ایران پرسمان

آخرين مطالب

سرمقاله حمایت/ شوک سنگین انصارالله به آل سعود خبر خوب

  بزرگنمايي:

ایران پرسمان - سرمقاله حمایت/ شوک سنگین انصارالله به آل سعود
٠
٠
حمایت / « شوک سنگین انصارالله به آل سعود » عنوان سرمقاله روزنامه حمایت نوشته دکتر اصغر زارعی است که می‌توانید آن را در ادامه بخوانید:
1. عملیات یمنی‌ها در منطقه نجران عربستان موسوم به «نصر من الله»، آن‌چنان شگفت‌انگیز و سنگین بود که هنوز آل سعود و حامیانش از شوک آن خارج نشده‌اند. طبق اعلام «یحیی سریع»، سخنگوی نیروهای مسلح یمن سه تیپ ارتش سعودی در کمین نیروهای یمنی گرفتار شده و پس از محاصره، شمار زیادی از آن‌ها به اسارت درآمده‌اند. بر اساس اخبار به دست آمده از منابع میدانی، 2 هزار و 700 نفر از مزدوران سعودی طی این عملیات اسیر شده‌اند که در میان آنها 25 افسر و درجه‌دار ارشد سعودی دیده می‌شوند. همچنین 350 کیلومتر مربع در طول و عرض منطقه عملیات آزاد شد، بیش از 100 خودروی زرهی منهدم و صدها خودروی نظامی و مهندسی به غنیمت گرفته شد، 4 هزار قطعه سلاح انفرادی و صدها قبضه سلاح سبک، نیمه سبک و ده‌ها قبضه توپ و لانچر راکت نیز به دست نیروهای مقاومت افتاد. نکته بسیار مهم این تحول بسیار شگرف و مهم این است که سعودی‌ها این شکست فضاحت‌بار را پنهان کرده و سخنی از آن به میان نیاورده‌اند، واقعیتی که «محمد عبدالسلام»، سخنگوی انصار الله یمن نیز روز گذشته به آن اشاره کرد.
2. «محمد البخیتی»، عضو دفتر سیاسی انصار الله هفته پیش تصریح کرده بود که پس از آرامکو، پالایشگاه ریاض، کاخ پادشاهی و صدها هدف دیگر که در زمره نقاط حیاتی عربستان به شمار می‌آیند، در تیررس موشک‌های نقطه زن و پهپادهای دور پرواز یمن قرار دارند و حالا با اعلام این خبر مشخص شد که آنچه اتفاق افتاده، چیزی فراتر از دفاع پیشدستانه و عملیات بازدارنده است، چراکه مقاومت یمنی‌ها امروز در حال کامل کردن مختصات یک ارتش چریکی و مدرن است. آنها در ابتدای جنگ، دو راهبرد «کوتاه‌مدت» و «بلندمدت» را طراحی کردند و در راهبرد کوتاه‌مدت، بنا را بر این گذاشتند که پتانسیل استفاده از سلاح‌های موجود در ارتش یمن شامل موشک‌های کاتیوشا، اسکاد و ... را فعال کنند تا سپری برای مقابله با هجمه‌های گاه‌وبیگاه ائتلاف سعودی در اختیار داشته باشند. استراتژی بلندمدت آنها اما در سه بخش زمینی، دریایی و هوایی تعریف شده بود. مهندسی معکوس سلاح‌ها و تجهیزات به دست آمده، باعث شد که یمنی‌ها در مدت کوتاهی به تکنولوژی ساخت موشک‌های بالستیک هدایت‌شونده و پهپادهایی با برد پروازی متفاوت دست یابند.
3. در فروردین سال گذشته، جنبش انصار الله یمن اعلام کرد که یک نفت‌کش سعودی را با یک فروند موشک زمین به دریا در سواحل یمن هدف قرار داده است. این اتفاق، تحول بسیار بزرگی به شمار می‌آمد، چراکه انصار الله یکی از ارکان نیروهای نظامی عربستان را هدف قرار داده و به تهدیدی جدی برای ناوها و نفت‌کش‌های متجاوزان بدل شده بود. بر اساس همین توانایی بود که ماجراهای مشکوکی همچون حمله به چند نفت‌کش در بندر فجیره امارات رخ داد.
در حوزه هوایی، کابوسی که نیروهای مسلح یمن و انصار الله برای عربستان و امارات به وجود آورده‌اند، در دو بخش قابل تعریف است. نخست، از کار انداختن شریان‌های تجاری و نظامی با هدف قرار دادن فرودگاه‌های «نجران»، «ابها» و «جیزان»‌ و سپس قطع کردن منابع درآمد نفتی عربستان. حملات گاز انبری در این دو سطح، موجب شده تا سعودی‌ها بیش از نیمی از درآمدهای نفتی خود را از دست بدهند، در تدارک عملیات‌های نظامی دچار مشکل شوند و سرمایه‌گذاران به‌تدریج، بازارهای دیگری را جایگزین عربستان کنند. این در حالی است که پرنده‌های بدون سرنشین یمن، اکنون قادرند هر نقطه و هر هدفی را حتی با وجود محافظت سامانه‌های بی‌خاصیت پدافندی آمریکا، مورد اصابت دقیق و دردناک خود قرار دهند.
از سوی دیگر، یمنی‌ها در سال‌های گذشته، مقارن با تقویت و ارتقاء توان دفاعی خود در سطح دریایی و هوایی، استعداد نظامی خود در عملیات‌های زمینی را نیز به رخ دشمن کشیده بودند که چندین عملیات در شهر «الربوعه» واقع در منطقه مرزی، از نمونه‌های آن به شمار می‌آید. ضرب شست اخیر نیروهای مسلح یمن نشان داد که اشراف اطلاعاتی و میدانی آنها به حدی است که می‌توانند لشکر بی‌در و پیکر سعودی‌ها را به طرفه‌العینی دچار شکست‌های تاریخی کنند. ضمن اینکه این عملیات، پیام بزرگ و روشنی به آمریکایی‌ها ارسال کرد که عبارت بود از آمادگی یمنی‌ها برای رویارویی مستقیم نظامی و تن‌به‌تن با حریف.
4. این نکته نیز قابل‌ذکر است که کاخ سفید پیش از این و با آنالیز شرایط میدانی و داده‌های اطلاعاتی در سطوح ذکر شده، به این جمع‌بندی رسیده بود که باید از هر فرصتی برای در امان نگه‌داشتن گاو شیرده منطقه از ضربات مهلک یمنی‌ها استفاده کند، لذا با طرح صلح آنها که پس از حمله به آرامکو و از موضع قدرت ارائه شد، موافقت کرده و حتی در ظاهر به سعودی‌ها فشار وارد کردند که آن را بپذیرند. عربستان این طرح را پذیرفت اما نه همه آن را چراکه این آتش بس را فقط شامل شهر صنعا دانسته و در مقابل صدور مجوز به تعداد محدودی کشتی برای تخلیه کالا و سوخت، انتظار داشت که ارتش یمن نیز حملات موشکی و پهپادی خود را به تأسیسات سعودی‌ها پایان دهد. دولت نجات ملی یمن اما با پیشنهاد عربستان مخالفت کرد چون آن را نوعی کلاهبرداری با هدف بستن دست انصار الله و ادامه محاصره یمن ارزیابی کرده بود. در همین راستا، آمریکایی‌ها از طریق عمان با دولت نجات ملی یمن ارتباط گرفتند تا آتش‌بسی محدود اعمال کنند. هدف آنها افزون بر خاموش کردن شدت عمل یمنی‌ها، تشدید فشار حداکثری بر ایران بود، یعنی تکمیل پازل خود هم در جبهه‌های داخلی یمن و هم در ابعاد منطقه‌ای اما عملیات «نصر من الله»‌، همه محاسبات آنها را نقش بر آب کرد.
یمنی‌ها با کلید زدن آغازی بر پایان رؤیای آل سعود اکنون در تدارک حمله‌ای گسترده‌تر و دردناک‌تر به دیگر نقاط راهبردی عربستان هستند و فرستاده‌ای را نیز به امارات اعزام کرده و به آنها گوشزد کرده‌اند که در صورت عدم پایان تجاوزگری در جنوب، تأسیسات مهم آنها نیز به‌زودی زیر آتش پهپادها و موشک‌ها نابود خواهند شد. اکنون ساعت صفر عملیات بزرگ علیه ائتلاف سرخوش سعودی نزدیک می‌شود، هر چند که ضرب شست اخیر مقاومت در نجران و آرامکو آن‌چنان سنگین بوده که آل سعود را به کما برده و امیدی به هوشیاری عربستان و امارات نیست.

لینک کوتاه:
https://www.iranporseman.ir/Fa/News/56444/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

افت محسوس قیمت سکه امامی؛ عقبگرد دلار به کانال 65 هزار تومانی

فعال سیاسی: بدون تغییر در تیم اقتصادی دولت نباید منتظر بهبود اوضاع بود

خط فقر 150 هزار تومانی در سال 84

تأیید بیمه مرکزی نسبت به افزایش سرمایه‌ی بیمه دی

نسبت به ادامه زندگی تا ابدیت چه آمادگی باید داشته باشیم؟

شگفت‌زدگی جالب یک بلاگر خارجی بعد از دیدن شیراز

گوناگون/ روش پاسخ به حمله دشمن در کلام امیرالمؤمنین (ع)

دره های زیبای الموت قزوین

کاخ رسانه تصاویر جالبی از فرود مجدد فالکون 9

یک اردیبهشت سالروز درگذشت شاعر و نویسنده ممتازِ معاصر، ملک‌الشعرا بهار

حسین شریعتمداری: حمله اسرائیل مانند توپ میرزا آقاسی، صدراعظم محمدشاه قاجار بود

رضا نصری: زبان ایران باید در مقابل اسرائیلِ یاغی و قانون‌شکن زبان قانون و منطق و متانت باشد!

صفر تا صد برنده و بازنده عملیات ایران علیه اسرائیل در 3 دقیقه

شمار شهدای غزه به 34 هزار و 49 نفر رسید

آوارها در غزه وسیله‌ای برای سرگرمی کودکان شد

اعتراض مردم انگلیس به وتوی آمریکا علیه فلسطین

تجمع مردم لبنان در مقابل سفارت اردن

جولان گرانی در کالاهای اساسی؛ حبوبات 30 درصد گران شد

افزایش نرخ سود بین بانکی در هفته پایانی فروردین ماه

جامعه ایثارگری از بنیاد شهید و امور ایثارگران انتظاری جز تکریم ندارند

مناظر خیره کننده از دریاچه قلبی شکل

دره انجیرک تا مرخیل؛ تصاویری زیبا از بکرترین نقاط زاگرس

روشی برای نقشه‌برداری از نانوحفره‌های روی غشاء ارائه شد

نروژ بزرگترین کشتی‌های هیدروژنی جهان را می‌سازد

کناره‌گیری نویسندگان از «انجمن قلم آمریکا» در حمایت از غزه

ارزیابی دستگاه‌های اجرایی در برابر تهدیدات با حضور رئیس ستادکل نیروهای مسلح

سردار شکارچی: قدرت بازدارندگی ایران مانع تهاجم دشمنان است

واکنش سفارت ایران در لندن به کمپین نمایندگان پارلمان انگلیس علیه سپاه

وزیر دفاع سابق آمریکا: سکوت ایران و اسرائیل می‌تواند نشانه پایان تنش‌ها باشد

اظهارنظر بولتون درباره واکنش ناچیز رژیم صهیونیستی: ایران در این مورد خیلی خیلی خوش‌شانس بود

شبکه 12 تلویزیون رژیم اسرائیل: ایرانی‌ها ما را مسخره‌ می‌کنند

دیدار ماکرون با میقاتی در پاریس

زخمی شدن 5 نوجوان بر اثر تیراندازی در مریلند

واکنش نماینده مجلس به ادعای دولت درباره قیمت دلار 100 هزار تومانی

جامعه ایثارگری از بنیاد شهید و امور ایثارگران انتظاری جز تکریم ندارد

رقص زیبای ماهی های کوچولوی آبی

اینتل بزرگترین رایانه نورومورفیک جهان را ساخت

چهار سؤالی که ارسطو به آنها پاسخ می‌دهد

چالش مرندی برای مجری معروف انگلیسی: در برنامه‌ات فیلم سرهای بریده‌شده اسرائیلی‌ها را نشان بده!

امیرعبداللهیان: نتانیاهو از کنترل خارج شده و باید مهار شود

فرمانده ارتش به فرمانده سپاه پیام داد

وداع تلخ مادر با کودک خردسالش که در بمباران صهیونیست‌ها به شهادت رسید

آزمایش یک موشک قاره پیمای جدید در کره شمالی

نابودی بزرگترین مرکز داروسازی نوار غزه به دست اشغالگران صهیونیست

تکذیب افزایش مجدد دستمزد کارگران

وعده مقام وزارت نیرو برای رفع مشکلات فنی انتقال برق ایران، آذربایجان و روسیه

شروع یک انقلاب در درمان طاسی سر

جایگاه و شان ایثارگران معزز در این نظام بسیار بالا و ویژه است

با تمام توان پیگیر حل مشکلات جامعه ایثارگری استان هستیم

دیدار دکتر رئیسی با مادر شهیدان طوسی و مادربزرگ شهید مدافع حرم محمدرضا دهقان