ایران پرسمان

آخرين مطالب

بورس؛ بازگشت حاشیه سود از رکوردهای تاریخی؟ تحلیل روز

  بزرگنمايي:

ایران پرسمان - بورس؛ بازگشت حاشیه سود از رکوردهای تاریخی؟
١١
٠
دنیای اقتصاد / متن پیش رو در دنیای اقتصاد منتشر شده و انتشار آن به معنی تایید تمام یا بخشی از آن نیست
شروین شهریاری | بورس تهران با ثبت دومین هفته متوالی منفی و افت یک درصدی شاخص کل، از فضای مثبت پردامنه شهریور و نیمه اول مهر ماه فاصله گرفت تا دماسنج بازار سهام که تا فتح قله 330 هزار واحدی پیش رفته بود اینک تا کانال 309 هزار واحد عقب بنشیند. همزمان با این افت سراسری در قیمت‌های سهام، ارزش معاملات نیز که در روزهای اوج اخیر به‌طور متناوب بالای سه هزار میلیارد تومان بود با افت حدود 50 درصدی به محدوده کمتر از 1500 میلیارد تومان در بورس رسیده است. افت توامان قیمت‌ها و حجم معاملات به ویژه بعد از یک پیک هیجانی، نشان از آن دارد که بخش مهمی از خریداران سهام در اوج نتوانسته‌اند از بازار خارج شوند و در صف‌های فروش به‌ویژه در سهام کوچک و غیربنیادی گیر افتاده‌اند. با توجه به فاصله این سهام با ارزش ذاتی احتمال ادامه روند اصلاحی در این گروه محتمل است هرچند سهام بزرگ‌تر و دارای پشتوانه بنیادی احتمالا از گزند افت‌های سنگین در امان باشند.
کف احتمالی شاخص کجاست؟
پیش‌بینی روندهای کوتاه‌مدت در بازار سهام با عنایت به تعدد عوامل دخیل در شکل‌گیری عرضه و تقاضا معمولا با خطای زیادی توام می‌شود. در شرایط کنونی البته عوامل موثر بر سودآوری شرکت‌ها شامل نرخ ارز و قیمت‌های جهانی از ثبات نسبی برخوردارند و در بحث ارزش‌گذاری نیز با عنایت به نرخ سود موثر 20 درصدی سالانه اوراق بدهی و صندوق‌های با درآمد ثابت، می‌توان از پایداری این عامل مهم موثر بر وضعیت بازار سهام سخن گفت. با این حال، سیل ورود نقدینگی توسط بازیگران کم‌تجربه و تازه‌وارد در چند ماه گذشته در کنار رفتار هیجانی و شتابزده این گروه موجب شده تا احتمال بروز نوسانات غیر‌مترقبه و پردامنه در روند اصلاحی کنونی مطرح باشد. با این وجود، در صورت لحاظ کردن الگوهای قبلی تاریخی بورس تهران در یک دهه گذشته می‌توان به گمانه‌هایی در این خصوص دست یافت. واقعیت این است که در چهار رشد شتابان بورس در دهه 90 که ویژگی مشترک آنها رشد بی‌وقفه با دامنه بیش از 30 درصدی است، در هر نوبت، پس از ثبت یک قله تاریخی، بازار وارد یک فاز اصلاحی شده و به‌طور میانگین 25 درصد از رشد قبلی را در یک بازه زمانی کوتاه (به‌طور میانگین کمتر از چهار ماه) از میان برده است.
حتی در کم‌دامنه‌ترین اصلاح‌ها هم این دامنه افت از 20 درصد میزان رشد قبلی کمتر نبوده است. به این ترتیب، با تطبیق این الگو بر فاز صعودی اخیر و با فرض قرار داشتن در فاز اصلاحی می‌توان به یک تخمین درخصوص کف شاخص کل در پایان مرحله نزولی فعلی دست یافت. بر این اساس، با در نظر گرفتن پیک روز 13 مهرماه به‌عنوان نقطه پایان روند صعودی، می‌توان این گمانه را مطرح کرد که در صورت پیروی اصلاح کنونی از الگوی میانگین چهار اصلاح اخیر، محدوده کف شاخص بورس در حدود 280 هزار واحد در پایان روند نزولی محقق شود. اگر کم‌دامنه‌ترین اصلاح از مجموعه فوق را در نظر بگیریم، این تارگت کف احتمالی به 288 هزار واحد افزایش می‌یابد. در هر دو حالت می‌توان گفت که در صورت ثبات متغیرهای محیطی موثر بر وضعیت سودآوری شرکت‌ها اصلاح جاری به ورود به فاز خرسی (افت 20 درصد از اوج اخیر) منتهی نخواهد شد و احتمالا کف حمایتی شاخص پس از فرو نشستن گرد و غبار هیجانات منفی کمتر از 10 درصد پایین‌تر از محدوده فعلی خواهد بود.
در انتظار گزارش‌های فصلی
سه روز کاری نخست هفته آینده مقارن با یکی از پرکارترین و پر‌ترافیک‌ترین بازه‌های زمانی ارسال اطلاعات روی سامانه جامع اطلاع‌رسانی ناشران (کدال) خواهد بود. همزمان، تحلیلگران و فعالان بازار سهام نیز دوره‌ای پرمشغله به لحاظ مطالعه و بررسی گزارش‌های مالی فصل تابستان شرکت‌ها که در آخرین مهلت قانونی به اطلاع عموم می‌رسد، خواهند داشت. آنچه در شرایط کنونی به لحاظ انتظارات از این گزارش‌ها می‌توان گفت این است که به‌طور عمومی در شرکت‌های بزرگ صادرات‌محور در گروه فلزات اساسی، پالایشی، معدنی و شیمیایی، توقع سرمایه‌گذاران ثبت سودآوری مشابه فصل بهار و حتی بهتر از آن است. بالاترین انتظارات به دو گروه فلزات و پالایشی مربوط است و در مورد پتروشیمی‌ها به دلیل گزارش‌های ماهانه ضعیف‌تر، برآوردها در سطح پایین‌تری قرار دارد. در سایر گروه‌ها نظیر بانک‌ها و خودروسازان شرایط انتظارات متناقض است و اجماع مشخصی درخصوص عملکرد شرکت‌ها وجود ندارد؛ از این رو می‌توان پیش‌بینی کرد که محتوای گزارش‌ها تعیین‌کننده جهت نوسانات قیمت سهام در این صنایع باشد. در سهام دسته اول یعنی کامودیتی‌ها که تقریبا 50درصد وزن بورس را به خود اختصاص داده‌اند اما شاکله توقعات تا حد زیادی روشن است و تحقق یا عدم‌تحقق پیش‌بینی‌ها نقش مهمی در سیگنال‌دهی به سرمایه‌گذاران متناسب با میزان تطابق انتظارات با عملکرد واقعی خواهد داشت.
بازگشت حاشیه سود از رکوردهای تاریخی؟
اظهارات مقامات دولتی در هفته‌های اخیر مبنی بر لزوم انفکاک بودجه جاری از درآمد نفتی و تعریف منابع جدید برای استقلال بودجه از نفت، سوالاتی را در ذهن کارشناسان درخصوص محل تامین این درآمدهای جایگزین ایجاد کرده است. در این میان، اشارات پراکنده به موضوع حذف یارانه انرژی از سایر موارد پر‌رنگ‌تر بوده و به‌نظر می‌رسد دولت طرحی را به منظور افزایش قیمت حامل‌ها در سال آینده در دستور کار دارد. این گمانه‌زنی‌های بودجه‌ای برای اهالی بورس تهران نیز حائز‌اهمیت زیادی است به ویژه آنکه توجه شود حاشیه سود خالص شرکت‌های بورسی بر اساس عملکرد 12 ماهه گذشته در محدوده اوج 15ساله (حدود 28 درصد) قرار گرفته که از میانگین یک دهه اخیر (حدود 21درصد) به مراتب بالاتر است. این حاشیه سود بالا که به دلیل رشد پر‌دامنه قیمت‌های فروش و عدم‌افزایش متناسب هزینه‌ها ایجاد شده از یکسو جذابیت بازار برای سرمایه‌گذاری را بالا برده و از سوی دیگر ریسک مهمی را متوجه چشم‌انداز آتی سودآوری شرکت‌ها کرده است.
بر این اساس، با در پیش گرفتن استراتژی محتمل دولت مبنی بر تعریف منابع درآمدی جدید از یکسو احتمال افزایش هزینه‌های شرکت‌ها از محل تعدیل قیمت انرژی، مالیات‌های جدید، بازنگری در تعرفه‌ها و حقوق دولتی پرداختی و... بیشتر می‌شود و از سوی دیگر، افزایش طبیعی هزینه‌ها که معمولا با یک فاز تاخیر از جهش درآمدها شکل می‌گیرد نیز بر حاشیه سود عملیاتی فشار کاهنده وارد می‌کند؛ اتفاقی که بر اساس الگوهای تاریخی به معنای بازگشت سریع حاشیه سود میانگین شرکت‌ها به محدوده میانگین، یعنی بازه تعادلی قبل از جهش ارزی خواهد بود.

لینک کوتاه:
https://www.iranporseman.ir/Fa/News/62011/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

بازدید میدانی یحیی السنوار از مناطق درگیری در غزه

اسرائیل در غزه؛ جنایت پشت جنایت

محافظت شیر مادر از توله‌ها در برابر گله گاومیش‌های عصبانی

چرا اجرام زحمت در ایستگاه فضایی بین المللی شناور می شوند؟

دکلمه زیبای خسرو شکیبایی

رئیسی پایتخت سریلانکا را به مقصد تهران ترک کرد

کاخ سفید ارسال مخفیانه موشک های دوربرد به اوکراین را تایید کرد

حمله یمن به ناوشکن آمریکایی و کشتی اسرائیلی

استعفای ناگهانی فرمانده یگان ویژه «اشباح» از ارتش رژیم صهیونیستی

تنبیه یک شامپانزه توسط مادرش به دلیل سنگ زدن به مردم!

محاصره پلنگ ایرانی توسط چند قلاده سگ‌ در شاهرود

حمله ناکام و دردناک پلنگ به خانواده جوجه تیغی ها

شکوفه های زیبا در کره جنوبی

امضای یادداشت تفاهم امنیتی بین ایران و روسیه

بیانیه وزارت امور خارجه در سالگرد واقعه طبس و شکست آمریکا

زمان برگزاری ششمین دوره مجلس خبرگان رهبری اعلام شد

حزب‌الله لبنان: پاسخ محکم ایران نشان داد اسرائیل بسیار ضعیف است

واعظی: عملیات «وعده صادق» تقویت اتحاد ملی کشور را در پی دارد

تظاهرات مجدد شهرک‌نشینان در برابر محل اقامت نتانیاهو

محاصره بن گویر در میان معترضان خشمگین صهیونیست

پیام‌های حمله به دو پایگاه آمریکا در شرق سوریه

تندروها در پی رسیدن به کرسی قالیباف؟

حامیان گشت ارشاد

ویدئو چندش‌آور از ساخت کوکاکولا در پاکستان

گوناگون/ غواص تنهایی که به آب نامه می‌نوشت و در آب شهید شد

مشاهده گله‌ی گوزن قرمز در جنگل‌های هیرکانی لنگرود

منطقه دیدنی آب بندان شفیع آباد در استان گلستان

بارش برف بهاری در جاده شاهرود - توسکستان

تعهد شرکت‌های پیشرو در هوش مصنوعی برای حفاظت از کودکان

با روش تخلیه الکتریکی آشنا شوید

نزدیک بشیم به هم یا نزدیک نشیم؟

هرروز یک سری مشکل هست!

توضیحات رائفی‌پور درباره اموالش: مستاجرم!

المیادین: مأموریت‌ مستشاران ایرانی در سوریه ادامه دارد

پزشکیان: اصرار به حجاب اجباری، عناد ایجاد می‌کند

سند مهم منتشر شده در یازدهمین جلسه دادگاه منافقین

اردوغان: دیگر تجارت گسترده گذشته با اسرائیل را نداریم

سناریوی زندانی شدن ترامپ روی میز سرویس مخفی آمریکا

لحظه هدف قرار گرفتن محل استقرار نظامیان اسرائیلی توسط حزب‌الله

والاس: روسیه بزرگترین تهدید کنونی علیه انگلیس است

تکرار قصه ناتمام زن‌کشی

وطن امروز نوشت: نظام اسلامی و چالش کشف حجاب

دیوار کلاهبرداری فرو ریخت

ماجرای 4 اسیر قدیمی اسرائیلی که «ابوعبیده» از آن ها یاد کرد

تکرار یک اشتباه

«طوفان اقصی» کار «رئیس سازمان اطلاعات ارتش اسرائیل» را ساخت

جایزه تتر و بیت‌کوین تا +30 میلیون تومان در ازای یک ثبت‌نام ساده

رئیس فراکسیون کارگری مجلس: عدم افزایش حق مسکن و پایه سنوات کارگران هیچ توجیهی ندارد

معاون سازمان توسعه تجارت: اعدادی که برای تجارت با آفریقا اعلام می‌شود واقعی نیست

پرش خیره کننده کروکودیل برای گرفتن طعمه