ایران پرسمان

آخرين مطالب

زمان انتشار مستندات پرونده نیست تحلیل روز

  بزرگنمايي:

ایران پرسمان - زمان انتشار مستندات پرونده نیست
١٨١
٠
شرق / متن پیش رو در شرق منتشر شده و انتشار آن به معنی تایید تمام یا بخشی از آن نیست
حسین فریدون برای تحمل پنج سال حبس درحالی صبح دیروز وارد زندان شد که لحظاتی قبل از معرفی خود به اوین، خواستار انتشار متن کامل حکم صادره و مستندات آن شد و گفت: «اجرای حکم اینجانب نشان داد که «برادر رئیس‌جمهور ‌بودن» نه تنها هیچ مزیتی برای من نبود که می‌تواند خودش یک اتهام باشد! و من خوشحالم که حتی در این مقام برای انقلاب و نظامی که آن را دوست داشته و تلاش کرده‌ام، قربانی می‌شوم».
این درحالی است که وکیل حسین فریدون در گفت‌وگو با «شرق» با تأکید بر بی‌گناهی موکل خود و حواله‌دادن بیان حقایق به آینده گفت: «فریدون خواستار انتشار دفاعیات و دادنامه شده است، اما اکنون زمان مناسبی برای این کار نیست و فعلا قصد انتشار محتویات پرونده را نداریم».
‌ فقط ضامن و شاهد یک قرض بودم
به گزارش ایسنا حسین فریدون که برادر رئیس‌جمهور‌بودن را از اتهامات خود برشمرده است، پیش از ورود به زندان گفت: «من حسین فریدون اعلام می‌کنم که اولا در این پرونده یک ریال از بیت‌المال حیف و میل نشده است و اصولا پای بیت‌المال در کار نبوده است.
در واقع کل پولی که از آن حرف زده می‌شود، پول شخصی یک نفر است که به فرد دیگری قرض داده شده و هیچ‌یک از آن دو نفر من نبوده‌ام و من فقط بر این قرض شاهد و ضامن بوده‌ام و یک ریال آن به جیب بنده یا خانواده بنده واریز نشده است ... که اگر خلافش بود اعلام کنید.
ثانیا، من برخلاف کیفرخواست و دادنامه و حکم صادره سفارش هیچ‌کسی را به هیچ مقامی نکرده‌ام و هیچ مقامی تعیین و جابه‌جا نشده است ... که اگر خلافش بود اعلام کنید.
‌ تمام پرونده مستند به شنود غیرقانونی است
ثالثا، تمام پرونده تشکیل‌شده مستند به شنود غیرقانونی از جمله شنود از دفتر رئیس‌جمهور است که هم غیرقانونی، هم غیرشرعی و هم غیراخلاقی است و باید از سوی دولت و قوه قضائیه پیگیری شود.
‌ معلوم نیست متهم ردیف چندم در این پرونده هستم
رابعا، افرادی دیگر در این دادنامه از آنان نام برده شده است که در هیچ جای پرونده حکمی به آنها نداده‌اند و اگر عدالت حاکم است باید بر همه حاکم باشد.
بنده معلوم نیست متهم ردیف چندم در این پرونده هستم اما قبل و بعد از بنده افرادی در این پرونده مطرح هستند که چون از جریان و نهاد دیگری هستند، نامشان برده نمی‌شود.
‌ سندی مبنی‌بر رشوه وجود ندارد
خامسا، هیچ‌کس -‌چه پرداخت‌کننده، چه دریافت‌کننده‌- این مبلغ را رشوه نمی‌داند و هر دو طرف آن را فقط قرض می‌دانند و دربرابر این قرض هیچ کاری انجام نشده که آن را رشوه بدانند. رشوه اصولا در یک فرایند قضائی معنا دارد اما حتی مسامحتا نمی‌توان این مبلغ را رشوه خواند‌... .
‌ آماده‌ام متن کامل حکم، دادنامه، کیفرخواست و مستندات منتشر شود
بر این اساس من آماده‌ام متن کامل حکم، دادنامه، کیفرخواست و مستندات در فضای عمومی برای اطلاع مردم منتشر شود تا سیه‌روی شود هر که در او غش باشد.
وکیل من آماده پاسخ‌گویی حقوقی به همه پرسش‌های خبرنگاران است و به قوه قضائیه هم عرض می‌کنم نگران من نباشد چون از روزی که این پرونده مطرح شده است، رسانه‌ها از ذکر نام بنده حتی در مرحله اتهام پرهیز نکردند و سخنگوی سابق قوه قضائیه که ظاهرا می‌خواست قانون را رعایت کند و به صورت صوری از ذکر نام حسین فریدون پرهیز داشت، از صفت «برادر رئیس‌جمهور» برای بنده استفاده می‌کرد که کنایه‌ای صریح‌تر از اصل بود... .
‌ پیشنهاد می‌کنم شفافیت حداکثری پیشه کنند و چیزی از مردم پنهان ندارند
حال در این شرایط اگر مبنا بر شفافیت است من پیشنهاد می‌کنم شفافیت حداکثری پیشه کنند و چیزی از مردم پنهان ندارند تا روشن شود من به ملت و دولت و رئیس‌جمهور و بیت‌المال هیچ خیانتی نکردم و امروز برای خدماتی که برای کشور کرده‌ام از حبس در ساواک تا جنگ با تجزیه‌طلبان و نیز مبارزه برای لغو تحریم‌ها هیچ شرمنده نیستم و هزینه همه آنها را پرداخت می‌کنم... .
من این حبس را در ادامه زندان برای انقلاب، در تداوم گروگان‌گیری تجزیه‌طلبان، در کنار تلاش برای صلح و هزینه پیروزی برای دولت اعتدال می‌‌دانم و با همه دشواری این‌ بار را تنها بر دوش می‌کشم، اما مردم را به شهادت و قضاوت نهایی می‌طلبم که بر‌اساس جوسازی و کلی‌بافی قضاوت نکنند که قاضی نهایی خداوند حکیم و علیم و آن‌گاه مردم هستند».
‌ فریدون از دادستانی هم خداحافظی کرد
حسین سرتیپی، وکیل حسین فریدون، در گفت‌وگو با «شرق» در تشریح نحوه ابلاغ اجرای حکم، توضیح داد: دیروز در تماسی تلفنی فریدون را برای اجرای حکم فراخواندند و حسین فریدون صرف‌نظر از ارتباطات و جایگاهی که دارد مانند یک انسان معمولی برای اجرای حکمش به دادسرای قدس رفت. از دادستانی که تندترین حملات را به ایشان در این مدت داشت در کمال احترام خداحافظی کرد. از کارکنان دادگستری حلالیت خواست و با تمکین به قانون، به‌دور از حاشیه برای تحمل حبس به اوین رفت».
‌ فریدون بی‌گناه است
سرتیپی در ادامه با بی‌گناه‌دانستن موکل خود گفت: «هرگز به‌دنبال حاشیه‌سازی رسانه‌ای نبوده‌ایم اما در برخی رسانه‌ها و سایت‌های مختلف یک‌سری گمانه‌زنی‌ها و یک‌سری راست‌ها و یک‌سری وارونه جلوه‌دادن راست‌ها و یک‌سری دروغ‌ها نسبت به ایشان و پرونده ایشان منتشر شده است که از عدالت به‌دور بوده است. فریدون مانند یک شهروند عادی به دادگاه رفته محاکمه شده و از خود دفاع کرده است. اعتقاد بنده و موکلم بر بی‌گناهی بوده و هست».
‌قرائت ما از ماجرا با قرائت دادستانی متفاوت است
حسین سرتیپی در ادامه در بیان استدلال حقوقی خود درباره پرونده فریدون گفت: در این پرونده ما متأسفانه با دو مشکل مواجه بوده و هستیم. مورد اول، اشتباه در قرائت موضوع است. یعنی قرائتی که ما از داستان داریم، با قرائت ضابط و شاکی متفاوت است.
قرائت دادستانی، دادگاه کیفری و حتی دادگاه تجدیدنظر هم با قرائت ما متفاوت است. صرف‌نظر از اینکه جزئیات حکم پرونده چه هست و چه میزان درست است یا غلط و اینکه اتهامات و حکم به موکل منتسب هست یا خیر، یا ارکان قانونی، مادی و معنوی فعل با جرم منتسب‌شده تطبیق دارد یا خیر، در اصل داستان با مشکل مواجه هستیم.
مشکل بعدی به این امر بازمی‌گردد که چه ادله‌، قواعد و اصول شکلی‌ای و چه ادله اثبات دعوایی صرف‌نظر از درست و غلط‌ بودن اتهامات با حکم تطبیق داشته است. او در ادامه خاطرنشان کرد: این دو موضوع در اصل بحث و اختلاف‌نظر حقوقی است.
بین حقوق‌دانان و صاحب‌نظران حقوقی که امر طبیعی نیز هست، زیرا برداشت علمای حقوق از جزءبه‌جزء قوانین و حتی کلمات و استنباط و تفسیرشان از یکدیگر می‌تواند متفاوت باشد. از‌همین‌رو ما شاهد صدور آرای اصراری، وحدت رویه و نظریه‌های مشورتی اداره کل حقوقی دادگستری هستیم.
سرتیپی در توضیح قرائت فریدون از پرونده خود گفت: قرائت فریدون بر بی‌گناهی است.
‌زمان انتشار مستندات پرونده نیست
سرتیپی در توضیح اینکه مخاطب فریدون برای انتشار مستندات دادگاه و دادنامه چه افرادی و با چه هدفی است، گفت: مخاطب درخواست آقای فریدون یک بخشی از باب دانستن حقیقت آنچه رخ داده، مردم عادی است، بخش دیگر خواص و حقوق‌دانان از باب مباحث حرفه‌ای به جهت تطبیق موضوع با حکم ایشان است. بنابراین هم قشر فرهیخته جامعه و هم عموم، مخاطب پیام فریدون هستند. اینکه چه هدفی داشته در همین پیام مستتر است؛ اما اینکه موکل درخواستی داشته به این معنا نیست که بنده حتما عمل کنم و مستندات را منتشر کنم. معتقدم فعلا زمان مناسب برای این کار نیست.
او در بیان دفاعیات خود در دادگاه نیز گفت: ما هر دفاعی که لازم بود، در جلسات دادگاه چه بدوی و چه تجدیدنظر انجام داده‌ایم.
سخت‌ترین و شدیدترین حملات را بر پیکره دادستانی و ضابط شاکی وارد کرده‌ایم و سخنی نمانده که بخواهیم در رسانه‌ها بگوییم و به دنبال دفاع در رسانه‌ها نیستیم؛ ازاین‌رو در سکوت، در کل روند رسیدگی قضائی فقط به فکر دفاع قانونی به‌دوراز حاشیه و جوسازی بوده‌ایم. هرگز نخواستیم رسیدگی قضائی را سیاسی جلوه دهیم.
او در ادامه افزود: انسان‌ها در روز اشتباهات متعددی انجام می‌دهند که بعضی مصداق مجرمانه دارد و بعضی خلاف عرف و اخلاق است؛ مگر نه اینکه «الاعمال بالنیات»، در بستر فقه بر همین اساس مطرح شده است. عنصر معنوی رکن رکین احراز جرم در تمام نظام‌های حقوقی مورد پذیرش است. اما در این میان بارها شاهد بودیم که برخی اصحاب رسانه پا را از عدالت و انصاف فراتر گذاشته‌اند و با تریبونی یک‌طرفه بر ماجرای فریدون تاخته‌اند.
‌در برابر قضات ذی‌صلاح جزئیات را بیان می‌کنیم
بنده به‌عنوان وکیل‌مدافع این پرونده به دو مرحله رسیدگی قضائی احترام می‌گذارم اما سعی ندارم دفاعیات را برای افکار عمومی به چالش بکشم. ما در دفاعیات استدلال کردیم و قضات در دادنامه؛ حال اگر زمانش برسد شاید دراین‌باره صحبت کنیم.
اعتقاد راسخ دارم فریدون هم در موضوع و هم در قرائت و هم حکم بی‌گناه است. همکاران قضائی ما اشتباهات بزرگی بروز دادند که راه‌حل این دعوای حقوقی از مراجع قانونی می‌گذرد و امیدوارم در زمان خودش در برابر قضات ذی‌صلاح جزئیات و حقایق را بیان کنیم. او در پایان گفت: ایمان دارم که قضاوت از آن خداوند است و اگر فردی در دادگاه محاکمه می‌شود، الزاما گناهکار نیست و اگر فردی محاکمه نشده، به‌معنای بی‌گناه بودن او نیست.
‌برادر اهرم فشار بر برادر
حسین فریدون که معتقد است به اتهام برادر رئیس‌جمهور بودن محاکمه شده، بارها به‌عنوان اهرمی برای فشار بر رئیس‌جمهور مورد استفاده مخالفان دولت بوده است؛ تاجایی‌که در آستانه انتخابات 1396 ریاست‌جمهوری ایران، منتقدان دولت با شدت بیشتری خواستار محاکمه حسین فریدون به اتهام فساد مالی شدند.
‌اخذ رشوه اتهام فریدون
در نهایت او در تیر 96 بازداشت و با قرار وثیقه آزاد شد تا اینکه روز گذشته برای اجرای حکم راهی زندان شد.
محسن اسماعیلی، سخنگوی قوه قضائیه در نشست خبری سه‌شنبه، 9 مهر 1398 در پاسخ به سؤال خبرنگاری مبنی‌بر آخرین وضعیت پرونده «حسین فریدون»، اتهام او را اخذ رشوه اعلام کرد و گفت: در رابطه با آقای حسین فریدون دادگاه تجدیدنظر تصمیم گرفته و رأی نهایی خود را صادر کرده است. در دادگاه تجدیدنظر در مورد سه نفر از متهمان این پرونده ارفاق‌هایی مورد لحاظ قرار گرفته است.
او ادامه داد: در مورد خود آقای «حسین فریدون»، هفت سال حبسی را که دادگاه بدوی تعیین کرده بود به پنج سال تقلیل داده؛ اما بقیه مجازات‌های وی یعنی جزای نقدی و آن مبلغی که به‌عنوان رشوه مطرح بود (31 میلیارد‌وخرده‌ای) را باید بپردازد.
در مورد یک نفر از متهمان، دادگاه رأی برائت صادر کرده و در مورد یکی از بانوان که دادگاه بدوی دوسوم از مجازاتش را تعلیق کرده بود و باید یک‌سوم اجرا می‌شد، دادگاه تجدیدنظر یک‌سوم باقی‌مانده را نیز تعلیق کرده است.

لینک کوتاه:
https://www.iranporseman.ir/Fa/News/61624/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

نماینده مجلس: آقای رئیس جمهور، ملاک تورم، جیب مردم است نه آمارسازی‌ها

کم‌کاری وزارت نیرو و سازمان ثبت اسناد برای تکمیل سامانه ملی املاک و اسکان

قطع خدمات دولتی برای صاحبان مجوزی که شناسه یکتا ندارند

سکه و طلا ارزان‌تر شد

ویدئویی زیبا از جاده درگز به قوچان در بهار 1403

دعوای کارگران در خط تولید یک کارخانه!

درگیری هولناک بین خرس های قطبی

برگی از تاریخ/ این شاهزاده خانم قاجار اولین وارد کننده تاکسی به تهران بود

ناسا نقشه ٧٢ پرواز هلیکوپتر نبوغ در مریخ را به‌ نمایش گذاشت

نطق طوفانی علیرضابیگی: در مقابل گردنکشان و بدخواهان ملت ایران خواهم ایستاد

سخنگوی جبهه پایداری: در دور دوم انتخابات، لیست انقلابی‌تری خواهیم داشت

توصیه انتخاباتی مصباحی مقدم به مردم: از میان نامزدهای باقیمانده، اصلح را انتخاب کنید

القسام: پاسخ قاطع و گسترده ایران، معادلات دشمن را برهم زد

روز تحلیف پوتین مشخص شد

پول موسسه «مصاف» رائفی پور از کجا می‌آید؟

روزنامه دولت: 11 میلیون ایرانی در دولت قبل زیر خط فقر رفتند

هم میهن خطاب به رئیسی: مسئولیت احیای گشت ارشاد را بپذیرید

زنگ خطر رکود غیرتورمی

جایزه خودرو برای صرفه‌جویی کنندگان در مصرف برق خانگی

انتقال املاک، خودرو، طلا و ارز ‌مشمول مالیات بر عایدی سرمایه شد

ویدئویی جالب از درگیری بین اردک و گربه

گوناگون/ از زامبی شناسی تا مدیریت دوشیدن شیرگاو؛ عجیب‌ترین رشته‌های دانشگاهی!

ضربه مهلک گورخر به گراز

تلاش محمد دلاوری برای شکافتن هسته در سازمان انرژی اتمی

داستان‌هایی از کریستین اندرسون با لهجه فارسی

فریدون عباسی: امروز ایران به قدرت نوظهور جهانی تبدیل شده است

برجسته‌ترین عملیات‌‌های گردان‌های القسام کجا و چگونه انجام شد؟

ابوعبیده: دشمن در شن‌های غزه گیر افتاده است

نگرانی صهیونیستی از گسترش همکاری‌های نظامی ایران و روسیه

پولیتیکو: 3 دولت اخیر آمریکا در مقابل ایران ناکام شدند

ابهام مالیاتی در بورس

جزئیات افزایش دو برابری سقف تراکنش غیرحضوری در شبکه بانکی

حرم امام رضا (ع) در گذر زمان

طبیعت دشت لاله‌های واژگون

سخن بزرگان/ دلیل آشوب ها و نابسامانی های روزگار ما

ایجاد هر خاطره جدید به مغز آسیب می‌زند!

کوثری: بزرگترین مشکل آمریکا در ایران، حضور یک ابرحریف به نام آیت‌الله خامنه‌ای است

دبیر شورای‌ عالی امنیت ملی: به دو اجلاس مقامات عالی‌رتبه امنیتی کشورها و بریکس نگاه ویژه‌ای داریم

خزعلی: دوره موشک تمام نشده است، وقتی زبان «وتو» می‌شود

فیلم لحظه ترور یکی از فرماندهان حزب‌الله لبنان توسط اسرائیل

حزب الله: پادگان «شراگا» را در شمال عکا هدف قرار دادیم

پرواز گسترده جنگنده‌های رژیم صهیونیستی بر فراز شمال و مرکز غزه

اصابت پهپادهای انتحاری به یک هدف نظامی در فلسطین اشغالی

سخنگوی دولت: دهک‌های پایین را صاحب مسکن می‌کنیم

تراز تجاری مثبت منطقه آزاد ارس در سال 1402/ جهش سرمایه‌گذاری در منطقه را شاهدیم

دو انتصاب جدید در شرکت توسعه بنادر و فرودگاه قشم

برگزاری کنفرانس علمی ادواری «بازتوانی بیماری های عصبی – کمر درد»

برخورد دو تریلی با هم!

جوانمردی امیرالمؤمنین علی صلوات الله علیه در جنگ ها

شیشه‌هایی که مانع از رشد بیوفیلم دریایی می‌شوند