ایران پرسمان

آخرين مطالب

چرا استیون واینبرگ فلسفه را آفت علم می‌داند؟ دانش و فناوری

  بزرگنمايي:

ایران پرسمان - استیون واینبرگ فلسفه را آفت علم می‌داند

خبرگزاری کتاب ایران / استیون واینبرگ دانشمند و برنده جایزه نوبل فیزیک و نویسنده کتاب‌های پرفروشی چون تاریخ علم و سه دقیقه اول در سومین کتاب خود که به گفته خودش از مجموعه جستارهای وی برای خوانندگان عادی است؛ هم از علم و هم از تاریخ و فلسفه سخن می‌گوید. کتاب «افکار سوم» نوشته این دانشمند که از سوی انشارات دانشگاه هاروارد به چاپ رسیده، در باب موضوعاتی چون کیهان‌شناسی، اخترشناسی، مکانیک کوانتومی، تاریخ علم، محدودیت‌های دانش کنونی و هنر کشف است.
جمیل آریایی، مترجم این اثر درباره واینبرگ، محور اصلی کتاب و هدف اصلی نویسنده از نگارش آن می‌گوید: «استیون واینبرگ، برنده‌ جایزه‌ نوبل فیزیک 1979، از شارحان پرآوازه‌ علم و یکی از واپسین بازماندگان دانشمندان بزرگ فیزیک کوانتومی قرن بیستمی است. حوزه‌ پژوهش‌های او بیشتر شاخه‌های ذرّات بنیادی و کیهان‌شناسی فیزیک را شامل می‌شود. این دو شاخه‌ فیزیک رابطه‌ تنگاتنگی با یکدیگر دارند و کشف ذرات بنیادی‌تر کمک خواهد کرد تا سرمنشاء آفرینش جهان هستی را بهتر درک کنیم و نیز بدانیم که در آغارین لحظات آفرینش جهان چه گذشته است. دانشمندان بزرگی چون استیون واینبرگ در زندگی دغدغه‌های دیگری نیز دارند و نگاه آن‌ها به مسائل اجتماعی جامعه‌ خود و جامعه‌ جهانی و مسائل دیگر جالب و خواندنی است. واینبرگ در این کتاب از یک سو درباره‌ تاریخ علم و تاریخ‌نگاری علم، کیهان‌شناسی، ذرات بنیادی، و از سوی دیگر درباره‌ مسائل اجتماعی، از جمله مدیریت دولت اوباما، می‌نویسد.»
همواره یکی از دلایل پرفروش شدن برخی کتاب‌های علمی در سراسر دنیا پیوند میان رشته‌ای علم به ویژه فیزیک با فلسفه است. برای مثال کتاب «تاریخچه مختصر زمان» نوشته استیون هاوکینگ نه تنها توجه دانشمندان و فیزیکدانان را به خود جلب کرده بود، بلکه تا مدت‌ها بحث داغ فیلسوفان در مجامع علمی بود. بعد از انتشار آن کتاب؛ بسیاری از ناشران دستمزدهای بیشتری را به نویسندگان اختصاص دادند تا بتوانند کتابی بنویسند که فروش تاریخچه مختصر زمان را داشته باشد. آریایی در پاسخ به این پرسش که چقدر می‌توان در این اثر نشانه‌هایی از فلسفه را یافت؟ می‌گوید: «این کتاب سومین مجموعه مقالات واینبرگ است که برای عموم می‌نویسد. واینبرگ در زمره‌ دانشمندانی است که تلاش می‌کنند علم را پشت دیوار‌های آهنین آن نگه ندارند. وی به مسایلی چون آسیب‌های سفرهای فضایی سرنشین‌دار، نابرابری‌ها اجتماعی، و اهمیت نیازمندی‌های عمومی سخن می‌گوید. دیدگاه واینبرگ منطقی، واقع‌گرایانه، و تمام‌عیار سکولار است. هر چند فلسفه خوانده است، و چه بسا نوشته‌های او گاهی ابعاد فلسفی دارند، لیکن فلسفه را آفت علم می‌داند. یکی از مقالات بسیار خواندنی این کتاب مقاله‌ای است که واینبرگ از دیدگاه‌های خود را درباره‌ پیشه‌ علم و پیشه‌ هنر می‌نویسد. واینبرگ می‌گوید روزهایی که مقالات این کتاب را می‌نوشته، از هر سه فکری که از ذهنش می‌گذشته، یکی معطوف به موضوعی از مقالات این کتاب بوده است و از این بابت نام کتاب را «افکار سوم» گذاشته است.»
این مترجم با اشاره به تئوری‌های بحث شده در کتاب می‌گوید: «چون واینبرگ فیزیکدان نظری ذرات بنیادی و کیهان‌شناسی است، بدیهی است که در کتاب‌های خود بیشتر از نظریه‌های مدرن روز دنیای ذرات و کیهان‌شناسی سخن بگوید. او در مقالات خود به کرات از نظریه‌های استاندارد ذرات و نظریه‌های ریسمان و اَبَرریسمان نوشته است. واینبرگ در ابتدای هر فصل از این اثر مقالاتی را آورده است خواسته خودش به آن‌ها پاسخ دهد. در حقیقت این مقالات بیانگر دغدغه‌های خود اوست. در آغاز هر مقاله علت توجه خود را به موضوع گفته است و پس ‌از انتشار مقاله اگر کسانی به دیدگاه‌های او خرده می‌گرفتند، هر جا که آن‌ها را جالب می‌یافت در مقاله‌ای دیگر به آن‌ها پاسخ می‌گفته است. عامه‌فهم کردن علم روز کاری است سترگ و تنها از عهده‌ عده‌ معدودی برمی‌آید که یکی از آن‌ها استیون واینبرگ است. او هم علم را خوب می‌فهمد و هم سخنور است که این دو از ویژگی‌های آنانی است که می‌توانند مطالب مدرن علمی را به زبان ساده و شیوا بنویسند. شاهدی بر مدعای من، ویدیوهای سخنرانی‌های واینبرگ است که در یوتیوب منتشر شده‌اند. او بی آن که به یادداشت رجوع کند، دوساعت یک‌دم حرف می‌زند و آنچه درباره‌ علم روز به زبان ساده می‌گوید، پرمغز و مسحورکننده است.»
نویسنده در بخشی از کتاب درباره بحران‌های علم کلان حرف می‌زند در این بخش می‌خوانید: «سال گذشته فیزیک‌دانان یک‌صدمین سال کشف هسته اتمی را گرامی داشتند. در آزمایش‌های سال 1911 در آزمایشگاه رادفورد در منچستر، باریکه‌ای از ذرات باردار از واپاشی رادیواکتیو رادیوم، ورقه نازکی از طلا را بمباران می‌کرد آن روزها باور عموم مردم بر این بود که جرم اتم نیز مانند پودینگ در حجم آن به طور یکنواخت توزیع شده است. اگر چنین می‌بود ذرات باردار سنگینی که از رادیوم گسیل می‌شدند می‌بایست با اندک انحرافی از ورقه طلا بگذرند. ...»
کتاب «افکار سوم» در 260 صفحه، به شمارگان 1100 نسخه، به قیمت 23هزارتومان از سوی انتشارات مازیار روانه کتابفروشی‌ها شد.

لینک کوتاه:
https://www.iranporseman.ir/Fa/News/64284/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

انتقاد حسین عبده تبریزی به مالیات مضاعف علیه سرمایه‌گذاری

4گوشه دنیا/ گرانترین خانه جهان در پاریس

ترور ناکام یک نفر در برزیل

نماهنگ «یوم الانتقام» با صدای ابوذر روحی

عملیاتی شدن 5 فروند زیردریایی هوشمند با قابلیت تعقیب هدف و نشت‌یابی

خط و نشان عضو کمیسیون امنیت ملی برای کشورهای عربی منطقه

منبع آگاه: ادعای «معاریو» درباره حمله به دیمونا توسط ایران کذب است

رئیسی: گذشت زمانی که می‌خواستند با برجام 2 و 3 روی موشک‌های ما معامله کنند

اردوغان: باید در راستای توقف نسل‌کشی در غزه تلاش کنیم

اوکراین درباره وقوع جنگ جهانی سوم هشدار داد

گوترش: خاورمیانه در لبه پرتگاه قرار دارد

اعتماد: طعم قدرت‌نمایی ایران را با رویارویی در برابر زنان تلخ نکنیم

غربت مرتضی

حق‌شناس: تنش اخیر میان ایران و اسرائیل تأثیری بر نرخ ارز نمی‌گذارد

چه کسانی در برابر نهضت انبیاء می‌ایستند؟

گناهان زبان؛ شوخی با نامحرم

ماجرای عجیب غرور و تکبر ابوجهل

با این ابرسازه فضایی، یک میلیارد انسان میتونن در فضا زندگی کنن!

این شعر زیبا از دختر شیرین زبان را از دست ندهید

غیبت معنادار حسین مرعشی در جلسه حزب کارگزاران

پدافندهایی که مغلوب موشک ایرانی شدند

پورمختار: تلقی احمدی نژاد از «کشور» بودن اسرائیل درست نیست

از چاله به چاه؟

قیمت گوشت مرغ و گوشت گوساله امروز پنجشنبه 30 فروردین

بزرگ‌ترین ریسک اقتصاد ایران در سال 1403

حمله جوان انگلیسی به یک اتوبوس!

واقعیتی تلخ از دشمنی شیطان با انسان

امروز در فضا ؛ کشف اولین سیارات فراخورشیدی در اندازه زمین توسط تلسکوپ کپلر

ایرانی‌ترین غیرایرانی

دیدار جمعی از دیپلمات‌های وزارت خارجه با ولایتی

حقیقت‌پور: باید در داخل، مداراگر باشیم

رئیس‌جمهور: اگر اسرائیل خطا ‌کند‌ پاسخی خواهیم داد که ‌پشیمان ‌شوند‌

خبرهای مهم درباره تجهیزات نظامی نیروی زمینی ارتش

حملات صهیونیست‌ها به فلسطینی‌ها به بالاترین حد از سال 2006 رسید

رهبر انصارالله: کشتی‌های مرتبط با رژیم اشغالگر در معرض عملیات‌های ما هستند

متحدان اسرائیل در برزخ

رفتار موذیانه همسایه شمالی زیر ذره‌بین

فرش قرمز برای اسکناس درشت؟

رشد هزار میلیاردی خروج سرمایه از بورس

انتقاد نسبت به طول دادن دعا خواندن

نمایی زیبا از گله اسب‌های آزاد

کشف یک گودال عجیب در وسط مزرعه!

نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی: حمله اسرائیل به کنسولگری ایران فاقد ارزش نظامی بود

واکنش رئیسی به درگذشت پرویز داودی

تعقیب سرباز روسی توسط پهپاد انتحاری اوکراینی؛ نتیجه را ببینید

آشیانه سری

تقابل نظامی اسرائیل و ایران؛ پیامدها و راه‌حل‌ها

درآمد عجیب از زباله گردی

تصاویری از سیل مرگبار در عمان

گوناگون/ روایتی از قرینه ترین کوچه پایتخت