ایران پرسمان

آخرين مطالب

آیا یورش ترکیه به قدرت گیری داعش می انجامد؟ تحلیل روز

  بزرگنمايي:

ایران پرسمان - آیا یورش ترکیه به قدرت گیری داعش می انجامد؟
٢٩٣
٠
تابناک / متن پیش رو در تابناک منتشر شده و انتشار آن به معنی تایید تمام یا بخشی از آن نیست
حمله ارتش ترکیه به مناطق کردنشین شمال شرقی سوریه، موجی از نگرانی‌های منطقه‌ای و بین‌المللی را دامن زده است. یکی از این نگرانی‌ها، افزون بر احتمال کشته‌ شدن غیرنظامیان و آوارگی مردم، خطر تقویت گروه تروریستی داعش در منطقه است.
عملیات ترکیه اندک‌زمانی پس از اعلام تصمیم رئیس جمهوری ایالات متحده مبنی بر خروج نیروهای آمریکایی از این منطقه آغاز شد. آمریکا اما تقویت داعش در سایه این حمله را از جمله خطوط قرمز خود اعلام کرده است؛ اما خطر جان گرفتن دوباره داعش در سوریه تا چه حد جدی است؟
تارنمای اینترنتی هفته‌نامه آلمانی "دی تسایت" برای یافتن پاسخی به این پرسش، به این موضوع پرداخت و در گزارش مفصلی از حمله داعش به نیروهای امنیتی سوریه در روزهای اخیر و احتمال فرار هزاران زندانی داعش از زندان‌های سوریه خبر داد.
طیق این گزارش، اندک‌زمانی پس از آنکه رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه، در توییتر خبر حمله به سوریه را اعلام کرد، به‌یکباره ده‌ها تروریست در رقه، پایتخت پیشین داعش، ظاهر شدند و ساعت‌ها به روی پلیس‌های کرد آتش گشودند. قصد این افراد، تصرف مقر اصلی نیروهای امنیتی متشکل از کردها و سوری‌ها در مرکز رقه بوده است. یکی از شاهدان عینی از "هماهنگی و سازمان‌یافتگی" این حمله خبر داده است. تصرف این مقر البته، با وجود چندین مهاجم انتحاری، عملی نشد و حمله به شکست انجامید.
حمله‌ای با این ابعاد و با استفاده از مسلسل و خمپاره از سال 2017 میلادی بدین‌سو در رقه بی‌سابقه بود. در عین حال این احتمال منتفی نیست که جنگجویان داعش در حملات بعدی موفق شوند و بتوانند بخش‌هایی از این شهر را تحت کنترل خود درآورند. یکی از دلایل چنین احتمالی این است که کردها نیروهای خود را در حال حاضر برای جبهه ترکیه نیاز دارند و به همین دلیل نیز گشت‌های آنان و حضورشان در پایگاه‌های رقه کم‌رنگ‌تر خواهد شد.
چنین وضعیتی این خطر را افزایش می‌دهد که 10 هزار زندانی تروریست بتوانند از زندان‌ها بگریزند و با استفاده از وضعیت کنونی به‌ همراه 70 هزار تن از اعضای خانواده‌‌هایشان خلافت خود را بازسازی کنند. یک احتمال دیگر نیز سرازیر شدن این افراد به اروپاست.
اغلب زنان و کودکان تروریست در اردوگاه الهول اسکان داده شده‌اند که همواره شاهد آشوب‌ها و درگیری‌های خشونت‌آمیز است. در این اردوگاه حتی یک پلیس مذهبی زنانه برای اجرای فرامین اخلاقی "خلافت اسلامی" نیز به وجود آمده است. در ویدئوی منتشره از این اردوگاه گروهی از زنان با پوشش کامل دیده می‌شوند که با شعار "ما بمب ساعتی هستیم. منتظر باشید تا ببینید"، پرچم داعش را بلند می‌کنند.
"پذیرش خاموش داعش" توسط ترکیه
حدود 11 هزار تن از زنان‌ و دو هزار تن از مردان داعشی زندانی از خارج می‌آیند که 800 اروپایی هم در میان آنها دیده می‌شوند. اما اغلب کشورهای اروپایی و عربی از پذیرش این افراد خشونت‌طلب و قرار دادن آنها در برابر دادگاه سر باز می‌زنند و به همین دلیل نیز آنها باید در زندان‌های موقت محلی نگهداری شوند. برخی از این ساختمان‌های غیراستاندارد در منطقه تحت کنترل ترکیه قرار دارند. در روزهای گذشته نیز تنها شمار اندکی از این زندانیان خطرناک از سوریه به عراق منتقل شده‌اند. به گفته ترامپ، این افراد اکنون تحت نظر نیروهای آمریکایی مستقر در عراق هستند.
در این میان در مورد مسئولیت‌پذیری ترکیه در قبال تروریست های زندانی، در مقایسه با حساسیت کردها در قبال این زندانیان، تردیدهای جدی وجود دارد. آنکارا در این خصوص پرونده خوبی ندارد. تروریست ها در زمان برقراری "خلافت اسلامی" به‌راحتی از خاک ترکیه برای رسیدن به مناطق تحت کنترل داعش استفاده می‌کردند.
به گفته نویسنده هفته‌نامه "دی‌ تسایت"، اگر کنترل بازداشتگاه‌های داعشی‌ها که اکنون در اختیار کردهاست، به دست ترکیه بیفتد، ممکن است سرویس امنیتی این کشور که سال‌ها با داعشی‌ها مخفیانه همکاری کرده، اینک نیز آنها را آزاد کرده و از آنها برای مبارزه با کردهای سوریه استفاده کند.
گفته می‌شود هم اکنون نیز دست‌کم 40 تروریست، از جمله چند فرمانده پیشین داعش، در کنار ارتش ترکیه می‌جنگند. رهبران کردهای سوریه نیز در این میان اعلام کرده‌اند که در شهر قامشلی، واقع در شمال شرقی سوریه، زندانی بر اثر یک بمباران تخریب شده که در آن تروریست‌هایی خارجی از 60 ملیت نگهداری می‌شده‌اند.
حدود 18 هزار داعشی فعال در سوریه و عراق
طبق برآورد وزارت دفاع آمریکا، هنوز هم حدود 18 هزار تن از اعضای داعش در سوریه و عراق فعالند که سه هزار تن از آنان خارجی هستند. مسئولیت بیش از 100 سوءقصد در عراق تنها در ماه سپتامبر گذشته به پای داعش نوشته‌ شده است. این آمار بیش از شمار عملیات اواخر عمر "خلافت اسلامی" در سال 2016 میلادی است.
در چنین شرایطی بازسازی مناطق تخریب‌ شده‌ای که پیش‌تر تحت کنترل داعش بوده پیشرفتی نشان نمی‌دهد. در عوض اما فساد مالی بیداد می‌کند. داعش هم به‌خصوص در استان‌های سنی‌نشین از جمله نینوا، دیاله و انبار بر تحرکات خود افزوده و آدم‌ربایی، مسدود کردن جاده‌ها و بمب‌گذاری افزایش یافته است. سیاستمداران محلی و نیروهای امنیتی در این مناطق برای ایجاد هرج و مرج و جلوگیری از بازسازی اقتصادی به قتل می‌رسند.
به تازگی در یکی از روستاهای نزدیک سامرا پنج اسلام‌گرای نقابدار شبانه سر یک مأمور محلی پلیس را در برابر خانه‌اش از تن جدا کردند. ساکنان این روستا گلایه کرده بودند "شاید نیروهای امنیتی روزها حضور داشته باشد، اما شب متعلق به داعش است".

لینک کوتاه:
https://www.iranporseman.ir/Fa/News/60185/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

شیائومی نیامده رکورد زد!

نرخ مصوب انواع میوه اعلام شد؛ قیمت گوجه سبز سر به فلک کشید!

راه جلب عنایت امام زمان (عج)

خالد نبی؛ زیارتگاهی شگفت‌انگیز در دل طبیعت

تصاویری از پنل‌های خورشیدی جدیدی که در هر مکانی امکان نصب آن وجود دارد

برای خریدن کتاب هایی درباره اهل بیت(ع) به چه چیزهایی باید توجه شود؟

تحریم‌ مشترک انگلیس، آمریکا و کانادا علیه ایران

تداوم حملات حزب‌الله لبنان به شمال فلسطین اشغالی

ادامه سرکوب دانشجویان حامی فلسطین در آمریکا

202 روز جنگ غزه به روایت آمار و ارقام

تصاویر جدید از سرکوب تظاهرات همبستگی با غزه در دانشگاه سوربن فرانسه

«اقتصاد» میدان شلغم‌فروشان شده است!

شاهکار ایرانی در سریلانکا

بی‌رمقی اونس جهانی برای سومین روز متوالی

مطالبه‌گری؛ مهمترین برنامه عملیاتی بنیاد شهید و امور ایثارگران در دولت سیزدهم

نحوه تنظیم آینه ها در خودروی فورد کراون

شاخ به شاخ عجیب دو ماشین در آزادراه!

نتیجه حواس پرتی پشت فرمون؛ کنترلش و از دست داد!

کتک‌کاری یک مسافر با راننده اتوبوس در آمریکا

هوش مصنوعی و احتمال جنگ و فروپاشی اجتماعی

وقتی درد دل می‌کند؛ گوش باش، نگاه باش

خانجانی: توئیت فضائلی جریان به ظاهر ارزشی را آشفته کرد

علیرضابیگی: دولت ناکارآمدی و مشکلاتش را به سفره مردم منتقل کرد

هیاتی از مصر به سرزمین‌های اشغالی می‌رود

نمایش جدید آمریکا درباره غزه: تعیین نماینده ویژه!

استاد دانشگاه کلمبیا در اعتراض به سرکوب دانشجویان خواستار استعفای رئیس دانشگاه شد

«طوفان اقصی» کار این ژنرال اسرائیلی را ساخت

هشدار درباره آینده اقتصاد ایران

مهاجرت با ویزای جعلی

فیلمی که آمریکا را به وحشت انداخت!

مقایسه نرخ رشد اقتصادی ایران در میان اقتصادهای بزرگ دنیا

اختلاف بر سر افزایش حقوق بازنشستگان؛ مبنا کدام قانون باید باشد؟

گناهان زبان؛ بداخلاقی

قلعه جزیره مونت سن میشل در فرانسه

دره ای زیبا در ایسلند

غضنفرآبادی: ابهامات شورای نگهبان در لایحه حجاب را برطرف کردیم

جنبش انصارالله یمن: جنایات اسرائیل در غزه بی‌سابقه است

جنبش دانشجویی حمایت از فلسطین به فرانسه رسید

تنش میان حزب‌الله با رژیم اسرائیل بالا گرفت؟

کیش برترین منطقه آزاد در حوزه‌ی اقتصادی شد

انتقاد از مصوبه مجلس در مورد مالیات طلا؛ دیگر مردم سمت خرید طلا هم نمی‌آیند

قیمت تخم‌مرغ در سراشیبی افتاد؟

کاشان، عروس خانه‌های تاریخی ایران

بارندگی شدید در شهر شنژن چین

طوفان شن بنغازی لیبی را درنوردید

نجات دراماتیک راننده خودرو از میان شعله‌های آتش در آمریکا

داستان عاشقانه سمی یک پروانه!

اجرای موسی عصمتی میلیونی شد

تکذیب ادعای یک نماینده مجلس درباره منوچهر متکی

عصبانیت پسر معاون سابق از انتشار اعترافات متهمان پرونده‌اش!