اخترفیزیکدان از دانشگاه کمبریج و دانشگاه کلمبیا معتقدند که راه حل مشکل حمل و نقل وسایل و امکانات به ماه، ممکن است به جای سرمایه‌گذاری روی آسانسورهای فضایی، احداث یک خط فضایی از ماه به زمین باشد.
آنها معتقدند که این راه حل، عملی‌تر خواهد بود و ساختن آن آسان‌تر و ارزان‌تر از گزینه قبلی خواهد بود.
این دو محقق به نام‌های "زفیر پنویر" و "امیلی استنفورد" معتقدند که برای نحوه حمل و نقل تدارکات از زمین به ماه در اشتباهیم و می‌توانیم با وصل کردن ماه و زمین توسط یک کابل، این کار را انجم دهیم.
بردن امکانات و وسایل به مدار زمین در حال حاضر به دلیل نیاز به غلبه بر گرانش زمین بسیار پر هزینه است و از ساخت آسانسورهای فضایی مدتهاست که به عنوان یک راه حل بالقوه نام برده می‌شود.
راه اندازی آسانسور فضایی در صورت تحقق می‌تواند هزینه‌ها را در بلند مدت به طرز چشمگیری کاهش دهد و اجازه دهد محموله‌ها به سادگی از سطح زمین به مدار منتقل شوند، اما مشکلات جدیدی را نیز ایجاد می‌کند.
به نظر نمی‌رسد مواد مدرن موجود روی زمین در حال حاضر برای این منظور مناسب باشند، چرا که قدرت کافی برای تحمل وزن چنین پروژه بلندپروازانه‌ای را ندارند، یا حداقل این دو محقق این‌گونه ادعا می‌کنند.
از نظر آنها، بهتر است یک فضاپیما از ماه تا زمین به صورت معلق بماند.

آنها می‌گویند: ما در این کار روش جایگزینی برای آسانسور فضایی ارائه داده‌ایم. با توسعه یک خط کابلی حمل و نقل متصل به ماه می‌توانیم یک خط فضایی پایدار بسازیم و این کابل اجازه می‌دهد تا حمل و نقل به صورت آزادانه از زمین تا سطح ماه انجام شود.
آنها معتقدند با توجه به فناوری مدرن کنونی، چنین پروژه‌ای قابل دستیابی است و استدلال می‌کنند که امکان احداث و نصب یک کابل از ماه به زمین وجود دارد و معتقدند که این امر امکان عبور و مرور و حمل و نقل آسان بین زمین و ماه را فراهم می‌کند.
همانطور که گفته شد، در حال حاضر انتقال محموله از زمین به فضا بسیار هزینه‌بر است. دلیل این امر این است که ما در حال حاضر برای دستیابی به این هدف مجبور به استفاده از فناوری موشکی هستیم.
اکثریت قریب به اتفاق این هزینه مربوط به توسعه و ساخت موشک برای غلبه بر گرانش زمین و خروج از جو آن است. این رویکرد بسیار اسراف کارانه است و موشک نه تنها باید وزن خود و بار خود را به بالا بکشد، بلکه باید مخزن بزرگی از سوخت را نیز حمل کند.
به همین دلیل در حال حاضر برای حمل هر کیلوگرم بار به فضا دهها هزار دلار هزینه می‌شود و اگر بخواهید بار خود را به ماه برسانید، هزینه‌ها بیشتر هم می‌شود.
به همین دلیل انگیزه زیادی برای کاهش هرچه بیشتر هزینه‌ها وجود دارد و به رغم همه کارهای بزرگی نظیر توسعه موشک‌های قابل بازگشت که شرکت‌های خصوصی مانند اسپیس‌ایکس انجام می‌دهند، این کار هنوز هم بسیار پر هزینه است.
بسیاری بر این باورند که پاسخ، تأمین زیرساختی ثابت و پایدار است که بتواند محموله‌ها را از طریق کابل به فضا و فراتر از آن منتقل کند.

ایده آسانسور فضایی خوب به نظر می‌رسد اما مشکلی که وجود دارد این است که چنین چیزی باید بسیار قوی باشد و از طرفی باید حدود 42 هزار کیلومتر طول داشته باشد.
از نظر تئوری این آسانسور با اتکا به نیروی گریز از مرکز به حالت تعلیق در می‌آید، اما حتی با وجود برخی از مواد جدید با مقاومت بالا مانند نانولوله‌های کربن ممکن است نتوانند این شرایط سخت را تحمل کنند.
به همین دلیل "پنویر" و "استنفورد" می‌گویند ما ممکن است حداقل برای مأموریت‌های ماه به مسیر اشتباهی چشم دوخته باشیم.
یک آسانسور فضایی می‌تواند هر 24 ساعت یک بار در مدار زمین بچرخد، در حالی که یک فضاپیمای مستقر ماهی یک بار زمین را دور می‌زند.
این سرعت کندتر مدار باعث کاهش چشمگیر نیروهای تحمیل شده به خط فضایی در مقایسه با آسانسور فضایی می‌شود.
محققان می‌گویند: در کابل‌کشی میان زمین تا ماه، این خط فضایی از منطقه‌ای عبور می‌کند که جاذبه زمینی و قمری یکدیگر را خنثی می‌کنند. این منطقه که به عنوان نقطه لاگرانژی شناخته می‌شود، به ویژگی اصلی و مرکز ثقل این فضاپیما تبدیل می‌شود. زیر آنکه به زمین نزدیک‌تر است، گرانش کابل را به سمت زمین می‌کشد. اما بالاتر از آن که به ماه نزدیک‌تر است، گرانش کابل را به سمت سطح ماه می‌کشد.
نقاط لاگرانژی(Lagrangian points) پنج نقطه میان دو جسم بزرگ هستند که در آن نیروی جاذبه دو جسم همدیگر را خنثی می‌کنند. غالبا ماهواره‌های رصدی(تلسکوپ‌های فضایی) در نقاط لاگرانژی میان زمین و خورشید قرار می‌گیرند.
محققان می‌گویند برای ساخت این کابل می‌توان از موادی مانند "زایلون"(Zylon) استفاده کرد.
چنین رویکردی کاوش‌های قمری را نیز بسیار آسان‌تر می‌کند و موجب صرفه جویی بسیار زیاد خواهد بود. نویسندگان این مطالعه معتقدند این کار، سوخت لازم برای رسیدن به سطح ماه را به یک سوم مقدار فعلی کاهش می‌دهد. همچنین این امکان را برای ما فراهم می‌کند تا از نقطه لاگرانژی بین زمین و ماه برای کاوش بهره بگیریم.
این مطالعه در arXIV.org منتشر شده است.

لینک کوتاه:
https://www.iranporseman.ir/Fa/News/51670/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

حق‌شناس: تنش اخیر میان ایران و اسرائیل تأثیری بر نرخ ارز نمی‌گذارد

چه کسانی در برابر نهضت انبیاء می‌ایستند؟

گناهان زبان؛ شوخی با نامحرم

ماجرای عجیب غرور و تکبر ابوجهل

با این ابرسازه فضایی، یک میلیارد انسان میتونن در فضا زندگی کنن!

این شعر زیبا از دختر شیرین زبان را از دست ندهید

غیبت معنادار حسین مرعشی در جلسه حزب کارگزاران

پدافندهایی که مغلوب موشک ایرانی شدند

پورمختار: تلقی احمدی نژاد از «کشور» بودن اسرائیل درست نیست

از چاله به چاه؟

قیمت گوشت مرغ و گوشت گوساله امروز پنجشنبه 30 فروردین

بزرگ‌ترین ریسک اقتصاد ایران در سال 1403

حمله جوان انگلیسی به یک اتوبوس!

واقعیتی تلخ از دشمنی شیطان با انسان

امروز در فضا ؛ کشف اولین سیارات فراخورشیدی در اندازه زمین توسط تلسکوپ کپلر

ایرانی‌ترین غیرایرانی

دیدار جمعی از دیپلمات‌های وزارت خارجه با ولایتی

حقیقت‌پور: باید در داخل، مداراگر باشیم

رئیس‌جمهور: اگر اسرائیل خطا ‌کند‌ پاسخی خواهیم داد که ‌پشیمان ‌شوند‌

خبرهای مهم درباره تجهیزات نظامی نیروی زمینی ارتش

حملات صهیونیست‌ها به فلسطینی‌ها به بالاترین حد از سال 2006 رسید

رهبر انصارالله: کشتی‌های مرتبط با رژیم اشغالگر در معرض عملیات‌های ما هستند

متحدان اسرائیل در برزخ

رفتار موذیانه همسایه شمالی زیر ذره‌بین

فرش قرمز برای اسکناس درشت؟

رشد هزار میلیاردی خروج سرمایه از بورس

انتقاد نسبت به طول دادن دعا خواندن

نمایی زیبا از گله اسب‌های آزاد

کشف یک گودال عجیب در وسط مزرعه!

نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی: حمله اسرائیل به کنسولگری ایران فاقد ارزش نظامی بود

واکنش رئیسی به درگذشت پرویز داودی

تعقیب سرباز روسی توسط پهپاد انتحاری اوکراینی؛ نتیجه را ببینید

آشیانه سری

تقابل نظامی اسرائیل و ایران؛ پیامدها و راه‌حل‌ها

درآمد عجیب از زباله گردی

تصاویری از سیل مرگبار در عمان

گوناگون/ روایتی از قرینه ترین کوچه پایتخت

خیابان‌های دبی رودخانه شدند!

دل دوستان شکستی، بر دشمنان نشستی

سامانه‌های پدافندی ایران برای مقابله با حمله احتمالی اسرائیل

حمله فسفری؛ روایت جنون صهیونیست‌ها

رهبر انصارالله یمن: متجاوزان فهمیدند که هرگونه تجاوزی بی پاسخ نخواهد ماند

چه شد که ون‌ها برگشتند؟

رسوایی 99 درصدی

پیش‌بینی کاهش رشد اقتصادی ایران

ایرانی‌ها، رتبه 2 خرید خانه در ترکیه

پاسخ به سوالات پر تکرار درباره بنزین

10 ادکلن خوشبو و اصل مردانه

رونق صادرات در جزیره جهانی قشم / تراز تجاری منطقه آزاد قشم به بیش از 313 میلیون دلار رسید

تصادف با یک خودروی اسپرت