ایران پرسمان

آخرين مطالب

نفت ایران در مسیر پکن تحلیل روز

  بزرگنمايي:

ایران پرسمان -
نفت ایران در مسیر پکن
k ١.٢
٠
روزنامه جوان / متن پیش رو در جوان منتشر شده و انتشار آن به معنی تایید تمام یا بخشی از آن نیست
واشنگتن از صدور نفت برای متعادل کردن کسری تجاری خود با شرکایش بهره می‌برد. امریکایی‌ها تلاش می‌کنند تا نفت خام و ال‌ان‌جی بیشتری به چینی‌ها بفروشند. به نظر می‌رسد پکن تمایلی به تصویب تعرفه بر محموله‌های نفتی امریکا ندارد.
چین با وجود خودکفایی در بسیاری از بخش‌های صنعت نفت، همچنان نیازمند تجهیزات خارجی و فناوری‌های پیشرفته وارداتی بوده تا در اکتشاف و تولید نفت از آن‌ها بهره ببرد. بدین ترتیب صنعت نفت چین از جنگ تجاری کنونی با کاخ سفید آسیب خواهد دید. جنگ تجاری این دو غول اقتصادی دنیا نیز به سقوط قابل توجه قیمت نفت منجر شده است.
هراس از کاهش رشد اقتصاد جهانی و تقاضای انرژی، مهم‌ترین دلایل کاهش قیمت نفت بوده است. چین هم‌اکنون یکی از خریداران نفت امریکا است. واشنگتن از صدور نفت برای متعادل کردن کسری تجاری خود با شرکایش بهره می‌برد. امریکایی‌ها تلاش می‌کنند تا نفت خام و ال‌ان‌جی بیشتری به چینی‌ها بفروشند. به نظر می‌رسد پکن تمایلی به تصویب تعرفه بر محموله‌های نفتی امریکا ندارد.
حمله به نفتکش‌ها
در شرایط کنونی، ثبات در منطقه خاورمیانه به نفع چین و سایر مشتریان نفت خواهد بود. تنش‌های کنونی تنها با مذاکره و دیپلماسی حل و فصل خواهد شد و ایجاد تنش یک چالش بزرگ برای کشور‌های منطقه و خریداران نفت خاورمیانه است.
با افزایش تنش‌ها و حمله به نفتکش‌ها، فروش نفت ایران در بازار‌های رسمی تقریباً غیرممکن شده است. جنگ تجاری ایالات متحده و چین باعث شده تا تهران از روش‌های خاکستری برای فروش نفت به چین بهره ببرد. اگر تنش‌های کنونی تداوم یابد، حضور فعال چین در منطقه ادامه خواهد یافت. رشد اقتصادی چین که به کمترین میزان در پنج سال اخیر کاهش یافته، باعث شده تقاضای نفت چینی‌ها افزایش یابد.
چینی‌ها معتقدند اقدامات بین‌المللی ترامپ به ویژه تحریم ایران به افزایش بی‌ثباتی در خاورمیانه و بازار‌های انرژی منجر شده است. اقدامات احتمالی ایران در بستن تنگه هرمز می‌تواند منافع ملی پکن را به مخاطره اندازد. چینی‌ها معتقدند تنگه هرمز نباید توسط یک کشور ثالث اداره شود. سیاستمداران چینی اعلام کرده‌اند در سایه جنگ تجاری پکن و واشنگتن، مداخله نظامی ایالات متحده در تنگه هرمز می‌تواند در جهت کنترل رشد اقتصادی چین صورت گیرد. در ژوئن امسال، دونالد ترامپ اعلام کرد دو کشور چین و ژاپن باید از نفتکش‌های خود در تنگه هرمز حفاظت کنند. موضع‌گیری مقامات امریکایی در مورد حمله به نفتکش‌ها و تصرف چند کشتی نشان داد که امریکایی‌ها نمی‌خواهند که هژمونی خود را در منطقه خلیج‌فارس از دست دهند. هرچند آن‌ها تمایلی به زدوخورد نظامی با تهران به ویژه در آستانه انتخابات ریاست جمهوری سال 2020 میلادی ندارند.
روابط راهبردی ایران و چین در حوزه انرژی
حوزه انرژی می‌تواند یکی از زمینه‌های کلیدی در همکاری‌های ایران و چین باشد. اگرچه فناوری‌های شرکت‌های چینی نسبت به شرکت‌های اروپایی و امریکایی به ویژه در بخش میدان‌های آب‌های عمیق در سطح پایین‌تری قرار دارد، اما با خروج شرکت‌های غربی از سرمایه‌گذاری در ایران، راه برای نقش‌آفرینی چینی‌ها در بخش حفظ سهم بازار و میزان تولید نفت و گاز فراهم شده است.
با آغاز تحریم نفت ایران، شاهد افزایش قیمت جهانی نفت خام بودیم، اما با لغو تدریجی معافیت‌های خریداران نفت ایران، شاهد تأثیر قابل‌توجهی بر قیمت‌ها نبودیم. کاهش رشد اقتصاد جهانی در ماه‌های اخیر باعث شده تا تقاضای نفت و به دنبال آن قیمت طلای سیاه کاهش یابد. کارشناسان معتقدند عکس‌العمل‌های اخیر پکن در برابر اعمال تعرفه‌های واشنگتن می‌تواند به افزایش واردات نفت چشم بادامی‌ها از ایران منجر شود.
پیامد‌های تحریم ایران
تحریم‌های ایالات متحده علیه صدور نفت ایران، علاوه بر کاهش چشمگیر تولید و صادرات این کالا، باعث شده تا رقبای این کشور به سرعت سهم بازار ایران را تصاحب کنند.
لغو معافیت‌های خریداران نفت ایران نیز باعث شد که صدور نفت ایران به بازار‌های رسمی، دشوارتر از همیشه شود. به همین دلیل، تهران به فعالیت در بازار خاکستری نفت به ویژه در بازار‌های شرق آسیا روی آورده است. چینی‌ها روزانه 10 میلیون بشکه نفت‌خام وارد می‌کنند که 500 هزار بشکه آن از ایرانی‌ها خریداری می‌شود. در ماه آوریل، شاهد اوج‌گیری میزان واردات نفت چین از ایران بودیم، اما در ماه می، مقدار خرید نفت ایران با کاهش روبه‌رو شد. در سال 2017 میلادی نیز میانگین واردات نفت چین از ایران 500 هزار بشکه بوده است. در ماه‌های اخیر و به ویژه در سایه جنگ تجاری چین و امریکا، راه برای صدور بیشتر نفت ایران به کشور چین هموار شده است. تولیدکنندگان امریکایی و عربستان، دو رقیب نفت ایران در بازار چین محسوب می‌شوند.
چینی‌ها هیچگاه و حتی پس از پایان معافیت‌های تحریمی کاخ سفید در ماه می‌امسال، خرید نفت از ایران را متوقف نکرده‌اند. پس از اعلام راهبرد به صفر رساندن صادرات نفت ایران و اعمال فشار حداکثری نیز چینی‌ها حاضر به توقف خرید نفت از ایران نشده‌اند. هم‌اکنون چینی‌ها مهم‌ترین خریدار نفت ایران هستند و آن‌ها با اعلام بی‌توجهی به تحریم‌های واشنگتن از سرمایه‌گذاری 400 میلیارد دلاری در ایران خبر می‌دهند. با استفاده از یوآن در تجارت با ایران، امکان تداوم خرید نفت ایران در بازار‌های خاکستری مهیا شده است. آن‌ها در برابر خرید نفت عربستان نیز از یوآن استفاده می‌کنند. البته دارندگان یوآن بر‌خلاف یورو و دلار از آزادی عمل کمتری برخوردارند. کاهش مصنوعی ارزش یوآن از مهم‌ترین انتقادات مطرح شده توسط واشنگتن در برابر پکن محسوب می‌شود.
*Uwidata
ترجمه محسن داوری

لینک کوتاه:
https://www.iranporseman.ir/Fa/News/51765/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

پیانو هم قیمت یک آپارتمان شد

سیگنال مثبت به بورس تهران

علت گرانی شدید قیمت پیاز

کندوی پول ساز | چطور محصولی مثل عسل را صادر کنیم؟

380 نفر در کمیسیون‌ پزشکی و تعیین درصد جانبازی شرکت کردند

حمایت جالب فعالین رسانه‌ای دنیا از اعتراضات ضد صهیونیستی دانشجویان آمریکا

نماهنگ «فلسطین تنها نیست» با نوای مهدی سلحشور

اگر کسی به یاد گناهان گذشته اش افتاد بداند ذات اقدس الهی به یادش انداخته

تقویم تاریخ/ بیانیه سازمان ملل علیه سلاح‏های شیمیایی عراق بر ضد ایران

تفال/ سالها دل طلب جام جم از ما می‌کرد

دریاچه ای زیبا در نیوزلند

اسب آبی نر پس از هفت سال ماده از آب درآمد!

حکمت/ گناهِ ثروتمندی

محافظت دانشجویان هاروارد از دانشجویان مسلمان هنگام خواندن نماز

آیا جن‌ها هم زاد و ولد دارند؟

سگ رباتیک با قابلیت شعله‌افکنی تا فاصله 10 متری

تصاویری از لحظه فرود آپولو 11 بر سطح ماه در سال 1969

دانشمندان تنها در 150 دقیقه الماس ساختند

میدان مغناطیسی زمین 3.7 میلیارد ساله است

بخشی از کتاب/ چون که او گل من است

شاعرانه/ چیزی کم از بهشت ندارد هوای تو

بعضی از رنج ها‌‌‌‌‌‌‌ را نمیشه حل کرد!

داستانک/ انسان های بازنده

توئیت مهدی فضائلی درباره سردار بلندپایه سپاه

تصاویر جدید از سردار قاآنی با پوشش غیرنظامی

پیام رئیسی در پی درگذشت عروس امام خمینی

اظهارات وزیر کشور درخصوص دور دوم انتخابات مجلس

فرمانده سپاه با خانواده شهید حاجی‌رحیمی دیدار و گفت‌وگو کرد

رئوفیان: هر کس رئیس مجلس شود شورای وحدت با او همکاری می‌کند

معاون اجرایی ارتش: هر تهدیدی علیه ایران را در نطفه خفه خواهیم کرد

مصباحی مقدم: دشمنان شکست خورده در حال تدارک استراتژی جدید برای ضربه زدن به نظام هستند

موضع دولت درخصوص انتخاب رئیس مجلس دوازدهم

ادعای آمریکا: ساخت اسکله کمک‌رسانی به غزه آغاز شد

ارتش یمن بار دیگر «ایلات» را هدف گرفت

بازداشت 100 دانشجو در دانشگاه کالیفرنیای جنوبی

عربستان میزبان مذاکرات چندجانبه درباره آینده غزه

قرارداد 6میلیارد دلاری تسلیحات و تجهیزات آمریکا برای اوکراین

اعتراضات ضد اسرائیلی در سراسر آمریکا ادامه دارد

پیشنهاد رژیم صهیونیستی برای انصراف از حمله به رفح در ازای توافق با حماس

افشای جزئیات تماس اخیر ترامپ و بن سلمان

روسیه دارایی‌های بزرگترین بانک آمریکایی را مسدود کرد

بمباران دوباره امدادگران غزه با شهادت 8نفر

دیگر خط لوله صلح بی‌معناست

بودجه شفاف و مجلس رأس امور

پالس‌های چراغ خاموش آمریکا

خطر از بین رفتن بینایی یک بازداشتی

سرنوشت دلارهای نفتی کشورهای عربی حوزه خلیج فارس

تعطیلی پنج‌شنبه یا شنبه؛ در این یک فقره حق با بهروز افخمی بود!

فرمانده‌ای که روح نبرد را در کرانه‌ باختری دمید

آقای ذوالنوری ممنون