ایران پرسمان

آخرين مطالب

سرمقاله جمهوری اسلامی/ تحلیل سیاسی هفته خبر خوب

سرمقاله جمهوری اسلامی/ تحلیل سیاسی هفته
  بزرگنمايي:

ایران پرسمان - سرمقاله جمهوری اسلامی/ تحلیل سیاسی هفته
١٥
٠
جمهوری اسلامی / « تحلیل سیاسی هفته » عنوان سرمقاله روزنامه جمهوری اسلامی است که می‌توانید آن را در ادامه بخوانید:
بسم‌الله الرحمن الرحیم
با آغاز فصل پائیز و ورود به نیمه دوم سال، رنگ‌های زیبا و الوان بر تن طبیعت آراسته می‌گردد و محیط‌های آموزشی هم به روی دانش‌آموزان و دانشجویان گشوده می‌شود تا شور و شوق و پویش و جنبش در مراکز علمی و آموزشی کشور دوباره شکل بگیرد.
در این هفته تروئیکای اروپایی شامل 3 کشور انگلیس، آلمان و فرانسه که همواره در نهایت، تحت نفوذ سیاست‌های واشنگتن عمل کرده‌اند، با صدور بیانیه‌ای تحریک‌آمیز، نشان دادند که حقایق را فدای فشارهای سیاسی کاخ سفید و رشوه‌های نفتی سعودیها می‌کنند. این سه کشور بدون ارائه هیچ‌مدرکی با متهم‌ ساختن ایران به داشتن نقش در حمله به تاسیسات نفتی آرامکوی عربستان، مهر تایید بر جنگ تمام‌عیار سعودیها علیه ملت مظلوم یمن زده و حق دفاع یمنی‌ها را محکوم کردند. در پی بیانیه روسای این سه کشور، وزارت خارجه کشورمان ضمن رد ادعای غیرمسئولانه تروئیکای اروپایی در ارتباط با حمله نیروهای مسلح دولت یمن به تاسیسات سعودی، تاکید کرد وارد آوردن اتهام مسئولیت به یک دولت ثالث در خصوص حمله‌ای که در جریان جنگ میان طرف سعودی و یمنی انجام شده و طرف یمنی رسما انجام آن را برعهده گرفته است، به خودی خود یک اقدام تحریک‌آمیز و شدیدا مخرب است؛ چه رسد به اینکه این اقدام پیش از هرگونه تحقیقات و بدون ارائه هرگونه دلیل و مدرک و صرفا براساس این استدلال مضحک صورت گرفته باشد که «توضیح محتمل دیگری وجود ندارد».
وزارت امور خارجه همچنین ادعاهای ذکر شده در این بیانیه در خصوص برجام و لزوم مذاکره مجدد پیرامون برنامه‌ هسته‌ای ایران، که به شکلی صریح‌تر و خطرناک‌تر در اظهارات بوریس جانسون، نخست‌وزیر انگلیس مطرح شده را نقض صریح متن و روح برجام و قطعنامه 2231 شورای امنیت سازمان ملل متحد دانست.
براساس این بیانیه، توافق هسته‌ای ایران و 1+5 همانگونه که در عنوان آن نیز قید شده است، توافقی «جامع» است که به عنوان راه‌حلی نهایی برای بحران ساختگی در مورد برنامه هسته‌ای ایران مذاکره و نهایی شده است. وزارت امور خارجه با تاکید بر اینکه زمانبندی‌های صریح و دقیق موجود در برجام شاهد دیگری برای این امر است، تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران هیچ‌چیز فراتر از این را نخواهد پذیرفت و برنامه موشکی و دفاعی ایران، براساس توان بومی، مبتنی بر سیاست بازدارندگی و متوازن با تهدیدات موجود بوده و اقدامات در خصوص توسعه آن کاملاً مسئولانه و منطبق با قوانین و مقررات بین‌المللی است.
در این هفته آقای روحانی برای شرکت در هفتاد و چهارمین مجمع عمومی سازمان ملل متحد به عنوان بزرگترین گردهمایی سیاسی سالانه جهانی به نیویورک رفت و در جریان اقامت سه روزه خود با سران و مقامات دهها کشور دیدار کرد و پیرامون توسعه روابط با آنان به گفتگو پرداخت. رئیس جمهوری اسلامی ایران همچنین دیروز طی نطق خود در مجمع، طرح ابتکاری «صلح هرمز» را که ناظر بر اهداف دیپلماسی ایران مبتنی بر صلح بلندمدت در منطقه و تعامل سازنده کشورهای همسایه است را ارائه داد. این طرح که از سوی کارشناسان به عنوان یک طرح امیدوارکننده تلقی شده در حالی ارائه گردید که برخلاف آمریکایی‌ها که تمامی روزنه‌های امید را با تشدید تحریم‌های ضدانسانی بسته، جمهوری اسلامی ایران آنرا در مسیر صلح و تثبیت امنیت بین‌المللی ارائه کرده و راه‌حلی عملی و منطقی برای خروج کشورها از بن‌بست خودساخته‌ای است که خود بوجود آورده‌اند.
ارائه این طرح دیروز از تریبون سازمان ملل صفحه جدیدی را پیش‌روی جهانیان گشود که ایران با همکاری کشورهای منطقه می‌تواند امنیت خلیج فارس، دریای عمان و تنگه هرمز را برقرار کرده و به دنیا اعلام کند. حضور نیروهای خارجی مخل امنیت کشتیرانی و صادرات انرژی در منطقه است. صدالبته در چهارچوب این طرح ابتکاری، ایجاد یک منطقه قدرتمند در گرو ایجاد زنجیره‌ای از فرآیندهای اعتمادساز درون شبکه کشورهای منطقه است و آنچه چنین روندی را به تاخیر می‌اندازد، تکرار اتهام‌های واهی، مداخلات نظامی و تداوم دخالت‌های خارجی خواهد بود.
بررسی رویدادهای خارجی هفته را با تحولات مصر آغاز می‌کنیم. قاهره، اسکندریه و سوئز این هفته شاهد تظاهرات گسترده ضد دولتی بودند. هزاران نفر با تجمع در خیابان‌ها علیه حکومت عبدالفتاح السیسی شعار دادند. بنابر گزارش، این بزرگترین تظاهرات ضد دولتی از زمان کودتای سیسی در سال 1390 بوده است. پلیس مصر برای متفرق کردن تظاهرکنندگان به سرکوب متوسل شد و صدها نفر را بازداشت کرد. تظاهرات در پی افشاگری فردی به نام «محمدعلی»، تاجر مصری که در اسپانیا در تبعید به سر می‌برد آغاز شد. وی با انتشار تصاویری از کاخ‌های بزرگ متعلق به سیسی و همچنین شرح فساد گسترده درون ارتش و خانواده سیسی از مردم مصر خواست برای پایان دادن به حکومت سیسی به پا خیزند.
چندین حزب سیاسی ازجمله اخوان‌المسلمین، سوسیال دموکرات و سوسیالیست‌های انقلابی مصر از اعتراض‌ها حمایت کرده‌اند. گستردگی تظاهرات و شعارهایی با مضمون درخواست سقوط حکومت سیسی، ناظران را شگفت‌زده کرده و آنرا زنگ خطر برای نظامیان حاکم بر مصر خوانده‌اند. اعتراض‌های اخیر مصر از این نظر اهمیت دارد که مردم ترس از ماشین جنگی سرکوب نظامیان را کنار گذاشته‌اند. به گفته ناظران مسائل مصر، اقشار مختلف مردم نیز که به‌دلیل سرکوب سیاسی و وضعیت وخیم اقتصادی تحت فشار قرار دارند از تظاهرات حمایت می‌کنند. باند نظامی حاکم بر مصر به سرکردگی ژنرال سیسی که با بهره‌برداری از آشفتگی سیاسی و اجتماعی ناشی از حاکمیت افراطی‌ها، در سال 1392 به قدرت رسید طی 6 سال گذشته هرگونه صدای آزادی‌طلبی و عدالت‌خواهی را خفه کرده‌اند. حکومت دیکتاتوری نظامیان در مصر مورد حمایت آمریکا بوده است و روز گذشته نیز ترامپ در دیدار با سیسی در سازمان ملل ضمن حمایت از وی، اعتراضات مردم مصر را کم‌اهمیت جلوه داد.
این هفته، پیامدهای حمله پهپادی یمنی‌ها به بزرگترین پالایشگاه عربستان ادامه یافت. با انتشار جزئیات بیشتر از آسیب‌های جدی که به پالایشگاه آرامکو وارد شده است این موضوع در محافل خبری و سیاسی مطرح بود که تجهیزاتی که غرب، به خصوص آمریکا به رژیم عربستان، با بهای بسیار سنگین فروخته‌اند هیچ کارایی نداشته و نتوانسته است در برابر سلاح‌های نه‌چندان پیشرفته حوثی‌ها مقابله کند. حکومت عربستان و حامیان غربی آن برای گریز از این شکست، به فرافکنی و تبلیغات واهی روی آوردند. در این باره نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی مدعی شد از صفر تا صد حملات به آرامکو کار ایران بوده است! آمریکایی‌ها نیز به کرار، ایران را مقصر این حمله عنوان کردند. آلمان، فرانسه و انگلیس نیز به پیروی از واشنگتن، بدون ارائه سند و مدرکی، این اتهامات را تکرار کردند. البته این کشورها، همان‌هایی هستند که در مدت چهار سال و نیم گذشته با حمایت‌های آشکار و پنهان، عربستان را در تجاوز به یمن همراهی کرده‌اند و اکنون که حکومت ریاض در باتلاق یمن گرفتار شده، برای نجات آن به تکاپو افتاده‌اند. مردم یمن با کمترین امکانات دفاعی در برابر یورش ناجوانمردانه عربستان و کشورهای دنباله‌رو آن، مقاومت کرده و کار را به جایی رسانده است که متجاوزان اکنون، تنها به خروج آبرومندانه از این مخمصه می‌اندیشند.
این هفته پس‌لرزه‌های بحران «بریگزیت» در انگلیس با تحقیر «بوریس‌ جانسون» نخست‌وزیر، در قضیه تعلیق مجلس آن کشور ادامه یافت. دیوان عالی انگلیس با بیان اینکه اقدام نخست‌وزیر این کشور در تعلیق مجلس، غیرقانونی بوده، تعلیق را لغو کرد. به گفته رسانه‌های انگلیس، اعلام رای دیوان عالی، شکستی بزرگ برای نخست‌وزیر محسوب می‌شود و با این رای، مجلس می‌تواند فعالیت خود را از سر بگیرد. ازسوی دیگر طرح این موضوع که نخست‌وزیر در قضیه «بریگزیت» ملکه این کشور را فریب داده است بر پیچیدگی اوضاع و تزلزل جایگاه بوریس جانسون افزود. بسیاری از ناظران اعلام کرده‌اند پس از این تحولات بعید است بوریس جانسون، که حامی سرسخت خروج انگلیس از اتحادیه اروپاست، بتواند به حیات سیاسی ادامه دهد.

لینک کوتاه:
https://www.iranporseman.ir/Fa/News/55278/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

پیام تسلیت نماینده ولی فقیه در بنیاد شهید و امور ایثارگران در پی درگذشت پدر شهیدان والامقام دهنوی

قدرت و اقتدار نیروهای مسلح ایران امروز در اوج است

تشکیل کمیته های تخصصی شورای سلامت کیش / تشکیل اولین کمیته تخصصی دندانپزشکان در راستای اجرای طرح سلامت پایدار هم زمان با روز دندانپزشک

سفر سرپرست اداره کل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان ایلام به شهرستان ایوان

ثبت گزارش جامعه هدف بنیاد شهید و مردم با مراجعه به سامانه سوت زنی

تجلیل استاندار یزد از خانواده شهدای ارتش

مدیرکل بنیاد استان آذربایجان شرقی به مشکلات 50 نفر از مراجعا رسیدگی کرد

جشنواره نان و شیرینی کیش به دلیل شرایط نامناسب جوی از 30 فروردین آغاز می شود

فناوری روز دنیا در خدمت بهداشت کیشوندان/ از جدیدترین دستگاه ماموگرافی کشور در بیمارستان کیش بهره‌برداری شد

توسعه تجهیزات و ارتقای خدمات بیمارستان؛ راهبرد اصلی سازمان‌ منطقه آزاد کیش در حوزه سلامت

دیدار تشکل‌های شاهد و ایثارگر با معاون امور بین الملل دفتر مقام معظم رهبری

باران رحمت در کیش؛ شب پرتلاش نیروهای شرکت عمران، آب و خدمات برای جلوگیری از آب‌گرفتگی معابر جزیره

پیام تسلیت دکتر رئیسی در پی درگذشت پدر شهیدان «دهنوی»

اقدامات سازمان اقتصادی کوثر منجر به خودکفایی‌های بزرگ در حوزه اقتصادی شد

صبر و ایثار خانواده‌های معظم شاهد و ایثارگر درس آموز است

انتصاب جدید در سازمان منطقه آزاد کیش

افزایش تعامل بنیاد شهید و امور ایثارگران با آموزش و پرورش برای توسعه فعالیت های فرهنگی

مدیرکل بنیاد شهید کرمانشاه بر شناساندن سبک و سیره عملی شهدا به جوانان تآکید کرد

مدارس کیش فردا 28 فروردین غیر حضوری شد

برگزاری جلسه شورای معاونان و اطلاع رسانی بنیاد استان سمنان

تجمع مردم یزد در گلزار شهدا و قدردانی از پاسخ مقتدرانه سپاه

حل مشکلات جامعه ایثارگری نیازمند مشارکت دستگاه هاست

سال 1401 ؛ سال «تولید؛ دانش‌بنیان، اشتغال‌آفرین»

جلسه شورای سیاستگذاری ستاد کنگره شهدای استان البرز برگزار شد

«حفظ نظم و انضباط اداری» و «پاسخگویی حداکثری به جامعۀ هدف» پایه و اساس خدمت است

مادر شهیدان والامقام «انصاری رامندی» به لقاءالله پیوست

پلمپ یک واحد پذیرایی گرانفروش در جزیره کیش

همه فرزندان شهدا و جانبازان 70 درصد آذربایجان شرقی استخدام می‌شوند

عملیات عمرانی طرح جامع گلزار شهدای قزوین آغاز می‌شود

تکریم مدیرکل بنیاد کرمانشاه از ایثارگران شهرستان جوانرود

یادواره شهدای معلم حوادث تروریستی آموزش و پرورش استان سیستان و بلوچستان

رئیس جمهور در پیامی درگذشت پدر شهیدان «خرسندیان» را تسلیت گفت

مادر گرامی شهیدان «فرشیدفر» به فرزندان شهیدش پیوست

پیام تسلیت رییس بنیاد شهید و امور ایثارگران در پی درگذشت پدر شهیدان والامقام «دهنوی»

سفر سرپرست اداره کل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان ایلام به شهرستان دره شهر

حملات موشکی به سرزمین صهیونیستی دل خانواده‌های شهدا و ایثارگران را شاد کرد

گردهمایی از جنس غرور و اقتدار ملی در جزیره کیش/ شادی وصف ناپذیرکیشوندان از عملیات وعده صادق سپاه

بیانیه مرکز مقاومت بسیج بنیاد شهید و امور ایثارگران در حمایت از اقدام نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران در تنبیه رژیم صهیونیستی

با لغو پروازها، اقامت هتلی مسافران کیش تمدید شد

حمایت بنیاد شهید و امور ایثارگران یزد از اقدام شجاعانه سپاه پاسداران

تمدید اقامت هتلی مسافرانی که پروازشان لغو شده در جزیره کیش

برنامه ریزی جهادی برای استفاده حداکثری از آزمون استخدامی خاص فرزندان شهدا و جانبازان 70 درصد

اجتماع بزرگ مردم انقلابی کیش در حمایت از پاسخ دندان شکن رزمندگان اسلام به رژیم صهیونیستی

تقدیر بنیاد شهید و امور ایثارگران از شرکت بیمه دی

برگزاری مراسم اختتامیه فعالیت‌های قرآنی ماه مبارک رمضان بنیاد شهید و امور ایثارگران فارس

تکریم 5 عضو جامعۀ ایثارگری تبریز توسط سلمانی

مادران شهدا آیه های ایثار و گنجینه های استواری و صبر هستند

هفتمین روز شهادت شهید مدافع امنیت محسن حسین نیا در بهنمیر مازندران برگزار شد

وعده صادق هژمونی اسرائیل و استکبار جهانی را در هم شکست

نتیجه جابه جایی غیر اصولی سنگ