ایران پرسمان

آخرين مطالب

سرمقاله اعتماد/ روایت اقتدار و انسانیت خبر خوب

  بزرگنمايي:

ایران پرسمان - سرمقاله اعتماد/ روایت اقتدار و انسانیت
٠
٠
اعتماد / « روایت اقتدار و انسانیت » عنوان سرمقاله روزنامه اعتماد نوشته صباح زنگنه است که می‌توانید آن را در ادامه بخوانید:
جزییات عملیات اخیر انصارالله یمن، از یک‌سو اقتدار نظامی یمن را به نمایش گذاشت و از سوی دیگر سطح انسانیت و رفتار اخلاقی یمنی‌ها با اسرای متجاوز را نشان داد. با وجود ابعاد تحقیرآمیز این شکست، به نظر می‌رسد فرصت بسیار خوبی برای عربستان سعودی پیش آمده است تا از جنگ یمن مخمصه‌ای که در آن گرفتار شده است، خودش را نجات دهد. طبیعتا چنین تصمیمی بسیار سخت و تلخ خواهد بود. باید منتظر بود آثار عملیات اخیر انصار‌الله را در درون عربستان، در عرصه سیاسی، رسانه‌ای و افکار عمومی عربستان ببینیم. باید دید که این عملیات چگونه در عربستان منعکس می‌شود و چه واکنشی در افکار عمومی و سران سیاسی این کشور در پی خواهد داشت. عملیاتی که سخنگوی نیروهای مسلح یمن از آن با عنوان «نصر من‌الله» یاد کرده است، عملیات بسیار اساسی و بزرگی بود و نشان‌دهنده توان فوق‌العاده انصارالله است. این عملیات از یک طرف نمایانگر قدرت تحرک نظامیان یمنی و مانورهای بزرگی که می‌توانند انجام دهند و از طرف دیگر توان آنها در آزادسازی مناطقی از داخل خاک عربستان سعودی است که علاوه بر آزادسازی خاک کشورشان در داخل عربستان هم توانستند نفوذ پیدا کنند و چنین عملیات وسیعی را اجرا کنند. عملیات اخیر یمن ابعاد مهمی است که فقط یک بعد آن بعد نظامی است. اینکه انصارالله موفق شد با تعداد کمی از نیروهایش، تقریبا 3 تیپ از نظامیان سعودی و مزدورانش را منهدم کند و حجم بزرگی از تسلیحات نظامی و تجهیزات لجستیک را به غنیمت و تعداد زیادی اسیر بگیرند. برخی ممکن است در حجم اسرایی که در این عملیات به دست نیروهای مسلح یمنی افتاده‌اند تردید داشته‌باشند، قطعا این عدد چیزی نیست که برای همیشه پنهان بماند و باید منتظر بود تا به تدریج مصاحبه‌ها و تصاویر این اسرا منتشر شود. اما موضوعی که در سخنان روز گذشته سخنگوی نیروهای مسلح یمنی به آن اشاره شد، مساله حقوق بشری و رعایت اصول انسانی رفتار نیروهای یمنی با اسرای‌شان بود. برای انصارالله با توجه به تمامی مشکلات اقتصادی در خاک یمن، از جمله کمبود آب، مواد غذایی و مواد دارویی، ساده‌تر این بود که...
نیروهای تحت محاصره را کاملا نابود کنند، اما در کمال شرافت و انسانیت، نه تنها این افراد را نگه داشتند، بلکه از تیررس بمباران ارتش سعودی خارج کردند و به مناطق امن رساندند. در شرایطی که یمن تحت محاصره شدید اقتصادی قرار دارد، تامین خوراک و بهداشت و نیازهای اساسی این اسرا، بسیار مشکل است و نیروهای مسلح یمنی برای نگهداری از این اسرا، از خودگذشتگی نشان داده‌اند که بیانگر میزان روحیه اخلاقی، انسانی و دینی این مردم است.
برای نیروهای نظامی عربستان این عملیات یک شکست بزرگ و مفتضح است. در هر کشور دیگری اگر چنین رویدادی رخ می‌داد، مسوول اصلی نظامی و دفاعی عربستان که اکنون ولیعهد عربستان است، کنار گذاشته و حتی محاکمه می‌شد. مشخص است که شوک بزرگی با این عملیات به حاکمیت عربستان وارد شده است. آنها منتظر بودند که شاید بتوانند از غیاب رسانه‌های بین‌المللی در یمن استفاده کنند و این شکست بزرگ نظامی را لاپوشانی کنند. آنها امیدوار بودند با تکذیب خبرها بتوانند ته‌مانده روحیه ارتش سعودی را حفظ کنند. محاصره، انهدام، اسارت و غنیمت گرفتن این همه نیروی انسانی و تسلیحات، موضوعی نیست که بتوان آن را به سادگی مخفی کرد. اگر عربستان به این شکست اعتراف کند، روحیه نیروهای نظامی خود را از بین خواهد برد. علاوه بر نیروهای نظامی شکایت‌ها و انتقادها در درون خاندان سلطنتی پس از این شکست افزایش پیدا خواهد کرد. سکوت عربستان و برخورد منفعلانه ائتلاف تحت رهبری سعودی، نشان از بزرگی شکستی است که در میدان نبرد به آنها تحمیل شده است.
یمنی‌ها پیش از این پیشنهاد آتش‌بس و صلحی را به عربستان ارایه داده‌بودند. این شکست‌ها فرصتی برای عربستان ایجاد کرده است که برای جلوگیری از افزایش هزینه‌ها و تحقیر در میدان نبرد، از فرصت موجود برای برون رفت از بحران یمن استفاده کنند. لجاجتی که در ولیعهد عربستان وجود دارد ممکن است با وجود همه شکست‌های اخیر، صلح در یمن را همچنان منتفی کند. اما وسعت شکست‌های اخیر عربستان باعث می‌شود تا سایر عوامل و صاحبان نفوذ در حاکمیت عربستان را به تحرک وادار کند تا از فروپاشی باقیمانده ارتش عربستان پیشگیری کنند. نهایتا یک نفر یا یک نهاد در عربستان، به عنوان عامل این شکست و پیش‌برنده سیاست‌های اخیر باید مسوولیت بپذیرد، فردی باید توضیح بدهد، محاکمه و عزل بشود و حتی به رسم حکومت‌های خودکامه پنهانکار، به نوعی خودکشی کند. فضای منطقه‌ای و جهانی، برای پذیرش طرح آتش‌بس یمنی‌ها آماده است، عربستان باید بتواند به سرعت از خود انعطاف نشان دهد و پیش از آنکه بیش از این دچار مشکل شود، این طرح را قبول کند و دامن خود را از آتشی که بیش از 4 سال افروخته، بیرون بکشد و به راهکار سیاسی یمنی-‌ یمنی تن بدهد. همزمان با این تحولات، شکست مفتضح تجهیزات و تسلیحات امریکایی که از سوی عربستان استفاده می‌شود، چه در حوزه پدافند ضد موشکی و عملیات هوایی، با وجود هزینه میلیاردها دلار درآمد نفتی مردم عربستان سعودی برملا شده است. واشنگتن، از ابتدا نسبت به اعزام نیروهای زمینی و مداخله مستقیم در نبرد یمن اظهار بی‌میلی کرده است و با افزایش نگرانی‌های داخلی در مورد ادامه جنگ یمن، بیش از پیش نسبت به مشارکت مستقیم در چنین عملیاتی و فرورفتن در باتلاق یمن پرهیز می‌کنند. امریکا علاوه بر فروش تجهیزات و اسلحه و پشتیبانی و تعمیر تجهیزات سعودی، در اتاق فرماندهی مشترک عملیات ائتلاف سعودی هم حاضر است و تقریبا مشخص شده است که در فرماندهی و ستاد هم نتوانسته کمکی به سعودی‌ها بکند. این یک شکست مضاعف است، نه تجهیزات و تسلیحات امریکایی در برابر مردم یمن موثر بود و نه در فرماندهی عملیات سعودی توفیقی کسب کردند، قطعا با این شکست‌ها، امریکایی‌ها هم نسبت به ادامه این نبرد فاجعه‌بار بی‌میل‌تر می‌شوند،
هر چند همچنان تلاش خواهند کرد که به بهانه‌های مختلف، جریان درآمد کلان از فروش اسلحه به پادشاهی سعودی را برقرار نگه دارند.

لینک کوتاه:
https://www.iranporseman.ir/Fa/News/56447/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

بازدید میدانی یحیی السنوار از مناطق درگیری در غزه

اسرائیل در غزه؛ جنایت پشت جنایت

محافظت شیر مادر از توله‌ها در برابر گله گاومیش‌های عصبانی

چرا اجرام زحمت در ایستگاه فضایی بین المللی شناور می شوند؟

دکلمه زیبای خسرو شکیبایی

رئیسی پایتخت سریلانکا را به مقصد تهران ترک کرد

کاخ سفید ارسال مخفیانه موشک های دوربرد به اوکراین را تایید کرد

حمله یمن به ناوشکن آمریکایی و کشتی اسرائیلی

استعفای ناگهانی فرمانده یگان ویژه «اشباح» از ارتش رژیم صهیونیستی

تنبیه یک شامپانزه توسط مادرش به دلیل سنگ زدن به مردم!

محاصره پلنگ ایرانی توسط چند قلاده سگ‌ در شاهرود

حمله ناکام و دردناک پلنگ به خانواده جوجه تیغی ها

شکوفه های زیبا در کره جنوبی

امضای یادداشت تفاهم امنیتی بین ایران و روسیه

بیانیه وزارت امور خارجه در سالگرد واقعه طبس و شکست آمریکا

زمان برگزاری ششمین دوره مجلس خبرگان رهبری اعلام شد

حزب‌الله لبنان: پاسخ محکم ایران نشان داد اسرائیل بسیار ضعیف است

واعظی: عملیات «وعده صادق» تقویت اتحاد ملی کشور را در پی دارد

تظاهرات مجدد شهرک‌نشینان در برابر محل اقامت نتانیاهو

محاصره بن گویر در میان معترضان خشمگین صهیونیست

پیام‌های حمله به دو پایگاه آمریکا در شرق سوریه

تندروها در پی رسیدن به کرسی قالیباف؟

حامیان گشت ارشاد

ویدئو چندش‌آور از ساخت کوکاکولا در پاکستان

گوناگون/ غواص تنهایی که به آب نامه می‌نوشت و در آب شهید شد

مشاهده گله‌ی گوزن قرمز در جنگل‌های هیرکانی لنگرود

منطقه دیدنی آب بندان شفیع آباد در استان گلستان

بارش برف بهاری در جاده شاهرود - توسکستان

تعهد شرکت‌های پیشرو در هوش مصنوعی برای حفاظت از کودکان

با روش تخلیه الکتریکی آشنا شوید

نزدیک بشیم به هم یا نزدیک نشیم؟

هرروز یک سری مشکل هست!

توضیحات رائفی‌پور درباره اموالش: مستاجرم!

المیادین: مأموریت‌ مستشاران ایرانی در سوریه ادامه دارد

پزشکیان: اصرار به حجاب اجباری، عناد ایجاد می‌کند

سند مهم منتشر شده در یازدهمین جلسه دادگاه منافقین

اردوغان: دیگر تجارت گسترده گذشته با اسرائیل را نداریم

سناریوی زندانی شدن ترامپ روی میز سرویس مخفی آمریکا

لحظه هدف قرار گرفتن محل استقرار نظامیان اسرائیلی توسط حزب‌الله

والاس: روسیه بزرگترین تهدید کنونی علیه انگلیس است

تکرار قصه ناتمام زن‌کشی

وطن امروز نوشت: نظام اسلامی و چالش کشف حجاب

دیوار کلاهبرداری فرو ریخت

ماجرای 4 اسیر قدیمی اسرائیلی که «ابوعبیده» از آن ها یاد کرد

تکرار یک اشتباه

«طوفان اقصی» کار «رئیس سازمان اطلاعات ارتش اسرائیل» را ساخت

جایزه تتر و بیت‌کوین تا +30 میلیون تومان در ازای یک ثبت‌نام ساده

رئیس فراکسیون کارگری مجلس: عدم افزایش حق مسکن و پایه سنوات کارگران هیچ توجیهی ندارد

معاون سازمان توسعه تجارت: اعدادی که برای تجارت با آفریقا اعلام می‌شود واقعی نیست

پرش خیره کننده کروکودیل برای گرفتن طعمه