ایران پرسمان

آخرين مطالب

چرا بازار مافیای کتاب‌های کمک درسی گرم است؟ خردنامه

  بزرگنمايي:

ایران پرسمان - چرا بازار مافیای کتاب‌های کمک درسی گرم است؟
١
٠
باشگاه خبرنگاران / لادن حیدری معاون توسعه مدیریت و منابع وزارت فرهنگ و ارشاد اسامی از روند روبه کاهش سرانه مطالعه در کشور خبر داده بود و این مسئله را از آسیب‌های بشر امروزی دانست که سال‌هاست گریبان کشور را گرفته است.
دلایل متعددی برای کاهش میزان سرانه مطالعه در کشور وجود دارد. از جمله دلایلی که به ذهن همه ما می رسد مسائل اقتصادی است که مردم با آن دست به گریبان هستند. در کنار آن گرانی کتاب دیده می شود که به دلیل افزایش قیمت کاغذ و سایز ملزومات چاپ ایجاد شد.از دلایل دیگری که می توان برای کاهش سرانه مطالعه در کشور ذکر کرد می توان به نبود وقت کافی و ذهن آرام برای مطالعه اشاره کرد؛ برخی لازمه مطالعه را داشتن ذهنی آرام می دانند.
نتایجی که سرانه پایین مطالعه برای کشور دارد در همین یکی دو روز آینده مشخص نمی شود و مانند هر آسیب فرهنگی دیگری در درازمدت نتایج آن مشخص می شود. نتایجی که امروز می توان از بروز آن در آینده جلوگیری کرد و اگر برای آن چاره ای اندیشیده نشود در آینده گریبانمان را می گیرد. اولین گام برای چاره اندیشی این است که بدانیم چرا کتاب نمی خوانیم؟ شاید هنوز نیاز به دانستن را در خودمان احساس نمی کنیم.شاید فکر می کنیم فضای مجازی گزینه مناسبی برای پاسخ به سوالاتمان است. شاید دنبال این هستیم کتابخوانی ما را ثروتمند کند و به غنای مالی برساند چون این توقعمان برآورده نمی شود مطالعه نمی کنیم. بهتر است ابتدا بدانیم چرا کتاب نمی خوانیم؟
حرکت جامعه به سمت کاهلی در مطالعه کتاب
کامران شرفشاهی مدیر مسئول انتشارات تجلی مهر درباره دلایل روند کاهش سرانه مطالعه در کشور گفت: جای دریغ دارد گفته شود جامعه ما در حال حاضر به سمت نوعی از کاهلی در زمینه مطالعات عمیق و خاصه کتابخوانی رفته است.این امر دارای علل و عوامل گوناگونی است که بخشی از آن به مشکلات فراوان اقتصادی و اجتماعی برمی گردد بخشی دیگر از آن معلول سیاست های فرهنگی جامعه ماست.شرایط به گونه ای شده که در بین برخی از مردم گریز از فرهنگ و ادبیات همچنین کسب آگاهی به نوعی حتی زیانبار تشخیص داده می شود.
غربت اهالی فرهنگ در بین خانواده هایشان
او افزود: می بینیم اصحاب فرهنگ در زندگی خود با چه مخاطراتی دست به گریبان هستند این نکته جای تاسف فراوان دارد. این روزها حتی بسیاری از اصحاب فرهنگ در بین خانواده های خود هم دچار غربت هستند و خانواده آن ها با کنایه تلاش آن ها را در این جامعه بی تاثیر دانسته اند از این رو چه انتظاری می توان از سایر اقشار جامعه ما داشت. براین باور هستم که موضوع سلبریتی ها موضوع اصلی و مسئله اساسی جامعه ما نیست. بزرگ کردن موضوع سلبریتی ها در واقع پوششی برای دانش اندک و ناتوانی های جماعتی است که بر اوضاع سیاسی جامعه مسلط هستند.
مدیر مسئول انتشارات تجلی مهر با اشاره به سوءاستفاده های مکرری که افکار عمومی جامعه را تحت تاثیر قرار داده و آزرده کرده است، اظهار داشت: یکی دیگر از دلایل رویگردانی مردم ما از کتابخوانی حضور قشری از جماعت به اصطلاح سیاسی در جامعه است که با رانت و ایجاد فرصت های خاص برای خود و خانواده هایشان امکان بهره مندی سایر اعضای جامعه را به نابودی کشانده اند.در واقع جامعه ما با مشاهده چنین اشخاصی انگیزه خود را برای تلاش افزون تر و کسب آگاهی بیشتر از دست داده است برای مثال موضوع سهمیه های خاص فرزندان این اشخاص حتی خودشان در مقاطع بالاتر همواره در جامعه ما بحث برانگیز بوده است از این رو به این امید که با مطالعه می توان به مدارج بالاتر و فرصت های درخشان تری رسید در جامعه ما کمرنگ شده است.
سیاست زدگی مانع دیگری بر سر راه کتابخوانی مردم
شرفشاهی از آفت دیگری که در زمینه کاهش سرانه مطالعه در کشور شایان ذکر است، گفت: سیاست زدگی در کاهش سرانه مطالعه بین مردم تاثیر گذاشته است. سیاست زدگی موجب شد گروه قابل ملاحظه ای از افراد جامعه ما به جای اینکه وقتشان را صرف مطالعه ژرف و گسترده کنند به موضوعات دم دستی سیاسی و بازی هایی که در این عرصه جریان دارد معطوف می کند.در حال حاضر شوربختانه حکایت همان حکایت طنز عبیدزاکانی است که به فرزندش هشدار داد که دست از شیطنت بردارد وگرنه او را به مدرسه می فرستند تا علم بیاموزد و محنت و سختی ببیند.
تنها بازار مافیای تهیه و توزیع کمک درسی گرم است
او از اینکه در حال حاضر خانواده ها نیز دیگر چندان قائل به این نکته نیستند که فرزندانشان با مطالعه و کتابخوانی می توانند آینده بهتری داشته باشند، گفت: خانواد ه ها به این نکته قائل هستند که فرزندانشان باید تا حدودی از تحصیلات عمومی و دانشگاهی برخوردار باشند اما در شرایط فعلی بسیاری از این خانواده ها که چندین فرزند با تحصیلات عالی دانشگاهی اما بیکار دارند به این موضوع هم بی اعتماد شدند.در حال حاضر می توان گفت در بازار کساد کتاب ایران تنها بازار مافیای چاپ و توزیع کتاب های کمک درسی گرم است.
مدیر مسئول انتشارات تجلی مهر با اشاره به مشخص بودن علت گرمی بازار کتاب های کمک درسی و دانشگاهی ادامه داد: به خاطر دارم در سال های قبل معلم ما به شدت ما را از تهیه کتاب های کمک درسی برحذر و عقیده داشتند دانش آموز باید با مطالعه کتاب مطالب درج شده در آن را بیاموزد اما امروزه بین مراکز آموزشی ما و مافیای تهیه و توزیع کتاب های کمک درسی همدستی و هماهنگی تاسف آوری دیده می شود.
این ها همه دلایلی است که باعث شد کتابخوان نباشیم و میزان سرانه مطالعه در کشور ما روند رو به کاهش داشته باشد. یادمان نرود افرادی در جامعه ما هستند که به مطالعه علاقه دارند و اگر نتوانند کتاب بخرند کتاب را از کتابخانه ها برای مطالعه امانت می گیرند. کتاب را به کتابخانه برمی گردانند سراغ کتاب دیگری می روند و روز به روز بر دانسته هایشان می افزایند.

لینک کوتاه:
https://www.iranporseman.ir/Fa/News/61097/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

صلاحیت خریداران استقلال و پرسپولیس تأیید شد

آغاز فروش اینترنتی دارو از ماه آینده

مهلت تبدیل مجوزهای قدیمی فعالان اقتصادی به مجوزهای جدید اعلام شد

در دیدار رییس بنیاد شهید و امور ایثارگران با مدیران ارشد بیمه دی مطرح شد؛ بیمه دی موجب رضایتمندی خانواده‌‌ی بزرگ ایثار و شهادت و مایه‌ی آبرومندی در دولت گردید

وقتی در لاین خودت رانندگی نمی کنی!

هدفش اینکه ببینه چند نفر زنده میان بیرون

حرکت خفن این راننده کامیون پربازدید شد

انیمیشن دیدنی ناسا از قمر سیاره مشتری

یک لرزه‌سنج مسافر ماه می‌شود!

به دنیا دل مبند ای دل به فکر توشه ره باش ‏

به بهانه اول اردیبهشت یادروز سعدی شاعر بلند آوازه ایران و جهان‌

عضو کمیسیون امنیت ملی: اقدام روز گذشته اسرائیل گوشمالی دیگری خواهد داشت

شوخی های جالب کاربران فضای مجازی با حمله اسرائیل به اصفهان

شورای ائتلاف در مرحله دوم انتخابات، لیست 16 نفره می‌دهد

کدام چهره‌های سیاسی در مراسم ترحیم معاون اول احمدی‌نژاد حضور داشتند؟

اعلام زمان برگزاری مرحله دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی

روایت مقام سازمان ملل از وضعیت بیمارستان‌های غزه

ساخت و ساز در کیش باید الگوی صنعت ساختمان سازی در کشور باشد

دستگاه های صدرنشین و قعر نشین تبدیل مجوزهای کاغذی را بشناسید

مقام مسئول: 6 دهک جامعه توان خرید خانه را ندارند

آیت‌الله جوادی آملی: بانک‌ها جلوی اختلاس‌ها را بگیرند

بنیاد شهید تا پایان فروردین 1403 ، حدود 2 هزار میلیارد تومان به بیمه دی بدهی دارد

نشست هم اندیشی با تشکل‌های ایثارگر استان کرمانشاه

صحنه ای جالب از تخم گذاشتن شاهین پشت پنجره

ایده های جالب یک آدم خوش ذوق!

سعدی‌خوانی مرحوم آیت الله مجتهدی تهرانی

مارک زاکربرگ: دستگاه جدیدمان مغز را می‌خواند

بزرگداشت شاعری که پیشانی زبان پارسی است/ گوته تا شجریان از «سعدی» اعتبار گرفتند

به مناسبت روز بزرگداشت شاعر و نویسنده بزرگ قرن هفتم، سعدی شیرازی

تمجید امیرعبداللهیان از ابتکار تاریخی آفریقای جنوبی

بحرین میزبان نشست آینده سران اتحادیه عرب

پلیس آمریکا یکصد دانشجوی حامی فلسطین را بازداشت کرد

رسوایی‌های گسترده در پارلمان انگلیس

جزئیات آخرین تحولات منطقه از زبان خبرنگار صداوسیما در مرز لبنان

پیامدهای اِل‌نینو؛ اعلام وضعیت اضطراری و جیره‌بندی برق در اکوادور

حماس: درحال حاضر زمینه‌ای برای مذاکره وجود ندارد

انتصاب سرپرست جدید موسسه آموزشی علوم وفنون کیش

اعلام برنامه های هفته سلامت در نشست رییس مرکزتوسعه سلامت با خبرنگاران

روز خوش بورس؛ جهش 78 هزار واحدی شاخص

اسنپ تخفیف ویژه مؤسسات نیکوکاری را تمدید کرد

صدور و تمدید 3259 مجوز سرمایه گذاری در سال 1402 در قشم/ 54 طرح جدید اقتصادی به بهره برداری رسید

قاضی زاده هاشمی: بنگاه های اقتصادی بنیاد شهید واگذار می شود

یکی از زیباترین مناظر گله اسب‌های وحشی

صحنه ای نفس گیر از کمک به یک کوسه برای بازگشت به آب

پنگوئن رباتیک با سرعت و چالاکی در زیر آب حرکت می‌کند

نمایی از داخل کپسول فضانوردی Orion

طلبِ عشق زهر بی سروپایی نکُنیم….!

جعفرزاده: نه رئیسی، رئیس جمهور دو دوره ای می شود نه بایدن

سپاه درخصوص «عملیات وعده صادق» پیام داد؛ تشکر از مردم و خط‌و‌نشان برای دشمنان

رسانه‌های صهیونیستی: 250 هزار فلسطینی رفح را ترک کرده‌اند