موضوعی که 40 سال در مورد مریخ مخفی ماند انديشه

موضوعی که 40 سال در مورد مریخ مخفی ماند

ایران پرسمان - موضوعی که 40 سال در مورد مریخ مخفی ماند
سیناپرس / دانشمند آمریکایی و عضو پروژه وایکینگ ناسا که حدود 40 سال پیش در مریخ فرود آمد، مدعی شده است که این مأموریت منجر به کشف شواهد قطعی وجود حیات میکروبی در مریخ شده و سازمان فضایی ناسا برای سال‌ها این موضوع را مخفی نگه‌داشته است.
پروژه موسوم به وایکینگ که در سال 1976 میلادی توسط ناسا انجام‌شده و شامل مجموعه عملیات‌های موفقیت‌آمیز مطالعات مریخ بود، منجر به فرود آمدن سفینه روی سطح سیاره سرخ شد. این فضاپیمای تاریخ‌ساز، نخستین عملیات موفقیت‌آمیز فرود ایمن در سیاره سرخ محسوب می‌شود. فضاپیمای فوق، تصاویر و داده‌هایی را از سطح این سیاره به زمین ارسال کرد که نقش مهمی در شکل‌گیری مأموریت‌های اکتشافی مریخ در سال‌های بعدی ایفا کردند.
به‌تازگی یکی از دانشمندانی که به‌طورجدی درگیر مأموریت‌های پروژه وایکینگ بود، افشاگری‌های عجیبی انجام داده است. وی در این رابطه می‌گوید: اگر ما به دنبال کشف حیات و وجود زندگی در مریخ هستیم، احتمالاً قبلاً آن را پیداکرده‌ایم.
گیلبرت لوین (Gilbert Levin)، پژوهشگر اصلی پروژه وایکینگ، به‌تازگی اعلام کرد که داده‌های ارسال‌شده از مریخ در دهه هفتاد میلادی، اثبات‌کننده وجود زندگی در این سیاره هستند.
یکی از آزمایش‌های متعدد علمی در مأموریت پروژه وایکینگ، آزمایش‌های The Labeled Release experiment نام داشتند که به‌اختصار با عنوان LR شناخته می‌شوند.
هدف اصلی این آزمایش‌ها، تشخیص وجود زندگی در مریخ بود و طی آن نتایج مثبت زیادی به دست آمد که وجود فعالیت میکروبی در خاک مریخ را اثبات می‌کرد. این یافته‌ها، بسیار مهم و نتایج به‌دست‌آمده از آن؛ بسیار خیره‌کننده بودند اما ناسا سرانجام پس از انجام آزمایش‌های بعدی موفق به یافتن ماده آلی، در سطح مریخ نشده و به همین دلیل موضوع را رها کرده و مسکوت گذاشت.
لوین در این رابطه می‌نویسد: «آنالیز یافته‌های این پروژه و بررسی منحنی داده‌های به‌دست‌آمده از مریخ، نشانگر وجود تنفس میکروبی در سیاره سرخ است. منحنی‌های مریخ شبیه به نمونه‌هایی است که توسط آزمایش‌های LR در خاک سیاره زمین تولید می‌شود. به نظر می‌رسد ما سال‌ها پیش به این سؤال نهایی؛ یعنی وجود حیات در مریخ، پاسخ داده‌ایم.»
از سوی دیگر گزارش‌های رسمی ناسا می‌گوید که این سازمان آزمایش‌های دیگری در رابطه با اثبات وجود حیات در سیاره مریخ انجام داده و هدف آن شناسایی وجود مواد ارگانیک در این سیاره بود. نتایج این آزمایش‌ها منفی بوده و ناسا پژوهش‌های بیشتر را با این تفسیر که احتمالاً شواهد موجود در خاک مریخ بنا به دلایل دیگری ایجادشده‌اند، متوقف کرد.
گیلبرت لوین، دانشمند سابق ناسا به‌شدت با این موضوع مخالف است و می‌گوید استدلال‌ها و مدارک محکمی برای اثبات حیات در مریخ وجود دارد. طی سال‌های متمادی از زمان انجام مأموریت وایکینگ در مریخ، کاوشگرهای متعددی در این سیاره به مطالعه پرداخته و ایده وجود حیات در دوران گذشته این سیاره، بسیار پررنگ بود. به نظر می‌رسد وجود آب، ترکیبات آلی، غلظت متان که با سرعت زیاد در حال تغییر است و چندین کشف دیگر در این راستا، نشان‌دهنده وجود حیات در مریخ است. البته هنوز ناسا به‌طور رسمی این موضوع را تائید نکرده و می‌گوید هیچ مدرک غیرقابل‌انکاری در این رابطه وجود ندارد.
لوین اعتقاد دارد که سازمان فضایی ناسا باید مطالعه و اثبات وجود حیات میکروبی مریخ را در صدر اولویت مأموریت‌های آینده خود قرار دهد و امتناع این سازمان از انجام آزمایش‌های تشخیص حیات در مأموریت‌های اخیر، امری غیرمنطقی و کوتاه بینانه است.
در برنامه‌های پیش‌بینی‌شده برای کاوشگر و مریخ نوردی که قرار است طی سال 2020 میلادی در مریخ فرود بیاید، انجام آزمایش‌های مطالعه ساختار میکروبی، پیش‌بینی‌نشده است و به همین دلیل، دانشمند سابق ناسا نسبت به این موضوع بسیار بدبین است.
به‌هرحال اگر ادعاهای این دانشمند برجسته سابق امریکایی درست باشد، مشخص نیست که چرا سازمان فضایی ناسا طی این چند دهه از انتشار دقیق یافته‌های پروژه وایکینگ و اثبات وجود حیات در مریخ، طفره رفته و آن را پنهان کرده است؟

علت مرگ ماهی های رودخانه قره سو کرمانشاه در دست بررسی است

مهار آتش سوزی در منطقه حفاظت شده مند استان بوشهر

تولد 3 راس گوزن زرد ایرانی در پارک وحش اراک

آزمایش‌های جالب با آب

مهربانی‌ بهترین نوع از انسانیت است

حواس پرتی مادر و گوشزد کردن فرزند!

محبت های خواهرانه

اصول و طرز فکر آدم های موفق را بشناسیم

در چنین روزی؛ فتح "اِوِرِسْتْ" مرتفع ‏ترین قله جهان

فرآیند ساخت هواپیما

نتیجه ترکیب گوگرد با گدازه و رسیدن به حداکثر حرارت ممکن!

موزاییک باستانی کشف شده در ایتالیا خبرساز شد

کلیپی جالب از جدا کردن خوشه های موز از خوشه اصلی

یک اختراع خوب و کاربردی

کلیپی دیدنی از شکار فوق‌العاده روباه

5 نکته بسیار خواندنی درباره روانشناسی رنگ نارنجی

تفال/ می خواه و گل افشان کن از دهر چه می‌جویی

حکمت/ کیفر کدام گناه به زودی می رسد؟

حکایت/ مرد بخیل و کودکان

طنز/ نفت‌کش، آرنولد، انفجار

ریشه ضرب المثل/ پنبه‌اش را زدند

ورود میمون و مار به اتاق عمل بیمارستان!

جاده‌ای که رانندگی در آن جرات می‌خواهد!

شستشوی اتوماتیک واگن های قطار

تعقیب و گریز خودرویی که راننده‌اش نمی‌توانست ترمز بگیرد!

گوناگون/ بازیار و نخلستان

شنای گوزن در استخر

ترن هوایی جالبی که پدربزرگ باذوق برای نوه‌اش ساخت!

محبوب‌ترین و خطرناک‌ترین آبفشان جهان

4گوشه دنیا/ نوزادی با دو دهان متولد شد!

گوناگون/ 8 ساحل رویایی دنیا

تور مجلس در شهر هرت

خونسردی عجیب کودکی که خرس او را تعقیب می‌کرد!

غافل از آخرت

جشن فارغ التحصیلی در فروشگاه مواد غذایی

کیسه‌ای برای جبهه

خودتون رو ارزان نفروشید

دعوت وزیر به آبگوشت

مهربان باش

بزرگ‌ترین تاب جهان در چین

نماهنگ کلید بهشت

طنز/ مجوز لایو برای هنرمندان چیز!‏

5 ترفند ارزان قیمت برای شاد زیستن

ویدیویی از زیارتگاه «چک چک» اردکان

جوانی که خود را شبیه آدم فضایی ها کرد!

ایجاد بندر خشک صادراتی به صورت شرکت تعاونی در زنجان