ایران پرسمان

آخرين مطالب

پیدا و پنهان هدایت و بازداشت «نیما زم» تحلیل روز

پیدا و پنهان هدایت و بازداشت «نیما زم»
  بزرگنمايي:

ایران پرسمان - پیدا و پنهان هدایت و بازداشت «نیما زم»
k ٣.١
٠
صبح نو / متن پیش رو در صبح نو منتشر شده و انتشار آن به معنی تایید تمام یا بخشی از آن نیست
هفت ماه پس از ضرب شست دستگاه‌های اطلاعاتی کشورمان به مدیر کانال تلگرامی «آمد» که صداوسیما جریان آن را در قالب مستند «ایستگاه پایانی دروغ» بازتاباند، کسی فکرش را هم نمی‌کرد که دست «عملیات بزرگ» یقه «نیما زم» را بگیرد و او را به داخل کشور بکشاند. دیروز، اخبار مربوط به دستگیری «زم» به‌دست سازمان اطلاعات سپاه پاسداران انقلاب اسلامی توجهات را به‌خود جلب کرد. این اتفاق جریان اپوزیسیون خارج از کشور را با مشکلی جدی مواجه کرده است.
بازداشت سردسته «فیک‌نیوز»ها
روز گذشته، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در اطلاعیه‌ای از بازداشت سرشاخه تیم مدیریتی کانال «آمدنیوز» به‌نام روح‌الله (معروف به نیما) زم خبر داد. سپاه در اطلاعیه خود، با اشاره به تحت هدایت‌بودن زم به‌وسیله سرویس‌های اطلاعاتی فرانسه، آمریکا و رژیم صهیونیستی به‌صورت شبانه‌روزی و با روش‌های پیدا و پنهان عنوان کرد: «در این عملیات حرفه‌ای، هوشمندانه و چندوجهی با به‌کارگیری روش‌های نوین اطلاعاتی و شگردهای ابتکاری، سرویس‌های بیگانه را مدیریت و فریب داد تا توانست روح‌الله زم، سرشبکه سایت ضدانقلاب و معاند «آمدنیوز» را به داخل کشور هدایت و بازداشت کند. در سال‌های اخیر، روح‌الله زم با هدایت، تأمین و پشتیبانی مستقیم سرویس‌های بیگانه و نیز حمایت ضدانقلاب خارج‌نشین و عوامل داخلی آن‌ها، به‌عنوان یکی از آبشخورهای محوری دشمن، عملیات روانی گسترده‌ای برای اختلاف‌افکنی در ارکان نظام اسلامی، ایران‌هراسی، دروغ‌پردازی، القای شبهه در نسل جوان دربرابر عقاید و باورهای دینی و تبلیغ و فراهم‌سازی زمینه‌های اقدامات خشونت‌بار و تروریستی، ایجاد آشوب و ناآرامی در کشور اداره می‌کرد».
صدور اعلان قرمز برای نیما
پیش از این خبر، رییس پلیس بین‌الملل ناجا از صدور اعلان قرمز برای روح‌الله زم خبر داده بود. سردار هادی شیرزاد 7مهر در نشستی خبری در‌این‌‌باره تأکید کرد: «فعالیت پلیس اینترپل در فضای مجازی در حال انجام است. اقدامات ادمین‌های کانال‌های معاند برخلاف مقررات است و در حال بررسی مراحل قضایی و انتظامی هستیم تا برای آن‌ها اعلان قرمز صادر شود».
درباره یک ادعا
همزمان با انتشار خبر بازداشت زم، برخی کاربران در فضای مجازی، به‌ویژه توییتر، مدعی شدند این بازداشت مربوط به روزهای گذشته بوده و صرفا خبر آن دیروز منتشر شده است. البته چنین ادعایی دور از حقیقت نیست و با نگاهی دقیق‌تر با منطق عجین و قرین است؛ به این معنا که سازمان‌ها و نهادهای اطلاعاتی و امنیتی کشورمان، با هدف شناسایی سرنخ‌های ارتباطی با زم، تعمداً خبر بازداشت او را با چند روز تأخیر منتشر ‌کرده‌اند؛ زیرا احتمال می‌رود تا همین لحظه، طیف گسترده‌ای از شبکه های جاسوسیِ مرتبط با آمدنیوز و شخص زم، دستگیر شده باشند.
با این حال، روز قبل پیامی تصویری از سوی یکی از ادمین های کانال آمدنیوز منتشر شد که در آن مدعی بود 23 ساعت قبل با نیما زم صحبت کرده است. این فرد درباره محتوای مکالمه خود با زم مدعی شد:«آقای زم در پاریس بود و حالش هم خیلی خوب بود. اما از 22 تا 23 ساعت قبل تا الان از او خبری نداریم».
فروپاشی «آمد»
بلافاصله پس از انتشار خبر دستگیری مدیر کانال آمدنیوز، تیم بازداشت‌کننده او این خبر را در قالب کانال مزبور انتشار دادند. همین مسأله باعث شد تعداد زیادی از دنبال‌کنندگان «آمد» فرار را بر قرار ترجیح دهند. تا آخرین لحظات تهیه این گزارش، تعداد ریزشی‌های کانال به حدود یک‌میلیون نفر رسیده است. همچنین، برخی دیگر از کانال‌های ضد‌انقلاب مانند «مملکته» با انتشار مطالبی، از مخاطبان آمدنیوز خواستند سریع‌تر آن فضا را ترک کنند.
واکنش پدر نیما
محمدعلی زم، پدر نیما زم، روز گذشته در واکنش به بازداشت فرزندش گفت: «ما تقریبا با او در این مدت‌ها حالت قهر داشتیم و تنها گهگاهی نصیحت و پیغامی برایش می‌فرستادیم». زم پدر تصریح کرد: «دنیا دار مکافات است. این را خداوند متعال و همه بزرگان گفته‌اند. بالاخره این دنیا، دنیای امتحان آدم‌هایی است که در آن زندگی می‌کنند. خوب و بد باید امتحان دهند و آن‌ها که بد کردند، مجازات شوند».
«آمدنیوز»؛ پای ثابت دروغ‌های شبکه‌های اجتماعی
کانال تلگرامی آمدنیوز در این سال‌ها، پای ثابت سم‌پاشی و دروغ‌پراکنی علیه نظام جمهوری اسلامی ایران بوده است. یکی از دغدغه‌های ادمین‌های کانال تلگرامی آمدنیوز پرکردن محتواست. آن‌ها به این منظور هر خبر، مطلب و عکسی که به‌دست‌شان می‌رسد، بدون اندکی اطلاع از درستی یا نادرستی آن منتشر می‌کنند. البته برخی دیگر این موضوع را تکنیک آن‌ها برای مسموم‌کردن فضا می‌دانند. مؤسس و بانی کانال آمدنیوز شخصی به‌نام روح‌الله زم، فرزند محمدعلی زم است. روح‌الله زم معروف به «نیما» که در پناه چند لایه سرویس‌های اطلاعات اروپایی و با تغذیه مستمر موساد و سیا موفق شد به لیدر حمایت براندازان جمهوری اسلامی تبدیل شود، در این کانال به‌دنبال آن است به مخاطبان خود القا کند دسترسی‌های ویژه‌ای به اسناد «به‌کلی سری» دارد و می‌تواند پشت‌پرده همه پدیده‌های سیاسی، اجتماعی و امنیتی را پیش از دیگران فاش کند. اسناد متعددی از روح‌الله زم و همکاری تنگاتنگ او با سعودی‌ها و صهیونیست‌ها وجود دارد. بگذریم از اینکه فقط گذری به محتوای تولیدی این کانال در جریان اغتشاشات دی1396 و غائله دراویش در خیابان پاسداران، به‌خوبی نشان می‌دهد کارگزاران چنین کانال‌هایی، مجری دستورهای کدام نهادهای اطلاعاتی هستند.
پشت‌پرده هدایت آمدنیوز
زم در اداره کانال آمدنیوز، تنها نیست. در دی1396، کانالی تلگرامی که ظاهرا یکی از عوامل سابق آمدنیوز تأسیس کرده بود، درباره ماهیت کانال آمدنیوز و مدیر آن افشاگری کرد. این کانال با نام «زم کیست» که به محتوای گروه کاری آمدنیوز در پیام‌رسان اجتماعی دسترسی داشت، بخشی از مکالمات اعضای اداره‌کننده این کانال ضدامنیتی را منتشر کرد. در 19‌بهمن‌1396، این کانال خبری منتشر کرد که در فضای مجازی و رسانه‌ای بازتاب چندانی پیدا نکرد؛ چون سوژه خبر در داخل ایران چهره چندان شناخته‌شده‌ای نبود. در این خبر آمده بود مهدی جلالی‌تهرانی، مدیر میز ایران در اندیشکده بروکینگز (نوعی اتاق فکر مستقر در واشنگتن‌)، مؤسس و مدیر اصلی جریان آمدنیوز است.
آموزش ساخت کوکتل مولوتوف
یکی از عرصه‌هایی که آمدنیوز فرصت را برای تاخت‌و‌تاز خود فراهم دید، شورش‌های دی1396 بود. در آن مقطع زمانی، تجمعات خیابانی مسالمت‌آمیز با شعارهای اقتصادی چندان پایدار نماند و با ورود و سازمان‌دهی ادمین کانال‌های مختلف تلگرامی، به‌ویژه آمدنیوز، این تجمعات به انحراف کشیده و به اغتشاش خیابانی تبدیل شد؛ آشوبی که چندین کشته در شهرهای مختلف برجای گذاشت. یکی از روش‌هایی که آمدنیوز مردم را به تظاهرات و ایجاد اغتشاش دعوت می‌کرد، استفاده از اخبار دروغ یا علی یا فیک‌نیوز بود که بسیار سریع میان کاربران دست‌به‌دست می‌شد. علاوه‌بر‌این، آمدنیوز روش‌های ترویج خشونت، شعله‌ورساختن شورش‌ها و آسیب‌رساندن به اموال عمومی را آشکارا در کانال خود آموزش می‌داد. این رسانه با وقاحت تمام تصاویری از آتش‌زدن عکس شهدا به‌وسیله اغتشاشگران را منتشر می‌کرد و به آن‌ها آموزش ساخت کوکتل مولوتوف را می‌داد تا با نیروهای امنیتی درگیر شوند و امنیت ملی را خدشه‌دار کنند. همین وحشت‌پراکنی‌ها باعث شد پاول دوروف، مؤسس تلگرام، پس از تذکر آقای آذری‌جهرمی، وزیر ارتباطات، به‌دلیل اشاعه خشونت این کانال را فیلتر کند.
حواس جمع اطلاعات ایران
بازداشت زم که سپاه پاسداران از آن به‌عنوان «عملیات بزرگ» یاد کرده، تجلی دیگری از کوتاه‌نیامدن نظام جمهوری اسلامی ایران و دستگاه‌های به‌هوش اطلاعاتی و امنیتی آن از منافع ملی است. نظام سیاسی حاکم بر کشورمان در موارد متعدد نشان داده است در‌صورت دریافت صدمه از معاندان در اسرع وقت و بدون مماشات پاسخ مناسب، درخور و مقتضی را به عاملان می‌دهد. بازداشت ریگی، تروریست حمایت‌شده رژیم‌های مرتجع منطقه یا مواردی نظیر آن، ازجمله نمونه‌هایی است که نشان می‌دهد جمهوری اسلامی زخم‌خوردن از دشمن را با زخم‌زدن متقابل جبران می‌کند. عملیات بازداشت زم به‌دست سپاه البته پیام ویژه دیگری نیز داشت. این اتفاق دقیقا یک روز پس از تمجید حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر انقلاب، از این نهاد انقلابی رخ داد. فرمانده کل قوا روز یکشنبه در مراسم سالانه دانش‌آموختگی دانشجویان دانشگاه افسری و تربیت پاسداری امام حسین (ع)، درباره عزت سپاه در داخل و خارج کشور فرمودند: «آمریکایی‌ها نیز با چهره خصمانه و عبوس خود به سپاه، عزت آن را افزون‌تر کردند».

لینک کوتاه:
https://www.iranporseman.ir/Fa/News/60990/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

گردهمائی بزرگ و صمیمی جانبازان 70 درصد همدان با مسئولان استان

معرفی فرصت های سرمایه گذاری کیش از رسانه ملی

سرهنگی: اجرای دقیق قوانین مناطق آزاد باعث حفظ و جذب سرمایه گذاران و جلوگیری ازخروج آنان از کشور می شود

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش: امنیت کشور مرهون حضور همه جانبه ارتش در کنار سایر نیروهای مسلح است

ادای احترام معاون رییس جمهور و رییس بنیاد شهید و امور ایثارگران به مقام والای شهدای شهر بوشهر

سفر رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران به استان بوشهر

نخستین نشست ستاد شاهد شهرستان‌های استان تهران در سال جدید برگزار شد

پیام تسلیت رییس بنیاد شهید و امور ایثارگران در پی درگذشت مادر شهیدان گرانقدر «انصاری رامندی»

پیام تسلیت رییس بنیاد شهید و امور ایثارگران در پی درگذشت مادر شهیدان گرانقدر «فرشیدفر»

جانباز گرانقدر 70 درصد «سلمان کلیوند عباسی» به خیل شهدا پیوست

تعظیم روز ارتش

مولدسازی یک ضرورت اجتناب ناپذیر است

پیگیری فشرده‌ی سازمان منطقه آزاد کیش برای تعیین تکلیف مالیات بر ارزش افزوده/ جلسه اختصاصی کمیسیون اقتصادی مجلس با سرهنگی

همدلی همکاران در مسیر تحقق اهداف سازمانی ضرورت دارد

پیام تبریک بنیاد شهید وامور ایثارگران استان گیلان به مناسبت فرا رسیدن روز ارتش جمهوری اسلامی ایران و نیروی زمینی

ارتش جمهوری اسلامی ایران افتخار و مایه سربلندی کشور

مدیرکل بنیاد استان آذربایجان شرقی به مشکلات 50 نفر از مراجعان رسیدگی کرد

سه‌شنبه‌های ایثارگری در مازندران

پیام تسلیت نماینده ولی فقیه در بنیاد شهید و امور ایثارگران در پی درگذشت پدر شهیدان والامقام دهنوی

قدرت و اقتدار نیروهای مسلح ایران امروز در اوج است

تشکیل کمیته های تخصصی شورای سلامت کیش / تشکیل اولین کمیته تخصصی دندانپزشکان در راستای اجرای طرح سلامت پایدار هم زمان با روز دندانپزشک

سفر سرپرست اداره کل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان ایلام به شهرستان ایوان

ثبت گزارش جامعه هدف بنیاد شهید و مردم با مراجعه به سامانه سوت زنی

تجلیل استاندار یزد از خانواده شهدای ارتش

مدیرکل بنیاد استان آذربایجان شرقی به مشکلات 50 نفر از مراجعا رسیدگی کرد

جشنواره نان و شیرینی کیش به دلیل شرایط نامناسب جوی از 30 فروردین آغاز می شود

فناوری روز دنیا در خدمت بهداشت کیشوندان/ از جدیدترین دستگاه ماموگرافی کشور در بیمارستان کیش بهره‌برداری شد

توسعه تجهیزات و ارتقای خدمات بیمارستان؛ راهبرد اصلی سازمان‌ منطقه آزاد کیش در حوزه سلامت

دیدار تشکل‌های شاهد و ایثارگر با معاون امور بین الملل دفتر مقام معظم رهبری

باران رحمت در کیش؛ شب پرتلاش نیروهای شرکت عمران، آب و خدمات برای جلوگیری از آب‌گرفتگی معابر جزیره

پیام تسلیت دکتر رئیسی در پی درگذشت پدر شهیدان «دهنوی»

اقدامات سازمان اقتصادی کوثر منجر به خودکفایی‌های بزرگ در حوزه اقتصادی شد

صبر و ایثار خانواده‌های معظم شاهد و ایثارگر درس آموز است

انتصاب جدید در سازمان منطقه آزاد کیش

افزایش تعامل بنیاد شهید و امور ایثارگران با آموزش و پرورش برای توسعه فعالیت های فرهنگی

مدیرکل بنیاد شهید کرمانشاه بر شناساندن سبک و سیره عملی شهدا به جوانان تآکید کرد

مدارس کیش فردا 28 فروردین غیر حضوری شد

برگزاری جلسه شورای معاونان و اطلاع رسانی بنیاد استان سمنان

تجمع مردم یزد در گلزار شهدا و قدردانی از پاسخ مقتدرانه سپاه

حل مشکلات جامعه ایثارگری نیازمند مشارکت دستگاه هاست

سال 1401 ؛ سال «تولید؛ دانش‌بنیان، اشتغال‌آفرین»

جلسه شورای سیاستگذاری ستاد کنگره شهدای استان البرز برگزار شد

«حفظ نظم و انضباط اداری» و «پاسخگویی حداکثری به جامعۀ هدف» پایه و اساس خدمت است

مادر شهیدان والامقام «انصاری رامندی» به لقاءالله پیوست

پلمپ یک واحد پذیرایی گرانفروش در جزیره کیش

همه فرزندان شهدا و جانبازان 70 درصد آذربایجان شرقی استخدام می‌شوند

عملیات عمرانی طرح جامع گلزار شهدای قزوین آغاز می‌شود

تکریم مدیرکل بنیاد کرمانشاه از ایثارگران شهرستان جوانرود

یادواره شهدای معلم حوادث تروریستی آموزش و پرورش استان سیستان و بلوچستان

رئیس جمهور در پیامی درگذشت پدر شهیدان «خرسندیان» را تسلیت گفت