ایران پرسمان

آخرين مطالب

لبخند آزادی به زنان تحلیل روز

  بزرگنمايي:

ایران پرسمان - لبخند آزادی به زنان
٥٩
٠
آرمان ملی / متن پیش رو در آرمان ملی منتشر شده و انتشار آن به معنی تایید تمام یا بخشی از آن نیست.
پنجشنبه 18 مهر در تاریخ کشور ماندگار شد؛ روزی که زنان برای نخستین بار با خرید بلیت به ورزشگاه آزادی رفتند و به تماشای بازی فوتبال نشستند. ظاهرا از حضور غیرگزینشی زنان 13هزار و 880 روز گذشته بود و برخی حضورها در سال‌های قبل به‌صورت گزینشی و محدود بود. زنان به‌صورت جمعی و گروهی در حالی که نمادی از پرچم ایران در دست و چهره داشتند، از درشرقی استادیوم آزادی وارد ورزشگاه شدند و در محل تعیین شده نشستند اما کمی که گذشت خالی بودن بخش زیادی از صندلی‌هالی ورزشگاه سبب گله آنها شد چرا که بسیاری از زنان علاقه‌مند به حضور در ورزشگاه برای تشویق تیم ملی فوتبال کشور موفق به خرید بلیت نشده بودند و بر خلاف وعده‌های داده شده سایت فروش بلیت باز نشد! از ساعت 13:30 در استادیوم به روی هواداران باز شد و زنان هم توانستند وارد استادیوم آزادی شوند و بازی تیم ملی را از نزدیک تماشا کنند. در این میان از آنها با قاچ‌هایی از هندوانه و شربت پذیرایی شد.
رفع نگرانی اخلاق دردلواپسان
به اذعان همگان روز پنجشنبه زنان با رعایت موازین اخلاقی و عرفی در ورزشگاه حضور پیدا کردند و تماشاگران مرد هم حرمت حضور بانوان راحفظ و از سر دادن شعارهای نامناسب خودداری کردند که این موضوع نشان داد نگرانی دلواپسانی مانند حسین ا...کرم که گفته بود «به لحاظ قانونی و شرعی و وضع فعلی ورزشگاه‌ها، امکان این حضور نیست چون کرامت و امنیت زنان حفظ نمی‌شود» با واقعیت همخوانی نداشت. حتی اگر حصارهای فلزی در اطراف جایگاه زنان کشیده نمی‌شد بازهم مردان بیش از تصور دلواپسان مراقب آن بودند که مشکلی پیش نیاید و زنان به راحتی به تشویق تیم ملی بپردازند. مرد و زن در کنار یکدیگر این شادی را بدون هیچ حاشیه‌ای جشن گرفتند. یکصدا هورا کشیدند؛ یکصدا تشویق کردند و شعار پیروزی سر دادند. هیچ حرف ناسزایی رد و بدل نشد و هیچ حس ناامنی به دختران وارد نشد؛ به همین سادگی. به پایان بازی رسیدیم. همه یکصدا از بازیکنان تشکر کردند و با نور گوشی‌های خود رنگ و جانی تازه به آزادی بخشیدند.
نمایش تشویق زیبای زنان تیم ملی
شعار دختران حاضر در آزادی «واویلا واویلا بزن یکی دیگه»، «ورزشگاه خالیه، دخترا جا ندارن» بود و با اینکه برای بار اول در ورزشگاه حضور پیدا کرده بودند اما به زیبایی برای تشویق تیم ملی موج مکزیکی راه می‌انداختند. آنطور که رویداد24 نوشت: «از ابتدا تا انتهای بازی این شائبه وجود داشت که به بازیکنان تیم ملی پروتکلی مبنی بر نزدیک نشدن به جایگاه زنان داده شده است. در پایان بازی، اما بازیکنان تیم ملی با هدایت مسعود شجاعی به سمت جایگاه زنان آمده و عملاً تنها در یک صحنه حضور زنان در ورزشگاه را به رسمیت شناختند.» در پایان بازی ایران و کامبوج تماشاگران زن که به ورزشگاه آمده بودند، سکوهایشان را حسابی تمیز کردند و مثل دسته گل تحویل برگزارکنندگان دادند.
نقش زنان در گل پشت گل
بسیاری معتقدند حضور زنان در ورزشگاه انگیزه و روحیه بازیکنان تیم ملی را افزایش داد چرا که 18 مهر 98 روز کوچکی نیست و در تاریخ ثبت می‌شود. حمید درخشان، پیشکسوت فوتبال ایران می‌گوید حضور زنان در استادیوم تاثیر قابل توجهی در روحیه و تلاش بازیکنان در زمین دارد. ملی‌پوشان هم پس از پیروزی مقابل کامبوج از بانوان هوادار حاضر در ورزشگاه قدردانی کردند.
گپ فاطمه هاشمی و مهدی تاج
روز پنجشنبه برخی مسئولان و شخصیت‌ها هم به ورزشگاه رفتند تا ضمن حمایت از حضور بانوان در ورزشگاه به تشویق تیم ملی بپردازند. فاطمه هاشمی دختر آیت‌ا... هاشمی در مقابل مهدی تاج رئیس فدراسیون فوتبال قرار گرفت و خطاب به او گفت: امروز نشان داد با حضور زنان در ورزشگاه هیچ اتفاقی رخ نمی‌دهد. ما دیر عمل کردیم و باید زودتر از اینها چنین تصمیماتی را می‌گرفتیم. وی افزود: اتفاق و عمل امروز نشان دهنده این است که تا حالا در مورد حضور زنان در ورزشگاه‌ها اشتباه می‌کردیم و این اشتباهات نباید تکرار شود تا فیفا بگوید با فشار ما زنان در ورزشگاه حضور پیدا کردند. پس از اظهارات هاشمی بود که مهدی تاج درباره حضور بانوان در ورزشگاه آزادی اظهار کرد: اتفاق خوبی رخ داد و هیچ مشکل حاشیه‌ای و هیچ مساله‌ای هم به وجود نیامد. وی افزود: باید ما خوشحال باشیم که متدینین هم متقاعد بشوند.
واکنش مسئولان به حضور زنان
اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس‌جمهور هم در حساب کاربری خود در توئیتر نوشت: «‏امروز یکی از خواسته‌های بخش مهمی از زنان، جوانان و فعالان مدنی به خوبی تحقق یافت و ‎زنان برای تماشای ‎مسابقات فوتبال به ‎ورزشگاه آزادی رفتند. آگاهی و رشد مدنی زنان و مردان در ورزشگاه نشانه‌ای بود از احترام به حساسیت‌های بخش‌های دیگری از جامعه و رفع نگرانی برای تداوم اقداماتی از این دست.» محمدرضا عارف رئیس فراکسیون امید مجلس هم در مطلبی در صفحه توئیتر خود در واکنش به حضور زنان در استادیوم آزادی در بازی تیم ملی فوتبال ایران و کامبوج نوشت: «ورزشگاه آزادی شاهد حضور زنان فهیم و ورزش‌ دوست سرزمینم بود. حضور زنان در مجامع مختلف حق طبیعی آنان است. امیدوارم با تلاش مسئولان زمینه حضور زنان در همه عرصه‌ها و مجامع ازجمله ورزشگاه‌ها بیشتر فراهم شود. ‏اعتماد به زنان و جوانان همیشه نتیجه‌بخش بوده است ‏و البته خداقوت به تیم ملی». معصومه ابتکار معاون رئیس‌جمهور در امور زنان و خانواده نیز با بیان اینکه معاونت زنان پیگیر ادامه حضور زنان در ورزشگاه است و به نظر مشکلی وجود ندارد، گفت: حضور زنان در مسابقه فوتبال ایران-کامبوج به بهبود فضای فرهنگی ورزشگاه کمک کرد. صفحه اینستاگرام کنفدراسیون فوتبال آسیا به این موضوع واکنش نشان داد و آن را اتفاقی خوب برای فوتبال ایران دانست.
کار دولت بود یا فشار فیفا؟
راهیابی زنان به سکوهای ورزشگاه آزادی اتفاق مبارکی بود که لبخند بر چهره زنان آورد. بسیاری سعی کردند این اتفاق را ابزاری برای تضعیف دولت قرار داده و اینگونه وانمود کنند مجوز حضور زنان در ورزشگاه بدون تلاش دولت و بر اساس فشار فیفا بوده است که این ادعا چندان با واقعیت همخوانی ندارد چرا که روز پنجشنبه رئیس فیفا با انتشار پیامی از رئیس‌جمهور قدردانی کرد و نوشت: «می‌خواهم از همه مسئولان ایرانی به ویژه رئیس‌جمهور روحانی صمیمانه تشکر کنم که به قول خود عمل کردند. قولی که در دیدار و گفت‌وگو با ایشان در سفر قبلی‌ام به ایران، داده شده بود. این قدمی مهم و اساسی در مسیری درست بود و من مطمئنم که با گفت‌وگو‌های مستمر، در آینده‌ای نزدیک پیشرفت‌های بیشتری حاصل خواهد شد.» سخنگوی دولت هم پنجشنبه گفت: خیلی خوشحالم که بانوان در روزی که چهارده گل زدیم بدون هیچ مشکلی در ورزشگاه حضور یافتند. بنده به عنوان سخنگوی دولت می‌گویم که ما برای ورود بانوان به ورزشگاه برنامه‌ریزی داشتیم و تحت فشار هیچ نهادی نرفتیم. علی ربیعی هرگونه فشار از طرف فیفا را هم رد کرد و گفت: «ما در این چند سال نشان دادیم زیر فشار تیم بی‌ و تحریم‌های آمریکا نرفته‌ایم، زیر فشار فیفا برویم؟ این اراده همه‌جانبه‌ای بود که در دولت و همه نهادهای کشور وجود داشت که بستر لازم برای حضور بانوان در ورزشگاه‌ها فراهم شود.» معاون رئیس‌جمهور هم با بیان اینکه تلاش برای حضور زنان در ورزشگاه‌ها در آغاز دولت دوازدهم اوج گرفت، افزود: در دولت دوازدهم شیوه نامه‌ای در زمستان سال 96 نهایی شد و براساس آن همه دستگاه‌ها مکلف شدند تا اقدامات لازم مانند تامین امنیت، زیرساخت‌ها و... برای حضور زنان در ورزشگاه‌ها فراهم کنند، همچنین رایزنی‌های لازم برای حضور زنان در ورزشگاه‌ها انجام شد. معصومه ابتکار با بیان اینکه فیفا در زمینه ورود زنان به ورزشگاه‌ها به طور کلی با وزارت ورزش و جوانان در ارتباط بوده است، اظهار کرد: معاونت امور زنان و خانواده هیچ ارتباطی با فیفا نداشته اما وزارت ورزش و جوانان به طور حتم صحبت‌هایی با فیفا داشته است. شهیندخت مولاوردی معاون سابق رئیس‌جمهور هم می‌گوید: «تا جایی که در جریان هستم در گام اول در دولت یازدهم کمیته مشترکی برای بررسی این موضوع تشکیل و مقدمات ورود آن به دستور جلسات شورای امنیت کشور فراهم شد. در نتیجه این پیگیری‌ها، در دولت دوازدهم شیوه‌نامه‌ای تدوین و مراحل و فرآیندی در نظر گرفته شد تا ورود زنان به ورزشگاه‌ها عملیاتی شود. در حال حاضر نیز در مرحله‌ای به سر می‌بریم که مسئولان مربوطه این آمادگی را با اطمینان خاطر اعلام می‌کنند، لذا اساسا این نگرانی‌ها باید به حداقل برسد.»
کسی در ورزشگاه آزادی دستگیر نشده است
در نهایت مرکز اطلاع‌رسانی پلیس پایتخت برخی اخبار منتشرشده پیرامون دستگیری تعدادی از تماشاگران دیدار دو تیم فوتبال ایران و کامبوج را تکذیب و اعلام کرد به‌رغم برخی شایعات معاندان که همواره به دنبال ایجاد تشویش اذهان عمومی هستند، در این زمینه هیچ فردی در ورزشگاه آزادی دستگیر و بازداشت نشده است.

لینک کوتاه:
https://www.iranporseman.ir/Fa/News/59952/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

غیبت ایران در بازار 75 میلیارد دلاری بنگلادش

ارتش سوسک‌های رباتیک مجهز به کوله‌پشتی رایانه‌ای در بیابان

تو مثل منی برف...

اسرائیل به دنبال جاسوسی در ایران بود؟

رویترز: تشدید تحریم‌های ایران در بسته کمک‌های خارجی آمریکا گنجانده شده است

غیبت احمدی‌نژاد در مراسم تشییع پیکر معاونش

تصاویری از تجمع و حمایت از عملیات تنبیهی «وعده صادق» در صنعای یمن

مهاجری: گمان کرده‌اید اگر اسم «گشت ارشاد» را به «طرح‌ نور» تبدیل کنید قضیه تغییر ماهیت می‌دهد؟

اذعان صهیونیست ها به تداوم قدرت مقاومت فلسطین در غزه

چاپ ایران‌چک 500 هزار تومانی واقعیت دارد؟

پیام تسلیت مدیرکل بنیادآذربایجان غربی در پی درگذشت همکار خادم الشهدا حجت الاسلام «مصطفی حاجی حسینلو»

جنگل حرا خلیج نایبند عسلویه

بزرگترین مار جهان در هند پیدا شد/ 15 متر طول و 1000 کیلو وزن !

«تاریخ سازی» با «تاریخ شفاهی»

اتحادیه اروپا: گزارش‌ها درباره حادثه اصفهان رادنبال می‌کنیم، نشانه‌ها حاکی از کاهش تنش‌هاست

سی ان ان: حملات مستقیم اسرائیل و ایران به یکدیگر پایان یافته است

رئیسی شاهرود را به مقصد تهران ترک کرد

فرانسه، کمک به اسرائیل برای مقابله با پاسخ ایران را تایید کرد

تصاویری از محل حادثه نزدیک سفارت ایران در پاریس

وزیر خارجه اردن در تماس با امیرعبداللهیان: مصممیم در تحولات غزه، آسمان اردن مورد سوءاستفاده اسرائیل قرار نگیرد

واکنش ظریف به «آتش بازی‌های بی‌پروای امروز در اصفهان»

لغو پروازهای شرکت‌های اروپایی به اراضی اشغالی

ارمنستان 4 روستای منطقه «قزاق» را به آذربایجان واگذار کرد

لاوروف: برای مذاکره در مورد اوکراین آماده‌ایم

بایدن در آستانه شکست؟

عزم ستاد مبارزه با قاچاق کالا برای ساماندهی قاچاق ته‌لنجی

مطالعه رفتار آب و یخ در نانوحفره و غول‌های یخی منظومه شمسی!

«خلبان صدیق» برای دومین‌بار به کتابفروشی‌ها آمد

تصاویری از بازداشت عامل حمله به کنسولگری ایران در پاریس

واکنش ایران به وتوی قطعنامه عضویت کامل فلسطین در سازمان ملل از سوی آمریکا

کنایه همتی به رئیسی با انتشار این ویدئو: مردم همچنان در انتظار چنین دولت کارآمدی هستند

جزئیات حادثه امنیتی در بخش کنسولی سفارت ایران در پاریس

گفتگوی امیرعبداللهیان و فیدان؛ تاکید ایران و ترکیه بر ضرورت آتش‌بس فوری در غزه

همکاری اسلامی: حق وتو آمریکا، ناقض مفاد سازمان ملل متحد است

رئیس دومین بانک بزرگ روسیه: سوئیفت باید از بین برود

پیش بینی تولید 13.5 میلیون تن گندم در سال جاری

سقوط سهام آسیا

نتیجه‌ی عدم توجه به جلو در رانندگی

برنامه‌ریزی ناسا برای تجدید قوای کاوشگر ستاره‌های نوترونی

اهمیت بجا آوردن شکر خدا در جلد هفتم کتاب «طعم شیرین خدا»

دانشجو: حادثه امنیتی سفارت ایران در پاریس پایان یافت

موضع اردوغان درخصوص حادثه اصفهان

ظریف: عدم محکومیت تجاوز اسرائیل توسط شورای امنیت، ایران را ناگزیر به دفاع مشروع کرد

وقوع حادثه امنیتی مقابل سفارت ایران در پاریس؛ عامل حمله دستگیر شد

کاهش مجدد رتبه اعتباری رژیم صهیونیستی

مرغ کیلویی چند؟

روند ادامه‌دار کاهش قیمت سکه

قسمت هایی واقعی از کارتون تام و جری!

حکمت/ کجای مجلس بنشینیم؟

وقوع حادثه امنیتی در مقابل سفارت ایران در پاریس