ایران پرسمان

آخرين مطالب

افول "بی بی"؛ نتانیاهو چطور در لبه پرتگاه قرار گرفت؟ تحلیل روز

افول "بی بی"؛ نتانیاهو چطور در لبه پرتگاه قرار گرفت؟
  بزرگنمايي:

ایران پرسمان - افول "بی بی"؛ نتانیاهو چطور در لبه پرتگاه قرار گرفت؟
٢٢٩
٠
فرارو / متن پیش رو در فرارو منتشر شده و انتشار آن به معنی تایید تمام یا بخشی از آن نیست
سعودی‌ها و اماراتی‌ها به همراه اسرائیلی‌ها در یک باشگاه بودند. مقابله با ایران، هدف مشترک همه آن‌ها بود. اما تردید ترامپ در استفاده از گزینه نظامی علیه ایران، نقش زیادی در متفرق شدن آن‌ها داشت. در این میان، موقعیت نتانیاهو از سعودی‌ها و اماراتی‌ها بدتر است. این‌ها وقتی از قاطعیت نظامی ترامپ مایوس شدند به فکر بهبود روابط با ایران افتادند. اما نتانیاهو چنین گزینه‌ای ندارد.
در عالم سیاست، مرز باریکی بین تهدید‌ها و فرصت‌ها وجود دارد. چه بسیار فرصت‌هایی که با یک چشم به هم زدن به تهدیدات بزرگی تبدیل می‌شوند و بالعکس. در چند ماه اخیر، بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، این قاعده را از روی تجربه متوجه شد. او مواردی همچون تحکیم روابط با روسیه، مقابله با تهدیدات ادعایی ایران و برقراری رابطه ویژه با دونالد ترامپ را فرصت‌هایی برای تقویت جایگاه سیاسی خود می‌دانست، اما حالا همین موارد به تهدیداتی تبدیل شده‌اند که ممکن است به قیمت سقوط او از قدرت تمام شوند.
این روز‌ها نتانیاهو از همه طرف تحت فشار است. در داخل اسرائیل، او به رغم برگزاری مجدد انتخابات، هنوز نتوانسته است دولت جدیدی تشکیل دهد. مخالفان و رقبای سیاسی‌اش برای پایین کشیدن او از قدرت به تکاپو افتاده‌اند. رسانه‌های اسرائیل از رویه سیاسی او، که به «بی‌بیسم» (Bibism) معروف شده، انتقاد می‌کنند. در سطح روابط خارجی نیز، مناسبات اسرائیل و روسیه به خاطر زندانی شدن یک زن اسرائیلی-آمریکایی در روسیه، تنش‌آلود شده است. همچنین، در پی رها شدن کرد‌های سوریه توسط ترامپ، تردید‌ها در اسرائیل درباره میزان حمایت آمریکا از اسرائیل در هرگونه تقابل با ایران بیشتر شده است.
بن بست انتخابات
در آوریل گذشته، انتخابات کِنِست (پارلمان اسرائیل)، برگزار شد. بعد از این انتخابات، نتانیاهو به فکر رکوردشکنی افتاد. رکوردشکنی هم کرد، اما به ضرر خویش. او می‌خواست با استمرار در منصب نخست‌وزیری، رکورد دیوید بن گوریون، موسس اسرائیل، را بشکند. اما اولین نخست‌وزیری شد که در تشکیل دولت ائتلافی ناکام ماند. گفتنی است که نتانیاهو تاکنون چهار بار نخست‌وزیر اسرائیل بوده و در این امر با بن گوریون برابری می‌کند. اگر برای بار پنجم هم نخست‌وزیر شود، رکورد بن گوریون را خواهد شکست.
فرصت نتانیاهو تمام شد، ولی نتوانست دولت تشکیل دهد. از این رو، بار دیگر انتخابات کنست را برگزار کرد. انتخابات برای بار دوم، در 17 سپتامبر گذشته، برگزار شد. اما این بار هم، حزب تحت رهبری نتانیاهو (حزب لیکود) نتوانست اکثریت لازم برای تشکیل دولت را بدست آورد. در شرایطی که هر یک از احزاب، فاقد اکثریت لازم برای تشکیل دولت هستند، معمولا دولت وحدت ملی تشکیل می‌شود. اما مشکل این است که هیچکدام از احزاب دیگر، تمایلی برای ائتلاف با نتانیاهو ندارند.
کمی بیش از یک هفته پس از انتخابات سپتامبر، ریووین ریولین، رئیس‌جمهور اسرائیل، نتانیاهو را مامور تشکیل دولت جدید کرد. نتانیاهو نیز خواستار تشکیل یک «دولت وحدت ملی گسترده» شد. اما تاکنون خبری از این دولت نیست. گروه رقیب، ائتلاف «آبی-سفید» به رهبری بنی گانتس، ژنرال سابق، با صدور بیانیه‌ای درخواست نتانیاهو را تلویحا رد کرد. نتانیاهو، به فساد متهم کرد و نگران است که اگر پست نخست وزیری را از دست بدهد، به زندان افکنده شود. گانتس، گفته ائتلافش با کسی که با اتهامات جدی مواجه است، در یک دولت حاضر نخواهد شد.
9 و نیم گرم مواد مخدر در مسکو
در ماه آوریل، مقارن با انتخابات کنست، زن 26 ساله‌ای به اتهام حمل 9 و نیم گرم ماریجوانا در فرودگاه مسکو بازداشت شد. این زن، که «ناما ایساکار» نام دارد و شهروند اسرائیلی-آمریکایی است، از هند به سمت اسرائیل در حرکت بود. اما در حین توقف موقت در مسکو، سگ ویژه پلیس، کوله‌پشتی او را مشکوک تشخیص داد. وقتی کوله پشتی تفتیش شد، 9 و نیم گرم ماریجوانا در آن پیدا شد.
حال پس از شش ماه بازداشت، جمعه گذشته یک دادگاه روسی ایساکار را به جرم حمل مواد مخدر به هفت سال و نیم حبس محکوم کرد. وزارت خارجه اسرائیل این حکم را یک «مجازات به طور نامتناسب سنگین» توصیف کرد. علاوه بر این، سخنگوی دفتر نتانیاهو نیز با صدور بیانیه‌ای این حکم را «نامتناسب» توصیف کرد.
ماجرای ایساکار از جمله مواردی بود که نتانیاهو ابتدا آن را یک فرصت دید، ولی به سرعت به تهدید تبدیل شد. او شخصا از ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه، درخواست کرد که ایساکار را آزاد کند. اما روسیه نه تنها زندانی اسرائیلی را آزاد نکرد بلکه برای او حکم نسبتا سنگینی برید.
این ماجرا از جهت دیگری هم قابل بررسی است. در حال حاضر، رسانه‌ها و مقامات اسرائیل از روسیه انتقاد می‌کنند. برخی رسانه‌های اسرائیل انتقادات تندی را متوجه پوتین کرده‌اند. این در حالی است که در سال‌ها و ماه‌های اخیر، نتانیاهو به روابط خوب اسرائیل با روسیه مباهات می‌کرد و آن را عامل مثبتی در مقابله اسرائیل با ایران در سوریه نشان می‌داد. با این حال، پرونده ایساکار نشان داد که روابط اسرائیل و روسیه چندان هم خوب نیست.
برخی رسانه‌های اسرائیل ادعا می‌کنند ایساکار در روسیه «گروگان» گرفته شده است. بر اساس این ادعا، روسیه از اسرائیل درخواست کرده که در ازای آزادی ایساکار، یک هکر روس که در اسرائیل در بازداشت به سر می‌برد و حکم استرداد او به آمریکا تایید شده است، را آزاد کند. الکسی بورکف، در سال 2015 به درخواست اینترپل در اسرائیل بازداشت شد و در آگوست گذشته، دیوان عالی اسرائیل با استرداد او به آمریکا موافقت کرد. اسرائیل با آزادی بورکف در مقابل آزادی ایساکار مخالفت کرد.
نتانیاهو با خانواده ایساکار در اسرائیل در ارتباط بود و با آن‌ها صحبت کرد. او می‌‎خواست با آزاد کردن ایساکار موقعیت خود را تقویت کند، اما با محکوم شدن ایساکار به حبس دراز مدت، هم جایگاه خود را تضعیف کرد و هم شکنندگی روابط اسرائیل با روسیه را برملا کرد.
"تنهای تنها مانده‌ایم"
تنش‌آلود شدن روابط با روسیه با افزایش تردید‌ها درباره میزان حمایت ترامپ از اسرائیل همزمان شده است. منشأ اصلی این تردیدها، تغییر ناگهانی سیاست ترامپ در سوریه است. رئیس‌جمهور آمریکا، اوایل هفته گذشته در یک تماس تلفنی با رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه، تصمیم گرفت نیرو‌های آمریکایی مستقر در مناطق کردنشین سوریه را از آنجا خارج کند. بسیاری از ناظران و تحلیلگران این تصمیم را چراغ سبز ترامپ به حمله نظامی ترکیه و «خیانت» کاخ سفید به کرد‌های سوریه ارزیابی کردند.
علاوه بر این، حمله 14 سپتامبر به تاسیسات نفتی شرق عربستان هم بر تردید اسرائیلی‌ها نسبت حمایت ترامپ از آن‌ها افزود. آمریکا، عربستان و حتی کشور‌های اروپایی، ایران را مسئول این حمله دانستند. سعودی‌ها و اسرائیلی‌ها انتظار داشتند که ترامپ پاسخ قاطعی به ایران بدهد. اما ترامپ به رغم فشار‌های گسترده، از پاسخ نظامی به ایران خودداری کرد. پس از ماجرای آرامکو، سعودی‌ها مانند اماراتی‌ها به تنش‌زدایی با ایران متمایل شدند. سعودی‌ها حتی از عمران خان، نخست وزیر پاکستان، خواستند که میان تهران و ریاض میانجیگری کند. عمران خان اخیرا به تهران سفر کرد و پیش‌بینی می‌شود که بزودی به ریاض هم سفر کند.
سعودی‌ها و اماراتی‌ها به همراه اسرائیلی‌ها در یک باشگاه بودند. مقابله با ایران، هدف مشترک همه آن‌ها بود. اما تردید ترامپ در استفاده از گزینه نظامی علیه ایران، نقش زیادی در متفرق شدن آن‌ها داشت. در این میان، موقعیت نتانیاهو از سعودی‌ها و اماراتی‌ها بدتر است. این‌ها وقتی از قاطعیت نظامی ترامپ مایوس شدند به فکر بهبود روابط با ایران افتادند. اما نتانیاهو چنین گزینه‌ای ندارد.
اخیرا بن کاسپیت، روزنامه نگار اسرائیلی، طی یادداشتی در وبگاه المانیتور، از شکل گیری «واقعیت جدیدی» در خاورمیانه سخن گفت که در آن اسرائیل تنهاست. بن کاسپیت از قول یک مقام بلندپایه نظامی اسرائیلی نوشت: «ما تنهای تنها مانده‌ایم. توازن استراتژیک جلوی چشمان‌مان در حال تغییر است. آدم‌های بد پیروز شدند و آدم‌های خوب ما را رها می‌کنند. اکنون اسرائیل در مواجهه با محور نیرومند ترکیه، روسیه و ایران تقریبا تنها مانده است.»
برخی محافل اسرائیلی بر این باور هستند که نتانیاهو با لفاظی‌های جنگ‌طلبانه علیه ایران وضعیت را برای اسرائیل خطرناک کرده است. خصوصا که پس از رها شدن کرد‌های سوریه توسط آمریکا، درباره حمایت ترامپ از اسرائیل نیز تردید‌های جدی وجود دارد. در چنین شرایطی نتانیاهو مامور تشکیل کابینه جدید شده است. باید دید آیا او این بار می‌تواند به نفع خویش رکوردشکنی کند یا اینکه برای همیشه از سپهر سیاسی اسرائیل حذف خواهد شد؟

لینک کوتاه:
https://www.iranporseman.ir/Fa/News/61854/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

رازهای جالبی از تایتانیک که شاید هرگز درباره‌اش نشنیده باشید

فرآیند تولید دیگ و ماهیتابه با قوطی فلزی نوشابه توسط کارگران پاکستانی

زیبایی پارک هینویاما در ژاپن

3 فضانورد چینی امروز راهی ایستگاه فضایی‌شان می‌شوند

نمادی از فرهنگ پهلوانی در «پهلوان و فیل»

نماینده ویژه پاکستان: ایران و چین شرکای معتمد ما هستند

دستور کار جلسات مجلس در هفته آینده اعلام شد

نماینده مجلس: مماشاتی که با بی‌حجابی صورت گرفت، کار را برای مقابله با بی‌حیایی سخت‌تر کرد

شورای وحدت چند نماینده در مجلس دوازدهم دارد؟

فرمانده کل ارتش: ایران هر کجای رژیم صهیونیستی را لازم باشد و بخواهد موشک می‌زند

واعظی: آنچه رئیسی می‌گوید با آمار‌های دو هفته قبل یا دو هفته بعد اعضای دولت فرق دارد

نظامیان فرانسوی کنار اوکراین علیه روسیه می‌جنگند

پاسخ موشکی حزب‌الله به حملات صهیونیست‌ها به جنوب لبنان

مادورو: کشورهای ائتلاف بولیواری خواهان جهان چندقطبی هستند

دولت بایدن نسبت به «پیروزی اوکراین» مطمئن نیست

دنیای اقتصاد: در سال 1403 نه منتظر کاهش قیمت ارز باشید، نه کاهش نرخ تورم

غفلت از سرکشی به خانواده های شهدا پذیرفتنی نیست

تکنیک حیرت‌انگیز یک عنکبوت برای شکار یک مورچه بزرگ در حال حرکت!

گوناگون/ ماجرای طعم شیرین آخرین دعای کمیل شهید زین الدین

کل کل اتوبوس مسافربری و یک پژو که منجر به تصادفی شدید شد!

پناهگاه فیل ها در کنیا

مخترع ایرانی مدال برنز نمایشگاه اختراعات ژنو 2024 را کسب کرد

تصاویری خیره‌کننده از «ماه صورتی» در سراسر جهان

رمان جدید اکبر والایی چاپ شد/«بر فراز کشتزار» در بازار نشر

فرمانده کل ارتش: جمهوری اسلامی ایران پاسخ هر تجاوزی را کوبنده‌تر از قبل خواهد داد

جهانگیری: عزا می‌گیرم وقتی می‌بینم مردم ما خود را با کشورهای منطقه مقایسه می‌کنند نه اروپا

سخنگوی وزارت خارجه: افکار عمومی جهان بیدار شده است

عروس امام خمینی(ره) درگذشت

لاپید خواستار خروج دو عضو شورای جنگ از کابینه شد

خواب آشفته اسرائیل برای منطقه

ایران دفعه بعد 3 هزار موشک و پهپاد به اسرائیل می‌زند یا 30 هزار؟!

با اصلاح اطلاعات حساب بانکی خود سود سهام عدالت را دریافت کنید

مسیر طلای جهانی عوض می‌شود؟

نحوه مصاحبه ایلان ماسک با افراد جدید هنگام استخدام

ویدیویی با بازدید میلیونی؛ تمساح‌ها از چه چیزی وحشت دارند؟

آیت‌الله دوزدوزانی: آقایی که می‌خواهی روحانی باشی و جهنمی نباشی، مواظب باش کار عکس نشود

انتقاد پزشکیان به سکوت مجامع بین‌المللی درخصوص جنایات اسرائیل: چرا ککتان نمی‌گزد؟

واکنش آمریکا به ادعاهای گروسی درباره برنامه هسته‌‌ای ایران

دانشجویان، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا را «هو» کردند

تعرض بیش از 430 شهرک‌نشین صهیونیست به مسجدالاقصی

گسترش خیزش دانشجویی در آمریکا و درگیری پلیس با دانشجویان

سرمقاله آفرینش/ از دست رفتن سرمایه های مردم در طرح های بی بازده

بازیگر زیاده‌طلب منطقه

گوناگون/ در این شهر هیچ کولری روشن نمی‌شود!

کشتن کفتار توسط شیرهای عصبانی

تصاویری زیبا از ایجاد یک دریاچه در کویر «تل شیطان»

ویدیویی از کاوشگر کنجکاوی که مناطق رسوبی در مریخ را نشان می دهد

دکلمه خوانی زیبا با صدای خسرو شکیبایی

مهاجری خطاب به ذوالنور: از دولت و شخص رئیس‌جمهور حساب‌کشی کنید

یورش ارتش رژیم صهیونیستی به منطقه‌های مختلف کرانه باختری