ایران پرسمان

آخرين مطالب

گردش کردهای سوریه به سمت دمشق تحلیل روز

  بزرگنمايي:

ایران پرسمان - گردش کردهای سوریه به سمت دمشق
k ٢.٩
٠
اعتماد / متن پیش رو در اعتماد منتشر شده و انتشار آن به معنی تایید تمام یا بخشی از آن نیست
میثم سلیمانی| شاید تا چند وقت پیش ورود نیروهای ارتش سوریه به مناطق تحت اختیار نیروهای دموکراتیک سوریه در کوتاه‌مدت قابل تصور نبود اما حالا به نظر می‌رسد عملیات ارتش ترکیه در شمال فضا را به سمتی برده که کردها را مجبور به همکاری با دولت مرکزی سوریه کرده است. روز گذشته گزارش‌ها حاکی از آن بود که ارتش سوریه تحت حمایت روسیه خود را به اعماق قلمرو تحت حاکمیت کردها رسانده و در جنوب مرزهای ترکیه مستقر شده‌اند.
کردها که پیش از این متحد ایالات متحده بودند، اعلام کردند که نیروهای سوریه تحت عنوان یک اقدام اضطراری برای مهار حمله از سوی ترکیه وارد شمال شرق سوریه شده‌اند. این اتفاق در حالی رخ می‌دهد که هفته گذشته ترکیه با چراغ سبز دونالد ترامپ رییس‌جمهور ایالات متحده، حمله‌ای را علیه مواضع کردهای سوریه در شمال این کشور آغاز کرد.
به گزارش رویترز، دولت سوریه از روز دوشنبه اعزام نیرو را آغاز کرده که این می‌تواند یک پیروزی بزرگ برای بشار اسد به عنوان رییس‌جمهور و متحد اصلی وی یعنی روسیه باشد که اکنون توانسته‌اند در یکی از اصلی‌ترین پایگاه‌های نظامی در شمال شرق سوریه مستقر شوند.
طبق این توافق در قدم اول نیروهای دولتی سوریه برای ایجاد یک خط مرزی وارد شهر منبج شدند که در فاصله 400 کیلومتری اولین شهر مرزی ترکیه یعنی دریک واقع شده است. رسانه‌های دولتی سوریه گزارش دادند که نیروهای ارتش این کشور وارد شهر استراتژیک تل تمر نیز شده‌اند که بزرگراه مهم M4 در آن واقع شده است که شرق به غرب سوریه را از فاصله 30 کیلومتری مرز ترکیه با سوریه به هم متصل می‌کند. تلویزیون دولتی همچنین نشان داد که نیروهای سوری با استقبال مردم وارد شهر عین عیسی شدند که قسمت مهم دیگر این بزرگراه از این منطقه عبور می‌کند. عین عیسی در شمال شهر رقه قرار دارد که پایتخت سابق خلافت خودخوانده داعش محسوب می‌شد که نیروهای کرد سوری دوسال پیش در یکی از بزرگ‌ترین پیروزی‌های خود در چارچوب کمپین ائتلاف ضد داعش، این گروه تروریستی را از این منطقه خارج کردند. بخش اعظم بزرگراه M4 در حاشیه جنوبی منطقه‌ای قرار دارد که ترکیه قصد دارد کریدور امن در داخل سوریه ایجاد کند. ترکیه مدعی شده است که بخشی از بزرگراه را تصرف کرده است اما مقام‌های نیروهای دموکراتیک سوریه عنوان کردند که درگیری‌ها کماکان ادامه دارد. این استقرار سریع از سوی دولت سوریه در حالی صورت گرفته است که استراتژی ایالات متحده در پنج سال گذشته در سوریه این‌گونه بوده است که به هر نحوی این منطقه را حفظ کند، اما حالا این استراتژی یک‌شبه فروریخته است. روز یکشنبه واشنگتن رسما اعلام کرد که ناگهان هزار تن از نیروهای خود که از سال 2014 در کنار کردهای سوریه علیه داعش بوده‌اند را از خاک سوریه بیرون کشیده است.
یک مقام امریکایی روز دوشنبه نیز عنوان کرد تیم دیپلماتیکی که برای تثبیت موقعیت قلمرو تحت کنترل نیروهای دموکراتیک سوریه در این منطقه حضور داشت نیز پیش‌تر از این محدوده خارج شدند. این مقام آگاه در ادامه به رویترز گفت که نیروهای امریکایی هنوز در سوریه حضور دارند اما مراحل اولیه عقب‌نشینی آنها آغاز شده است. دو مقام دیگر امریکایی به رویترز گفتند که بخش عمده‌ای از خروج ایالات متحده ظرف روزهای آینده تکمیل می‌شود. اعلامیه روز یکشنبه مبنی بر عقب‌نشینی ایالات متحده یک هفته پس از آن صورت می‌گیرد که ایالات متحده تعداد کمی از نیروهای خود را از منطقه عملیاتی مورد نظر ترکیه خارج کرد تا مانعی سر راه ارتش ترکیه برای پیشروی در شرق فرات نباشد؛ اقدامی که کردها آن را خیانت به خود می‌دانند. هزاران مبارز کرد و همپیمانان آنها در یک همکاری نزدیک با ایالات متحده در نبرد با داعش جان خود را از دست دادند و دولت ترامپ نیز برای شکست کامل داعش راهبرد دولت اوباما را ادامه داد. اما ترامپ به این بهانه که قصد دارد به جنگ‌های بی‌پایان در خاورمیانه خاتمه دهد پشت آنها را خالی کرد. روز گذشته نیز دونالد ترامپ در توییتی عنوان کرد، افرادی که ما را به خاورمیانه آشفته کشاندند، همان افرادی هستند که بیشتر خواهان ماندن ما هستند. اما نکته اینجاست که این استراتژی آقای ترامپ به ترکیه این اجازه را داد حمله‌ای را ترتیب دهد که در آن ده‌ها هزار غیرنظامی مجبور به فرار شوند و متحدان کرد امریکا راهی جز پیدا کردن دوستان جدید نداشته باشند. یک مقام ارشد کرد به رویترز گفته است، بعد از اینکه امریکایی‌ها منطقه را ترک کردند و به ترکیه برای حمله چراغ سبز نشان دادند، ما مجبور شدیم گزینه دیگری را بررسی کنیم که آن گفت‌وگو با دمشق و مسکو برای پیدا کردن راهی در راستای جلوگیری از حملات ترکیه بود. بدران جیا کورد در خصوص توافق نیروهای کرد با دولت سوریه گفت: این یک توافق اولیه نظامی است که جنبه‌های سیاسی بعدا مورد بحث قرار خواهد گرفت. حال باید دید که این توافق اولیه آیا می‌تواند چشم‌انداز سیاسی میان کردها و دولت مرکزی سوریه را نیز تغییر دهد. واقعیت آن است که اسد قصد دارد بعد از گذشت بیش از هشت سال از بحران داخلی در سوریه اقتدار دولت را در سراسر سوریه حاکم کند. الدار خلیل از دیگر سیاستمداران ارشد کرد سوری، پیمان با دمشق را یک اقدام اضطراری توصیف کرد. خلیل ادامه داد که اولویت اول محافظت از امنیت مرزها در برابر خطر ترکیه است؛ از همین رو ما با دولت دمشق در تماس هستیم تا در آینده به اهداف مشترک دست پیدا کنیم. با این حال نیروهای دموکراتیک سوریه طی بیانیه‌ای عنوان کردند که این توافق منافاتی با بحث خودمختاری این منطقه ندارد و هدف اصلی مقابله با تجاوز به ترکیه است تا جلوی این اقدام گرفته شود.
با این وجود رسانه‌های دولتی سوری اعلام کردند یگان‌های ارتش سوریه وارد شهرها و مناطق بیشتری از شمال سوریه شده‌اند و این روند نیز ادامه دارد. آخرین خبرها حاکی از آن است که یگان‌های ارتش سوریه وارد شهر استراتژیک الطبقه در شمال سوریه شده است و فرودگاه نظامی این منطقه را در اختیار گرفته است. همچنین علاوه بر عین عیسی، ارتش در چند شهرو روستا در حومه رقه نیز مستقر شده است. لازم به ذکر است که شهر طبقه سد بزرگی را در اختیار دارد که می‌تواند برق منطقه وسیعی از سوریه را تامین کند.
بلوفی که جنگ را آغاز کرد
روز گذشته خبرگزاری آکسیوس به نقل از منابع مختلف امریکایی و حتی ترکی ابعاد جدیدی را از موضوع تماس تلفنی ترامپ و اردوغان پیش از آغاز عملیات چشمه صلح مطرح کرد. در این گزارش به نقل از 6 منبع آگاه در کاخ سفید آمده است که هیچ‌گاه این تصور وجود نداشت که اردوغان بخواهد وارد یک جنگ طولانی مدت در سوریه شود. بسیاری از مقامات بر این باور بودند که اردوغان در این زمینه بلوف زده است. به گفته این منابع ترامپ به اردوغان گفته است که اگر می‌خواهید به سوریه حمله کنید، مجبور هستید همه آشفتگی‌ها و فشارهای پس از آن را به دوش بکشید، چرا که اردوغان برای آغاز این جنگ با چند چالش عمده مواجه بود، زیرا ابتدا باید مراقب ظهور دوباره داعش باشد و محکومیت بین‌المللی را نیز پیش رو خواهد داشت و احتمالا در کنگره امریکا نیز باید مسوولیت احتمالی مقابله با کردها را برعهده بگیرد.
هنگامی که ترامپ این موضوعات را به شکل واضح با اردوغان در میان گذاشت رییس‌جمهور ترکیه تقاضا کرد در خصوص آن فکر کند تا اینکه در یکشنبه موعود دو مقام با یکدیگر صحبت کردند که اردوغان در آن اعلام کرد که قصد دارد حمله به شمال سوریه را آغاز کند. اردوغان نیز تصمیم خود را گرفته بود که قصد دارد حمله را به زودی آغاز کند.
منابع ترکیه‌ای به آکسیوس گفته‌اند در حالی که اردوغان حرف‌های بزرگی را در صحبت‌های خود بیان می‌کرد، این تصور را در سر می‌پروراند که ترامپ جلوی سخنان او را بگیرد. به عنوان مثال هنگامی که اردوغان در خصوص بحث عمق 30 کیلومتری سخن می‌گفت، انتظار داشت تا ترامپ اورا متوقف کند و فرض اولیه ترکیه این بود که مذاکرات برای دستیابی به اهداف کوچک‌تر صورت گیرد.
گفتنی است امریکایی‌ها به این نتیجه رسیده بودند که اردوغان در سخنان خود بلوف می‌زند که برای اولین‌بار به سال 2017 باز می‌گردد، اردوغان در خصوص تهدید کردها از ترامپ شکایت کرده بود. ترامپ در آن تماس تلفنی کاملا مبهم پاسخ داده بود. او عنوان کرد که من نمی‌خواهم در وهله اول در آنجا حضور داشته باشم، اما می‌دانید بچه‌های ما آنجا حضور دارند و اگر شما بخواهید یک گذرگاه مرزی ایجاد کنید با بچه‌های ما درگیر می‌شود که آنها مجهز‌تر هستند و شما که نمی‌خواهید این اتفاق رخ دهد. البته ترامپ با وجود این هشدار عنوان کرده بود که قصد ندارد نیروهای خود را برای مدت طولانی در سوریه نگه دارد و قرار نیست برای محافظت از کردها در برابر ترک‌ها ایستادگی کند. یکی دیگر از مقامات ارشد سابق کاخ سفید نیز عنوان کرد هنگام دیدار اردوغان از کاخ سفید در سال 2017 اردوغان بحث حمله را مطرح کرده که ترامپ نیز فهمیده این بلوف رییس‌جمهور ترکیه است و گفته است که، نگاه کن، اگر می‌خواهید این منطقه را صاحب شوید، به دنبال من نیایید، اگر می‌توانید آن را بگیرید مال شماست. اشاره ترامپ به مرز سوریه با ترکیه است.

لینک کوتاه:
https://www.iranporseman.ir/Fa/News/61107/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

واکنش همتی به سخنان قالیباف؛ زندگی را برای مردم سخت و پیچیده نکنید

سرقت عجیب سهمیه بنزین؛ مواظب کارت سوخت خود باشید!

گردشگری/ آبشار دوقلوی زمرد حویق در دل کوه‌های تالش

فرار کردن اسب‌ها در مرکز لندن

طبیعت چشم‌نواز دشت لاله‌های واژگون

ناسا 2 ماموریت رصد زمین را پس از 18 سال متوقف کرد

داستانک/ سمعک با کارکرد متفاوت

هلاکت 2 تروریست با عملیات پهپادی نیروهای امنیتی در اطراف زاهدان

سردار اشتری: شهید حجازی دارای سبک فرماندهی بود

سردار فدوی: نقش شهید حجازی در توانمندسازی مقاومت موثر است

غریب‌ آبادی: آمریکا صلاحیت ورود به عرصه حقوق بشر را ندارد

العربیه: مصر به اسرائیل پیشنهاد ازسرگیری مذاکرات در مقابل تعلیق عملیات رفح را داد

هشدار چین به آمریکا: بین تقابل و همکاری یکی را انتخاب کنید

جبهه پایداری معامله‌گر است

اسراییل‌ ضربه راهبردی خورده است

دردسر تیک‌تاک

ائتلاف غرب علیه نفت روسی

اتفاق جدید در بازار مسکن؛ خریداران مسکن و مستاجران منتظر تغییر باشند

قیمت این خودرو 30 میلیون تومان ارزان شد

هوای تازه/ نه اژدهاست که کرم شب است اسرائیل

4گوشه دنیا/ کشف کلاه‌خودی از 2500 سال قبل

نماهنگ سرود «حریفت مُنُم»

ایران می تواند پرتاب انسان به فضا را رقم بزند؟

بزرگترین چاپگر 3بعدی جهان یک خانه را در 80 ساعت می‌سازد

دلبر و یار من تویی رونق کار من تویی

رئیسی: هرکجای کشور فسادی دیده شود مطلقا به فساد و مفسد رحم نخواهد شد

انتقاد فلاحت پیشه به ادعای کریمی قدوسی درباره بمب اتم

ایران: تحریم‌های یکجانبه علیه سوریه باید لغو شود

ریابکوف: کاهش روابط با آمریکا را بررسی می‌کنیم

آخرین وضعیت از گورهای دسته جمعی بیمارستان ناصر

نجات روسیه با اقتصاد موازی

اصفهان؛ میخی بر تابوت اسرائیل

نمایندگانی که از رئیسی دعوت کردند باید در برابر ناکارآمدی دولتش پاسخگو باشند

گل‌درشت‌گویی ماورایی سریال ده‌نمکی

شیائومی نیامده رکورد زد!

نرخ مصوب انواع میوه اعلام شد؛ قیمت گوجه سبز سر به فلک کشید!

راه جلب عنایت امام زمان (عج)

خالد نبی؛ زیارتگاهی شگفت‌انگیز در دل طبیعت

تصاویری از پنل‌های خورشیدی جدیدی که در هر مکانی امکان نصب آن وجود دارد

برای خریدن کتاب هایی درباره اهل بیت(ع) به چه چیزهایی باید توجه شود؟

تحریم‌ مشترک انگلیس، آمریکا و کانادا علیه ایران

تداوم حملات حزب‌الله لبنان به شمال فلسطین اشغالی

ادامه سرکوب دانشجویان حامی فلسطین در آمریکا

202 روز جنگ غزه به روایت آمار و ارقام

تصاویر جدید از سرکوب تظاهرات همبستگی با غزه در دانشگاه سوربن فرانسه

«اقتصاد» میدان شلغم‌فروشان شده است!

شاهکار ایرانی در سریلانکا

بی‌رمقی اونس جهانی برای سومین روز متوالی

مطالبه‌گری؛ مهمترین برنامه عملیاتی بنیاد شهید و امور ایثارگران در دولت سیزدهم

نحوه تنظیم آینه ها در خودروی فورد کراون