ایران پرسمان

آخرين مطالب

چرا مردم به یوفوها باور دارند؟ خردنامه

چرا مردم به یوفوها باور دارند؟
  بزرگنمايي:

ایران پرسمان - چرا مردم به یوفوها باور دارند؟
٢٠
٠
بیگ بنگ / سالهای دهه ی 1990 نقطه ای مهم در باور عمومی به یوفوها-UFO(اشیای ناشناس پرنده) و آدم ربایی بیگانگان بود. نمایش هایی مانند پرونده های ایکس(X-Files) و حقه ی کالبدشکافی بیگانه، برنامه های تلویزیونی آن موقع بودند در حالی که حتی دانشگاه MIT یک کنفرانس آکادمیک در مورد پدیده ی آدم ربایی برگزار کرد.
اما باور و علاقه به یوفوها در دهه اول قرن 21 کم کم کاهش یافت. مشاهدات کمتری گزارش شدند و گروههای تحقیقاتی همانند اداره ی یوفوشناسی بریتانیا نیز منحل شدند. در سال 2006 مورخ “بن ماسین تایر” در روزنامه تایمز گفت که اینترنت باعث شد مردم به دنبال یوفوها نروند. جریان آزاد و معاوضه آسان ایده ها و اطلاعات، شک و تردیدها را در مورد یوفوها رواج داد و به نظر این محقق مردم دیگر بشقاب پرنده ای در آسمان نمی دیدند، چون دیگر به آن اعتقادی نداشتند.
موسسه گالوپ در سال 1990 نشان داد که 27 درصد آمریکایی ها معتقدند که موجودات فرازمینی زمانی در گذشته به زمین سر زده اند. این مقدار در سال 2001 به 33 درصد افزایش یافت و در سال 2005 به 24 درصد کاهش یافت. اما مجددا، فایل ایکس برگشته و حتی “هیلاری کلینتون” قول داده که اگر به عنوان رییس جمهور انتخاب شود، آنچه را که دولت در مورد بیگانگان میداند را افشا میکند.
در این میان، یک مقاله تازه بوستون گلوب توسط لیندا رودریگزمک روبی میگوید که شاید اعتقاد به یوفوها مجددا افزایش یابد. او در نظرسنجی ایپسوز در سال 2015 اشاره میکند که 45 درصد مردم آمریکا به اینکه فرازمینی ها به زمین آمده اند، باور دارند. این خود دلیل محکمی است و نشان می دهد که چرا جامعه غرب، علاقه به ماورالطبیعه را ادامه میدهد؟ اگر علم بصورت خودکار اعتقاد به یوفوها را از بین نمیبرد، پس چرا گزارشات یوفوها و آدم ربایی بیگانگان مد میشوند و از مد می افتند؟ در حالی که علم موقتا میتواند باور به نیروهای اسرارآمیز را خنثی کند، این باورها می توانند مجددا بر گردند، یعنی اینکه نیاز به اعتقاد این باورها در “روان انسان ها” ریشه کرده است.
یک افسانه جدید
در سخنرانی روانشناس آلمانی “مکس وبر” با عنوان «علم بعنوان یک شغل» او گفت: جهان مدرن یقین دارد که هر چیزی با توضیحات و تعریفات علمی، ساده شدنی است. او بیان کرد که جهان از توهم در آمده است. در ابتدا، همانند بسیاری از رویدادهای غیرقابل توضیح، با یوفوها نیز به عنوان یک موضوع مهم در تحقیق علمی برخورد میشد. مردم نمیدانستند که چه چیزی روی میداد؛ دانشمندان موضوع را بررسی و سپس آنرا “روشن” می کردند.
یوفو شناسی مدرن- مطالعه بر روی اشیای ناشناس پرنده- معمولا به مشاهده ی یک خلبان به نام “کنز آرنولد” برمیگردد. آرنولد هنگامی که برفراز کوه راینر در 24 ژوئن 1947 پرواز میکرد، 9 شی دایره مانند را دید که رسانه ها آن را” بشقاب پرنده ها” نامیدند. چند هفته بعد روزنامه “راسول دیلی رکورد” گزارش داد که ارتش یک بشقاب پرنده شکسته را کشف کرده است، آمریکایی ها تا پایان سال ِ 1947، 850 مشاهده ی دیگر را گزارش دادند.
مردم در طول سال 1950 شروع کردند به گزارش دادن اینکه آنها با ساکنان این سفینه ها ارتباط داشته اند و این ارتباطات اکثرا جنسی بوده اند. برای مثال یکی از اولین “ربوده شده”ها، مکانیکی به نام “ترومن بزوروم” از کالیفرنیا بود. ترومن به داخل یک سفینه فضایی از سیاره کلاریون برده شد؛ او گفت، این سفینه توسط زنی زیبا به نام “آورا رانس” فرماندهی میشد.(در آخر، زن ترومن با استناد به علاقه و میل شدید شوهرش به رانس از او طلاق گرفت.)
آنتونیو ویلاس-بواس از برزبل در سال 1975 یک ارتباط مشابه را گزارش داد که در آن بیگانگان او را به داخل یک سفینه برده و مجبور به رابطه جنسی با یک زن فرا زمینی کرده بودند. روانشناسان و جامعه شناسان تئوری هایی را در مورد این پدیده پیشنهاد دادند. تحلیلگر روانی “کارل جانگ” در سال 1957 فرضیه ای را بنیان نهاد مبنی بر اینکه یوفوها یک عملکرد افسانه ای را برای مردم قرن 20 برای عادت کردن به استرس های جنگ سرد، داشته اند.
به علاوه این موارد، آداب و رسوم اجتماعی آمریکایی ها نیز داشت به سرعت تغییر میکرد، بخصوص پیرامون مواردی چون نژاد، جنسیت و تمایلات آن. طبق گفته ی مورخ “دبلیو سکات پول”، داستانهای رابطه با بیگانگان میتواند راهی برای پردازش و بحث در مورد این تغییرها بوده باشد. برای مثال هنگامی که دیوان عالی در سال 1967 بالاخره قوانین ِ خلاف ازدواج بین نژادی را لغو کرد، کشور سالها پیش در مورد بتی و بارنی هیل، یک زوج میان نژادی که ادعا میکردند توسط بیگانگان ربوده شده بودند، صحبت میکردند.
در این مورد قرار نیست صحبت کنی!
علیرغم چند داستان مشکوک از ربوده شده ها، نیروی هوایی آمریکا با سازماندهی کردن یک سری مطالعات، شامل پروژه کتاب آبی که از 1952 تا 1962 انجام گرفت، مشاهدات یوفوها را جدی گرفت. نیروی هوایی در سال 1996 تیمی از دانشمندان دانشگاه کلرادو را با مدیریت فیزیکدان “ادوارد کندون”، برای جستجوی گزارشات یوفوها انتخاب کرد.
هر چند که تیم در شناسایی 30 درصد از 91 مشاهده ای که جستجو انجام داد، بی پاسخ ماند؛ اما گزارش سال 1968 آنها نشان داد که ادامه ی مطالعه بر روی این پدیده مفید نخواهد بود. کندون افزود که معلمان مدارسی که به دانش آموزان خود اجازه خواندن کتابهای مرتبط به یوفو را برای فعالیت سرکلاسی دادن، ضرر و زیانی بزرگ را به قوه تفکر انتقادی و توانایی تفکر علمی دانش آموز میرساندند. نیروی هوایی با تصمیمی که بر پایه ی گزارش گرفت، به پروژه ی کتاب آبی پایان داد و کنگره تمام بودجه برای جستجوی یوفوها قطع کرد.
در سال 2010، جامعه شناسان کریستوفر دی.بادر،اف.کارسون منکن و جوسف او.بیکر اعلام کردند که 69 درصد آمریکایی ها حداقل به یک چیز ماورایی(طالع بینی، ارواح، یوفوها و غیره…) اعتقاد دارند. اما نتایج تحقیقات آنها همچنین نشان داد که کسی که روابط اجتماعی بهتری دارد، کمتر مایل به گفتن اعتقاد به فرازمینی ها است. افراد مجرد نسبت به افراد متاهل، و همچنین کسانی که حقوق و درآمد کمتری دارند، نسبت به آنهایی که درآمدشان زیاد است، اعتقاد بیشتری به فرازمینی ها را گزارش میدهند. شاید مردمی که “چیزی برای از دست دادن” دارند، دلیلی برای اعتقاد نداشتن به فرازمینی ها دارند(یا حداقل برای صحبت نکردن در باره اش).
موسسه علوم فضایی و هوایی آمریکا در سال 1973 به نوبه ی خود در مورد یوفوها تحقیق کرد. چند دانشمند گزارش دادند که اشیاء ناشناخته ای را دیده بودند و حتی بعضی اعلام کردند اینها نشانه ی واقعی یوفوها هستند. روانپزشک دانشگاه هاروارد “جان مک” از نزدیک با ربوده شده ها، که او از آنها به “تجربه کنندگان” یاد میکند، گفتگو کرد. هر چند که او در مورد اینکه واقعا بیگانگان وجود داشتند بلاتکلیف ماند، اما از تجربه کنندگان حمایت کرد و گفت که داستانهایشان را باید جدی گرفت. روسای مک خوشحال نبودند، به همین دلیل دانشگاه پزشکی هاروارد در سال 1994 در یک عمل بی سابقه علیه این استاد اقدام کرد. در پایان، هاروارد موضوع را کنار گذاشت و آزادی ِ آکادمیکی مک را تصدیق کرد. اما پیغام واضح بود: روشن فکر بودن در مورد بیگانگان برای شغل کسی بد میباشد!
دلیل، و جادوی دوباره
پس اگر “هیلاری کلینتون” کاندید رییس جمهوری آمریکا است، چرا در مورد یوفوها حرف میزند؟ قسمتی از پاسخ شاید این باشد که کلینتون و ستادش با شبکه ی افراد بانفوذ، که برای دولت تبلیغات کرده اند تا حقایق یوفوها را افشا کنند، در ارتباط اند. این تیم شامل میلیونر مرحوم لاورنس روکفلر(کسی که تحقیقات جان مک را سرمایه گذاری کرد) و جان پودستا، دبیر ستاد انتخاباتی کلینتون و یک طرفدار دراز مدت افشاگری است، میباشند. اما شاید در حقیقت یک دایره بزرگتر و گسترده ی فرهنگی در کار باشد.
جامعه شناسانی چون “کریستوفر پارتریج” گفته اند که توهم زدایی به توهم زایی می انجامد. شاید سکولاریسم قدرت، نفوذ کلیساهای سنتی را ضعیف کرده باشد اما این به آن معنا نیست که مردم به شکاک های سرخورده تبدیل شده باشند. شاید یک تغییر مشابه در حوزه ی سیاست رخ دهد؛ جایی که زبان تفکر انتقادی به ضد پایه گذاری علمی درآمده است. امروزه، سیاستمداران محافظه کار مرتبا موضوعاتی چون تغییر آب و هوا، تکامل و تاثیر واکسن ها را مورد اعتراض قرار میدهند. این مخالفات هیچگاه ادعاهایشان را بصورت “ضد علمی” شکل نمیدهد، بلکه تقریبا به عنوان نمونه هایی برای جستجو و اصلاح ِ آزاد شکل میدهد. دونالد ترامپ شاید اولین کاندیدی بوده که پی برده، ایده های عجیب و غریب الان یک سرمایه اند تا یک قرض. در فضای سیاسی جایی که در آن از زبان دلیل و مدرک برای حمله به نفوذ ِ علم استفاده میشود، تعمق و تفکر در مورد احتمال وجود یوفوها آن ننگ و عیبی ِ را که قبلا داشت، ندارد

لینک کوتاه:
https://www.iranporseman.ir/Fa/News/62157/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

مقام ایرانی وقوع «حمله» در ایران را رد کرد

رفع محدودیت‌های پروازی در فرودگاه‌های کشور

بلوف حمله به ایران؛‌ کوه تهدیدات اسرائیل موش زایید

المیادین: هیچ تهاجم خارجی علیه ایران صورت نگرفته است

آخرین وضعیت سامانه‌های پدافندی و مراکز حساس نظامی و امنیتی در کشور

برقراری امنیت کامل در تاسیسات هسته‌ای اصفهان

منابع آگاه: تاسیسات هسته‌ای اصفهان در امنیت کامل قرار دارد

شورای عالی امنیت ملی جلسه اضطراری تشکیل داد؟

روایت یک رسانه درباره انفجارها در آسمان اصفهان و تبریز

آمریکا قطعنامه عضویت فلسطین در سازمان ملل را وتو کرد

پروازهای مهرآباد و برخی دیگر از فرودگاه‌های کشور تعلیق شد؛ باطل شدن پروازها تا 10 صبح

منشا صدای انفجار در تبریز، شلیک پدافند بوده است

انهدام ریزپرنده‌ها؛ شرایط در اصفهان عادی است

تسنیم: هیچ گزارشی از انفجار بزرگ یا موشک در اصفهان گزارش نشده است

شنیده شدن صدای چندین انفجار در اصفهان

المیادین: 5 هدف از سوی پدافند هوایی اصفهان رهگیری شده است

مرغ ارزان شد

چاپ اسکناس 500 هزار تومانی از سوی بانک مرکزی واقعیت دارد؟

جزئیات دیدار امیرعبداللهیان با دبیرکل سازمان ملل

حماس: مواضع بایدن متناقض است

نماینده روسیه در شورای امنیت: آمریکا با هر قطعنامه آتش بس در غزه مخالفت کرده است

کاخ سفید: آمریکا در مورد رفح با اسرائیل در حال گفت و گو است

شکست برنامه‌های فرزندآوری

ادعای روزنامه شهرداری تهران: درآمد هر زباله‌گرد 50 میلیون تومان

دعوای درون جریانی و مجلس تندروها

سی‌ان‌ان مطرح کرد: بازدارندگی ربوده شده تل‌آویو

ایران از تمام ظرفیت موشکی خود در پاسخ به اسرائیل استفاده نکرد

نماهنگ «تنبیه متجاوز»

عملیات انتقال بیمار 300 کیلویی به بیمارستان مسکو!

تلاوت دلنشین سوره قیامت با صدای استاد عبدالباسط

زومی حیرت آور درون صورت فلکی اوریون

زیبایی شناسی معشوق در شعر فارسی

تصویر احوالپرسی ظریف از ولایتی

چرا به شاهد 136، «کلاشنیکف دنیای پهپاد‌ ها» می گویند؟

تاریخ سازی جعلی

سیل برای دبی گران تمام شد

دیدار مشاور رئیس جمهور در امور روحانیت با خانواده شهدا در سمنان

گیر افتادن گربه‌ای در سیل دبی

نماهنگ حماسی «الله اکبر» با صدای محمود کریمی

اوضاع فرودگاه کیش و دبی یک روز پس از باراش شدید باران

با بزرگترین ستاره شناخته شده آشنا شوید

همدلی های دلنشین دکتر شکوری

هشدار صریح ایران به رژیم صهیونیستی؛ در پاسخ دادن به هرگونه ماجراجویی آنی عمل می‌کنیم

سخنگوی کابینه اسرائیل: حمله ایران به ما «بی‌سابقه» بود

رئیسی: اگر اهل مذاکره‌اید، ما میز مذاکره را ترک نکرده‌ایم

روایت هاشمی رفسنجانی از درخواست وزیر نفت برای صدور نفت مجانی به سوریه

سپاه ادعای آسیب نیروگاه دیمونا در حمله ایران را تکذیب کرد

6 پیشنهاد وزیر امور خارجه کشورمان در شورای امنیت سازمان ملل

اردن: باید مانع حمله به رفح شد

رویترز: آمریکا عضویت فلسطین در سازمان ملل را وتو می‌کند